Ruzie bij de buren

03-12-2019 06:16 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn buren hebben regelmatig ruzie. En dan hoor ik hem tegen haar schreeuwen en haar huilen en vragen wat ze verkeerd heeft gedaan. Als ik haar zie lopen zie ik een klein, tenger, bang vrouwtje dat angstig uit dr ogen kijkt. Ik heb wel eens de politie gebeld. Maar dat helpt niks. Ik weet niet of Hij gewelddadig is, ik denkndat het eerder geestelijke mishandeling is. Ik ben niet bang voor hem. Ik heb er wel eens wat van gezegd en we hebben wel eens tegen haar gezegd dat ze altijd kan aanbellen als er echt wat is...

Maar het gaat me gewoon echt aan mijn hart. Zo een klein vrouwtje, zonder ook maar enige zelfvertrouwen... het lijkt wel of hij er op kickt om haar af te branden en naar beneden te halen.

Ik wil haar helpen... Ik heb al bedacht dat ik ga proberen wat meer contact met haar te maken, haar het gevoel geven dat ze iemand heeft om mee te praten...

Maar wat zou ik nog meer kunnen doen?
Alle reacties Link kopieren
Begin daar maar eens mee.
Alle reacties Link kopieren
Lief van je.

Schreeuwen is ook geweld.
Alle reacties Link kopieren
Wees een vriendin voor haar, kopjes thee en laat haar kletsen
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
03-12-2019 06:24
Lief van je.

Schreeuwen is ook geweld.
+1000
Alle reacties Link kopieren
Nodig haar eens uit voor een kopje thee of ga samen een stukje wandelen.

Lief van je dat je jezelf zo bekommerd om je buurvrouw. Dat siert je.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je niet veel meer kunt doen dan dat. Vooral niet teveel pushen, maar laat merken dat ze iemand heeft.
Ook als deze vrouw niet klein en tenger was, is het niet fijn om steeds ruzie te hebben met haar man.

Goed om wat meer contact proberen te krijgen. Goed om te laten weten dat je wilt helpen, een luisterend oor kan bieden, maar denk over haar in andere termen. Het is een volwassen vrouw die met jou misschien een volwassen gelijkwaardige relatie op kan bouwen. Zolang jij denkt in verkleinwoorden is gelijkwaardigheid veel moeilijker.
Alle reacties Link kopieren
Inzicht krijgen in haar visie? Daar is een topic over.
Serieus: ze ziet het totaal anders voorspel ik je!
Alle reacties Link kopieren
Je doet nogal wat aannames over haar, over hem en over hun relatie, terwijl je hen niet persoonlijk kent. Daar zou ik mee uitkijken. Er zijn zat stellen die veel ruzie maken en elkaar evengoed nooit kwijt willen. Het is prima dat je haar laat weten dat ze altijd bij jou terecht kan in geval van nood, maar dring je goede bedoelingen niet aan haar op. Ze is een volwassen vrouw die er dus ook zelf voor kiest bij hem te blijven, en over de redenen daarvoor is zij aan jou als volstrekt vreemde buitenstaander geen verantwoording verschuldigd.
Nummer*Zoveel schreef:
03-12-2019 07:08
Je doet nogal wat aannames over haar, over hem en over hun relatie, terwijl je hen niet persoonlijk kent. Daar zou ik mee uitkijken. Er zijn zat stellen die veel ruzie maken en elkaar evengoed nooit kwijt willen. Het is prima dat je haar laat weten dat ze altijd bij jou terecht kan in geval van nood, maar dring je goede bedoelingen niet aan haar op. Ze is een volwassen vrouw die er dus ook zelf voor kiest bij hem te blijven, en over de redenen daarvoor is zij aan jou als volstrekt vreemde buitenstaander geen verantwoording verschuldigd.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
03-12-2019 07:08
Je doet nogal wat aannames over haar, over hem en over hun relatie, terwijl je hen niet persoonlijk kent. Daar zou ik mee uitkijken. Er zijn zat stellen die veel ruzie maken en elkaar evengoed nooit kwijt willen. Het is prima dat je haar laat weten dat ze altijd bij jou terecht kan in geval van nood, maar dring je goede bedoelingen niet aan haar op. Ze is een volwassen vrouw die er dus ook zelf voor kiest bij hem te blijven, en over de redenen daarvoor is zij aan jou als volstrekt vreemde buitenstaander geen verantwoording verschuldigd.
Dat is waar. Maar de enige die echt kan aangeven of de zorgen van TO terecht zijn, is de buurvrouw zelf.

Niet geschoten is altijd mis.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je eigen ideeen een prima start zijn. Vandaar uit kan je altijd verder kijken hoe het loopt.
Nummer*Zoveel schreef:
03-12-2019 07:08
Je doet nogal wat aannames over haar, over hem en over hun relatie, terwijl je hen niet persoonlijk kent. Daar zou ik mee uitkijken. Er zijn zat stellen die veel ruzie maken en elkaar evengoed nooit kwijt willen. Het is prima dat je haar laat weten dat ze altijd bij jou terecht kan in geval van nood, maar dring je goede bedoelingen niet aan haar op. Ze is een volwassen vrouw die er dus ook zelf voor kiest bij hem te blijven, en over de redenen daarvoor is zij aan jou als volstrekt vreemde buitenstaander geen verantwoording verschuldigd.
Als ze de buurvrouw letterlijk hoort vragen wat ze fout heeft gedaan zal TO wel meer letterlijk kunnen verstaan en meer weten dan haar lief is.

Ik snap dat er een grens aan zit hoor, maar als je nou hier vaker leest over gaslighting en dergelijke en hoe mensen het niet meer helder zien als ze in een situatie van (verbaal) geweld zitten, vind je het dan niet te gemakkelijk gezegd '"ze is volwassen dus ze kiest er blijkbaar zelf voor"?
Alle reacties Link kopieren
nou ja dan maar aannames... liever te veel bemoeienis dan je kop in het zand steken. Ik zie echt wel hoe hij haar tegen haar doet en dat ze hem dan niet durft aan te kijken en schichtig naar de grond kijkt.

Van mij mag een mens best schreeuwen. Mijn vriend schreeuwt ook wel eens maar ik trek me er weinig van aan. De buurman schreeuwt gewoon een hele avond en is dan straalbezopen (want ik klop op het raam en zeg dat ie normaal moet doen en dan komt ie met zijn lamme hoofd naar buiten en zegt dat ik niet weet waar ik het over heb) en zij huilt en zegt sorry... dat is echt geen normale ruzie hoor.

Als we vragen hoe het met haar gaat dan kijkt ze naar de grond en zegt ze dat hij steeds zo boos is...

Ik wil me trouwens helemaal niet bemoeien, ik wil haar gewoon helpen als ze hulp wil maar vooral haar het gevoel geven dat ze niet alleen is en dat ze iemand heeft om mee te praten.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
03-12-2019 08:39
nou ja dan maar aannames... liever te veel bemoeienis dan je kop in het zand steken. Ik zie echt wel hoe hij haar tegen haar doet en dat ze hem dan niet durft aan te kijken en schichtig naar de grond kijkt.

Van mij mag een mens best schreeuwen. Mijn vriend schreeuwt ook wel eens maar ik trek me er weinig van aan. De buurman schreeuwt gewoon een hele avond en is dan straalbezopen (want ik klop op het raam en zeg dat ie normaal moet doen en dan komt ie met zijn lamme hoofd naar buiten en zegt dat ik niet weet waar ik het over heb) en zij huilt en zegt sorry... dat is echt geen normale ruzie hoor.

Als we vragen hoe het met haar gaat dan kijkt ze naar de grond en zegt ze dat hij steeds zo boos is...

Ik wil me trouwens helemaal niet bemoeien, ik wil haar gewoon helpen als ze hulp wil maar vooral haar het gevoel geven dat ze niet alleen is en dat ze iemand heeft om mee te praten.
Nodig haar uit voor een kopje thee en blijf dat doen
en accepteer ook, als ze niet geholpen wil worden
Blijf alsnog kopjes thee drinken
Alle reacties Link kopieren
Als je hebt aangeboden dat ze altijd bij je terecht kan heb je het maximale gedaan. Meer zou ongewenste bemoeienis zijn. Ik vind evenwel dat mensen het recht niet hebben zo luid ruzie te maken en dat je daarvoor de woningeigenaar kan waarschuwen. Ook emotionele types dienen rekening te houden met het leefgenot van anderen. Ze hebben niet het alleenrecht op lawaaimaken en daar komt het nuchter bezien toch wel op neer. Het zou zelfs haar taak zijn om haar man te wijzen op het feit dat hij te luid is in plaats van ineen te krimpen. Zij is ook verantwoordelijk voor andermans leefgenot.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Judy_Hopps schreef:
03-12-2019 08:31

Ik snap dat er een grens aan zit hoor, maar als je nou hier vaker leest over gaslighting en dergelijke en hoe mensen het niet meer helder zien als ze in een situatie van (verbaal) geweld zitten, vind je het dan niet te gemakkelijk gezegd '"ze is volwassen dus ze kiest er blijkbaar zelf voor"?
Waar het mij om gaat, is dat de houding van TO naar haar buurvrouw behoorlijk denigrerend is. Die spiegel wil ik haar graag voor houden, want je helpt een ander niet als je haar als willoos slachtoffer neerzet en daar je redderssyndroom op los laat. Laat de buurvrouw in haar waarde. Zij kan pas geholpen worden als zij dat zelf wil, en daar de kracht voor vindt, en dat raakt alleen maar verder weg als mensen haar als slachtoffer zien en benaderen.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel kopjes thee.
Alle reacties Link kopieren
Je moet nooit tussen mensen komen die ruzie maken, tenzij acuut levensgevaar dreigt. Dat moet je dan wel goed weten te beoordelen dus zie je man met hakbijl of mes in zijn hand en gaat hij tekeer tegen haar dan zou ik wat doen. Ook als kinderen in een dergelijke gewelddadige omgeving moeten wonen is er reden om je er nadrukkelijk mee te bemoeien.

Als dat niet het geval is kan je alleen de buren gezamenlijk aanspreken op overlast zonder dat je onderscheid maakt wie het meeste lawaai maakt. Dat kunnen ze uitleggen aan de eigenaar. Het kan dan zijn dat ze boos op jou worden en dat dit hen weer samenbindt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Heel goed dat je je bekommerd om je buurvrouw, er zijn genoeg mensen die hun kop in het zand steken helaas. Kijk eens op de website van Veilig Thuis, daar staan veel tips en je kunt zelfs anoniem melding doen mocht je dat nodig vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook zulke buren.
Veilig thuis gebeld voor advies. Ben toen hij ook tegen hun dochter van 4 begon naar buurvrouw gegaan. Heb gezegd dat ik me zorgen maakte. Dat ze terecht kon bij mij. Maar ze wuifde het weg hij had het niet naar zijn zin op het werk enz... Andere buurman heeft hem er ook op aangesproken. Volgende stap was dan politie geweest. Dat is nooit gebeurd. Ze wonen sinds kort ergens anders.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
03-12-2019 08:48
Waar het mij om gaat, is dat de houding van TO naar haar buurvrouw behoorlijk denigrerend is. Die spiegel wil ik haar graag voor houden, want je helpt een ander niet als je haar als willoos slachtoffer neerzet en daar je redderssyndroom op los laat. Laat de buurvrouw in haar waarde. Zij kan pas geholpen worden als zij dat zelf wil, en daar de kracht voor vindt, en dat raakt alleen maar verder weg als mensen haar als slachtoffer zien en benaderen.
Volgens mij ben jij degene die aannames doet. Ik zie haar helemaal niet als willoos slachtoffer en ik heb helemaal geen last van het redderssyndroom. Als psychiater zou je het niet al te goed doen.

Zij is gewoon een vrouw die in een vervelende situatie zit met een rot kerel en er misschien alleen niet meer uit komt of durft te komen. Ze is niks meer of minder dan mij. Iedereen kan in rot situaties terechtkomen. En dan is het fijn dat er iemand is waar je kracht uit kan putten. Dat ze timide is en angstig maakt haar niet minder dan mij. In haar zit vast ook een sterke vrouw die veel meer kan dan ze zelf denkt. Alleen het is dan wel fijn dat mensen in je omgeving niet de andere kant op kijken en doen alsof het normaal is. Ik heb ook wel eens in rot situaties gezeten en dan is het fijn als je even heel kort op iemand kan leunen of even op adem kan komen zodat je zelf de kracht vindt.

Maar goed, ik kan maar beter de andere kant op kijken, want dit is niet goed voor mijn redderssyndroom...
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
03-12-2019 09:07
Je moet nooit tussen mensen komen die ruzie maken, tenzij acuut levensgevaar dreigt. Dat moet je dan wel goed weten te beoordelen dus zie je man met hakbijl of mes in zijn hand en gaat hij tekeer tegen haar dan zou ik wat doen. Ook als kinderen in een dergelijke gewelddadige omgeving moeten wonen is er reden om je er nadrukkelijk mee te bemoeien.

Als dat niet het geval is kan je alleen de buren gezamenlijk aanspreken op overlast zonder dat je onderscheid maakt wie het meeste lawaai maakt. Dat kunnen ze uitleggen aan de eigenaar. Het kan dan zijn dat ze boos op jou worden en dat dit hen weer samenbindt.
waarom moet je niet tussen mensen komen die ruzie maken dan?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
03-12-2019 08:48
Waar het mij om gaat, is dat de houding van TO naar haar buurvrouw behoorlijk denigrerend is. Die spiegel wil ik haar graag voor houden, want je helpt een ander niet als je haar als willoos slachtoffer neerzet en daar je redderssyndroom op los laat. Laat de buurvrouw in haar waarde. Zij kan pas geholpen worden als zij dat zelf wil, en daar de kracht voor vindt, en dat raakt alleen maar verder weg als mensen haar als slachtoffer zien en benaderen.
Iemand uitnodigen voor thee maakt de uitgenodigde nog geen willoos slachtoffer. Belangrijk is wel dat TO luistert naar verhalen van de buuf en niet ongevraagd met allerlei goedbedoelde adviezen komt. Toen ik in zo een relatie zat had het me hartstikke fijn geleken als iemand in de buurt zich eens oprecht om mij bekommerd had en degenen die meer op afstand waren maar er voor me waren, had ik heel hard nodig om mij eraan te herinneren dat er niets mis wat met mij!
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
03-12-2019 09:27
waarom moet je niet tussen mensen komen die ruzie maken dan?
Omdat je dan partij wordt en dit hen ervan weerhoudt om hun problemen op te lossen. Jij wordt dan de uitlaat van hun stoom. Het is dan verleidelijker voor haar om tijdens een ruzie te denken: dan ga ik dadelijk lekker aan buurvrouw vertellen want zij vindt mij wél zielig. Terwijl zij adequaat had moeten optreden tijdens conflicten met haar man.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven