Liegen of iets verzwijgen binnen een relatie/huwelijk.

18-12-2019 11:12 342 berichten
Hallo :-)

Ik vraag me af hoe jullie omgaan met een partner die iets verzwijgt of ergens over liegt?

Ik ben ondertussen 7 jaar getrouwd met hem en we hebben 4 jonge kinderen. Ons leven zit best lekker op de rit, we zijn een warm gezin en leven ons leven prettig en liefdevol. We zijn al jaren samen en zien elkaar graag en kennen elkaar ook door en door.
Nu weet ik dat mijn man over iets niet eerlijk is, en iets verzwijgt als ik er over begin. Dit is iets wat echt al jaren tussen ons in staat, vooral vanuit mij. Het is geen ontrouw, maar het heeft te maken met iets waar hij blijkbaar niet mee kan/wil stoppen. Ik kan het ook wel gewoon vertellen: het gaat om blowen en maar eens in de 2 weken oid. Ik merk precies wanneer hij het wil gaan doen en heeft gedaan. De dag daarna voelt hij zich schuldig, en is extra lief. Ik heb het in het verleden vaak genoeg op de man af gevraagd en dan ontkent hij dus. In alle jaren heb ik echt wel eens wat gevonden en geroken, ik ben niet achterlijk. Voordat we aan kinderen begonnen hebben we hier een duidelijke afspraak over gemaakt en ik denk dat hij heel goed de consequentie zou snappen. Ik denk dus dat hij niet eerlijk durft te zijn.
Soms vind ik hem ronduit een lul en soms denk ik: waar maak ik me druk om, het is maar een jointje. In principe doet hij er niemand kwaad mee, maar ongemerkt staat het voor mij tussen ons in.
Het is ook zo idiote situatie nu, ik weet het en hij doet zijn best om het niet te laten merken.
Ik zou er dus goed over willen praten, maar hoe krijg ik hem zo ver....? Ik heb dit al vaker geprobeerd. Kan je iemand zijn geheim gunnen of moeten dit soort dingen openlijk besproken worden? Ik raak er soms ook een beetje van in de war en zou daardoor kiezen om het zo te laten. Maar toch raakt het iets in mij, ik kan er boos van worden. Ik denk dat het verzwijgen en niet eerlijk zijn, voor mij het naarste is. Ik ben opzich niet tegen wiet ofZo.
Wie heeft raad 🙂
Wat een raar gedrag, waarom liegt hij daarover? 'Mag' het niet van jou?

Heb je heel erg last van die ene blow een keer in de zoveel weken?

Ik vind het niks en ik zou geen dagelijkse blowende partner willen. Maar als hij dat eens in de zoveel weken buiten de deur doet en jij hebt er verder geen last van..
Is het de ruzie waard dan?

Of ben je bang dat hij dan meer gaat blowen?
Alle reacties Link kopieren
Ben je zijn moeder of zijn vrouw?
Als hij wél eerlijk zou zijn, zou je het ook niet accepteren toch? Je zou op hem inpraten tot hij belooft het niet meer te doen. Daarom liegt hij er dus over en ik begrijp inderdaad ook niet waarom jij je hier zo druk over maakt. Zou je hetzelfde reageren als hij eens in de 2 weken een biertje zou drinken? En zo nee, waarom niet? Wat is voor jou precies het verschil?
Alle reacties Link kopieren
en als je dit nou gewoon niet meer erg vindt, is dat niet de snelste oplossing?
Hij is niet verslaafd, doet het 1x per 2 weken. Blowen is echt niet erger dan alcohol

Laat hem, alleen doe het wel buiten en buiten zicht van de kinderen
Waarom zeg je hem niet gewoon dat je het weet en dat ontkennen niet zo veel zin meer heeft een dat je dit kreeg met hem wel bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je zo vel tegen een joint eens in de 2 weken?
Doet hij het op een onverantwoorde manier, brengt hij daarmee jou en jullie kinderen in gevaar? Of ontspant hij af en toe in het weekend?
Verandert zijn karakter door het blowen, doet hij gekke dingen dan?
Heeft hij dit al gedaan voor jullie een relatie en kinderen kregen?

Ik vind de situatie vrij kinderachtig en snap wel dat hij het niet wil vertellen omdat hij bang is de volle laag te krijgen thuis. Om iets (in mijn ogen, maar kan het mis hebben) eigenlijk onbenulligs. Jij bent zijn moeder niet. Ik snap het eigenlijk alleen als hij gevaarlijk wordt na het blowen o.i.d., anders zou ik hem zijn plezier eens in de zoveel weken gunnen.
Luci_Morgenster schreef:
18-12-2019 11:15
Wat een raar gedrag, waarom liegt hij daarover? 'Mag' het niet van jou?

Heb je heel erg last van die ene blow een keer in de zoveel weken?

Ik vind het niks en ik zou geen dagelijkse blowende partner willen. Maar als hij dat eens in de zoveel weken buiten de deur doet en jij hebt er verder geen last van..
Is het de ruzie waard dan?

Of ben je bang dat hij dan meer gaat blowen?
Ik was hier vroeger veel feller op tegen, dus vanuit die wetenschap handelt hij nu....denk ik!
Nee, ik ben niet bang dat hij het meer gaat doen. Ik vraag me dus ook af, wil ik voor zoiets hele erge ruzie maken.

Of kan er zo iets onder de oppervlakte bestaan binnen een relatie? Ik merk dat ik het dan los moet laten. Maar ik heb ontzettende moeite met die vele keren dat hij het ontkende en dat je daardoor niet serieus genomen wordt, dat is rot.
Kerstvrouw schreef:
18-12-2019 11:17
Ben je zijn moeder of zijn vrouw?
Liefst het 2de natuurlijk 🤣
Nee zijn moeder wil ik zeker niet zijn, ik wil hier ook geen strijd en gezeik over.
Uit de openingspost
het gaat om blowen en maar eens in de 2 weken oid. Ik merk precies wanneer hij het wil gaan doen en heeft gedaan. De dag daarna voelt hij zich schuldig, en is extra lief. Ik heb het in het verleden vaak genoeg op de man af gevraagd en dan ontkent hij dus. In alle jaren heb ik echt wel eens wat gevonden en geroken, ik ben niet achterlijk.
---

Maar je blijft wel doorzeuren er over als een soort verhoor bij de politie,
Alle reacties Link kopieren
Ik snap t wel. Ik denk alleen dat Zhy precies het punt aanstipt.. als hij er wel eerlijk over zou zijn, zou je waarschijnlijk alsnog het met hem erover hebben dat je het liever niet wilt, of niet?

Ik zou het liegen erover ook erger vinden dan dat hij dat doet maar dat is meer omdat ik zelf gewoon eerlijkheid en openheid heel belangrijk vind. Ik denk niet dat het erg is als je elkaar niet alles precies vertelt, maar dat is niet een manier die bij mij past. Dus mijn man weet vrijwel alles van mij en ik (hopelijk 😉) ook van hem.
Alle reacties Link kopieren
Je kan natuurlijk ook problemen zoeken he? Tis maar een fucking jointje, eens in de twee weken. Maar zelf slobber je wel wijn met je dinnies zeker?
Alle reacties Link kopieren
Je kan hem niet dwingen om te stoppen. Ik zou hier persoonlijk niet zo moeilijk over doen, over het blowen niet. Ik zou alleen wel willen weten wanneer en dat het verantwoord gebeurt

Ik zou hem daarnaast confronteren met het feit dat je weet dat hij liegt. En dat je liever hebt dat hij eerlijk is. Maar dat kan alleen als jij hem dat niet voor de voeten gaat werpen vervolgens.

Ik geloof trouwens, dat als ik 4 jonge kinderen had, ik ook wel eens een jointje wilde roken.
Als hij ja zegt ga jij eisen dat hij stopt. Dat wil hij blijkbaar niet. Waarom mag hij niet soms blowen? Mag hij ook niet drinken?
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 11:19

Nee, ik ben niet bang dat hij het meer gaat doen. Ik vraag me dus ook af, wil ik voor zoiets hele erge ruzie maken.
zeg hem dan vanavond:
"goh schat, ik merk dat je weer af&toe blowt. Moet je niet geheimzinnig over doen hoor. " en dan geef je hem een kus
Zhy schreef:
18-12-2019 11:17
Als hij wél eerlijk zou zijn, zou je het ook niet accepteren toch? Je zou op hem inpraten tot hij belooft het niet meer te doen. Daarom liegt hij er dus over en ik begrijp inderdaad ook niet waarom jij je hier zo druk over maakt. Zou je hetzelfde reageren als hij eens in de 2 weken een biertje zou drinken? En zo nee, waarom niet? Wat is voor jou precies het verschil?
Ik denk dat ik het nu wel zou accepteren, maar ik wens wel een bepaalde eerlijkheid. Ik sta hier nu anders is dan bijv 10 jaar geleden.
Ik maak me dus met name druk over het verloop van dit gedoe.
ouder1980 schreef:
18-12-2019 11:19
Ik was hier vroeger veel feller op tegen, dus vanuit die wetenschap handelt hij nu....denk ik!
Nee, ik ben niet bang dat hij het meer gaat doen. Ik vraag me dus ook af, wil ik voor zoiets hele erge ruzie maken.

Of kan er zo iets onder de oppervlakte bestaan binnen een relatie? Ik merk dat ik het dan los moet laten. Maar ik heb ontzettende moeite met die vele keren dat hij het ontkende en dat je daardoor niet serieus genomen wordt, dat is rot.
Ja, als je deze frequentie zo buiten jouw wereld, huis, tijd oke vind zou ik het zo laten. Jij weet het en hij weet heus wel dat jij het weet. ;-)

Denk als hij eerder veel meer blowde en je daar ( terecht, zeker met kinderen) geen zin had, dan is het openlijk goedkeuren de deur openzetten op meer blowen en thuis ect.
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
18-12-2019 11:22
Ik denk dat ik het nu wel zou accepteren, maar ik wens wel een bepaalde eerlijkheid. Ik sta hier nu anders is dan bijv 10 jaar geleden.
Ik maak me dus met name druk over het verloop van dit gedoe.
begin dan eens met zelf eerlijk zijn:
- Schat, ik stond er tien jaar geleden anders in, maar ik zit er echt niet meer mee
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet helemaal wat nu het probleem is, je schrijft eerst dat jullie er een duidelijke afspraak over hebben gemaakt en daarna dat je niet tegen wiet bent. Wat hield die afspraak dan in? Geen wiet meer roken nadat de kinderen geboren werden? Of het verplicht aan de ander melden als je wiet rookt? En van wie ging die afspraak uit, kwamen jullie daar samen op of was het op jouw initiatief? Je schrijft ook dat hij heel goed de consequentie zou snappen: wat is die consequentie dan?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Gooi het gewoon open op tafel dan?
Luister eens, ik weet dat je het doet en ik kan ermee leven maar wil geen stiekem gedrag meer?!
Ik maak er geen probleem van, maar wil eerlijkheid tussen ons.
Alle reacties Link kopieren
Simpele oplossing. Gewoon zeggen dat je het weet en accepteert.

Dat jij er op tegen bent doet er niet toe. Het is zijn lijf en hij bepaalt. Als jij het niet accepteert moet je het uit maken.

Als mijn vriend de behoefte zou voelen om tegen me te liegen zou ik dat heel erg vinden. Blijkbaar denkt hij dat hij niet eerlijk kan zijn tegen me en dat ik (een deel van) hem veroordeel. Mijn vriend kan alles tegen me zeggen. Ook dingen die ik niet leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het issue er eerder in zit waarom hij stug blijft ontkennen terwijl jij het weet. Blijkbaar durft hij het toch niet te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
O inmiddels heb je een update geplaatst. Je bent er niet zozeer op tegen, dan zou ik het zo laten en er niet de hele tijd over zeuren - ik zou hem dan inderdaad zijn geheimpje gunnen. Of gewoon een keer zeggen dat je er nu niet meer mee zit, maar niet blijven drammen dat hij het moet opbiechten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Consequenties?
Ja, als er consequenties hangen van je vrouw aan iets wat je doet, dan ga ik me ook gedragen als een puber en het lekker puh niet vertellen. Ik heb ook geen zin in straf.

Tijd om op een gelijkwaardige manier met elkaar te praten over zijn blowen. Blijkbaar kan hij er niet mee stoppen of wil hij dat niet.
Aan jou om dat te accepteren of weg te gaan. Maar verbieden, consequenties of andere maatregelen maken je tot zijn moeder en niet zijn partner. Jullie zijn beide volwassen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
NBH schreef:
18-12-2019 11:19
Waarom ben je zo vel tegen een joint eens in de 2 weken?
Doet hij het op een onverantwoorde manier, brengt hij daarmee jou en jullie kinderen in gevaar? Of ontspant hij af en toe in het weekend?
Verandert zijn karakter door het blowen, doet hij gekke dingen dan?
Heeft hij dit al gedaan voor jullie een relatie en kinderen kregen?

Ik vind de situatie vrij kinderachtig en snap wel dat hij het niet wil vertellen omdat hij bang is de volle laag te krijgen thuis. Om iets (in mijn ogen, maar kan het mis hebben) eigenlijk onbenulligs. Jij bent zijn moeder niet. Ik snap het eigenlijk alleen als hij gevaarlijk wordt na het blowen o.i.d., anders zou ik hem zijn plezier eens in de zoveel weken gunnen.
Ik snap dit goed hoor en kan hier zeker in mee gaan.
Hij doet het zeker verstandig, dus daar kan ik niks over zeggen.

Hij is zeker bang om de volle laag te krijgen, maar die wil ik hem juist niet geven. Ik wil wel dat hij er eerlijk over is en zegt wat hij gaat doen. Dus hoe breng ik hem dit aan zijn verstand :)

Door zijn vroegere opvoeding/gezin ect is hij gewend om stiekem te doen, niks werd geaccepteerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven