Zorg voor ouders

23-01-2020 14:21 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag advies of ervaringen van anderen horen. Mijn vader (80) is sinds november na een ziekenhuisopname niet meer zo zelfstandig als hij was. Zo kan hij 's nachts niet meer zelf opstaan op te plassen, daar heeft hij hulp bij nodig. Ik ben in november en januari steeds van donderdagavond tot zondag bij mijn ouders geweest, zij wonen ver weg dus als ik erheen ga blijf ik er ook en kan niet even terug naar mijn eigen huis. Bijna de hele maand december ben ik daar de hele tijd gebleven en heb ik vanaf daar gewerkt omdat mijn moeder (79) toen ook een crisis had en het niet meer alleen aan kon. Mijn vader krijgt 's ochtends en 's avonds hulp van de thuiszorg en 's nachts komen ze ook 2X, maar op die momenten slaapt hij meestal en kunnen ze niets doen. 's Nachts slaap ik op de bank bij hem en iedere keer als hij moet plassen of last van iets heeft maakt hij mij wakker en help ik hem. Overdag doe ik de boodschappen, ook voor de rest v/d week en ik kook altijd, ook alvast vooruit. Dit (vooral het slaapgebrek) begint me nu enorm op te breken want ik heb een fulltime baan en heb geen tijd meer voor mijn eigen huishouden. Mijn moeder slaapt in haar eigen kamer en hoort niks, maar zij kan meestal toch niet goed slapen en heeft daarbij al vanaf december griepverschijnselen. Nu kondigde ik gisteren aan dat ik vanaf nu vrijdag-zondag wil komen, dus 1 nacht minder. Ik moer erbij zeggen dat mijn zus er altijd is van zondagavond-dinsdag. Mijn broer doet niets, die komt alleen eens in de maand op bezoek. Mijn moeder doet het dus 2 nachten zelf en 5 nachten zijn wij er, dit wil ik nu terugbrengen tot 4 nachten. Mijn moeder begon enorm te huilen en te roepen dat ze ziek was en dat niet aan kon, zo gaat het steeds, wat moet ik nou? Hoe krijg ik mijn moeder wat flinker?
Alle reacties Link kopieren
:hug:

Bespreek het eens met de thuiszorg.

Zoek het ook in de praktische zaken. Voor koken zijn er alternatieven. Bij groenteboer, supermarkt of slager kun je kant en klaar maaltijden halen. Ook zijn er bedrijven waar je maaltijden kunt bestellen. Of tafeltje dekje bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij hulp nodig om uit bed te komen voor het toilet snachts?
Kijk eens bij een thuiszorgwinkel, daar is een urinaal te vinden. Op deze manier kan hij plassen maar hoeft hij zijn bed niet uit.
Ook goed voor hem zelf als dat mogelijk is, om zijn zelfstandigheidsgevoel te ondersteunen.

Praat met de thuiszorg of een maatschappelijk medewerker
Oké schat
Alle reacties Link kopieren
Thuiszorg kan ook 's nachts langskomen , boodschappen laten bezorgen en tafeltje dek je kunnen je voor een deel ondersteunen.
Plassen: een urinaal bij een thuiszrgwinkel halen. Dan kan je vader weer plassen zonder dat jij 's nachts je bed uit hoeft.
Je moeder flinker maken? Lieverd, je staat nog aan het begin van het zorgen voor en jij trekt het al niet, hoe moet je moeder op haar leeftijd dat dan wel doen?
Alle reacties Link kopieren
Je moeder manipuleert je en het is aan jou hoe succesvol ze daarin gaat zijn.
Als je nog geen thuiszorg hebt, dan aankaarten bij de huisarts.

En hoe zit het met je broer? Waarom springt hij niet in?
Alle reacties Link kopieren
Ilaria_Viva schreef:
23-01-2020 14:33
Als je nog geen thuiszorg hebt, dan aankaarten bij de huisarts.

En hoe zit het met je broer? Waarom springt hij niet in?
Er is veel thuiszorg, zie openingspost, ook 's nachts.
Alle reacties Link kopieren
Oh en Hannaah45, moeder is 79!
Die kan veel minder dan je zou verwachten, het lichaam en de geest zijn echt niet meer zo vlot.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jij (en je zus) dit niet lang vol gaat houden. Beter nu wat minder, zodat je langduriger kunt helpen, dan je nu over de kop werken. Ga kijken wat mogelijkheden zijn qua hulp.

Je moeder wil jou of je zus er natuurlijk graag bij, maar dat is niet haalbaar. Als dit jaren gaat duren, heb jij al die tijd geen eigen leven gehad. En het klinkt misschien egoïstisch dat je dat zou vragen, maar je moeder heeft vroeger toch ook een eigen leven gehad, mag ik hopen, en jou als dochter dat juist gunnen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Overigens schrijf je dat je moeder al een maand griepverschijnselen heeft, wat zegt de huisarts daarvan?

Zorg goed voor jezelf, anders houd je het echt niet vol.
Alle reacties Link kopieren
Juffiejuf schreef:
23-01-2020 14:36
Oh en Hannaah45, moeder is 79!
Die kan veel minder dan je zou verwachten, het lichaam en de geest zijn echt niet meer zo vlot.
Misschien kan ze wel wel veel meer dan iedereen verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Urinaal werkt niet bij hem omdat zijn dingetje helemaal ingetrokken is. :(
En de nachtzorg werkt niet omdat die er altijd op het verkeerde moment zijn, bijv als hij net geplast heeft. Wachten op de nachtzorg doet hij niet.
Mijn broer doet dat gewoon niet, en mijn moeder wil hem ook niet hebben 's nachts. Zij heeft het liefste mij en zegt dat ook steeds, hoewel ik dat liever niet hoor.
Maaltijd- en boodschappenservice zou wel goed zijn.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
23-01-2020 14:32
Je moeder manipuleert je en het is aan jou hoe succesvol ze daarin gaat zijn.

Ja is ook zo. Zij wilde een man, laat haar daar nu ook maar lekker voor zorgen.
Oké schat
Alle reacties Link kopieren
Als ze met een huilbui en eeuwige griepverschijnselen haar zin kan krijgen, waarom zou ze dan nog moeite doen?
Alle reacties Link kopieren
Ineedyourlove schreef:
23-01-2020 14:41
Ja is ook zo. Zij wilde een man, laat haar daar nu ook maar lekker voor zorgen.
Oude vrouwen kunnen niet manipulatief zijn?
Alle reacties Link kopieren
Over die griepverschijnselen van mijn moeder: daar doet de huisarts niets aan. Die zegt doodleuk dat het ws een virus is en daar kan hij niets aan doen. Maar zij heeft het dus steeds afwisselend warm en koud, koude rillingen, etc., en 's nachts heeft ze last van enorme opvliegers. Daar kan helaas ook niemand iets aan doen.
Alle reacties Link kopieren
marthe16 schreef:
23-01-2020 14:43
Over die griepverschijnselen van mijn moeder: daar doet de huisarts niets aan. Die zegt doodleuk dat het ws een virus is en daar kan hij niets aan doen. Maar zij heeft het dus steeds afwisselend warm en koud, koude rillingen, etc., en 's nachts heeft ze last van enorme opvliegers. Daar kan helaas ook niemand iets aan doen.
Opvliegers?
Op haar 79ste?
Het is heel vervelend voor je vader, maar dit is precies het soort situatie waar incontinentiemateriaal voor is uitgevonden.

Vraag een gesprek aan met de thuiszorg en/of huisarts waar jij /zus bij bent/zijn en ga naar andere oplossingen zoeken.

Wat mijn moeder erg heeft geholpen is dat ze me altijd mag vragen. Als PLAN B. Eerst kijken of iemand anders een buur, een vriendin, een instantie kan helpen en daarna ik pas. Hiervoor was ik ALTIJD PLAN A en dat is gewoon niet haalbaar.

Incontinentiemateriaal, zeker voor alleen urine voelt snel droog en is snachts een prima optie.
Alle reacties Link kopieren
Overleg met de huisarts.

Volgens mij ben je nu het verkeerde probleem aan het oplossen.
Want hoe gaat dat nu overdag dan als hij moet plassen?

Dus of nachtzorg die hem wakker maakt en laat plassen, of een inco (luier) voor ‘s nachts of toch je moeder. Meer opties zijn er volgens mij niet.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
TO: ik ken deze situatie maar al te goed: Ver weg wonen en zorgen. En ik kan je vertellen dat het er niet beter op wordt als je niet heel duidelijke grenzen gaat stellen. In eerste instantie voor jezelf. Wat kan je aan? Wees daar eerlijk in.

Onderzoek welke hulp jullie in kunnen kopen en maak daar maximaal gebruik van.
Kijk naar het volledige netwerk van jullie ouders: Bij ons bleken een paar buren steeds nul op het request te krijgen als ze hulp aanboden. Daar heb ik dus heel snel verandering in gebracht waarna de was, het strijken en nog een paar klusjes door hen opgepakt werden.

En verwacht je aan weerstand van je ouders in hulp van externen accepteren. Daar ben ik 'hard' in geworden. 'Er zijn 2 opties: Of x komt dit oppakken of het gebeurt niet'. Wees je bewust van de (onbewuste) manipulatie, het spelen op je schuld- en verantwoordelijkheidsgevoel. Daar ben ik aan onderdoor gegaan tot ik inzag dat mijn welzijn zeker zo belangrijk was want als ik niet meer functioneerde kon ik zeker niet meer helpen.

Heel veel sterkte. Het is echt een loodzware situatie. (Zegt degene die nu ook weer 200 km verderop haar weekend aan zorg gaat besteden).
:hug:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Bespreek je zorgen echt de thuiszorg en huisarts. Sommige ouderen zijn goed in het bagatelliseren van de situatie richting huisarts en thuiszorg.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
23-01-2020 14:43
Oude vrouwen kunnen niet manipulatief zijn?
Een verwende kleuter is het.
79 en intensieve zorg niet aan kunnen?
Geen schermtijd en zonder toetje naar bed!
Oké schat
Alle reacties Link kopieren
marthe16 schreef:
23-01-2020 14:40
Urinaal werkt niet bij hem omdat zijn dingetje helemaal ingetrokken is. :(
En de nachtzorg werkt niet omdat die er altijd op het verkeerde moment zijn, bijv als hij net geplast heeft. Wachten op de nachtzorg doet hij niet.
Mijn broer doet dat gewoon niet, en mijn moeder wil hem ook niet hebben 's nachts. Zij heeft het liefste mij en zegt dat ook steeds, hoewel ik dat liever niet hoor.
Maaltijd- en boodschappenservice zou wel goed zijn.

Ja, dat klinkt dan wel 'lief' maar is in feite ontzettend onaardig. Jij kunt dat niet altijd, daar zal ze mee om moeten leren gaan.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
23-01-2020 14:49
Ja, dat klinkt dan wel 'lief' maar is in feite ontzettend onaardig. Jij kunt dat niet altijd, daar zal ze mee om moeten leren gaan.
Precies. En het lijkt me de hoogste tijd om samen met broer en zus rond de tafel te gaan en de taken te verdelen. Als broer 'niets wil doen' dan mag broer zijn stuk van de verantwoordelijkheden extern inkopen en dus zelf betalen en zorgen dat zijn stuk loopt en jullie ouders dat accepteren.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
hoe moeilijk ook, is incontinentiemateriaal geen oplossing voor de nacht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven