Cultuur verschil Tussen Belgie en Nederland

11-02-2020 18:06 683 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu denk je: ach hoe groot kunnen die verschillen nu werkelijk zijn? Nou naar mijn ervaring dus behoorlijk. Zowel prive als zakelijk blijken er enorme verschillen te zijn.

Wij Belg/ Nederlander hebben dus een relatie en we lopen tegen veel dingen aan.
Zijn er hier meerdere mensen die dat zo ervaren? En wat is er bij jullie verschillend?
Hoe ervaren jullie de Belgische/ Nederlandse man/ vrouw?
Alle reacties Link kopieren
Ja, veel verschillen. Ik ben inmiddels alweer 7 jaar uit elkaar, maar we hebben een kind samen, dus ik woon nog wel in België en moet nog met die Belg dealen.

Ik heb ook een aantal jaren in België gewerkt. Nu weer terug in Nederland aan het werk, en wat een verademing is dat.

Mocht je overwegen om naar België te verhuizen of kinderen met deze Belg willen, doe het niet of ga dan op z'n minst in het grensgebied wonen.
Alle reacties Link kopieren
Waar lopen jullie zoal tegenaan dan?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
meaki schreef:
11-02-2020 18:18
Ja, veel verschillen. Ik ben inmiddels alweer 7 jaar uit elkaar, maar we hebben een kind samen, dus ik woon nog wel in België en moet nog met die Belg dealen.

Ik heb ook een aantal jaren in België gewerkt. Nu weer terug in Nederland aan het werk, en wat een verademing is dat.

Mocht je overwegen om naar België te verhuizen of kinderen met deze Belg willen, doe het niet of ga dan op z'n minst in het grensgebied wonen.
Wat waren voor jou de verschillen waar je moeite mee had?

En waarom is het een verademing om weer in NL te werken?
anoniem_377629 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 18:22
4.97% gewijzigd
Ik heb Belgische collega's. Mijn ervaring is dat ze erg beleefd en voorkomend zijn, anders dan sommige Nederlanders die lomp overal overheen walsen. Dat vinden de Belgen soms ook moeilijk, in ons bedrijf hebben ze het idee dat Nederlanders zich beter voelen.

Ik kan zelf doorgaans goed met mijn Belgische collega's, al zijn zij (net als de Nederlandse) natuurlijk niet representatief voor al hun landgenoten. Ik ben benieuwd naar jullie verschillen in je relatie.
belgen zijn beleefder, minder direct maar ook vormelijk en conservatief.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-02-2020 18:23
belgen zijn beleefder, minder direct maar ook vormelijk en conservatief.
Grappig, ik (Belg) vind Nederlanders conservatiever - ik heb steeds het idee dat Nederlanders zo erg roepen heel erg progressief te zijn, maar dat dat dan vooral betekent 'binnen het typisch Nederlandse kader dan hé!'. Iets in de trant van 'doe maar normaal, dat is al gek genoeg'.

Ik vind ook dat Nederlanders heel erg van de regeltjes zijn, en een heel rigide werkethiek hebben. Protestantse erfenis misschien? Wij Belgen maken graag veel regeltjes, maar verzinnen nog veel liever manieren om die regeltjes te omzeilen :)
Alle reacties Link kopieren
Goh de verschillen......

De taal is al 1 ding. Soms zeggen we hetzelfde maar op een andere manier en dan begrijpen we elkaar niet.

Nu is mijn vent wel erg direct voor een Belg maar van instanties accepteert hij veel meer.

Ik ben vaak heel erg snel to the point en effectief in het zaken doen. Hij zegt ja en doet vaak nee.

In ruzies ben ik vaak enorm eerlijk wat voor hem overkomt als enorm direct en heftig.

Nederlanders stellen vaak heel veel vragen. Ook gewoon vreemden. We zitten soms ergens en hebben dan vaak direct aanspraak omdat men hoort dat hij Belg is. Hij krijgt dan vaak vragen. Dat vond hij in het begin gek en brutaal. Nu wel leuk.

Wat betreft de opvoeding. Wat een verschil. Ik ben streng, je moet bij mij ook je normaal gedragen maar ik sta ook open voor onderhandeling. Ik wil stimuleren dat de kids een eigen persoon worden. Hij ook zegt hij. Echter hij is heel erg autoritair. Vaders wil is wet zeg maar.

Ik vraag mij dan ook af of de Belgische man sowieso wat ouderwetser ingesteld is wat betreft man/ vrouw verhoudingen?
Alle reacties Link kopieren
zeg dat over een marokkaan en het is racisme maar op belgen lopen zeiken dat mag blijkbaar allemaal! chance dat wij belgen niet zo'n korte tenen hebben.
Alle reacties Link kopieren
dus je heb een keer een relatie gehad met een belg? dan scheer je maar heel belgie over een kam om dat gij slechte smaak in mannen hebt
Alle reacties Link kopieren
zeker dat het een pure belg is? de gewone mannelijke belg is niet zo conservatief ze of was uw man ouders dan 75.
Doe ff normaal Belg.
Alle reacties Link kopieren
Sensu schreef:
11-02-2020 18:37
Wat betreft de opvoeding. Wat een verschil. Ik ben streng, je moet bij mij ook je normaal gedragen maar ik sta ook open voor onderhandeling. Ik wil stimuleren dat de kids een eigen persoon worden. Hij ook zegt hij. Echter hij is heel erg autoritair. Vaders wil is wet zeg maar.

Ik vraag mij dan ook af of de Belgische man sowieso wat ouderwetser ingesteld is wat betreft man/ vrouw verhoudingen?
Neen. Zeker niet al je relationele problemen gaan verklaren mbh 'cultuurverschillen'. Sommige mensen zijn gewoon niet goed in communiceren, en dan maakt het niets uit waar hun wieg stond.
Alle reacties Link kopieren
Oh en nog een ding, wij geven onze mening gewoon aan als we het ergens mee oneens zijn. Wij noemen dat gewoon praten of discussie voeren.

Een Belg is dat volgens mij niet zo gewend en zal zijn mening eerder voor zich houden als er niet om gevraagd wordt.

Hij kan soms heel boos worden omdat hij het gevoel heeft dat ik hem dan uitdaag en ik denk dan: man waar heb je het over. Dit is gewoon normaal praten😂
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-02-2020 18:41
Doe ff normaal Belg.
Doe jullie s normaal, een slechte relatie en hup het ligt aan belgie in het algemeen.
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:42
Doe jullie s normaal, een slechte relatie en hup het ligt aan belgie in het algemeen.
:bonk:
Ambrozijn schreef:
11-02-2020 18:34
Grappig, ik (Belg) vind Nederlanders conservatiever - ik heb steeds het idee dat Nederlanders zo erg roepen heel erg progressief te zijn, maar dat dat dan vooral betekent 'binnen het typisch Nederlandse kader dan hé!'. Iets in de trant van 'doe maar normaal, dat is al gek genoeg'.

Ik vind ook dat Nederlanders heel erg van de regeltjes zijn, en een heel rigide werkethiek hebben. Protestantse erfenis misschien? Wij Belgen maken graag veel regeltjes, maar verzinnen nog veel liever manieren om die regeltjes te omzeilen :)
ja nederlanders zijn zeker rigide en lang niet zo progressief als ze zelf denken. Zeker de laatste 20 jaar boert het hard achteruit met de progressiviteit. Maar datzelfde zie ik ook in Belgie

met conservatief van de belgen bedoel ik op jonge leeftijd verloven en trouwen etc.
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 18:43
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sensu schreef:
11-02-2020 18:41
Oh en nog een ding, wij geven onze mening gewoon aan als we het ergens mee oneens zijn. Wij noemen dat gewoon praten of discussie voeren.

Een Belg is dat volgens mij niet zo gewend en zal zijn mening eerder voor zich houden als er niet om gevraagd wordt.

Hij kan soms heel boos worden omdat hij het gevoel heeft dat ik hem dan uitdaag en ik denk dan: man waar heb je het over. Dit is gewoon normaal praten😂

Oftewel: je man is een autoritair persoon die niet van tegenspraak houdt. Dat heeft maar weinig met zijn Belg-zijn te maken hoor.
Persoonlijk werk ik liever met Nederlanders. Soms een groot smoel maar je weet tenminste wel waar het op staat. Een Belg doet het liever achter je rug om tegen de baas. In België is de baas nog echt De Baas, daar zeg je ja en amen tegen. Wil ze niet allemaal over 1kam scheren, zowel de Hollanders als de Belgen niet maar ik heb het over in het algemeen. (Is mijn ervaring)
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-02-2020 18:42
ja nederlanders zijn zeker rigide en lang niet zo progressief als ze zelf denken. Zeker de laatste 20 jaar boert het hard achteruit met de progressiviteit. Maar datzelfde zie ik ook in Belgie

met conservatief van de belgen bedoel ik op jonge leeftijd verloven en trouwen etc.
waar zijt gij blijven hangen? de jaren 50?
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:39
dus je heb een keer een relatie gehad met een belg? dan scheer je maar heel belgie over een kam om dat gij slechte smaak in mannen hebt
Oh ja en ze geven aan dat Belgen eigenlijk een grondige hekel hebben aan Nederlanders............

Maaruh, doe effe rustig zeg! Ik heb het hier uit interesse over cultuurverschillen omdat ik gewoon benieuwd ben hoe anderen het ervaren. En dan noem jij dit racisme? Echt hoor, neem ef een oxazepammetje ofzo wil je.

Cultuurverschillen zijn er. Ik vind dat enorm boeiend.
Alle reacties Link kopieren
ik ben belg en ben direct! voila een vooroordeel minder
Alle reacties Link kopieren
Ambrozijn schreef:
11-02-2020 18:41
Neen. Zeker niet al je relationele problemen gaan verklaren mbh 'cultuurverschillen'. Sommige mensen zijn gewoon niet goed in communiceren, en dan maakt het niets uit waar hun wieg stond.
Ik heb toch nergens gezegd dat ik een relatieprobleem heb?

Ik vind de verschillen boeiend. En ben benieuwd hoe anderen die ervaren.
Ben er verder erg happy mee hoor.
Alle reacties Link kopieren
onze frieten zijn beter dan jullie, hoe noemen jullie het? patat! :D
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:48
onze frieten zijn beter dan jullie, hoe noemen jullie het? patat! :D
En die idiote fritessaus is ook al niet te vreten :-).

Doe mij maar Belgische mayonaise.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven