Langdurige latrelatie, hoe werkt dat?

07-12-2019 12:30 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe anderen dit doen.
Mijn partner en ik hebben een latrelatie, en naar verwachting zal dit nog heel lang zo blijven. Beiden hebben voorlopig nog thuiswonende kinderen en we wonen niet bij elkaar om de hoek.
Het is voor mij voor het eerst dat ik zo'n relatie heb, en ik ben benieuwd hoe dit op de lange termijn zal zijn.
Er zijn hier ongetwijfeld mensen die hun relatie ook zo vormgeven, dus misschien willen jullie je ervaring delen? Hoe ziet jullie omgeving jullie relatie? Hoe vaak zien jullie elkaar?

Ik zal in de volgende post delen hoe het bij ons gaat.
Alle reacties Link kopieren
Maakt het uit hoe de omgeving dat ziet? Ik heb me daar nooit iets van aangetrokken, die vroegen na een halfjaar al wanneer we gingen samenwonen. Zeker als er kinderen in het spel zijn, vind ik het verstandig trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Wij zien elkaar in ieder geval om het weekend en vaak tussendoor nog een dag/avond. Soms met alle kinderen, meestal niet. We kennen elkaars familie en vrienden en gaan soms met elkaar mee naar sociale afspraken, maar vaak ook apart van elkaar. Met feestdagen zijn we zoveel mogelijk samen. Vakanties doen we tot nu toe ieder met de eigen kinderen.
Wij doen dat net zo, al ruim 12 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
07-12-2019 12:31
Maakt het uit hoe de omgeving dat ziet? Ik heb me daar nooit iets van aangetrokken, die vroegen na een halfjaar al wanneer we gingen samenwonen. Zeker als er kinderen in het spel zijn, vind ik het verstandig trouwens.
Nee hoor, maakt mij ook niet uit. Ik merk wel dat men het toch wat minder gewend is in mijn omgeving. Vandaar de vraag. :)
Wheelsonthebus schreef:
07-12-2019 12:34
Wij zien elkaar in ieder geval om het weekend en vaak tussendoor nog een dag/avond. Soms met alle kinderen, meestal niet. We kennen elkaars familie en vrienden en gaan soms met elkaar mee naar sociale afspraken, maar vaak ook apart van elkaar. Met feestdagen zijn we zoveel mogelijk samen. Vakanties doen we tot nu toe ieder met de eigen kinderen.
Deze zin vind ik best bijzonder...
Het is toch niet meer dan normaal (als in: meest voorkomend) dat je in een relatie familie en vrienden kent en sommige dingen samen doet en sommige niet??

Je zegt dat jouw omgeving het vreemd vindt, maar jij lijkt zelf degene te zijn die er iets raars van maakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ruim een jaar een lat relatie en wij staan beide niet open voor samenwonen. Beide ook kinderen enzo. We wonen wel bij elkaar in de buurt. Zien elkaar soms s avonds en in de week dat mijn kids bij papa zijn slaap ik regelmatig bij hem. Om het weekend zijn we sowieso het hele weekend samen en met feestdagen. Op vakantie zijn we nog niet geweest. Ik vind het wel goed zijn. Ben erg gek op hem maar samen een huis delen zorgt alleen maar voor stress.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
07-12-2019 13:02
Deze zin vind ik best bijzonder...
Het is toch niet meer dan normaal (als in: meest voorkomend) dat je in een relatie familie en vrienden kent en sommige dingen samen doet en sommige niet??

Je zegt dat jouw omgeving het vreemd vindt, maar jij lijkt zelf degene te zijn die er iets raars van maakt.
Ik schrijf toch niet dat ik niet tevreden ben met hoe het gaat? Het is een beschrijving van hoe het bij ons gaat. Ik vraag naar ervaringen van anderen, en dan vind ik het wel zo netjes om ook mijn eigen ervaring op te schrijven.
Ik snap jouw reactie dus helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
07-12-2019 13:04
Ik heb ruim een jaar een lat relatie en wij staan beide niet open voor samenwonen. Beide ook kinderen enzo. We wonen wel bij elkaar in de buurt. Zien elkaar soms s avonds en in de week dat mijn kids bij papa zijn slaap ik regelmatig bij hem. Om het weekend zijn we sowieso het hele weekend samen en met feestdagen. Op vakantie zijn we nog niet geweest. Ik vind het wel goed zijn. Ben erg gek op hem maar samen een huis delen zorgt alleen maar voor stress.
Beetje vergelijkbaar dus 😊
Alle reacties Link kopieren
We hebben nog geen jaar een relatie maar geen plannen om samen te gaan wonen zolang er nog thuiswonende kinderen zijn.
We wonen wel vrij dicht bij elkaar dus zien elkaar regelmatig overdag of 's avonds als zijn kinderen niet bij hem zijn of op stap (zijn pubers).
Het is nog wat zoeken hier: mijn vriend zou al meer als 'samengesteld gezin' naar buiten willen komen en mee voor mijn kinderen zorgen, ik vind het voor nu wel fijn om hem enkel als mijn partner te zien en voel die behoefte niet bij zijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen serieuze relatie gehad, maar blijven latten lijkt me ideaal. Nooit behoefte gehad om met iemand samen te wonen. Het lijkt me vooral een gedoe.
Alle reacties Link kopieren
We latten nu ruim 7 jaar, in verband met kinderen aan beide kanten. De week dat hij zijn kinderen niet heeft, eet hij en slaapt hij 5 dagen bij mij. Is overdag en savonds wel veel weg. In de week dat hij zijn kinderen wel heeft ben ik in het weekend bij hem. Kind gaat dan vaak naar zn vader bovenop de tijd dat kind daar al is.

Hij draait net zo mee in mijn sociale / familiaire kring als ik in die van hem.

Zodra mijn kind op eigen benen staat gaan we samenwonen. Dat duurt nog wel een jaar of 8. Prima toch
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een lat relatie, ik heb kinderen, vriend niet. Samenwonen ook geen optie tot de kinderen uit huis zijn. We zien elkaar eigenlijk altijd in het weekend, soms even een kopje thee drinken doordeweeks. We vinden het beide prettig zo, allebei een eigen plekje, we hebben beide ook ons eigen ding wel nodig. Soms is het lastig, de afstand, maar overall gezien gaat het fijn zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic. Ik worstel hier behoorlijk mee. Ik heb een relatie beëindigd omdat mijn partner (ook twee kinderen) na drie maanden begon over samenwonen en ik het na bijna een jaar echt zat was (ze kwam met uitwerkingen) en manipuleerde mij. Ik merk dat ik nu een weg aan het zoeken ben hoe ik hier in moet gaan staan. 100% LAT relatie standpunt lijkt mij ook niet goed, maar te snel lijkt mij ook niet goed. Het ligt denk ik ook aan de persoon en de stabiliteit die er al aan de basis ligt.
Alle reacties Link kopieren
To, ik heb nu geen lat-relatie, met mijn ex-man wel een jaar gehad. Ik denk dat we elkaar toen twee à drie keer in de week zagen, met eens in de week blijven slapen. Zien jullie elkaar twee dagen in de 14 dagen? Dat zou voor mij te weinig zijn, dan zou ik de fysieke intimiteit erg gaan missen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een LAT. Nu 4 jaar.

We zijn eerst wel gaan samenwonen, waarbij we zijn kids van ma-ma zouden hebben en mijn van vrij-vrij waardoor we 1 weekend zonder kids zouden zijn en 1 weekend met alle kids maar door de weeks alleen zijn of mijn kids. Maar doordat de biomoeder iets strafbaars heeft gedaan kregen wij zijn kinderen altijd in huis en dat werd daardoor een lastige woonsituatie waarbij mijn kinderen mij nooit alleen hadden en zijn kinderen niet meer een ouder vlakbij school hadden. Vriend kreeg urgentie door die situatie en sindsdien latten we.

Als mijn kinderen bij hun vader zijn ben ik die week bij mijn vriend, maar sinds mijn gezondheid is veranderd niet meer de hele week. Nu zijn kinderen ook weer om het weekend naar moeder gaan hebben we dan ook een weekend samen, zonder kinderen. 1x maand, soms 2x, als mijn vriend op zondag moet werken, zijn we het weekend hier met alle kinderen.
Verder doen we soms iets door de weeks ‘s ochtends bij mij als ik mijn kinderen heb (ultiem moment om even rustig te vrijen ;) )

We gaan wel altijd tegelijk naar bed, ook al zijn we niet bij elkaar. We zijn ‘s ochtends de eerste die we begroeten en de laatste die we spreken voor we gaan slapen.

We gaan ook voorlopig niet weer samenwonen. Ik heb nog vier thuiswonende kinderen, waarvan een bijna de deur uitgaat en een uitwonend kind. Mijn jongste is net 8, van mijn vriend is de jongste bijna 8. Hoewel zijn kids het wel zien zitten om in de stad te wonen ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees toch vaak mensen die gaan samenwonen en dan later toch weer een LAT relatie aangaan.
Ik denk dat steeds meer mensen die eerder een langere relatie hebben gehad, kiezen voor Latten. Ik hoor het mannen ook vaak zeggen, dat ze hooguit voor een lat-relatie zouden gaan.

In een vorige lat-relatie zagen we elkaar ieder weekend. Dit jaren gedaan totdat we gingen samenwonen. Wij hadden een flinke reisafstand.
Als ik ooit weer een relatie krijg zou ik een LATrelatie willen en niet samenwonen.
Ik heb kleintje in huis, zit niet te wachten op een samengesteld gezin en ben gehecht aan mijn eigen plekje en mijn tijd.
En in het weekend als de kleine bij papa is, gezellig samen dingen ondernemen met partner.
Niet de dagelijkse ergernissen en irritaties, maar wel de gezelligheid en warmte van een relatie. Mij lijkt dat dus echt ideaal.
Alle reacties Link kopieren
martje55 schreef:
07-12-2019 21:47
To, ik heb nu geen lat-relatie, met mijn ex-man wel een jaar gehad. Ik denk dat we elkaar toen twee à drie keer in de week zagen, met eens in de week blijven slapen. Zien jullie elkaar twee dagen in de 14 dagen? Dat zou voor mij te weinig zijn, dan zou ik de fysieke intimiteit erg gaan missen.
Het komt hier gemiddeld neer op 4-5 dagen per 2 weken. Een lang weekend en tussendoor nog 1 of 2 keer. Maar alsnog kunnen we de intimiteit erg missen tussendoor. Maar het is nu gewoon niet anders. We halen het ruimschoots in op de dagen dat we elkaar wel zien :)
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
07-12-2019 22:19
Wij hebben ook een LAT. Nu 4 jaar.

We zijn eerst wel gaan samenwonen, waarbij we zijn kids van ma-ma zouden hebben en mijn van vrij-vrij waardoor we 1 weekend zonder kids zouden zijn en 1 weekend met alle kids maar door de weeks alleen zijn of mijn kids. Maar doordat de biomoeder iets strafbaars heeft gedaan kregen wij zijn kinderen altijd in huis en dat werd daardoor een lastige woonsituatie waarbij mijn kinderen mij nooit alleen hadden en zijn kinderen niet meer een ouder vlakbij school hadden. Vriend kreeg urgentie door die situatie en sindsdien latten we.

Als mijn kinderen bij hun vader zijn ben ik die week bij mijn vriend, maar sinds mijn gezondheid is veranderd niet meer de hele week. Nu zijn kinderen ook weer om het weekend naar moeder gaan hebben we dan ook een weekend samen, zonder kinderen. 1x maand, soms 2x, als mijn vriend op zondag moet werken, zijn we het weekend hier met alle kinderen.
Verder doen we soms iets door de weeks ‘s ochtends bij mij als ik mijn kinderen heb (ultiem moment om even rustig te vrijen ;) )

We gaan wel altijd tegelijk naar bed, ook al zijn we niet bij elkaar. We zijn ‘s ochtends de eerste die we begroeten en de laatste die we spreken voor we gaan slapen.

We gaan ook voorlopig niet weer samenwonen. Ik heb nog vier thuiswonende kinderen, waarvan een bijna de deur uitgaat en een uitwonend kind. Mijn jongste is net 8, van mijn vriend is de jongste bijna 8. Hoewel zijn kids het wel zien zitten om in de stad te wonen ;)
Jeetje, veel gebeurd bij jullie! Fijn dat jullie het toch kunnen laten werken zo.
LAT - relatie van ruim 2,5 jaar.

Mijn redenen zijn dat ik geniet van een eigen plekje voor mij en de kinderen, alles in eigen hand, van niemand afhankelijk en geen ruzies als ik de afwas een keer laat staan of te moe ben om te strijken.

Vriend denkt het Ooit wel te willen als hij Er Aan Toe is. Maar ik ben zijn eerste serieuze relatie (ik was zelfs de eerste die bij hem slaapt) en hij heeft grote moeite met compromissen sluiten wat in een LAT-relatie al lastig genoeg is, dus ik zie het nog niet.

We zien elkaar 1 avond/nacht doordeweeks en meestal 1 nacht/ochtend in het weekend,eens per maand de zondag. Verder moet een van ons of beiden vrij nemen om elkaar te zien. Binnenkort wordt dat gelukkig iets meer.

Voor mij te weinig en ik sluit naar de toekomst niet uit dat daardoor ooit een relatiebreuk kan volgen.

In mijn hoofd zit nog wel het traditionele plaatje van samenwonen en trouwen, maar van de relatie met de vader van mijn kinderen heeft mijn vertrouwen een flinke knauw gekregen en ik weet niet of ik me ooit nog zo open kan stellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu iets meer dan een half jaar samen met mijn vriend. We blijven voorlopig latten. We zijn beide nogal gehecht aan ons eigen stekje. Ik vind het prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 jaar een lat-relatie en bevalt ons prima. Wij wonen beiden in een andere stad, en zien elkaar elk weekend.

De weekenden ben ik bij mijn vriend, mijn volwassen kinderen wonen nog bij mij. En gezien de huidige woningmarkt zal dit voorlopig zo blijven.

Ook wordt mij regelmatig gevraagd of wij gaan samenwonen, ik zou het dan doen zodat wij beiden financieel makkelijker komen te zitten, maar verder vind ik het kunnen terugtrekken en op mijzelf te zijn veel te fijn en zit samenwonen er voorlopig niet in. Mijn vriend denkt er hetzelfde over.
Alle reacties Link kopieren
Misschien reageer ik nu off topic. Maar eerlijk?
Ik zou lekker blijven latten.
Hier een hele lange relatie.
En ik mis gewoon mij-tijd. Gewoon eens niks doen, afspreken met vriendinnen enz. Onbewust hou ik toch altijd rekening met mijn partner.
Ik roep dan ook altijd: zou ik ooit een andere relatie krijgen, dan ga ikniet meer samen wonen.
de wereld wacht om ontdekt te worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven