Mijn vriend is wettelijk nog steeds getrouwd

10-12-2019 19:51 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn viend is al 10 jaar niet meer samen met zijn (ex)vrouw. Maar ze zijn nog wel getrouwd op papier (gemeenschap van goederen) en wonen best ver van elkaar. Ze hebben samen een dochter en dat was voor hem de reden om niet te scheiden omdat hij bang was dat zijn ex hun minderjarige dochter van hem weg zou houden. Dus hebben ze afgesproken dat ze nog niet zullen scheiden. Zijn dochter is sinds kort geen minderjarige meer dus heb ik hem gevraagd hoe het met de scheiding zit en waarom het nog niet geregeld is. Nu geeft hij aan dat hij de papieren wilt tekenen maar zijn ex dat niet wilt vanwege het geld. Hij heeft een succevol bedrijf gehad en met succes verkocht en is nu bezig met een ander bedrijf. Ik ken zijn ex niet dus ik weet niet in hoeverre dit ook waar is.

Aan het begin twijfelde ik heel erg of het wel verstandig is om de relatie voort te zetten. We zijn bijna een jaar samen. Ik heb dit met zijn vader en een paar vrienden besproken en zij vertelden dus ook dat ze al 10 jaar gescheiden wonen en leven. Ik heb zijn dochter nog niet ontmoet omdat we nog niet heel lang samen zijn.

Hij is een ontzettend lieve man, charmant, slim en goeie humor. Hj werkt ontzettend veel en reist veel voor zijn bedrijf. We hebben een hele leuke tijd samen. Alleen wil ik dat zijn scheiding zo snel mogelijk word afgerond.

Ondanks zijn uitleg vind ik het apart dat een koppel besluit om getrouwd te blijven op papier en daarna gescheiden leven. Ik zie de voordelen er niet van in omdat je tijdens een scheiding toch juist gelijke rechten kan krijgen voor het kind. Iemand hier ervaring mee?
anoniem_393493 wijzigde dit bericht op 10-12-2019 20:37
1.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Run, Forrest, run. Ik zou daar echt op afknappen. Zijn vrouw kan zijn dochter altijd bij hem weghouden, getrouwd of niet, dus ik vind dat een kul argument.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Je hebt groot gelijk.

Blijkbaar kan zijn oude relatie nog niet afgerond worden dus er is geen ruimte voor een nieuwe relatie.
Je kent zijn vrouw na al die jaren nog niet?!
Voor scheiden heb je geen handtekening nodig. De rechter doet uitspraak.
Hij moet dus de scheiding officieel in gang zetten. Zij hoeft het er niet mee eens te zijn, scheiden kan dan gewoon

Conclusie : hij wil gewoon niet
Alle reacties Link kopieren
Hij hoeft geen toestemming te krijgen van zijn aanstaande ex om te gaan scheiden. Als hij dat nog steeds niet wil, dan is er iets vreemds aan de hand.

Zijn ze gehuwd in gemeenschap van goederen of op huwelijksvoorwaarden?

Onderhoudt hij haar nu, of dopt ze financieel haar eigen boontjes?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Een oud collega van mij bleef ook getrouwd op papier, leefde wel gescheiden. Hij wilde gewoon geen label “gescheiden man” hebben.

Ik zou daar overigens als vriendin van geen zin in hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hij is nog getrouwd omdat hij getrouwd wil blijven.

Als vader heb je gewoon recht om je kind te zien. Zelfs als je nooit getrouwd bent geweest.

En asxls zijn ex zijn kind bij hem weg zou willen houden maakt het niets uit of hij wel of niet getrouwd is.

Als hij in gemeenschap van goederen getrouwd is dan zou dat best de reden kunnen zijn dat jij niet wil scheiden.

Zij heeft dan recht op de helft van de waarde van het bedrijf en hij kan zich financieel misschien niet veroorloven om haar uit te kopen.

Masr wil jij een partner die financieel nog met handen en voeten gebonden zit aan zijn ex?
Overigens als zijn vrouw een kindje met een andere man zou krijgen is jouw vriend de wettelijke vader gewoon omdat ze nog getrouwd zijn. 😂
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hij wel in gemeenschap van goederen getrouwd en is bang dat ze er met de helft vandoor gaat.
Dus zijn ex wil niet scheiden.
Hij wil wel scheiden.
Jij wil dat hij gaat scheiden.
Hij gaat niet scheiden.

Hij vindt de mening van zijn ex belangrijker dan zijn eigen mening of jou mening.
Deze moet je echt houden!
Alle reacties Link kopieren
vreemd verhaal! Ik zou hem peren!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Hij wil niet scheiden. Punt.
Aan jou of je daar mee kan leven...
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
10-12-2019 20:28
Voor scheiden heb je geen handtekening nodig. De rechter doet uitspraak.
Hij moet dus de scheiding officieel in gang zetten. Zij hoeft het er niet mee eens te zijn, scheiden kan dan gewoon

Conclusie : hij wil gewoon niet
Ik denk dat hij bang is voor de financiele consequenties. Betaalt hij ook nog allerhande zaken voor zijn ex?
Dat houdt in dat jullie geen huis samen kunnen kopen, je niet van hem kan erven (ook zijn pensioen niet) en volgens mij kan hij ook geen kind erkennen wat niet binnen zijn huwelijk geboren is (of is dit al gemoderniseerd).

Hij heeft gewoon gezag, want kind binnen een huwelijk gekregen, en dat raakt hij niet kwijt als hij gaat scheiden.
Ik vind het een gek verhaal en zou er mee stoppen, want geen gezamenlijke toekomst.
Wil hij wel scheiden en woont hij niet nog gewoon bij haar?
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat ze uit elkaar zijn?
Ik had een collega die vreemd was gegaan.
Hij voelde zich zo schuldig omdat zijn vrouw (en moeder van zijn kind) eigenlijk gewoon perfect was in zijn ogen.
Het was duidelijk dat hij spijt had maar hij begreep haar en wist dat zijn daden niet te vergeven waren.
Maar ja door dat schuld gevoel, en eigenlijk nog bestaande liefde/hoop bleven hun dus ook getrouwd en betaalde hij alle vaste lasten.
Dit was toen al jaren gaande...
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een succesvol bedrijf gehad. Zij zal haar deel daarvan eisen als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Wat raar trouwens dat die vrouw niet wil scheiden. Zij moet toch ook verder met haar leven?
Overigens zie je weleens vaker dat stellen uit elkaar gaan, maar op papier gewoon getrouwd blijven.
Jouw vriend kan zelf de scheiding aanvragen. Daar hoeft zij geen toestemming voor te geven. Hij kan beter wel een goede advocaat nemen!
Weet zij dat haar ex een nieuwe vrouw in zijn leven heeft? Of houdt hij dat geheim? En zijn kinderen?
lila01 wijzigde dit bericht op 10-12-2019 20:50
0.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
10-12-2019 20:25
Je kent zijn vrouw na al die jaren nog niet?!
.
Ik vraag me echt geregeld af of jij wel leest. Uit de OP:
.
Ik heb zijn dochter nog niet ontmoet omdat we nog niet heel lang samen zijn.
Alle reacties Link kopieren
gemeenschap van goeden of niet.

Als hij 10 jaar geleden was gescheiden dan hoefde hij nog maar 2 jaar PA te betalen.

Scheidt hij nu (2020)dan is het 5 jaar (mits hij niet onder de uitzonderingen valt)
Als hij de scheiding doorzet, wil zij de helft van zijn vermogen. En dat krijgt ze ook als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Dus ja, afrekenen dus. En daar heeft hij geen zin in en hij kan het zich waarschijnlijk niet eens veroorloven zonder bijvoorbeeld zijn huis te verkopen.
Blijkbaar heeft hij het (nog) niet voor je over om deze stappen te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch vet onhandig....dan blijf je fiscaal partners en van alles wat je opbouwt is de helft van haar... voor elke lening moet je toestemming van je echtgenoot hebben etc...

Zijn ze ook niet van tafel en bed gescheiden?

Ik zou er ook niet voor kiezen
Alle reacties Link kopieren
Als ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, denk ik dat zijn vrouw nu ook al de helft van zijn geld uitgeven kan.

En als ze apart wonen, kan hij makkelijk een huis afstaan aan zijn vrouw.

Dus financiëel zal er geen probleem zijn om te scheiden.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
10-12-2019 21:01
Dat is toch vet onhandig....dan blijf je fiscaal partners en van alles wat je opbouwt is de helft van haar... voor elke lening moet je toestemming van je echtgenoot hebben etc...

Zijn ze ook niet van tafel en bed gescheiden?

Ik zou er ook niet voor kiezen
Inderdaad. Als hij een nieuw bedrijf opzet, is de helft van haar.

Mijn hypothese: zijn schoonfamilie is vermogend, en investeert in zijn bedrijf.
(het is maar een theorie hoor, ik ken de situatie niet)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Zhy schreef:
10-12-2019 20:56
Als hij de scheiding doorzet, wil zij de helft van zijn vermogen. En dat krijgt ze ook als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Dus ja, afrekenen dus. En daar heeft hij geen zin in en hij kan het zich waarschijnlijk niet eens veroorloven zonder bijvoorbeeld zijn huis te verkopen.
Blijkbaar heeft hij het (nog) niet voor je over om deze stappen te zetten.
Ze wil niet de helft van ZIJN vermogen. Ze wil haar helft van het gezamenlijk vermogen. De helft is namelijk gewoon van haar. Als ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven