Soms is eerlijk zijn niet altijd het beste?

14-11-2019 11:05 111 berichten
Even jullie kijk op deze kwestie:

L en ik zijn al 15 jaar dikke vriendinnen. Veel samen ondermemen, vakanties en noem maar op.
L en ik hebben een gezamelijke vrienden groep. Vaak etentjes en gezellige avondjes.
Ik heb net als de andere in de vriendengroep een vaste relatie en net als sommige ook kinderen.
L heeft nooit echt geluk in de liefde gehad. Mannen die wel met haar het bed in wilde duiken maar nooit een relatie met haar wilde. Of ze viel weer voor een bezette man... Het lukte haar nooit om echt een relatie op te bouwen, wat zij juist erg graag wilde. En droomde van een gezinnetje (ze is nu 38 jaar)
Dus vaak in de weekende zat ze bij mij of andere stelletjes in de vriendengroep.

Nu heeft ze eindelijk een vriend gevonden! Wij allemaal blij voor haar, want iedereen gunt het haar.
Wij (vriendengroep en ik) hebben hem ontmoet tijdens een etentje. L helemaal in de wolken en ze straalde! Maar haar vriend was niet echt ons type. Vol van zichzelf, neerbuigend naar andere tot bijna op het onbeschofte toe. Maar hé, wij hoeven hem niet leuk te vinden, zolang L maar happy is met hem.

Keren daarna heb ik L dr vriend nog vaker gezien. Ook hier bij mij thuis samen met L. En weer was hij onbeschoft en erg onaardig aan het doen. Van opmerkingen dat L niet zovaak moet bellen met mij omdat we niks beters te doen hebben, slecht praten over vrienden van ons, het afkraken van mijn meubilair, tot het bekritiseren van mijn kinderen die hij net had ontmoet!

Toen was voor mij het duidelijk;
Ik zie L graag gelukkig. En kennelijk is dat met hem. Dus heb ik een stapje terug gedaan in onze vriendschap. Minder contact, minder bij elkaar op bezoek.
Maar kennelijk was ik niet de enige die een stap terug had gedaan. De hele vriendengroep blijkt dat ook te hebben gedaan! Dit allemaal vanwege het onaardige gedrag van L dr vriend.

L merkt het, heeft gevraagd aan een van de dames in de vriendengroep wat er was. En toen kwam het eruit. L heeft mij daarna woedend opgebeld met de vraag of ik er ook zo overdacht. En heb ik eerlijk geantwoord, maar dat ik mijn mond heb gehouden onmdat zij wel gelukkig nu is met hem. En dat ik haar dat zo gun, een vriend en wie weet straks ook kinderen. En ik wil haar dat geluk niet ontnemen!

Ze is woest, maar dan ook echt woest! Nu twijfel ik of ik er goed aan heb gedaan om eerlijk te zijn... of hoe kan ik het beter aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Wat had je anders moeten doen? Jezelf en je kinderen door een nare partner van je vriendin laten afzeiken? Het is voor beide partijen heel vervelend, zij gelukkig in de liefde, maar haar vriendingroep minder betrokken. Jij een goede vriendin minder. Vraag haar eens om samen ergens te gaan lunchen en kijk of je weer wat tot elkaar kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het goed gedaan. Ze vroeg je mening, en die heb je gegeven. Ik snap echter ook dat het voor haar niet leuk is om te horen dat iedereen haar vriend een zak vindt. Maar ja, dat is nu eenmaal zo, ze kan ook niet verwachten dat jullie allemaal gaan zitten huichelen hierover.
Alle reacties Link kopieren
Merkt ze zelf dan echt helemaal niets van dat gedrag?
Hoe kan dat?

Ik zou mij niet zo druk maken want het feit dat de zoveelste nieuwe vent in haar leven zo op jullie mag afgeven zonder dat zij het voor jullie opneemt zegt mij eigenlijk al meer dan genoeg. Niet haar vriendjes zijn fout maar het ontbreekt haar aan karakter. De bom was sowieso wel een keer gebarsten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee hoor, zij is blind, dat doet liefde nu eenmaal met mensen en aldus kan het allemaal niet zo blijven gaan zoals het altijd ging en dat jullie massaal spookrijders zijn dat dringt dan blijkbaar door die blindheid niet tot haar door.

Het zou kunnen zijn dat vriend dat doet om juist die afstand te kweken in de groep en dat hij haar voor zichzelf wil of hij is jaloers op die hechte groep. Hij is in ieder geval niet zuiver op de graat.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt er uit jezelf niks van gezegd, en toen ze het je op de vrouw af heeft gevraagd ben je eerlijk geweest. Ik denk niet dat je het beter had kunnen aanpakken, het is een heel moeilijke boodschap om te brengen. Ik weet niet hoe je het hebt gezegd, idealiter een optimale ik-boodschap, zo van, 'hij is een ander type dan ik vaak mee omging en toen hij x zei voelde ik dat als kritiek op mijn kinderen /onze vriendschap en belgedrag en dat vond ik lastig, dus vandaar dat ik iets minder intensief contact met je onderhield' zodat ze ook een concreet voorbeeld heeft van wat mensen lastig vinden aan met hem omgaan ipv het algemene 'we vinden je vriend niet leuk'. Maar voor jou zal het ook lastig geweest zijn om precies het juiste te zeggen als je voor het blok wordt gezet over zo'n gevoelig onderwerp.
L heeft een probleem, niet jij. Wanneer jij mijn vriendin was had ik je eerlijkheid zeer op prijs gesteld, hoe moeilijk ook om dat te horen. Jij kunt hier niks mee, dit is haar probleem.
Alle reacties Link kopieren
Zij ziet blijkbaar heel veel spookrijders:-)
Alle reacties Link kopieren
mmm... het enige wat misschien niet handig was, is dat je misschien haar vooraf had moeten uitleggen waarom je een stapje terugdoet in de vriendschap en dus niet achteraf.

Maar ik vind het verder logisch en verklaarbaar en het is geen reden voor haar om zo woest te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja, je hebt het goed gedaan. Wat verwacht ze dan, dat jij met die man blijft optrekken terwijl hij zich als een l*l gedraagt? Je gunt haar haar liefde, maar jij houdt afstand van hem en dat is je goed recht. Tegen heug en meug met die man omgaan lijkt me ook geen optie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
***
anoniem_389045 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 08:06
0.00% gewijzigd
Nee hoor, je hebt er goed aan gedaan. Ik heb hetzelfde meegemaakt. Na 16 jaar vriendschap. Ik was zo blij voor haar. Samen een hoop narigheid meegemaakt (zij is twee keer erg ziek geweest. Een keer baarmoederkanker, gelukkig op tijd bij en operatie en bestraling) en een hartaanval. Maar hij, hij is een regelrechte lul. Ik heb dat niet zo gezegd maar we mochten niet meer 'samen' afspreken. gezegd dat ik dat niet zo leuk vond omdat ik ook wel eens weer een op een met haar een hapje wilde eten. Woest was ze. Het maakte niet uit dat de relatie om de week wel uit was. Ze er tig keer klaar mee was. Het is nu een half jaar geleden. Nu heb ik haar nodig. Maar uiteraard is ze er niet. Het is vervelend maar het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
-Helena- schreef:
14-11-2019 11:13
Je hebt er uit jezelf niks van gezegd, en toen ze het je op de vrouw af heeft gevraagd ben je eerlijk geweest. Ik denk niet dat je het beter had kunnen aanpakken, het is een heel moeilijke boodschap om te brengen. Ik weet niet hoe je het hebt gezegd, idealiter een optimale ik-boodschap, zo van, 'hij is een ander type dan ik vaak mee omging en toen hij x zei voelde ik dat als kritiek op mijn kinderen /onze vriendschap en belgedrag en dat vond ik lastig, dus vandaar dat ik iets minder intensief contact met je onderhield' zodat ze ook een concreet voorbeeld heeft van wat mensen lastig vinden aan met hem omgaan ipv het algemene 'we vinden je vriend niet leuk'. Maar voor jou zal het ook lastig geweest zijn om precies het juiste te zeggen als je voor het blok wordt gezet over zo'n gevoelig onderwerp.
Eens.
Ik vind het ook goed dat aan hebt gegeven er niets van te willen zeggen omdat jouw vriendin zo gelukkig met hem is. En dat je dat het belangrijkste vond.
Natuurlijk begrijp ik wel dat zij zo boos is. Zij is helemaal verliefd en dan is het wel erg teleurstellend dat niemand hem echt aardig vindt. Het had natuurlijk prettiger geweest als je voor je een stapje terug had gedaan iets had aangekaart, maar gezien de situatie zou ik dat ook niet zo snel doen. Je weet gewoon dat ze het slecht op gaat pakken en je wilt haar niet bewust ongelukkig maken.

Ga je proberen om eens alleen met haar af te spreken?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Eerlijk zijn was het beste wat je kunt doen. Je moet er toch niet aan denken dat ze overweegt een kind te nemen met zo'n type dat haar van haar vriendinnen isoleert? Nu kan ze er nog zonder kleerscheuren vanaf komen. Je kunt veel beter single zijn dan een relatie met 'n engnek te hebben.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-11-2019 11:34
Eerlijk zijn was het beste wat je kunt doen. Je moet er toch niet aan denken dat ze overweegt een kind te nemen met zo'n type dat haar van haar vriendinnen isoleert? Nu kan ze er nog zonder kleerscheuren vanaf komen. Je kunt veel beter single zijn dan een relatie met 'n engnek te hebben.
Waarschijnlijk is ze nu zo boos dat ze zoiets heeft van, of je neemt hem erbij of ik ben weg. Misschien is dat door manipulatie door hem, maar het is ook niet onwaarschijnlijk dat zij daar gewoon zelf voor kiest.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg goed van je dat je zo eerlijk bent geweest.
Ik ken helaas een man die ook zo is (mijn ex) alles is negatief , neerbuigend , niets is goed genoeg en hij is uiteraard geweldig /knap/ ontzettend slim enz enz. Ik noem het het godsyndroom.

Jij kon niets anders doen dan eerlijk zijn. Jij denkt nu eenmaal zo over deze man en je gaat het niet mooier praten dan dat het voor je is.

Ze is verliefd en waarschijnlijk heeft hij ook een behoorlijke vinger in de pap. En praat op haar in en gaat uitleggen aan haar dat jullie jalours zijn en haar het geluk gewoon niet gunnen. En deze situatie is voor hem natuurlijk helemaal geweldig. En zij gaat hem steeds meer geloven want hij legt alles zo goed uit en weet alles te onderbouwen.

Ik hoop natuurlijk dat ik het helemaal fout heb en dat ze gelukkig zal worden.
Je kan nu niets doen , wacht totdat ze wat rustiger is geworden en bel haar dan even op voor een goed gesprek. Spreek wat af en leg het haar nog eens rustig uit.

Ik hoop niet dat ze zo'n manipulerende gek tegen is gekomen.
05-2019 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 11:44
3.18% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
Nou ja, voor we hem bombarderen tot een manipulatieve zak (want daar lees ik niet direct iets van terug in het verhaal van to).... misschien dat even los van de rest van de zaak zien?

Ik snap niet zo goed hoe je woedend kan zijn dat iemand anders jouw partner niet leuk vindt. Ik begin dan gelijk een beetje te begrijpen dat iemand zo lang vrijgezel is. In het algemeen zijn dat mensen die niet zo heel makkelijk in de omgang zijn (mijzelf incluis, hoor). Klinkt alsof ze zichzelf enorm in de weg zit.

Ik zou het even laten bekoelen en over een maandje nog eens kijken / contact opnemen.
Over een jaar is ze zwanger. Over twee jaar is hij er vandoor en komt ze bij jou uithuilen.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik dacht ook dat ik goed aandeed. En vooral niet haar relatie te willen verpesten door mijn mening over haar vriend. Dus leek mij dat stapje terug t beste. Want echt, ik kan niet met die vent door 1 deur.
Wat zij er in ziet... denk t wel te weten. Hij ziet er goed uit, zeer goede baan en ik denk dat liefde blind maakt, want zijn karakter is om te huilen. Maar misschien is hij wel heel.lief en leuk voor haar?!

Ik baal wel. En nu voelt het even dat het mijn schuld is dat er ruzie is.
Denk dat ze even moet bekoelen voordat ik meteen met haar alleen afspreek (als zij dat nog wel wilt).
Alle reacties Link kopieren
Kritiek krijgen is nooit leuk, ook niet als je er zelf om vraagt. Zij vindt haar vriend leuk en liefde maakt nou eenmaal blind.

Laat het even gaan. Laat haar weten dat je haar keuze respecteert en dat je deur altijd voor haar open zal staan, wat er ook gebeurt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik snap sowieso niet waarom er altijd met partners om gegaan moet worden. Leuk zo'n vriendengroep maar er komt altijd uiteindelijk iemand voorbij die niet lekker ligt.

Ik vind de meeste partners van mijn vriendinnen leuke lui maar ik spreek toch bijna altijd alleen af. Zonder partners.

Met verjaardagen of af en toe een etentje of een uitje gaan ze wel mee, net als de mijne. Als ze kunnen en zin hebben.
Maar verder 90% lekker alleen met mijn vriendinnen en vrienden.
Ceylon schreef:
14-11-2019 11:49
Kritiek krijgen is nooit leuk, ook niet als je er zelf om vraagt. Zij vindt haar vriend leuk en liefde maakt nou eenmaal blind.

Laat het even gaan. Laat haar weten dat je haar keuze respecteert en dat je deur altijd voor haar open zal staan, wat er ook gebeurt.




Dit.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
14-11-2019 11:43
Nou ja, voor we hem bombarderen tot een manipulatieve zak (want daar lees ik niet direct iets van terug in het verhaal van to).... misschien dat even los van de rest van de zaak zien?

Ik snap niet zo goed hoe je woedend kan zijn dat iemand anders jouw partner niet leuk vindt. Ik begin dan gelijk een beetje te begrijpen dat iemand zo lang vrijgezel is. In het algemeen zijn dat mensen die niet zo heel makkelijk in de omgang zijn (mijzelf incluis, hoor). Klinkt alsof ze zichzelf enorm in de weg zit.

Ik zou het even laten bekoelen en over een maandje nog eens kijken / contact opnemen.
Dat klinkt ook nogal puberaal. Jeweetwel, dat zo'n pubermeisje met een heel fout vriendje thuis komt. Iedereen weet dat hij fout is, inclusief zijzelf, maar omdat iedereen hem niets vindt, is ze heel erg beledigd. Want ze heeft echt een goede smaak en hij is dus echt heel leuk. Blabla...
Bij zo'n puber prijs je zo'n knul de hemel in, zodat ze of denkt, getver ze vinden hem echt leuk of oh, nou kan ik het in ieder geval uitmaken en zelf zeggen dat hij niet goed genoeg voor mij was ipv dat ik het idee heb dat ik naar anderen luister.

Maar daar is die vriendin toch wel te oud voor?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Meestal, als mensen weten dat je gelijk hebt, worden ze boos.
Ik denk dat ze vind dat je gelijk hebt, maar ze is denk ik gefrustreerd dat het niet zo kan zijn als zij hoopte.

TO, knap gedaan, het is heel goed dat je eerlijk bent. Ze vroeg naar je mening en die heb jij gegeven op een zeer nette manier.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
14-11-2019 11:58
Ik snap sowieso niet waarom er altijd met partners om gegaan moet worden. Leuk zo'n vriendengroep maar er komt altijd uiteindelijk iemand voorbij die niet lekker ligt.

Ik vind de meeste partners van mijn vriendinnen leuke lui maar ik spreek toch bijna altijd alleen af. Zonder partners.

Met verjaardagen of af en toe een etentje of een uitje gaan ze wel mee, net als de mijne. Als ze kunnen en zin hebben.
Maar verder 90% lekker alleen met mijn vriendinnen en vrienden.


Dit ook. Een vriend van mij kreeg een vriendin en die kwam ALTIJD mee als ik met hem afsprak (1000% puur platonisch!). Ze was aardig hoor, daar niet van, maar zoals het was toen zij er nog niet was werd het nooit. Suoer jammer!

Maar goed, het is natuurlijk niet gezegd dat de nieuwe man van L zo is / doet. TO kan niet met hem door 1 deur en het is natuurlijk ook super jammer als je vriendinnen je nieuwe partner een eikel vinden. Dat is gewoon zuur. Hopelijk koelt ze snel wat af en kunnen jullie binnenkort het wat meer bijleggen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven