Eerste keer feestdagen na scheiding: tips?

19-11-2019 11:07 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Deze vraag had ik in het topic "Familie en feestdagen" gesteld, maar het is wellicht handiger een eigen topic te plaatsen. Dit jaar vier ik voor het eerst Kerst en Oud en Nieuw sinds ik bij mijn man weg ben. Wat is jullie ervaring hiermee, hoe vulden jullie de feestdagen in, hoe verdeelden jullie de tijd voor jullie kind of kinderen (we hebben een kind van 9)? Creatieve suggesties welkom.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Heb jij kind beide dagen? Pyama dagje en lekker films kijken, naar familie, naar vrienden, naar buiten, bioscoop? Alleen eigenlijk hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Misschien even erbij vertellen dat ik in het buitenland woon en dat Kerstavond hier vrij belangrijk is (normaal gesproken is dat de "cadeautjesavond"). We hebben nog geen verdeling afgesproken (ex-man houdt niet van plannen maar wel van andermans plannen afwijzen).
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Als kerstavond vrij belangrijk is, zeker met cadeautjes, zou ik hiervoor de prioriteit geven aan wat het fijnste is voor het kind, kunnen of moeten jullie nog Kerstavond vieren met (schoon) familie? Als je dat kunt opbrengen doen voor kind en op kerstdag zelf iets leuks doen met alleen je kind? Voor oud en nieuw gewoon kijken wat jezelf het leukst vind om ook even je gedachten te verzetten en te genieten, goede opvang regelen voor kind en nu duidelijk aangeven en vaststellen wat jij wil, voor jezelf en kind is het dan duidelijk en dan is het maar pech als ex-man eventueel niet wil plannen of wil wijzigen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de kerstdagen vast staan qua verdelen, 1e kerstdag altijd bij mij, tweede kerstdag bij vader.
Kerstavond ook altijd bij vader.
Dit omdat binnen onze families er al een soort van traditie was op die dagen, kerstavond wordt bij ex altijd met familie gevierd, bij is eerste kerstdag altijd op 1e kerstdag.
Wel is er altijd ruimte voor overleg, mocht het toch eens anders lopen en dan kijken we of er wat aan te passen valt.
We wijken dan evt. af van de officiële omgangsregeling die er normaal is op de andere weken.

Nu kind inmiddels ouder is laten we het ook meer bij hem liggen wat hij wil.
Kerstavond gaan de kinderen naar mijn ex, ik ga uit eten met mijn vriend.

1e kerstdag zijn de kinderen bij mij. Komt mijn vriend, wat vrienden en vriendinnen, misschien ook mijn zus met haar vriend.

2e kerstdag vier ik alleen met de kinderen en die dag doen we wat zij willen. Als dat friet en pizza wordt, zo zij het.
Bij ons is zoon het ene jaar met kerst bij vader en het andere jaar met oud en nieuw. Hier zitten dan ook meerdere vakantiedagen aan vast. Wel zo rustig voor hem en mijn ex en ik hebben beide geen tradities of plannen die persé door moeten gaan.
Toen ik niet meer naar schoonfamilie hoefde op tweede kerstdag heb ik heerlijk uitgeslapen, uitgebreid ontbeten en de hele dag in de pyjama op de bank gehangen.
Heeeeerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga lekker stappen met vrienden en mijn kinderen ook. :yes:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een beetje laat dat die plannen nog niet geregeld zijn .
Hier plannen we de feestdagen en vakanties ruim van tevoren zodat iedereen weet waar hij aan toe is .
Met onregelmatige baan is dat voor mij ook noodzaak anders loop ik vast.
Hier zijn ze om en om kerst of oud en nieuw bij mij ( ik werk om en om elk jaar dus perfect ).
Kerstvakantie is 2 weken dus een week papa en een week mama en in de papa week werk ik me de blubber zodat ik de week met kids thuis ben .
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me handig om dit voor de toekomst vast te regelen, zodat er duidelijkheid is voor alle partijen. Bij ons wordt het per jaar om en om gedaan: ene jaar heb ik kerst en ex tweede kerst en jaar daarna omgekeerd. Idem met oudejaar en nieuwjaar.
Nooit meer discussie en makkelijk met plannen.
In ons convenant hebben we dit vastgelegd voor alle speciale dagen zoals bv pasen.

Wil niet zeggen dat we verder niet flexibel kunnen schuiven, maar dit is gewoon de basis.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Wij hoeven beiden geen vakantie te nemen (ex werkloos, ik zzp'er) dus dat is geen probleem. We hebben co-ouderschap en wisselen normaal gesproken om de drie dagen. Ik ga gewoon een voorstel doen. Als hij kerstavond met kind naar opa (mijn ex-schoonvader) wil, dan kan ons kind eerste kerstdag vanaf de namiddag en tweede kerstdag wel bij mij zijn. Mijn familie woont hier niet in de buurt en is ook niet zo van het per se samen vieren. Kind had al aangegeven dat het niet weg wil uit de stad in de kerstvakantie, anders had ik dat nog wel overwogen.
bulbul wijzigde dit bericht op 19-11-2019 13:35
0.09% gewijzigd
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Vastleggen of in elk geval afspreken is wel een goed idee. Bij ex hoef ik niet in oktober met kerstplannen aan te komen, maar misschien moet ik daarin wat assertiever worden. Als we het vastleggen heb ik niet elk jaar opnieuw het gevoel dat ik moet wachten tot hij het tijd vindt om erover na te denken.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
nachtvlinder1977 schreef:
19-11-2019 12:16
Bij ons is zoon het ene jaar met kerst bij vader en het andere jaar met oud en nieuw. Hier zitten dan ook meerdere vakantiedagen aan vast. Wel zo rustig voor hem en mijn ex en ik hebben beide geen tradities of plannen die persé door moeten gaan.
Dat is ook een optie. Zal ik voorstellen, maar heeft waarschijnlijk geen kans bij ex.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Als jullie beiden én geen opvang nodig hebben én alleen maar vage plannen, waarom zou je dan nu al beginnen plannen?

Kijk hoe het een week of wat van tevoren uitdraait.

Of zeg "dit jaar jij Kerstavond en ik Kerstdag en volgend jaar omgedraaid".


Het wordt wat anders als oma in september al wil weten of kind meekomt naar 't jaarlijks Kerstdiner.


Ik ken ook gezinnen die echt week om week doen. Van zaterdag tot zaterdag bijvoorbeeld.
Ene jaar de hele Kerstweek bij vader en Nieuwjaar bij moeder.
Volgend jaar omgedraaid.
Levert als voordeel op minder vaak gesjouw over en weer en een kind dat jaren van tevoren al weet bij wie het Kerst viert.
Alle reacties Link kopieren
Wonen jullie nog bij elkaar in de buurt? Dat maakt ene dag bij de een, andere dag bij de ander een stuk makkelijker natuurlijk. Ik zou het als kind van gescheiden ouders niet leuk gevonden hebben om de hele kerst bij de een, en o&n bij de ander te zijn, maar wij hadden ook co-ouderschap en mijn ouders woonden (daarom) vlakbij elkaar.

Zou je kind het fijn vinden als je het open met hem/haar bespreekt? Dat het de eerste kerst met papa & mama apart is, dat dat een beetje wennen is maar dat jullie nu opnieuw kunnen bedenken wat leuk is, en of hij/zij daar ideeën over heeft.

Als je kind dat niet fijn vindt, zou ik wel duidelijke afspraken maken over wie op welke dag waar, maar de plannen voor de dag zelf nog flexibel maken. Dan kunnen jullie dan nog zien hoe jullie je voelen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, we wonen vlakbij elkaar. Ik ga morgen even overleggen met ex. Ik vind het zelf natuurlijk wel fijn om alvast te weten wat en hoe, dan kan ik ook plannen maken voor de dagen waarop kind niet bij mij is. Bedankt voor het meedenken!
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn ook toen ik rond die leeftijd was uit elkaar gegaan. Sindsdien heel fijn geregeld: altijd de kerstdagen verdeling hetzelfde. Vroeger kerstavond + 1e bij mijn moeder en 2e kerstdag bij mijn vader. Nu 1e kerstdag met schoonfamilie.

Vond en vind het erg fijn dat daar niet elk jaar gezeur over was/is.
Hebben jullie geen afspraken vastgelegd over feestdagen?
Alle reacties Link kopieren
Nog niet. Algemene afspraken (wel flexibel) ga ik voorstellen morgen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
19-11-2019 11:39
Wij hebben de kerstdagen vast staan qua verdelen, 1e kerstdag altijd bij mij, tweede kerstdag bij vader.
Kerstavond ook altijd bij vader.
Dit omdat binnen onze families er al een soort van traditie was op die dagen, kerstavond wordt bij ex altijd met familie gevierd, bij is eerste kerstdag altijd op 1e kerstdag.
Wel is er altijd ruimte voor overleg, mocht het toch eens anders lopen en dan kijken we of er wat aan te passen valt.
We wijken dan evt. af van de officiële omgangsregeling die er normaal is op de andere weken.

Nu kind inmiddels ouder is laten we het ook meer bij hem liggen wat hij wil.
Wat een heen en weer gereis voor een kind
Frankly my dear, I don"t give a damn
Bulbul schreef:
19-11-2019 20:08
Nog niet. Algemene afspraken (wel flexibel) ga ik voorstellen morgen.
Maar jullie gaan wel een ouderschapsplan opstellen?
Alle reacties Link kopieren
Wij verdelen de kerst, de kinderen een dag bij hem en een dag bij mij. Ik werk in de zorg, dus werk 1 van de kerstdagen. Als de kinderen bij mij zijn, gaan we meestal naar mijn familie. Oud en nieuw vieren de kinderen bij vader vanwege vrienden op dat dorp. Wij wonen 8 km uit elkaar. Het eerste jaar dat ik alleen was met oud en nieuw heb ik aangeboden om op nieuwjaarsdag te werken, kon ik na de conference gewoon naar bed. Vorig jaar zat ik bij een collega die ook single is en geen plannen had. Komend jaar werk ik weer nieuwjaarsdag. Vind ik niet erg, het is altijd erg gezellig met de feestdagen met de collega’s. En veel drukte hou ik toch niet zo van.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren
We hebben goed overlegd en we zetten ons co-ouderschapschema voort in de vakantie, wat betekent dat kind kerstavond en eerste kerstdag bij mij is, en oud en nieuw bij vader. Op kerstavond komt hij bovendien naar ons toe zodat we samen kunnen eten en cadeautjes uitpakken. We bespreken dit natuurlijk nog met kind, maar dat zal hiertegen geen bezwaren hebben. Volgend jaar doen we het dan andersom, zoals een aantal hier ook al opperden. Ik ben heel blij met deze verdeling en gelukkig verliep het gesprek ontspannen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
19-11-2019 22:18
Wat een heen en weer gereis voor een kind
Helpt dat we vlakbij wonen. Een reis zou ik het niet bepaald noemen. Kind is sociaal en houdt wel van een feestje, dus vindt het fijn dat ze overal bij kan zijn.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven