Afstandelijke vriend

24-01-2020 13:14 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hou allemaal,

Ik heb iets waar ik vreselijk onzeker van word.
Mijn vriend van 3 maanden zit momenteel in het buitenland voor zijn werk.
Nu is hij momenteel ook bezig met zijn eigen herstel van iets. Eerst was alles leuk en hadden we veel contact en nu is dat gedaald naar veel minder. En als we contact hebben is het van zijn kant afstandelijk of hebben we ruzie.
Hij vertelt heel weinig over zichzelf en ik vind dit best moeilijk want wil hem steunen.
Ikzelf ben heel onzeker en ook jaloers, dat komt bij hem over als bezitterig.
Nu weet ik dat ik het van zijn kant af moet laten komen maar voor mijn gevoel neemt hij meer afstand en ga ik juist daardoor onzekerder worden waardoor die (verlatingsangst) meer opkomt.

We zijn nog maar kort samen en wil het niet verpesten want als hij wel zichzelf is is het zo'n leuke man maar weet niet wat ik voor man op de app/lijn krijg.

Wat is jullie advies?
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft hij het gewoon druk.

Dan is de beste steun dat u hem weinig lastig valt.
Na 3 maanden hoeft iemand nog niet alles te vertellen natuurlijk.

Maar goed, als hij met zijn hoofd bij zijn werk is i.p.v. bij u, en bellen tot ruzie leidt, zit er weinig anders op dan minder contact te zoeken.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Het is nog maar heel pril en het loopt nu al niet lekker. Ik zou eerlijk gezegd rekening houden met de mogelijkheid dat het aan het uitdoven is. Ik zou in de tussentijd proberen veel minder met hem bezig te zijn, desnoods afspreken om het contact op een laag pitje te zetten en de draad eventueel weer op te pakken als hij terug is. Dat kan ook inhouden dat het dan gewoon over is (en dat kan van twee kanten komen, niet alleen van de zijne, jij kunt ook bij jezelf ontdekken dat het is weggeëbd), maar dat is dan maar zo. Door aan hem te trekken, drijf je hem zo te lezen alleen maar weg en voor jezelf is dit ook niet goed. Volgens mij zit je jezelf aardig gek te maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Geen ruzie maken.

En voor de achterblijver is het altijd een beetje moeilijker. Hij is daar dingen aan het doen, veel nieuwe indrukken enz.

Ik zou me instellen op minder maar leuker contact of hem in zijn sop laten gaar koken. Of jezelf. Want je klinkt in deze OP al moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Maak van jouw jaloezie en onzekerheid niet zijn probleem. Als hij, telkens wanneer jullie contact hebben, de helft van de tijd jou bevestiging moet geven, kan ik me voorstellen dat de gesprekken steeds minder leuk worden. Ik zou dan ook afstand nemen.
Geef hem wat ruimte, anders zal het snel klaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
24-01-2020 14:04
Geen ruzie maken.

En voor de achterblijver is het altijd een beetje moeilijker. Hij is daar dingen aan het doen, veel nieuwe indrukken enz.

Ik zou me instellen op minder maar leuker contact of hem in zijn sop laten gaar koken. Of jezelf. Want je klinkt in deze OP al moeilijk.
Dit.
Elke keer als je ruzie maakt of hem tot de verantwoording roept voelt hij een stukje minder de drang om contact met jou te zoeken. Dus ga leuke dingen doen met vriendinnen. En laat hem zien dat je zonder hem het ook leuk hebt. Voor jezelf ook fijner.

Aan de andere kant nu al gedonder, wil jij dit zelf wel?
Alle reacties Link kopieren
Het is niet helemaal duidelijk. Hij is psychisch ook bezig met therapie voor ptss. Hij komt sinds een paar weken 1 dag naar huis en dan hebben we het heel gezellig. Het is ook niet continu en ik zoek ook niet veel aandacht. Stuur hem of hij mij s morgens een app s middags 1 en s avonds max 1. Meestal belt hij mij 3x op een dag en de laatste dagen dus minder ook omdat hij niet lekker in zijn vel zit.de appjes die ik krijg zijn wel gewoon lief. Uitdoven geloof ik niet zo in, is meer dat ik niet zo goed weet hoe ik met hem om moet gaan omdat hij dus ptss heeft en ik verlatingsangst. Ik doe niet moeilijk maar wil hem de ruimte geven en steunen maar ik heb geen idee hoe!
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
24-01-2020 14:37
Dit.
Elke keer als je ruzie maakt of hem tot de verantwoording roept voelt hij een stukje minder de drang om contact met jou te zoeken. Dus ga leuke dingen doen met vriendinnen. En laat hem zien dat je zonder hem het ook leuk hebt. Voor jezelf ook fijner.

Aan de andere kant nu al gedonder, wil jij dit zelf wel?
Nee tuurlijk wil ik geen gedonder. En ik doe ook leuke dingen vooral met mijn kind. En dit is ook pas sinds een paar dagen sinds hij het moeilijk heeft.
Alle reacties Link kopieren
Insecureheart schreef:
24-01-2020 14:40
Het is niet helemaal duidelijk. Hij is psychisch ook bezig met therapie voor ptss. Hij komt sinds een paar weken 1 dag naar huis en dan hebben we het heel gezellig. Het is ook niet continu en ik zoek ook niet veel aandacht. Stuur hem of hij mij s morgens een app s middags 1 en s avonds max 1. Meestal belt hij mij 3x op een dag en de laatste dagen dus minder ook omdat hij niet lekker in zijn vel zit.de appjes die ik krijg zijn wel gewoon lief. Uitdoven geloof ik niet zo in, is meer dat ik niet zo goed weet hoe ik met hem om moet gaan omdat hij dus ptss heeft en ik verlatingsangst. Ik doe niet moeilijk maar wil hem de ruimte geven en steunen maar ik heb geen idee hoe!
Hij zoekt dus veel meer contact met jou dan jij met hem, en vervolgens doet hij afstandelijk?

Ik zou het gesprek afronden zodra hij weer in de afstandelijke of ruzie-achtige modus schiet en ik zou de telefoongesprekjes sowieso ook beperken. Elke dag contact is prima, maar waarom zou je drie keer per dag bellen als het dan niet eens prettig verloopt? Sowieso zou ik proberen wat minder met hem bezig te zijn en je leven weer wat meer om jezelf te laten draaien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
24-01-2020 14:48
Hij zoekt dus veel meer contact met jou dan jij met hem, en vervolgens doet hij afstandelijk?

Ik zou het gesprek afronden zodra hij weer in de afstandelijke of ruzie-achtige modus schiet en ik zou de telefoongesprekjes sowieso ook beperken. Elke dag contact is prima, maar waarom zou je drie keer per dag bellen als het dan niet eens prettig verloopt? Sowieso zou ik proberen wat minder met hem bezig te zijn en je leven weer wat meer om jezelf te laten draaien.
Ja hij belt mij idd, maar de laatste dagen dus minder na een discussie die ging over openstellen. Ik moet me openstellen en hij doet dat dus niet echt. Als we bij elkaar zijn laat hij wel wat dingetjes los maar als ik erop door vraag komt er niks uit. Hij heeft moeite met zijn emoties en dat begrijp ik wel maar als we wat op willen bouwen kan het niet alleen maar rozengeur en maneschijn zijn toch?
Alle reacties Link kopieren
Insecureheart schreef:
24-01-2020 14:43
Nee tuurlijk wil ik geen gedonder. En ik doe ook leuke dingen vooral met mijn kind. En dit is ook pas sinds een paar dagen sinds hij het moeilijk heeft.
Nee ik bedoelde wil je wel een relatie met een man waar je nu al zo vaak ruzie mee hebt.

Hij zit in therapie voor ptss, is hij eigenlijk wel in staat om een relatie te hebben op dit moment of is dat gewoon te veel voor hem?
Alle reacties Link kopieren
Insecureheart schreef:
24-01-2020 14:50
Ja hij belt mij idd, maar de laatste dagen dus minder na een discussie die ging over openstellen. Ik moet me openstellen en hij doet dat dus niet echt. Als we bij elkaar zijn laat hij wel wat dingetjes los maar als ik erop door vraag komt er niks uit. Hij heeft moeite met zijn emoties en dat begrijp ik wel maar als we wat op willen bouwen kan het niet alleen maar rozengeur en maneschijn zijn toch?
Sowieso zou ik dat soort discussies niet voeren over de telefoon, zeker niet als het steeds op ruzie uitloopt. Gewoon even je dag bespreken en klaar.

Jij moet denk ik wel accepteren dat hij nog niet veel los kan laten, de man is in therapie, gun hem zijn tempo. Andersom kan hij jou ook niet dwingen om opener te zijn. Het gaat zoals het gaat, elkaar daarin forceren werkt niet, dat zie je nu ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb jij verlatingsangst? Bouw zelf een leven op, laat je geluk niet afhangen van een vent.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
24-01-2020 14:51
Nee ik bedoelde wil je wel een relatie met een man waar je nu al zo vaak ruzie mee hebt.

Hij zit in therapie voor ptss, is hij eigenlijk wel in staat om een relatie te hebben op dit moment of is dat gewoon te veel voor hem?
Toen we gingen daten heb ik hem dat dus gevraagd en hij zei ja want het komt goed. Ik heb me ook erover ingelezen en begrijp sommige dingen ook wel.Meestal merk ik er ook niks van, totdat hij dus daar aan het werk ging en intensievere therapie erbij ging doen.
En de ruzies/discussies komen vaak door mijn onzekerheid, omdat hij eerst het 1 zegt en het vervolgens dan niet doet. Zeggen dat hij me zo belt en dan vervolgens pas uren later een app stuurt als ik hem vraag of hij oké is? Maak me gewoon soms zorgen omdat het allemaal wel veel voor hem is.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-01-2020 14:55
Waarom heb jij verlatingsangst? Bouw zelf een leven op, laat je geluk niet afhangen van een vent.
Ik ben meerdere keren bedrogen, en mijn ex deed lief en ineens afstandelijk en die had dus een ander. Daarom steekt het bij soms d e kop op. Terwijl ik dat niet wil, want hij is mijn ex niet.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
24-01-2020 14:54
Sowieso zou ik dat soort discussies niet voeren over de telefoon, zeker niet als het steeds op ruzie uitloopt. Gewoon even je dag bespreken en klaar.

Jij moet denk ik wel accepteren dat hij nog niet veel los kan laten, de man is in therapie, gun hem zijn tempo. Andersom kan hij jou ook niet dwingen om opener te zijn. Het gaat zoals het gaat, elkaar daarin forceren werkt niet, dat zie je nu ook.
Nee dat zie ik ook wel in. En het gaat ook vaak goed, maar als we bij elkaar zijn is het alleen maar leuk en genieten we van elkaar. Daarom snap ik het ook niet helemaal.
Ik snap mezelf ook niet waarom ik me druk ga lopen maken als hij het en druk heeft en af en toe iets laat horen.
Alle reacties Link kopieren
Insecureheart schreef:
24-01-2020 14:56
Toen we gingen daten heb ik hem dat dus gevraagd en hij zei ja want het komt goed. Ik heb me ook erover ingelezen en begrijp sommige dingen ook wel.Meestal merk ik er ook niks van, totdat hij dus daar aan het werk ging en intensievere therapie erbij ging doen.
En de ruzies/discussies komen vaak door mijn onzekerheid, omdat hij eerst het 1 zegt en het vervolgens dan niet doet. Zeggen dat hij me zo belt en dan vervolgens pas uren later een app stuurt als ik hem vraag of hij oké is? Maak me gewoon soms zorgen omdat het allemaal wel veel voor hem is.
Soms voel je je tot iemand aangetrokken niet niet bij je past. Het aantrekken, afstoten. Het werkt verslavend voor sommige mensen.

Moeten jullie jezelf niet te veel aanpassen aan elkaar om dit te laten werken?
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
24-01-2020 15:35
Soms voel je je tot iemand aangetrokken niet niet bij je past. Het aantrekken, afstoten. Het werkt verslavend voor sommige mensen.

Moeten jullie jezelf niet te veel aanpassen aan elkaar om dit te laten werken?
Dat weet ik dus niet. In de eerste weken ging alles vanzelf, toen hij nog hier was. Nu hij daar is word het allemaal wel lastiger. Hij is ook heel erg druk met zijn werk. Dat is zeg maar zijn leven.
En als hij wel thuis is is het allemaal heel erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
Insecureheart schreef:
24-01-2020 14:56
Toen we gingen daten heb ik hem dat dus gevraagd en hij zei ja want het komt goed. Ik heb me ook erover ingelezen en begrijp sommige dingen ook wel.Meestal merk ik er ook niks van, totdat hij dus daar aan het werk ging en intensievere therapie erbij ging doen.
En de ruzies/discussies komen vaak door mijn onzekerheid, omdat hij eerst het 1 zegt en het vervolgens dan niet doet. Zeggen dat hij me zo belt en dan vervolgens pas uren later een app stuurt als ik hem vraag of hij oké is? Maak me gewoon soms zorgen omdat het allemaal wel veel voor hem is.

Het klinkt alsof je geen eigen leven hebt. Drie keer per dag bellen waarbij je ook nog weleens uren op zo'n telefoontje zit te wachten? Ik vind het heel ongezond. Laat hem zijn therapie doen en bouw jij je eigen leven op.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je hem wilt helpen. Ik denk dat je voornamelijk jezelf wilt helpen en hem ‘dwingt’ om zich aan jou te laten binden door hem zogenaamd te helpen. Jij denkt dat hij je leuker vindt als jij zijn probleem oplost. Je vindt het gevoel dat hij jou nodig zou hebben vast fijn, maar zo werkt het niet. Waarmee zou je hem nou kunnen helpen als je zelf ook niet helemaal lekker gaat? Je bent zijn vriendin, geen hulpverlener. Weet je waarmee je hem echt helpt? Je helpt hem als je hem loslaat. Deze jongen heeft teveel problemen en jij bent niet de stabiele factor in zijn leven. Je vraagt zelf teveel aandacht. Iets waar jij zelf mee aan de slag zou moeten gaan. Jullie levens passen op dit moment totaal niet bij elkaar. Jullie relatie is nu al een gevecht. Zo hoort het echt niet te gaan.
Hij neemt nu al afstand. Ik denk dat dit geen toekomst heeft. Hij is er al klaar mee zo te horen. Nou moet je dat zelf nog gaan inzien dat jullie geen match zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Ammiedammie schreef:
24-01-2020 16:29
Je zegt dat je hem wilt helpen. Ik denk dat je voornamelijk jezelf wilt helpen en hem ‘dwingt’ om zich aan jou te laten binden door hem zogenaamd te helpen. Jij denkt dat hij je leuker vindt als jij zijn probleem oplost. Je vindt het gevoel dat hij jou nodig zou hebben vast fijn, maar zo werkt het niet. Waarmee zou je hem nou kunnen helpen als je zelf ook niet helemaal lekker gaat? Je bent zijn vriendin, geen hulpverlener. Weet je waarmee je hem echt helpt? Je helpt hem als je hem loslaat. Deze jongen heeft teveel problemen en jij bent niet de stabiele factor in zijn leven. Je vraagt zelf teveel aandacht. Iets waar jij zelf mee aan de slag zou moeten gaan. Jullie levens passen op dit moment totaal niet bij elkaar. Jullie relatie is nu al een gevecht. Zo hoort het echt niet te gaan.
Hij neemt nu al afstand. Ik denk dat dit geen toekomst heeft. Hij is er al klaar mee zo te horen. Nou moet je dat zelf nog gaan inzien dat jullie geen match zijn.
Ik vind dit behoorlijk zwart/wit. Ik ben wel een stabiele factor in zijn leven. En onze relatie is geen gevecht, ik zit meer in gevecht met mezelf. En hoe kan je zeggen dat hij er klaar mee is?
En we zijn zeker een match, dat hadden we vanaf de eerste dag. En ik ben nu zo onzeker omdat ik niet weet wat ik voor hem kan doen.
En ik kan zijn probleem niet oplossen dat kan alleen hijzelf waar die dus ook keihard mee bezig is.
En ik dwing hem niet maar hij geeft mij nu gemixte signalen door de ene dag wel veel te bellen en de andere dag niks uit zichzelf te laten horen.
Alle reacties Link kopieren
Insecureheart schreef:
24-01-2020 14:56
Toen we gingen daten heb ik hem dat dus gevraagd en hij zei ja want het komt goed. Ik heb me ook erover ingelezen en begrijp sommige dingen ook wel.Meestal merk ik er ook niks van, totdat hij dus daar aan het werk ging en intensievere therapie erbij ging doen.
En de ruzies/discussies komen vaak door mijn onzekerheid, omdat hij eerst het 1 zegt en het vervolgens dan niet doet. Zeggen dat hij me zo belt en dan vervolgens pas uren later een app stuurt als ik hem vraag of hij oké is? Maak me gewoon soms zorgen omdat het allemaal wel veel voor hem is.
Je maakt je geen zorgen, omdat het allemaal wel veel is voor hem. Je maakt je zorgen om jezelf. Je bent bang om hem te verliezen. Als hij niet belt dan ben je niet bang dat hij niet ok is, maar dan ben je bang dat hij bij een ander is of dat hij je niet leuk vindt.
Je moet niet zo krampachtig zitten wachten op contact met hem. Hij belt wanneer het hem uitkomt. Hij belt jou niet op commando. En je vindt dat ups and downs bij een relatie horen? Nou nee. Zeker niet in deze beginfase. Jullie horen zorgeloos verliefd te zijn. Je betuttelt hem, claimt hem, bemoedert hem, benauwt hem. Waar is het plezier in deze relatie? Nergens te bespeuren. Het is één grote strijd voor jou en ook voor hem. Want hij heeft alleen maar een zeurende en ruzie zoekende vriendin aan zich hangen. En dat terwijl hij genoeg aan zijn hoofd heeft. Laat hem gaan, want het laatste dat hij kan gebruiken is een moeilijke vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Hij claimt haar toch net zo hard? Hij belt haar drie keer per dag op. Nu niet net doen of het allemaal bij haar ligt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
24-01-2020 16:10
Het klinkt alsof je geen eigen leven hebt. Drie keer per dag bellen waarbij je ook nog weleens uren op zo'n telefoontje zit te wachten? Ik vind het heel ongezond. Laat hem zijn therapie doen en bouw jij je eigen leven op.
Ik heb zeker wel een eigen leven. Heb gewoon werk en een zoon. En doe in mijn vrije weekenden dingen met vriendinnen.
En het is niet dat ik op zijn telefoontje wacht maar het was eerst uit zichzelf en nu sinds een paar dagen veel minder. Dat vind ik een beetje vreemd. En als iemand zegt ik bel je zo en dan flink aantal uren nog niks dan mag ik daar best een beetje teleurgesteld over zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven