Hoe omgaan met onzekerheid & jaloezie?

05-12-2019 22:19 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste: Ik schaam mij hier erg voor, want dit is niet wie ik wil zijn en hoe ik denk dat het zou moeten. Graag zou ik hieraan willen werken en ik denk dat de eerste stap wel is om dit probleem te erkennen en er over te praten. Vandaar dan ook dit topic.

Ik ben onzeker en jaloers en dit heeft zich voornamelijk geuit in mijn laatste relatie. Door mijn verleden ben ik wantrouwig geworden, maar ik probeer hier in nieuwe relaties zo min mogelijk naar te handelen. Zo controleer ik geen telefoons/accounts, laat ik diegene ook op pad gaan met o.a. vrouwen/exen (en app ik hem tijdens die momenten ook niet om te controleren), en probeer wel over alles open te communiceren.

Helaas doe ik dit laatste vaak wel op een verkeerde manier en daar wil ik vanaf. Als ik mij niet prettig voel over een bepaalde situatie of persoon dan spreek ik dit uit en volgt er een vragenvuur. Hierdoor kan diegene zich in een hoek gedreven voelen en als het antwoord mij niet bevalt, omdat het mijn vervelende gevoel bevestigd of iets, dan voel ik mij alsnog rot en diegene daardoor ook weer. Kortom, we komen dan beide er niet uit op de manier die we willen bereiken door open en eerlijk te zijn naar elkaar. Ik kan de waarheid soms dus niet goed handelen, terwijl ik er zelf om vraag.
Dit zorgt ervoor dat diegene dan dingen gaat verzwijgen, gaat verdraaien of ontkent > met als reden mij niet pijn te doen/verdrietig te maken, maar ook zodat hij zelf geen gezeik heeft.
Hier kom ik op een ander moment vaak alsnog achter en dan geeft dat weer een breuk in het vertrouwen. Er is immers gelogen.

Kortom, het is nooit goed en het ligt bij mij.
Ik wil heel graag leren om dingen niét perse te hoeven vragen, soms mijn gevoel te negeren en/of dus tips om met een niet bevredigend antwoord toch normaal te kunnen reageren.

Ook tips qua therapie om meer zekerheid te krijgen, boeken e.d. zijn heel erg welkom. Ik wil mijn toekomstige partner én mezelf hier niet meer mee gaan vermoeien.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je gevoel wel en vind het goed dat je dit bespreekbaar maakt. Mijn regel is: als je het niet wilt weten dan moet je het niet vragen. Als je het toch vraagt moet je zelf met de gevolgen (gevoelens) dealen en niet de ander erin betrekken.

Ik ben zelf onzeker aangelegd en kan mezelf ook gek maken. Mijn vriend zegt niet jaloers te zijn maar zegt als hij dronken is wel dat mijn vorige date (van 1 jaar terug) in de sloot mag springen. Ik denk dat iedereen die gevoelens soms wel heeft. Schaam je er vooral niet voor en probeer er met de ander samen uit te komen - zoek een middenweg die goed voelt.
wat wil je er mee bereiken? iemand is betrouwbaar of niet en dat vragenvuur en gecontroleer maakt een onbetrouwbaar persoon niet ineens betrouwbaar
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-12-2019 22:41
wat wil je er mee bereiken? iemand is betrouwbaar of niet en dat vragenvuur en gecontroleer maakt een onbetrouwbaar persoon niet ineens betrouwbaar
Ik wilde in het begin vooral checken of mijn onderbuikgevoel juist was & dat is tot nu toe 9/10 keer zo gebleken.
Ik zou daarom nu graag leren om de vragen die daarbij opkomen niet meer te stellen en gewoon dat gevoel zien weg te krijgen/mezelf gerust zien te stellen/koest zien te houden.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon je mond houden nadat je antwoord hebt gekregen. Klaar.
niks moet en alles mag
JanChsie schreef:
05-12-2019 22:58
Ik wilde in het begin vooral checken of mijn onderbuikgevoel juist was & dat is tot nu toe 9/10 keer zo gebleken.
Ik zou daarom nu graag leren om de vragen die daarbij opkomen niet meer te stellen en gewoon dat gevoel zien weg te krijgen/mezelf gerust zien te stellen/koest zien te houden.
wat zei je onderbuikgevoel dan? en waarom kan je daar dan niet naar luisteren in plaats van de ander te onderwerpen aan een kruisverhoor?
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
05-12-2019 23:01
Gewoon je mond houden nadat je antwoord hebt gekregen. Klaar.
Dit wil ik dus heel graag leren, maar er komt dan zoveel onrust in me op dat het mij niet lukt om simpelweg mijn mond te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier alleen dat je zegt dat je jaloers en bezitterig en onzeker bent.
Maar ik lees niet wat je vriend hier aan doet of support hij je hierin krijg je complimentjes van hem? Stelt hij je gerust? ( neem ff aan dat het je vriend is)
En over onderbuik gevoelens als ze 9/10 juist zijn dat weet je denk ik ook wel dat je dan best wel vragen mag stellen.

Blijft dat gevoel nog steeds van onbetrouwbaarheid bestaan tussen jullie twee kan het dus er gewoon aan liggen dat ( diegenen) man/ vrouw gewoon niet oprecht eerlijk is.

Wat je kunt doen is opletten hoe iemand antwoord en wat zijn/ haar houding/ reactie naar jou terug is niet zelf Voor hun gaan denken/ invullen.

Uit mn eigen ervaring heb ik idd ook in z’n situatie gezeten, en 9/10 loog de persoon in kwestie, en lag het aan hem, maar deed mij geloven dat het aan mij zou liggen.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
JanChsie schreef:
05-12-2019 23:09
Dit wil ik dus heel graag leren, maar er komt dan zoveel onrust in me op dat het mij niet lukt om simpelweg mijn mond te houden.
je moet je onrust zelf oplossen en niet bij een ander neerleggen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-12-2019 23:02
wat zei je onderbuikgevoel dan? en waarom kan je daar dan niet naar luisteren in plaats van de ander te onderwerpen aan een kruisverhoor?
Onderbuikgevoel zegt soms dat er meer heeft gespeeld of speelt, ik word daar dan nieuwsgierig naar of ik dat goed heb aangevoeld en vraag vervolgens naar wat er zich (af heeft ge)speeld.. en zo geschied.

Nou vind ik dat over dingen uit het verleden vooral het vervelendst, want dat doet er dan helemaal niet meer toe en hoef ik zeker niet te weten. Ik denk dat ik dit dan ook wat makkelijker kan afleren.
Maar bij situaties die zich afspelen tijdens een relatie, waar ik mij niet prettig bij voel, krijg ik dit echt nog niet onder controle..
Alle reacties Link kopieren
JanChsie schreef:
05-12-2019 23:09
Dit wil ik dus heel graag leren, maar er komt dan zoveel onrust in me op dat het mij niet lukt om simpelweg mijn mond te houden.
Dus je zoekt dus dubbele bevestiging van de persoon in kwestie of die je begrepen heeft?
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
JanChsie schreef:
05-12-2019 23:15
Onderbuikgevoel zegt soms dat er meer heeft gespeeld of speelt, ik word daar dan nieuwsgierig naar of ik dat goed heb aangevoeld en vraag vervolgens naar wat er zich (af heeft ge)speeld.. en zo geschied.

Nou vind ik dat over dingen uit het verleden vooral het vervelendst, want dat doet er dan helemaal niet meer toe en hoef ik zeker niet te weten. Ik denk dat ik dit dan ook wat makkelijker kan afleren.
Maar bij situaties die zich afspelen tijdens een relatie, waar ik mij niet prettig bij voel, krijg ik dit echt nog niet onder controle..
wat bedoel je ‘dat er meer speelt’ er speelt altijd meer want mensen hebben een verleden en je kan niet in het hoofd van iemand kijken. je gaat niet over het verleden van een ander, je gaat ook niet over iemands gedachten en gevoelens. je hebt er geen controle over. als iemand iets doet dat je niet leuk vindt dan accepteer je dat of je verbreekt de relatie. jij wil de ander onder controle krijgen om te voorkomen dat iemand iets doet dat je niet leuk vindt. maar dat kan gewoon niet
Alle reacties Link kopieren
Olina schreef:
05-12-2019 23:13
Ik lees hier alleen dat je zegt dat je jaloers en bezitterig en onzeker bent.
Maar ik lees niet wat je vriend hier aan doet of support hij je hierin krijg je complimentjes van hem? Stelt hij je gerust? ( neem ff aan dat het je vriend is)
En over onderbuik gevoelens als ze 9/10 juist zijn dat weet je denk ik ook wel dat je dan best wel vragen mag stellen.

Blijft dat gevoel nog steeds van onbetrouwbaarheid bestaan tussen jullie twee kan het dus er gewoon aan liggen dat ( diegenen) man/ vrouw gewoon niet oprecht eerlijk is.

Wat je kunt doen is opletten hoe iemand antwoord en wat zijn/ haar houding/ reactie naar jou terug is niet zelf Voor hun gaan denken/ invullen.

Uit mn eigen ervaring heb ik idd ook in z’n situatie gezeten, en 9/10 loog de persoon in kwestie, en lag het aan hem, maar deed mij geloven dat het aan mij zou liggen.

Momenteel heb ik geen relatie, deze is om andere redenen stukgelopen maar ik kan niet ontkennen dat dit ook een rol heeft gespeeld.
Maar aan complimentjes geen gebrek en geruststellen werd ook echt gedaan. Alleen op een gegeven moment dus ook in combi met ontkennen van hetgeen waarvoor hij me geruststelde, terwijl dit achteraf toch anders bleek te zijn. Maar dat komt dus doordat hij mij dan niet onzeker wilde maken met de waarheid. Door mijn gedrag op de waarheid voelt iemand zich dus genoodzaakt te liegen. Dat is dus precies mijn probleem.
Alle reacties Link kopieren
Olina schreef:
05-12-2019 23:16
Dus je zoekt dus dubbele bevestiging van de persoon in kwestie of die je begrepen heeft?
Niet dubbele bevestiging, maar meer (vaak onnodige, niet perse meer waardevolle) informatie. Dus of, maar ook wat er precies gebeurd is.

Ik krijg nu veel reacties die beamen dat mijn gedrag fout is, dit weet ik zelf ook maar al te goed. De reden dat ik dit topic open is echter om tips te krijgen (van ervaringsdeskundigen) hiermee om te gaan, dus als die erbij kunnen worden gevoegd dan is dat erg welkom..
Alle reacties Link kopieren
JanChsie schreef:
05-12-2019 23:28
Niet dubbele bevestiging, maar meer (vaak onnodige, niet perse meer waardevolle) informatie. Dus of, maar ook wat er precies gebeurd is.

Ik krijg nu veel reacties die beamen dat mijn gedrag fout is, dit weet ik zelf ook maar al te goed. De reden dat ik dit topic open is echter om tips te krijgen (van ervaringsdeskundigen) hiermee om te gaan, dus als die erbij kunnen worden gevoegd dan is dat erg welkom..
Ik zou zeggen ga in Cognitieve gedragstherapie, en nee geen ervaring mee gehad.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Alle reacties Link kopieren
Olina schreef:
05-12-2019 23:35
Ik zou zeggen ga in Cognitieve gedragstherapie, en nee geen ervaring mee gehad.
Thanks voor de tip! :)
Alle reacties Link kopieren
JanChsie schreef:
05-12-2019 23:38
Thanks voor de tip! :)
No problemo.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Hij gaat op pad met andere vrouwen en exen ?
Dat is olie op het vuur bij jou .

Therapie volgen is geen slecht idee .
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon even googelen op boeken met thema jaloezie. Ook in de bibliotheek. Kijk wat je aanspreekt.
Verder zou je je kunnen afvragen of je het wel ok vindt dat een partner uit gaat met een ex.....
Misschien laat je het in het kader van ‘alles moet kunnen’ en ‘ik moet flexibeler en minder jaloers worden’ toe maar misschien is dat wel gewoon een grens die je voelt. Dat je dat eigenlijk niet wilt en dat zou ik me goed kunnen voorstellen.
En het is ook helemaal ok om dat te vinden

Ik denk dat als je eenmaal begrijpt hoe het mechanisme van jaloezie werkt en wat er uit balans is in jezelf dat je grote sprongen vooruit zult maken want je neemt goed je verantwoordelijkheid
Dat laatste. Waarom mag jij van jezelf geen grenzen hebben?

Ik zou voor jezelf onderzoeken wat voor jou binnen een relatie done en not done is.

Verleden laten liggen. Gewoon niet naar vragen.

Blijft het heden, dingen die moeten kunnen en waar je angstig van wordt. Bespreek met je vriend je angst ipv zijn gedrag. Een leuke man moet je gerust kunnen stellen.
Ik denk dat je nog moet werken aan een basis levenshouding waarin je hebt geaccepteerd dat er geen garanties zijn in relaties. Mensen kunnen je hart breken. En dat kun je niet voorkomen. Alle energie die je steekt in het wegnemen van die angst is verloren energie en creëert eerder een kloof dan verbinding.
Alle reacties Link kopieren
In sommige gevallen kun ie niet om exen heen, bijvoorbeeld als deze in een kennissenkring zitten welke elkaar regelmatig zien. Het ons-kent-ons gehalte in een dorp waar je zelf niet bekend bent (maar intussen dus wel woont) en waar je partner dus in een onstuimige periode heeft gehad, wordt je daar gewoon mee geconfronteerd en daar moet je mee dealen. Dit heb ik dan ook gedaan en ik moet zeggen dat ik geen betere vriendinnen heb kunnen wensen dan enkele van hun inmiddels. Echter kwam ik daardoor dus wel achter dingen waar niet over was gepraat door mijn destijds partner, maar dat zijn dus verleden dingetjes die ik heb moeten loslaten. Ook al is daarin verdraaid geweest etc.

Een voorbeeld waar ik slechter tegen kon;
Een van mijn exen leerde op een stapavond een vrouw kennen. Zij konden goed met elkaar praten en toen ik later op de avond aansloot zag ik dit ook, dit gaf mij (vooral van haar kant gezien) een onderbuikgevoel waar ik mee zat. Mijn destijds partner heeft mij toen gerustgesteld dat er niks anders speelde en ik nam daar genoegen mee en heb dat gelaten. Dezelfde week zette hij onze relatie on-hold vanwege andere dingen (ik was op die vrouw immers niet meer terug gekomen na die vraag) en na een week heb ik zelf de knoop doorgehakt, want ik wil iemand die voor me gaat. Nog geen 24uur daarna stond hij bij deze vrouw voor de stoep om onze relatieshit te bespreken en heeft er iets meer dan dat plaatsgevonden. Dit is mij destijds ter oren gekomen door anderen (fijn zo’n ons-kent-ons dorp), terwijl hij mij ondertussen weer probeerde terug te winnen en ook contact onderhield met haar (danwel over ons).
Ik heb mij hier overheen proberen te zetten, maar mijn gevoel bij hun bleef hierdoor niet fijn en dit komt mede doordat ik wist dat zij gevoelens had gekregen voor hem (hij heeft haar eerst verteld in de war te zijn en dacht ook iets te voelen, daarna wel duidelijk geweest naar haar dat het vriendschappelijk was en hij voor mij wilde vechten) & hij niet ging uitsluiten alsnog contact met haar te hebben.
Dit wilde ik hem ook niet verbieden, maar in deze situatie voelde ik mij daar niet prettig bij en heb ervoor gepast. Ik wist dat ik dan wantrouwig zou blijven & dat is niet eerlijk naar hem toe en vermoeiend voor mijzelf.

En dit heeft veel zeer gedaan, maar ik kan geen enkele man gaan verbieden om (nieuw, met oude kan ik dealen) contact te hebben/op te bouwen met andere vrouwen op een vriendschappelijke basis.
Ben gewoon bang dat dit bij volgende relaties een ding gaat blijven.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad als mijn man mij wantrouwt omdat ik teveel met de buurman zou praten dan ga ik juist met hem praten en dan vooral als hij het niet merkt. Dat is iets kinderlijks in de mens: je wil altijd juist stiekem tóch doen wat je niet mag. Er is altijd iets van Eva in ons vrouwen gebleven. Die vrouw die per se die ene verboden appel wou plukken weet je nog wel? ;-)

Serieus: ik vind dat je teveel met iemands gedrag bezig bent en dat is dom, want iemands gedrag kan je niet beheersen dus je maakt jezelf ongelukkig. Je kan wel de kans zo groot mogelijk maken dat iemand telkens weer voor jou kiest omdat hij je niet meer wil missen. Dat doe je door hem helemaal te laten gaan. Als je toejuicht dat hij lekker met vrienden en vriendinnen optrekt dan zal hij er later steeds meer voor kiezen dat niet te doen en bij jou te blijven. Iemand die veel interessanter en liever is dan alle vrienden bij elkaar.

Ik bedoel overigens niet dat je hem vreemd zou moeten laten gaan maar daarover kan je al heel vroeg in de relatie zeggen dat 1x vreemdgaan een absoluut exit zal betekenen. Wat hij vervolgens doet moet hij zelf weten maar hij weet dan de gevolgen.

Ik zou aanraden therapie te gaan volgen want er is een reden waarom je zo met de toekomst bezig bent en dat op zo'n onproductieve manier. Geniet gewoon van dat wat er nu is. Je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren. Laat los die tien nagels om die man z'n kladden en ga voor jezelf. Ga geven om dat wat er nu is en niet om dat wat komen moet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik was vroeger ook erg onzeker en jaloers. Ik had hier ook reden toe, gelukkig heb ik nu al acht jaar een vriend waarbij ik dat niet heb, er is zelfs iemand verliefd op hem op het werk en mensen zeggen dat het zo’n mooie man is. Mijn vriend laat merken dat hij mij het leukst vindt.

Mijn conclusie voor mijzelf en ik hoop dat het jou ook gaat helpen, doe leuke dingen met jezelf, even wat meer aandacht naar jezelf en wat meer liefde, dan besef je ook dat je het waard bent om een fijne relatie te hebben. Mij heeft dat toentertijd goed geholpen. Ik hoop jou ook
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
06-12-2019 08:24
Inderdaad als mijn man mij wantrouwt omdat ik teveel met de buurman zou praten dan ga ik juist met hem praten en dan vooral als hij het niet merkt. Dat is iets kinderlijks in de mens: je wil altijd juist stiekem tóch doen wat je niet mag. Er is altijd iets van Eva in ons vrouwen gebleven. Die vrouw die per se die ene verboden appel wou plukken weet je nog wel? ;-)

Serieus: ik vind dat je teveel met iemands gedrag bezig bent en dat is dom, want iemands gedrag kan je niet beheersen dus je maakt jezelf ongelukkig. Je kan wel de kans zo groot mogelijk maken dat iemand telkens weer voor jou kiest omdat hij je niet meer wil missen. Dat doe je door hem helemaal te laten gaan. Als je toejuicht dat hij lekker met vrienden en vriendinnen optrekt dan zal hij er later steeds meer voor kiezen dat niet te doen en bij jou te blijven. Iemand die veel interessanter en liever is dan alle vrienden bij elkaar.

Dit heb ik ook gedaan en altijd gesuppord, dat had ik volgensmij al eerder benoemd (het nog omgaan met vrouwen en exen). Daarmee heb ik juist leren omgaan en ben zelfs bevriend met ze geraakt. Echter door de laatste gebeurtenis met een nieuw persoon, waar ik verder naar hem toe alleen mijn onderbuikgevoelens over had besproken, is heb ik wel een knauw gekregen wbt nieuwe contacten

Ik bedoel overigens niet dat je hem vreemd zou moeten laten gaan maar daarover kan je al heel vroeg in de relatie zeggen dat 1x vreemdgaan een absoluut exit zal betekenen. Wat hij vervolgens doet moet hij zelf weten maar hij weet dan de gevolgen.

Ik zou aanraden therapie te gaan volgen want er is een reden waarom je zo met de toekomst bezig bent en dat op zo'n onproductieve manier. Geniet gewoon van dat wat er nu is. Je weet nooit wat er in de toekomst gaat gebeuren. Laat los die tien nagels om die man z'n kladden en ga voor jezelf. Ga geven om dat wat er nu is en niet om dat wat komen moet.

Hem loslaten heb ik dus gedaan, voor mezelf heb ik dan ook gekozen.. maar ik wil voorkomen om hier in de toekomst weer tegenaan te lopen/hiermee om leren gaan. Therapie is dus inderdaad zeker iets waar ik voor open sta. Ik zal de huisarts hierover contacten, lijkt mij een logische eerste stap denk ik?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven