We praten niet

18-11-2019 07:41 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben gisterenavond een conversatie gevoerd waar ik nogal van geschrokken ben.
Ik dacht namelijk dat wij een hele goede relatie hadden maar hij blijkt eigenlijk niet zo goed als ik dacht.
Mijn vriend studeert hard en vindt het leven van 'werken, studeren, tv kijken, (hobby)' wel prima zo. Ik gaf gisteren aan dat ik wat diepgang mis in de relatie. Het valt me de laatste tijd op dat ik voornamelijk monologen aan het voeren ben.
Ik ben een prater en praat graag over emoties en de dingen die me bezig houdt. Maar het begon me op te vallen dat hij niets terug zegt op mijn verhalen en dat hij soms zelfs geïrriteerd is en met rust gelaten wil worden.
Ik kaartte dit gisterenavond aan en hij zei weer niets en ik vroeg wat er dan in hem om gaat als ik praat (niet verwijtend, open vraag).
Hij zei: " ik probeer te bedenken dat ik zal zeggen maar weet niet wat ik zal zeggen en zeg dan maar niets". Ook zegt hij dat de meeste dingen waar ik over praat heeft hij geen mening over.
Daar begonnen bij mij al een beetje alarm bellen te rinkelen. Maar daarna zei hij: "er zijn wel dingen die mij bezig houden maar ik denk dat het jou niet interesseert dus zeg ik maar niets". En daarna kwam een lijst met dingen die hem bezig houden waar ik dus weinig weet van heb. Ook zegt hij dat hij het accepteert zoals het is omdat hij onvoorwaardelijk van me houdt.
Ik schrok me wezenloos.

Er gaat nu dus van alles door me heen. Van "Ik ga mijn best doen meer interesse in hem en zijn werk/ hobby's te stellen " tot "we passen niet bij elkaar omdat we weinig tot geen gezamenlijke interesses hebben".
Hij is een stuk jonger dan ik en ik heb ook moeten leren praten. Dus misschien moet hij dat ook nog leren.
Wat vinden jullie?
Hij is een stuk jonger dan ik en ik heb ook moeten leren praten. Dus misschien moet hij dat ook nog leren.

Is hij 2?

En je wezenloos schrikken? Je bent nogal van het overdrijven he?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-11-2019 07:45
Hij is een stuk jonger dan ik en ik heb ook moeten leren praten. Dus misschien moet hij dat ook nog leren.

Is hij 2?

En je wezenloos schrikken? Je bent nogal van het overdrijven he?

Hahaha, dat van dat leren praten kun je ook zo opvatten ja. Heerlijk nuchter.
Pantera88 schreef:
18-11-2019 07:41
omdat hij onvoorwaardelijk van me houdt.
Ik schrok me wezenloos.
...Dus misschien moet hij dat ook nog leren.
Sommige mensen zijn met minder tevreden. Maar jij schrikt je wezenloos en meent dat hij nog moet “leren”, kortom hij moet veranderen. Hij houdt van jou. Jij houdt van wat hij van jou moet worden.

Ben je graag ongelukkig?
In feite heb je dus altijd vooral over jezelf gepraat zonder oog te hebben voor hem en wat hem interesseert.
Voor je vriend maakt t niks uit want liefde enzo maar volgens jou is híj degene die moet leren praten?
Ik denk dat jij vooral moet leren luisteren en je eens interesseren voor een ander.
Alle reacties Link kopieren
To, ik heb dat ook wel een beetje gehad met mijn partner. Inmiddels zijn we 18 jaar bij elkaar, en erg naar elkaar toe gegroeid. Dat betekent in ons geval: ik weet wat zijn grenzen zijn en verwacht geen dingen die niet in hem zitten. Hij heeft zijn verbale vaardigheden verbeterd door ze meer te oefenen. Hij komt uit een gezin waar niet gepraat/gediscussieerd werd. Hij deinsde ervoor terug en klapte dicht.
Dat is langzamerhand vanzelf beter gegaan, al hebben we daar af en toe wel over gepraat. Niet met de insteek dat er één van ons moest veranderen, maar vanuit de insteek elkaar beter te leren begrijpen.
Het komt dus van twee kanten en kost tijd. Naar elkaar toe groeien kan, iemand wezenlijk veranderen niet.
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
18-11-2019 07:55
In feite heb je dus altijd vooral over jezelf gepraat zonder oog te hebben voor hem en wat hem interesseert.
Voor je vriend maakt t niks uit want liefde enzo maar volgens jou is híj degene die moet leren praten?
Ik denk dat jij vooral moet leren luisteren en je eens interesseren voor een ander.
Die fout heb ik in het begin ook wel eens gemaakt, een gouden recept voor hem om dicht te klappen. Een goed punt om hier op te letten.
Alle reacties Link kopieren
https://youtu.be/IB-cIUUnM2s

Ik heb niet alles gelezen...
Moest hieraan denken. Sorry.

Je kunt interesse niet spelen. Die is er of niet.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Met het houden van monologen 'leer' je ander niet kennen.
Alle reacties Link kopieren
Poef, daar gaat je bubbel.

Jij praat dus graag over van alles en nog wat, dat is niet communiceren. Bij communiceren hoort ook luisteren en oog hebben waar je partner behoefte aanhebt.

Kennelijk luistert je partner beter en heeft beter door wat jou wel boeit. En dan zegt hij niets.

Je vriend heeft jou geaccepteerd zoals je bent. Jij vindt dat jou manier beter is en wilt je vriend veranderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel zorgelijk dat hij zegt dat hij zijn mond maar houdt omdat hij denkt dat de dingen waar hij interesse in heeft jou toch niet interesseren.

Dat gaat net zo lang goed tot die nieuwe vrouwelijke collega, buurvrouw vul maar in wel heel erg geïnteresseerd lijkt in wat hij te vertellen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Wel goede punten. Ik moet bekennen dat ik het moeilijk vind om interesse te blijven tonen omdat het enige dat hem bezig houdt motoren/ techniek zijn. Hij kijkt de hele dag filmpjes erover en denkt de hele dag door aan motoren. Tenminste, zo komt het op me over. Ik ben zelf weer gaan motor rijden om dichter bij hem te komen. Maar verder boeit het me weinig.
Maar jullie hebben gelijk, het moet van 2 kanten komen en ik moet hem nemen zoals hij is. Ik vind het erg als hij nooit kan praten met me over de dingen die hem bezig houden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat er wel meer mannen zijn die niet graag over emoties kunnen of willen praten. De mijne ook niet echt. Als ik daar wel behoefte aan heb dan doe ik dat gewoon met een vriendin. En met de ene vriendin praat ik over A en met de andere over B. Ik denk dat het niet verstandig is om te verwachten dat je álles bij je vriend kunt halen en brengen.
Wat versta je onder praten? Is alles wat jij zegt echt boeiende informatie voor je vriend of zeg je heel veel met heel veel woorden, terwijl je het met een paar woorden ook kunt zeggen? Praat je om het praten?
Je zegt dat je hebt leren praten, maar misschien zegt dat niets over je manier van communiceren. Bedenk eerst wat het doel is van dat continu praten.
Het valt aan de andere kant ook niet mee als iemand maar een paar topics heeft die zijn/haar interesse hebben. Motoren en techniek, die mensen vinden het vaak alleen leuk om daar over te praten met mensen die minstens zoveel weten. Misschien samen wat meer dingen ondernemen die voor beide nieuw zijn zodat je daar over kan praten.
Alle reacties Link kopieren
Deels herken ik wat je zegt. Maar ik vind het grootste gedeelte daarvan zo leuk in mijn relatie. Wij zijn inmiddels 14 jaar bij elkaar.

Hij houdt van formule 1, is een gigantische kerst fan (jaja, de kerstboom staat al) en kijkt naar mijn idee de hele dag domme "grappige" filmpjes op Dumpert.

Ik houd van attente kaartjes, uren lezen in een boek, "saaie" romantische films en een wijntje in de kroeg of een spelletje aan tafel.

We hebben interesse in elkaar. Kijken dus samen Formule 1 en ook die romantische film. Drinken wijn in de kroeg en af en toe kijk ik een stom filmpje omdat hij dat echt zoooo grappig vindt 🙈

De kerstboom staat al en in die tijd heb ik onze vakantiereis voor volgend zomer al uitgestippeld. Het werkt alleen met aandacht voor elkaar.

Moet ik wel zeggen dat wij op essentiële zaken op één lijn liggen. Opvoeding. Financiën. Religie (of gebrek daaraan) en normen+waarden.
Delen van gedachten heeft hij moeten leren. Dat doen ze bij hem thuis nog steeds niet. En ik heb moeten leren daar met een open blik naar te luisteren in plaats van meteen er iets van te vinden.

Oefenen, vallen en weer overnieuw. Als je wilt worden jullie er uiteindelijk sterker van.
Misschien moet je wat minder zenden en wat meer vragen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Er gaat nu dus van alles door me heen. Van "Ik ga mijn best doen meer interesse in hem en zijn werk/ hobby's te stellen " tot "we passen niet bij elkaar omdat we weinig tot geen gezamenlijke interesses hebben".

En misschien is het laatste wel reëel? Wat zijn je eigen gedachten daarover?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je echt vet overdrijft... over het algemeen hebben vrouwen het nodig om over hun emoties te praten en mannen trekken zich vaker terug om dingen zelf te verwerken. Er is dus helemaal niks aan de hand. Hij luistert naar jou en accepteert jou. Wat is er nu helemaal aan de hand dan? En diepgang bij mannen is zeldzaam hoor.
abracadabra schreef:
18-11-2019 08:24
Ik denk dat je echt vet overdrijft... over het algemeen hebben vrouwen het nodig om over hun emoties te praten en mannen trekken zich vaker terug om dingen zelf te verwerken. Er is dus helemaal niks aan de hand. Hij luistert naar jou en accepteert jou. Wat is er nu helemaal aan de hand dan? En diepgang bij mannen is zeldzaam hoor.
Jezus wat een achterhaald beeld.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat hij deze keer zijn best heeft gedaan om jou zo goed mogelijk naar waarheid in te lichten. Dat is een vorm van liefde. Ik kan me heel goed voorstellen wat hij zegt. Iemand die de hele dag door emotioneel tegen je zit te praten ga je tenslotte bekijken zoals je naar de tv kijkt. Je ziet iemand zich druk maken maar voelt niet in waarom. Dus je luistert omdat dat van je verlangd wordt (terwijl je ook wat andere dingen doet) en hoort die stem op en neer gaan. Op zich best gezellig dat die ander zoveel geeft om al die dingen. Het geeft wat leven in de brouwerij.
retrostar wijzigde dit bericht op 18-11-2019 08:39
3.32% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Pantera88 schreef:
18-11-2019 08:09
Wel goede punten. Ik moet bekennen dat ik het moeilijk vind om interesse te blijven tonen omdat het enige dat hem bezig houdt motoren/ techniek zijn. Hij kijkt de hele dag filmpjes erover en denkt de hele dag door aan motoren. Tenminste, zo komt het op me over. Ik ben zelf weer gaan motor rijden om dichter bij hem te komen. Maar verder boeit het me weinig.
Maar jullie hebben gelijk, het moet van 2 kanten komen en ik moet hem nemen zoals hij is. Ik vind het erg als hij nooit kan praten met me over de dingen die hem bezig houden.

Dat heeft hij dus goed aangevoeld.
En jou daarin gerespecteerd.

Je zou minder vanuit je eigen belang kunnen denken. Hij houdt van motoren, geef hem een opknapper kado voor zijn verjaardag en vraag naar de voortgang. Bijvoorbeeld.
Of ga een dag mee naar het circuit en geniet van zijn blije hoofd. Ga vaker samen motorrijden enz.

Ik ben ook de emotionele prater en analyseer graag. Man is de doener en meer technisch en van motoren. Toch is het heel leuk hem blij te zien terugkomen van een motorrit door België, waar hij gefilmd heeft onderweg. Zoveel daarover te vragen, bespreken, napraten samen. En ook soms saaie kost als de werking van een bougie. Maar dan vraag ik het hem toch of hij dat wil uitleggen. Vindt hij tof en ik vind het leuk hem enthousiast te zien.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Pantera88 schreef:
18-11-2019 08:09
Wel goede punten. Ik moet bekennen dat ik het moeilijk vind om interesse te blijven tonen omdat het enige dat hem bezig houdt motoren/ techniek zijn. Hij kijkt de hele dag filmpjes erover en denkt de hele dag door aan motoren. Tenminste, zo komt het op me over. Ik ben zelf weer gaan motor rijden om dichter bij hem te komen. Maar verder boeit het me weinig.
Maar jullie hebben gelijk, het moet van 2 kanten komen en ik moet hem nemen zoals hij is. Ik vind het erg als hij nooit kan praten met me over de dingen die hem bezig houden.

Het kost jou moeite om interesse te (blijven) tonen in wat je vriend bezig houdt. Dit zal omgekeerd ook wel zo zijn. Jouw interesses boeien hem wat minder.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
18-11-2019 08:24
En diepgang bij mannen is zeldzaam hoor.
Alleen met een grote hebben mannen diepgang.

Misschien moet je gewoon het boek eens lezen vrouwen komen van venus mannen van mars :)
en ach de verschillende interesses bij mijn vrouw en mij maakt het juist leuk (je hebt elkaar altijd wat te vertellen en je snapt er helemaal niks van haha) en ach als je met je levensopvattingen en opvoedden en financieen e.d. op 1 lijn zit wat is dan het probleem :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma, meer dan 70 jaar samen geweest met mijn opa zei: “Mensen zeggen dat het geheim van een goede relatie is: met elkaar praten. Maar dat is het niet. Het is naar elkaar luisteren.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven