Iedereen vind dat we moeten samenwonen

30-11-2019 23:32 545 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Niet gedacht dat ik nog een topic zou openen, naast het lopende topic over de slechte relatie met mijn moeder. Maar dus toch.

Ik heb sinds ruim een jaar een nieuwe vriend. Ik heb 3 kinderen uit een eerdere relatie en hij 2 kinderen. Kinderen kunnen redelijk goed met elkaar overweg, we zijn al 2x wezen kamperen met z’n 7en.
Alles gaat goed tussen ons, behalve het volgende: hij heeft geen eigen huis. Zijn ex is na de scheiding in hun huurwoning gebleven, hij heeft een tijdje ondergehuurd bij een achterneef, maar dat werkte niet vanwege de drukte met zijn 2 kinderen, neef werkt voornamelijk nachtdiensten. Hij is toen 7 maanden geleden terug bij zijn ouders ingetrokken. Maar omdat hij niet een wereld salaris verdient moet hij dus nu wachten op een sociale huurwoning. Dat kan zomaar jaren duren, dat weet ik. Hij heeft al vanaf het begin problemen thuis, dagelijks ruzies en zijn ouders roepen dan dat hij maar snel moet oprotten. Zijn kinderen ziet hij nauwelijks meer inmiddels, omdat zijn ouders alles te druk vinden. Ze zijn nu dus 12 van de 14 dagen bij zijn ex. Ook zijn ex klaagt, die wil weer terug naar het co-ouderschap dat ze altijd hadden (ieder om de week hele week de kinderen). Nu vind mijn vriends hele familie plus zijn ex dat hij toch wel bij mij kan gaan wonen, want ik heb immers een huis? Probleem opgelost volgens iedereen. En dat dacht mijn vriend dus ook even, toen hij dat voorstelde. Maar ik wil dus helemaal nog niet samenwonen! En zeker niet in mijn kleine 4 kamerwoning, waar mijn eigen kinderen en ik maar net inpassen. Ik zou het mettertijd wel willen, over een jaar of 2-3, maar dan wil ik samen een groter huis zoeken. En omdat ik het zelf graag wil en niet omdat het maar moet. Ik vind het nu al meestal teveel, omdat hij het liefst het hele weekeind hier is, ook de weekeinden met zijn kinderen. Ik wil de dingen graag rustig opbouwen, ook in belang van alle kinderen.

En nu zijn er dus spanningen tussen ons, hij klaagt dat hij er zo ongelukkig van word. En hij word beetje geïrriteerd als ik wat anders wil doen de weekeinden, ik ging 3 weken geleden met een vriendin naar de sauna en toen had hij met zijn kinderen bij zijn ouders gezeten het hele weekeind, zei hij met verwijtende ondertoon. Ik kan er niet echt kwaad om worden omdat ik weet dat het frustratie is vanaf zijn kant, maar het word me allemaal wel een beetje in de schoenen geschoven. Als ik hem in huis neem, is het probleem opgelost. Voor iedereen, behalve mezelf. En soms denk ik: dan doe ik dat maar, ben ik ervan af, ik wil hem graag helpen. Maar ik wil dit niet op deze manier. Maar ik wil ook niet hierom de relatie verbreken, daarvoor houd ik teveel van hem en ook van zijn kinderen. Zijn ex heeft gezegd: “zodra je bij je ouders weg bent neem je de kinderen de hele week (om de week)” wat dus amper past bij mij thuis, er moeten dan 2-3 kinderen bij elkaar op de kamer slapen, dat is nu al klote in de weekeinden. En zijn ouders zeggen: “als je weg bent is er geen weg meer terug” dus als het niet werkt met samenwonen moet ik hem op straat zetten blijkbaar? Dit weerhoud me dan ook ontzettend, naast mijn mening dat dit veel te snel en min of meer afgedwongen is.

Ik weet niet meer hoe ik hiermee om moet gaan. Ik probeer eerlijk te blijven tegen hem en hij raakt alleen maar teleurgesteld als ik eerlijk ben. Help?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in algemeen over “over een paar jaar” niks concreets
Alle reacties Link kopieren
MoeVanMoeder schreef:
01-12-2019 01:00
Ik bedoel dat ik hem overal mee wil helpen waar dat kan, daar is het mijn vriend voor, maar niet wil samenwonen als oplossing. Dus als er iets wat we samen kunnen doen hierin zou ik dat zo doen
Doe maar niet, echt. Dit is zijn probleem en hij moet dit oplossen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
En ik wil wel even gezegd hebben dat ik er niks onvolwassen aan vind dat hij niet zo snel een woning heeft nu, gezien zijn inkomen en de wachtlijsten voor sociale huurwoningen, dat is niet zijn schuld vind ik. Wel heel vervelend en zeker niet mijn verantwoordelijkheid, maar dat heb ik hem al duidelijk gemaakt
MoeVanMoeder schreef:
01-12-2019 01:00
Ik bedoel dat ik hem overal mee wil helpen waar dat kan, daar is het mijn vriend voor, maar niet wil samenwonen als oplossing. Dus als er iets wat we samen kunnen doen hierin zou ik dat zo doen
Ik zou hoogstens eens meekijken naar zijn financiën.
En mee helpen zoeken of er toch niet ergens iets betaalbaars te huur staat.

Vertel aan iedereen die je kent dat je partner een dak boven zijn hoofd met liefst 2 slaapkamers zoekt.
Wie weet heeft een kennis van een kennis van een kennis nog wel iets te huur staan.
Reageert hij ook op huizen in andere woonplaatsen?
Wat doet hij om zijn inkomen te verhogen?
Waarom geef je geen antwoord op die vragen die al meerdere keren gesteld zijn?
Alle reacties Link kopieren
MoeVanMoeder schreef:
01-12-2019 00:55
Ik wil gewoon graag weten hoe we samen deze tijd doorkomen (ook als het een tijdje duurt) zonder dat ik hoef toe te geven en zonder dat hij zich rot voelt. Het samen oplossen zeg maar zodat iedereen tevreden is. Dumpen kan altijd nog
Ja euhm zonder dat hij zich rot voelt? Hij voelt zich wel rot en jammer dan, dat is het ‘nu’ voor hem. Je kunt wel willen dat het ‘lala land’ gevoel van de start weer terugkomt maar dat is voor hem nu even over. Want hij zit hoe dan ook nu wel echt in een benarde situatie qua dagelijks onderkomen. Hiervoor is nu even geen samen ‘oplos mogelijkheid’ en daar heb jij maar mee te dealen. Naast dat ik deze man een drammer vind over dit specifieke deel vind ik jou net zo goed een drammer over ‘ooit’ en terug willen hebben van ‘toen’. Dit tijd is nu blijkbaar voorbij en dus welkom tot het leven. Dat met momenten fijn en goed is en met momenten goed kut. Nu ook een grote meid zijn en geen prinsessen verwachtingen hebben van een man zonder dak boven zijn hoofd. Zeker niet jouw verantwoordelijkheid om dat dak te verschaffen maar dan verwachten dat hij er effe doorheen gaat zonder zich rot te voelen vind ik net zo goed van een ‘dram’ orde.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Dat meekijken enzo heb ik al gedaan, enige dat in theorie weg kan is zijn auto. Hij woont nu 30km van zijn kinderen vandaan en weer 30km verderop werkt hij. Ik woon met een stuk omrijden tussen die twee plekken in. Dus ik snap dat dit niet echt een optie is dan. 30-60km per dag fietsen is niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Hobbelster schreef:
01-12-2019 01:06
Reageert hij ook op huizen in andere woonplaatsen?
Wat doet hij om zijn inkomen te verhogen?
Waarom geef je geen antwoord op die vragen die al meerdere keren gesteld zijn?
Probeer overal op te antwoorden. Hij doet ongeschoold werk in een winkel, dat word niet ineens veel meer in een andere winkel. Detailhandel verdiend gewoon niet zo heel goed. Hij reageert op woningen in straal van 60km ongeveer. In verschillende woonplaatsen dus. Maar hoogste plaats die hij ooit gestaan heeft in de minst geliefde plaats was 61.
Dus eigenlijk was alleen het eerste half jaar fijn. Daarna werden de kinderen erbij betrokken en ging de rest ook mis.

Het eerste half jaar ben je nog verliefd en daarna wanneer het gewone leven weer begint, komen de eerste scheurtjes en zie je langzaam de ware aard naar boven komen. Hoe hij je nu onder druk zet is niet ok.
MoeVanMoeder schreef:
01-12-2019 01:11
Probeer overal op te antwoorden. Hij doet ongeschoold werk in een winkel, dat word niet ineens veel meer in een andere winkel. Detailhandel verdiend gewoon niet zo heel goed. Hij reageert op woningen in straal van 60km ongeveer. In verschillende woonplaatsen dus. Maar hoogste plaats die hij ooit gestaan heeft in de minst geliefde plaats was 61.

Er zijn meer opties dan werken in een andere winkel.
Er zijn ook meer mogelijkheden aan een woning te komen dan sociale woningbouw.
Vind het oprecht klote voor je dat het nu zo gaat. Hopelijk kun je het beter naast je neerleggen en verandert de situatie gauw.
Alle reacties Link kopieren
Tips voor een goed gesprek:
Zonder in je emoties te gaan zitten vertellen aan hem dat je de komende jaren wil latten. Dat je het niet anders wil dan dat.

En dat moet genoeg zijn!
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
01-12-2019 00:36
Heeft hij die auto trouwens echt nodig?
Kan die sportschool de deur uit?
(En wie weet zijn er zo nog kosten waar hij in kan cutten.)

Elke 10 euro is winst en dan heeft hij meer te besteden aan huur.
Hij moet toch inmiddels al een buffer hebben? Woont inmiddels 7 maanden bij zijn ouders en dus 7 maanden geen huur, gas, licht, water enz. Zijn ouders vragen misschien kostgeld of hij geeft zelf af en toe wat, maar dat is niet hetzelfde als vaste lasten. En natuurlijk moet straks een huis ingericht worden, maar dan legt hij maar het goedkoopste laminaat neer en de rest via kringloop en via gratis af te halen. Weg bij zijn ouders is nu prio.

Die buffer moet toch kunnen helpen bij dat zogenaamd te dure vakantiehuisje? Ook al is het maar voor een paar maanden. Dan heb je toch een paar maanden onderdak. Ik vraag me af hoe graag hij echt een eigen huis wil.

Het zou me niet verbazen als hij een keer voor de deur staat met de mededeling dat hij er uit is gezet/ situatie bij zijn ouders
geëscaleerd is en onderdak nodig heeft. Zo rond Kerst. Dan heb je kans dat je toch bezwijkt.
leergierig wijzigde dit bericht op 01-12-2019 04:03
10.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga nog eens goed voor vakantiewoningen zitten samen, er zijn genoeg parken waar langdurige bewoning gedoogd wordt (als je kunt aantonen ingeschreven bij woningbouw, op zoek), dan kun je je ook inschrijven en eventuele huurtoeslag aanvragen zelfs.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook voor tijdelijke huizen als huisoppas, bijv. Holidaylink. Mensen gaan op vakantie en zoeken dan oppas voor bijv. de katten. Dan leef je in hun huis en verzorgt de katten. Dat kan ook in combi met een baan. Vaak ook voor een paar weken achter elkaar. Niet ideaal, maar dan hebben zijn ouders even lucht.
Alle reacties Link kopieren
Via Roompot kan hij voor langere tijd een bungalow/ appartement huren. Ik zag prijzen staan van 900/ 950 euro per maand, inclusief BTW, energie en faciliteiten op het park. Dat is dan voor de maanden januari, februari en maart. Vanaf april is het dan vaak 100 euro duurder. Wel toeristenbelasting als het niet in dezelfde gemeente is waar je woont en geen inschrijving in GBA.

Niet goedkoop, maar als je vaste lasten van huurwoning bij elkaar optelt, is een groot gedeelte daarvan gedekt. Daarnaast met de buffer de bespaarde vaste lasten van de afgelopen 7 maanden moet dat mogelijk zijn.

Roompot is natuurlijk commercieel bedrijf. Kijken op Marktplaats naar particuliere aanbieders van vakantiewoningen. Januari en februari zijn meestal rustige maanden qua verhuur vakantiewoning, dus kan hij wellicht een mooie deal sluiten.
leergierig wijzigde dit bericht op 01-12-2019 04:53
2.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zie www.huurexpert.nl.

Huurwoningen, ook in lagere prijsklasse. Voor nadere info woningen moet je een betaald account hebben, maar dat is vanaf 15 euro.
Alle reacties Link kopieren
MoeVanMoeder schreef:
30-11-2019 23:42
En verder is het echt wel een goede man
Hoe dan?!
Ik lees alleen maar een man die zijn zaken niet op orde heeft en dramt.

Onaantrekkelijk, zo klinkt hij. Niet goed.
Niet doen hoor, TO. Ga je spijt van krijgen. Je bent er niet klaar voor, en je redenen zijn gegrond!
Nee dat lijkt mij niet handig. Dat wordt chaos, gok ik.
Het wordt nu jouw probleem gemaakt en dat is het niet....
Kan hij zich niet inschrijven bij een extra woningbouw met mindere wachttijden? Ik sta voor de zekerheid bij 4 woningbouw verenigingen ingeschreven, waarvan 2 van de 4 relatief korte wachtlijsten hanteren. Het grappige is wel weer, dat ik mijn nieuwe woning niet via de woningbouw heb gekregen, maar via een grote makelaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou stoppen met deze relatie. Wat een bak ellende waar jou kinderen straks ook last van gaan krijgen.
Dit mag je je kinderen niet aandoen, vind ik.
Ik zou hem inderdaad ook duidelijk aangeven dat hij moet stoppen met zielig doen en zeuren, omdat je echt niet gaat samenwonen. Doet hij dat niet zou ik er echt mee stoppen. Dat eerste half jaar komt niet meer terug en is onvoldoende basis om de rest van je leven vast te zitten aan een man die zich zo opstelt. Reken maar dat je niet zomaar meer van hem afkomt als hij eenmaal zijn zin heeft.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd zou ik ook geen oplossing verzinnen voor zijn probleem. Daarmee laat jij namelijk zien dat je je verantwoordelijk voelt voor zijn problemen en je ontneemt hem de kans om het zelf op te lossen en ervan te leren. Daarnaast kan het ook zo zijn dat hij de oplossing van met jou samen wonen het beste vindt en dat hij alle andere oplossingen saboteert omdat het niet in zijn straatje past zeker daar zijn familie er ook zo op aandringt. Ik zou hem wat meer los laten en misschien wel helemaal om hem zo de kans te geven om er zelf iets van te maken.
MoeVanMoeder schreef:
01-12-2019 00:12
Hij heeft overigens wel onlangs tegen zijn ouders gezegd dat ze mij wegjagen met dit gedoe. Maar dat was dan ook alles, niks tegen tantes ooms opa’s en oma’s op verjaardagen tot nu toe. Hij zegt ook heel bang te zijn me hierdoor kwijt te raken
Je kent hem pas net, wat heb jij met z'n tantes en ooms te schaften? Ik zou een beetje afstand nemen, je neemt in de eerste fase meteen al z'n problemen erbij!
anoniem_294939 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 07:48
0.21% gewijzigd
MoeVanMoeder schreef:
01-12-2019 00:20
Ik heb geen idee wat zijn plan zou worden als ik er niet was/niet meer in de picture ben. Ik weet het oprecht niet. Dat is wel iets om te bespreken wellicht als we het er weer over hebben.
Ik denk een andere vrouw zoeken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven