Familie en feestdagen: succesformule

19-11-2019 10:37 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het plannen van het kerstdiner ging (weer eens) niet soepeltjes. En dit was nog alleen maar de datum. Ik merk dat door die struggle, ik ieder jaar minder zin in dat diner krijg.

Nu is dit het diner bij schoonfamilie, met een andere gezinsdynamiek, andere communicatiestijl en misschien wel uiteenlopende waarden.

Wie heeft er hier (wel) ZIN in de kerst om met familie samen te zijn? Wat maakt dat je daar zin in hebt? Waarom gaat het bij jou in de familie wel soepeltjes? Hoe creëeren jullie warmte en betrokkenheid?

Ik ben heel benieuwd. Ooit zal ik het stokje overnemen en met mijn eigen gezin het kerstdiner gaan organiseren en vieren. (Dat doe ik trouwens nu al op de andere kerstdag maar ik realiseer me dat de kinderen nog niet zoveel te willen hebben en geen andere plannen)

Maw: Hoe zorg je ervoor als ouders dat kinderen wel gezellig kerst willen vieren als ze volwassen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Niks moet, het mag!!!

Als iets "moet" dan krijg je weerstand en irritatie.
Niet.

Ik vind dat verplicht op een kerstdag samen zijn, helemaal als de kinderen volwassen zijn en misschien werk, gezin en dus schoonfamilie ect zelf hebben gewoon niet zo realistisch.

Waarom je nu al denkt daar iets mee te moeten zodat ze strakjes dat wel komen doen bij jullie beetje raar eerlijk gezegd.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 19-11-2019 10:41
24.75% gewijzigd
Wij hebben het leuk met onze families. Het hele jaar door en dus ook met kerst. Als dat anders was geweest zou ik geen kerst met familie vieren denk ik.
Ik heb er wel altijd zin in, omdat dan al m'n neefjes en nichtjes bij elkaar zijn.

Maar dit jaar wil een sibling al niet meer meedoen, die vindt het te druk alles bij elkaar. En eerlijk is eerlijk, mijn moeder is dan ook echt mega gestresst en daar wordt ze niet gezellig van (mild uitgedrukt).

Nu gaan we waarschijnlijk met een afgeslankte groep gourmetten en de tweede dag uit eten. Hopelijk zorgt dat voor een wat relaxtere sfeer.

Verder maak ik altijd een legpuzzel, gaan we naar de kerk op kerstavond, lekker eten en een wandeling maken.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, behalve doen wat je leuk vindt en waar jij je prettig bij voelt.

Ik heb wel een vraag voor gescheiden ouders: wat deden jullie het eerste jaar met de feestdagen? Hoe "verdeelde" je de tijd voor je kind (kind is 9), wie was wanneer waar? Tips welkom.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
19-11-2019 10:40
Wij hebben het leuk met onze families. Het hele jaar door en dus ook met kerst. Als dat anders was geweest zou ik geen kerst met familie vieren denk ik.
ik denk dat dit de crux is inderdaad.
Ik denk dat het vooral gezellig blijft als de lat niet te hoog ligt. Zodra het allemaal moeten wordt, is voor mijzelf de lol er al snel af.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf nog geen kinderen maar ik vind kerst altijd heel gezellig met mijn familie en de familie van mijn vriend.
Het enige jammere is dat ik twee dagen achter elkaar altijd een beetje veel vind. Zeker omdat we in de maand ervoor ook nog 2x Sinterklaas en een familieverjaardag hebben.
Dus na de feestdagen heb ik wel weer even genoeg (schoon)familie gezien.

Maar ik zou het wel missen om ze niet te zien met kerst.
Ik vind het gewoon gezellig om met elkaar samen te zijn. Zowel mijn familie als de familie van mijn vriend hebben als standpunt 'fijn als je er bij kunt zijn, geen man overboord als het niet lukt'. Het is ook goed als je alleen even komt borrelen ipv uitgebreid dineren.

Sinds een paar jaar nodig ik mijn familie bij ons thuis uit. Mijn ouders blijven dan eten, mijn broers en zussen komen borrelen en dineren daarna thuis met hun eigen kinderen en aanhang en in 2 gevallen ook kleinkinderen.

Mijn schoonfamilie had al jaren de traditie dat zij 2e Kerstdag samen eten. Dat weten we vooraf, we proberen mijn familie dus 1e Kerstdag of Kerstavond of evt in het weekend tussen Kerst en Oud en Nieuw te plannen.

Ik nodig uit, dus ik bepaal, maar wel in overleg met mijn ouders, ik weet dat zij het fijn vinden als mijn broers en zussen ook kunnen. De kinderen (en kleinkinderen) van mijn broers en zussen zijn ook welkom maar we vinden het allemaal logisch dat zij vooral kiezen voor eten bij hun ouders (mijn broers en zussen dus) ipv borrelen en/of eten met hun opa en oma bij hun tante (ik).

Oh en we zijn geen koks, verwacht vooral geen culinaire hoogstandjes. Het gaat om de gezelligheid, ik weiger om uren in de keuken te staan (of eigenlijk mijn vriend, die kookt beter), het eten is goed maar wel vrij eenvoudig. Ook geen urenlang opgeprikt gedoe dus.
Alle reacties Link kopieren
Ja, heel veel zin! De gouden tip die ik in mijn familie hanteer: zodra het onderwerp richting zwarte piet/PVV/vluchtelingen gaat, ga ik iets opruimen/thee zetten, stel ik een wandelingetje voor of ik vraag of we het over een ander onderwerp kunnen hebben.
Werkt als een trein.
watdachtjehiervan schreef:
19-11-2019 10:40
Wij hebben het leuk met onze families. Het hele jaar door en dus ook met kerst. Als dat anders was geweest zou ik geen kerst met familie vieren denk ik.
Tja, dat is makkelijk praten.

Maar als je je al van kinds af aan begeeft in een dynamiek met schuldgevoel, rare verhoudingen dan is het niet zo makkelijk om je daarvan los te maken hoor.
Hoe je daar voor zorgt? Door ze vrij te laten en niks te verplichten.

Wij vieren kerst met wie we willen en ik kom bijna ieder jaar bij m'n moeder omdat ik haar graag wil zien. Niet omdat het moet. M'n broer en zus doen het bijvoorbeeld weer niet. Maar eens in de zoveel tijd willen ze het weer wel. En dan komt iedereen vanuit eigen initiatief en dat is heel gezellig.

En ik vier kerst met vrienden. Super gezellig ook. Ik herken al dat verplichte gedoe ook niet, vind het zo zonde.
Voor mezelf: bij schoonfamilie is het makkelijk. We kijken wat er qua plannen ligt en kiezen dan of we daar zin in hebben. Bij mijn familie is het ingewikkelder. En ik vind het erg moeilijk om daar nee tegen te zeggen.
Man en ik komen beiden uit een warm nest, en familie is bij ons dus heel belangrijk. Het gezamenlijke kerstdiner is dan ook meestal bij ons thuis, met beide families (ouders en zussen met gezinnen). Voor ons ook bijkomend geluk dat we dus maar 1 dag “bezet” zijn met de kerstdagen ;)
Alle reacties Link kopieren
Schoonouders zijn lief en ik kom er graag, ze verwachten alleen elk jaar dat we daar blijven slapen en dat willen we niet. Dan 'moet' er ook weer kerstontbeten worden en zijn we pas om 13:00 of later thuis op tweede kerstdag. Elk jaar geven we het aan, elk jaar weer teleurgesteld. Enige minpunt elk jaar weer.

Tweede kerstdag is hier met m'n vader, zusjes en iedereen die wil. Vrienden van ons of van m'n zusjes. Grote pan soep, allemaal wat hapjes als iemand iets mee wil en een paar flessen wijn. Prima dagje altijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind kerst okee. Het is niet het hoogtepuntje van mijn jaar, maar het is ook niet afschuwelijk. Ieder jaar doen we hetzelfde, met dezelfde verdeling, 1e kerstdag mijn familie, 2e kerstdag man's familie. Het is ver, dus het kost ons drie dagen, maar het is okee.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
19-11-2019 10:56
Tja, dat is makkelijk praten.

Maar als je je al van kinds af aan begeeft in een dynamiek met schuldgevoel, rare verhoudingen dan is het niet zo makkelijk om je daarvan los te maken hoor.
maar in zo`n geval kan je misschien beter de verplichte kerst overslaan toch?
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
19-11-2019 10:50
Geen tips, behalve doen wat je leuk vindt en waar jij je prettig bij voelt.

Ik heb wel een vraag voor gescheiden ouders: wat deden jullie het eerste jaar met de feestdagen? Hoe "verdeelde" je de tijd voor je kind (kind is 9), wie was wanneer waar? Tips welkom.
Wij hadden altijd gewoon 1 dag bij ene ouder, 1 dag bij de ander. Kerst is iig lekker duidelijk twee dagen dus makkelijk te verdelen ;) Het wordt pas ingewikkeld als de kinderen volwassen zijn en er schoonfamilies bij komen kijken (nu het geval bij ons, maar komt ieder jaar nog goed!). Wij gingen niet naar familie toe tijdens kerst, bleven thuis en dan kwam oma vaak bij ons.
En verder vooral aan kind vragen wat het wil doen die dag misschien? Dat het niet twee identieke dagen worden, dat je allebei aan dezelfde tradities vasthoudt.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
19-11-2019 10:56
Tja, dat is makkelijk praten.

Maar als je je al van kinds af aan begeeft in een dynamiek met schuldgevoel, rare verhoudingen dan is het niet zo makkelijk om je daarvan los te maken hoor.
dan vier je het lekker niet met familie
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
19-11-2019 10:50
Geen tips, behalve doen wat je leuk vindt en waar jij je prettig bij voelt.

Ik heb wel een vraag voor gescheiden ouders: wat deden jullie het eerste jaar met de feestdagen? Hoe "verdeelde" je de tijd voor je kind (kind is 9), wie was wanneer waar? Tips welkom.
1e kerstdag bij de ene ouder, 2e kerstdag bij de andere ouder.
Als ik mijn kinderen heb, dan probeer ik kerst te vieren met mijn familie op die kerstdag. Ex zorgt er dan voor dat hij kerst viert met zijn familie wanneer hij de kinderen heeft.
Tis even plannen, maar lukt vaak wel.

Dit jaar vieren mijn kinderen en ik samen met mijn vriend en zijn kind 1e kerstdag met zijn familie. Kerstavond met mijn familie.
2e kerstdag zijn de kinderen bij de andere ouder en hebben wij 2e kerstdag voor ons alleen. Ook fijn :A: :cheer2: :heart:
Tiana_76 schreef:
19-11-2019 10:57
Voor mezelf: bij schoonfamilie is het makkelijk. We kijken wat er qua plannen ligt en kiezen dan of we daar zin in hebben. Bij mijn familie is het ingewikkelder. En ik vind het erg moeilijk om daar nee tegen te zeggen.

Heel herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Wij inventariseren altijd waar iedereen zin in heeft en wat mogelijk is dit jaar. Dat het vorig jaar zo ging, wil niet zeggen dat het dit jaar ook weer zo moet. Niet te veel verwachtingen creëren.

Met kleine kinderen ga je geen 3 gangen diner in elkaar zetten. Door verschillende planningen is een lunch soms geschikter dan een diner. De ene keer blijf je heel de dag hangen en de andere keer alleen wat eten. Het ene familielid kan een keer wat eerder weg gaan, de rest blijft langer.

De feestdagen voor mijn familie wordt lastig dit jaar. De eerste keer zonder onze moeder/vrouw. We hebben ook al uitgesproken dat hierdoor niet nog meer verwachtingen worden gecreëerd. We zien wel waar we allemaal zin in hebben dan. De een zal misschien te verdrietig zijn om deel te nemen en de ander heeft die gezelligheid juist hard nodig. Iedereen is anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leuk. Mijn (schoon)ouders worden ouder, en mijn besef, dat het een keer over is, is er nog steeds ieder jaar.
Dus ieder jaar, dat we nog bij beide ouderparen kunnen vieren, is fijn.

Nu is de familie niet groot, aan beide kanten. Dus plannen gaat best snel. (ik weet het nu nog niet). En we hebben kerstavond als uitwijk, waardoor je 3 dagen hebt ipv 2.

Verder onderga ik het maar, zowel mijn ouders als schoonouders hebben rare kantjes en rare gewoontes. Daar sla ik me wel doorheen.
@Moira: veel sterkte deze kerst.

Wat je zegt: iedereen is anders. Dat vind ik een heel mooie gedachte voor de kerst. Hoe ik het ervaar is er bij mijn familie weinig ruimte voor dat anders-zijn. Mijn moeder vindt dat kerst op een bepaalde manier gevierd hoort te worden, en andere meningen worden gewoon aan de kant geschoven. Er is mij nog nooit gevraagd hoe ik het zou willen vieren. Wel of ik wel/niet wil komen, maar de invulling wordt compleet door anderen bepaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven