Omgaan met depressieve vriendin

17-11-2019 19:33 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden heb ik via mijn werk een vrouw ontmoet waarmee ik het goed kon vinden. Toen we collega's waren en in dezelfde stad woonden hadden we veel contact. Ik heb nu alweer een tijdje een andere baan en daarvoor ben ik verhuisd naar een andere stad. Mijn nieuwe woonplaats is ongeveer 1.5 uur rijden van de woonplaats van deze vriendin. We zien elkaar daardoor een stuk minder, maar we hebben nog wel regelmatig contact via facebook en whatsapp (ongeveer 1x per week).

De afgelopen jaren heeft zij veel tegenslagen gehad. Ik ga hier niet teveel op in ivm met haar privacy, maar het zijn dingen buiten haar eigen macht. Ziektes van naasten bijvoorbeeld. Ze is daardoor in een depressie geraakt en krijgt daarvoor hulp.

Ik voel me er erg schuldig over, maar ik merk dat het contact met haar me steeds meer tegen gaat staan. Eigenlijk gaan onze gesprekken alleen nog maar over haar problemen. Ook als we elkaar dan eens irl zien bespreken we niks anders. Natuurlijk mag ze haar problemen met mij bespreken, het is ook gewoon heel rot wat haar allemaal is overkomen, maar ik merk dat het mij heel veel energie kost. Ik heb op dit moment zelf ook heel veel dingen aan mijn hoofd (mijn gezondheid, problemen in familie) dus ik vind het moeilijk om haar problemen er ook nog bij te hebben. Ze stuurt me bijvoorbeeld vaak berichten met teksten als "ik haat mijn leven" of "het was weer een kutdag zoals altijd". Ik weet niet goed wat ik hiermee moet. Ik wil haar niet laten vallen in deze moeilijke periode, maar ik kan helaas haar problemen ook niet oplossen...

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aangeven dat je een luisterend oor wil zijn maar het ook graag voor de afwisseling over andere onderwerpen wil hebben.

En ik zou niet ingaan op die kreten die zij je dan via app stuurt. Zo start je geen gesprek. Ze wil een reactie uitlokken.
Alle reacties Link kopieren
Langzaam laten doodbloeden.
Alle reacties Link kopieren
Op die loze appjes niet reageren. Dan houdt ze er vanzelf mee op. Afstand nemen.
Tuttuttut schreef:
17-11-2019 19:38
Langzaam laten doodbloeden.
Wat een fijne vriendin ben jij.
Alle reacties Link kopieren
Depressieve mensen trekken anderen vaak onbedoeld leeg daardoor worden ze vaak eenzaam. je mag best een grens stellen. Dat soort: ik haat berichten zijn ergens ook een schreeuw om aandacht. Ik vind best dat je mag aangeven wat je wel en niet fijn vindt. De wereld draait niet alleen om haar.
Ik zou het bespreekbaar maken. Wellicht is het praten over andere onderwerpen ook fijn voor haar. Zodat ze haar gedachten kan verzetten. Mocht ze hier niks mee doen dan zou ik even afstand nemen. Ook om jezelf te beschermen. De opmerkingen in de appjes zou ik verder niet op in gaan. Daar kan je echt helemaal niks mee.
Tuttuttut schreef:
17-11-2019 19:38
Langzaam laten doodbloeden.
Echt laf is dat.. Zeg dan gewoon dat het je teveel word en voor jezelf even wat afstand moet nemen. Dan ben je tenminste eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Levens veranderen. De afstand en frequentie van afspreken is veranderd. Niet alle vriendschappen zijn voor altijd, ik vind het ok als je soms een beetje van elkaar wegdrijft. En ik zei toch langzaam? Je hoeft haar niet meteen te laten vallen of hard afscheid te nemen, probeer haar gerust sporadisch nog op te peppen. TO voelt tegenzin als de vriendin belt, ik zou zelf dan niet het contact intensiveren. Niet iedereen heeft zin om psycholoogje te spelen.
Als ze kanker zou hebben en het de hele tijd over haar behandeling, pijn en bijwerkingen zou hebben, zou je dit dan ook schrijven?
streepjesdekbed schreef:
17-11-2019 20:06
Als ze kanker zou hebben en het de hele tijd over haar behandeling, pijn en bijwerkingen zou hebben, zou je dit dan ook schrijven?
Als er geen plek is voor de ander en alles alleen maar gericht is op het negatieve van de één (inclusief willekeurige kreten) dan ja. Je moet er op z'n minst over kunnen praten.
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
17-11-2019 19:37
Ik zou aangeven dat je een luisterend oor wil zijn maar het ook graag voor de afwisseling over andere onderwerpen wil hebben.

Dit. Zeg dat je er voor haar wilt zijn, maar dat je ook andere dingen wilt bespreken. Voor haar ook een goede afleiding, anders blijft ze in kringetjes ronddraaien.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand dat soort berichten stuurt kan die persoon beter naar een psycholoog gaan. Ik ben jarenlang leeggezogen door zo iemand en dat heeft mij, in combinatie met mijn eigen shit, uiteindelijk een burn-out bezorgd. Dus aangeven dat je op een andere en mindere manier contact wil, want nu wordt de ellende alleen maar op jou geprojecteerd. Je hebt ook je eigen leven.
Maak het bespreekbaar. Vraag haar bijvoorbeeld als je ziet dat je afvraagt wat ze precies can je verwacht als ze schrijft dat haar leven haar. Daarna kan jij je gevoel beschrijven wat er in jou omgaat als je zo'n appje krijgt. Zo kan je samen een oplossing bedenken voor dit probleem. Bovendien krijgt zij inzicht wat dit met de ander doet, en dat er grenzen zijn bij anderen.

Wat ook helpt is om gewoon even je moment te pakken om te praten over wat jou bezighoudt. Je kan letterlijk zeggen, ik wil ook even wat vertellen.
Mensen in een depressie kunnen soms vergeten dat anderen ook hun verhalen, bedenkingen en onzekerheden hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zelf regelmatig iets anders ter sprake brengen: een nieuwe serie die je hebt ontdekt, een boek wat je aan het lezen bent, een leuke anekdote op je werk...

Lastige is bij depressie dat er niets anders meer bestaat dan je depressie, met alle nare gedachten en gevoelens. Vergelijk het met een dementor uit Harry Potter.

Als jullie elkaar weer zien, ga dan naar een luchtige film en daarna eten. Op die manier kost het je minder energie en je hebt na de film iets leuks om over te praten.
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
17-11-2019 19:37
Ik zou aangeven dat je een luisterend oor wil zijn maar het ook graag voor de afwisseling over andere onderwerpen wil hebben.

En ik zou niet ingaan op die kreten die zij je dan via app stuurt. Zo start je geen gesprek. Ze wil een reactie uitlokken.
Ben het hier mee eens ja.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Ik wil haar niet laten vallen, want juist nu heeft ze haar vrienden nodig, maar ik wil niet dat het op deze manier doorgaat.

Op die treurige berichten van haar zal ik niet meer reageren.

Nu probeer ik vaak over een positief of neutraal onderwerp te beginnen. Bijvoorbeeld haar nieuwe huisdier of inderdaad een nieuwe serie oid.
Vaak weet ze het dan toch weer een negatieve draai te geven. Ik ga daarom toch proberen om hier directer in te zijn en te benoemen hoe ik me voel.
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
17-11-2019 21:04
Zelf regelmatig iets anders ter sprake brengen: een nieuwe serie die je hebt ontdekt, een boek wat je aan het lezen bent, een leuke anekdote op je werk...

Lastige is bij depressie dat er niets anders meer bestaat dan je depressie, met alle nare gedachten en gevoelens. Vergelijk het met een dementor uit Harry Potter.

Als jullie elkaar weer zien, ga dan naar een luchtige film en daarna eten. Op die manier kost het je minder energie en je hebt na de film iets leuks om over te praten.
Bedankt! Ik ga dit voorstellen!
Ik weet eerlijk gezegd of erop aanspreken nou het beste advies is.

Ja als je van je vriendin af wil misschien. Het kost jou al veel energie, zei leeft er iedere dag mee en moet het zelfs bij mensen met wie ze close is wegduwen.

Ik geloof er niet zo in dat mensen daar beter van worden.
Alle reacties Link kopieren
streepjesdekbed schreef:
17-11-2019 20:06
Als ze kanker zou hebben en het de hele tijd over haar behandeling, pijn en bijwerkingen zou hebben, zou je dit dan ook schrijven?
Misschien wel.
Ik snap dat je het K* hebt en dat je het daar soms over wilt hebben.
Maar dit soort passief-aggressieve uitnodigingen waarop je alleen maar kunt antwoorden 'ag got nee meid, wat is er, vertel dan' - dat doe je gewoon bij volle bewustzijn.

Ook als je een K-ziekte hebt met K-medicijnen en K-bijwerkingen waar je het best eens over wilt hebben, kun je nog nadenken over hoe je communiceert.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat minder praten en meer doen ook heel helpend kan zijn. Bv een wandeling maken, zowel natuur als bewegen is goed als je somber bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, want heb een beetje hetzelfde met mijn beste vriendin. Die heeft momenteel ook weinig leuks in haar leven, maar ik vind het lastig om om te gaan met appjes waarin ze schrijft dat ze het leven niet meer leuk vindt.

Wat ik wel nog doe: het gewoon over mijn leven hebben. Ik merk dat ze dat prettig vindt, want ze zit zelf al best wel een tijd thuis. En verder baken ik onze gesprekken echt af. Ik wil best een uur naar haar luisteren, maar niet drie keer per week. Gelukkig is er ook professionele hulp.
Alle reacties Link kopieren
Coffeelover5 schreef:
17-11-2019 21:15
Bedankt voor jullie reacties! Ik wil haar niet laten vallen, want juist nu heeft ze haar vrienden nodig, maar ik wil niet dat het op deze manier doorgaat.

Op die treurige berichten van haar zal ik niet meer reageren.

Nu probeer ik vaak over een positief of neutraal onderwerp te beginnen. Bijvoorbeeld haar nieuwe huisdier of inderdaad een nieuwe serie oid.
Vaak weet ze het dan toch weer een negatieve draai te geven. Ik ga daarom toch proberen om hier directer in te zijn en te benoemen hoe ik me voel.
Dat komt omdat die donkere wolk voor haar overheerst.

Wat ook nog kan, iets wat haar afleiding geeft: samen een spelletje spelen via de telefoon of tablet. Afleiding voor haar, niet-energievretend contact voor jou. Wordfeud, ruzzle, hay day... draw something... simpel en leuk.
SteunEndeToeverlaet schreef:
17-11-2019 21:27
Misschien wel.
Ik snap dat je het K* hebt en dat je het daar soms over wilt hebben.
Maar dit soort passief-aggressieve uitnodigingen waarop je alleen maar kunt antwoorden 'ag got nee meid, wat is er, vertel dan' - dat doe je gewoon bij volle bewustzijn.

Ook als je een K-ziekte hebt met K-medicijnen en K-bijwerkingen waar je het best eens over wilt hebben, kun je nog nadenken over hoe je communiceert.
Jij bent duidelijk zelf nooit depressief geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom veel van dit soort mensen tegen. Een aantal jaar geleden ook een vrouw die depressief was, we werden vriendinnen en hadden dagelijks contact. Ik had er eigenlijk geen problemen mee dat ze veel wilde praten. Het gaat nu hartstikke goed met haar, meer dan goed.

En...op dit moment zit ik te chatten met een nieuwe vriendin die ook depressief is...ja ze weten mij wel te vinden. Maar ik heb er totaal geen moeite mee om te luisteren. Ik ben zelf niet gezond dus weinig energie, maar heb hier dus geen problemen mee omdat ik weet dat ik de ander daarmee kan helpen, misschien is het zoiets als een roeping en heb jij die roeping niet, en moet je dit afkappen?.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven