Cultuur verschil Tussen Belgie en Nederland

11-02-2020 18:06 683 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu denk je: ach hoe groot kunnen die verschillen nu werkelijk zijn? Nou naar mijn ervaring dus behoorlijk. Zowel prive als zakelijk blijken er enorme verschillen te zijn.

Wij Belg/ Nederlander hebben dus een relatie en we lopen tegen veel dingen aan.
Zijn er hier meerdere mensen die dat zo ervaren? En wat is er bij jullie verschillend?
Hoe ervaren jullie de Belgische/ Nederlandse man/ vrouw?
Rosabella1 schreef:
11-02-2020 19:00
Is dat zo? Wist ik helemaal niet
De Nederlanders hebben die pinda's en hun saus meegesleept uit Indonesië ofzo ...


Doe ons maar mayo bij de friet of een portie stoofvleessaus.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 19:02
14.09% gewijzigd
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 18:54
warme bakkers noemen ze hier bakkerijen dat nog vers plaatselijk hun brood bereiden terwijl meeste winkels en bakkers dat laten doen door fabrieken
Plaatselijke bakker hier bakt alles zelf hoor ook geen halffabrikaten .

Mijn oma was Belgisch en ik woon tegen de grens .
Mijn ervaring ( dus geen feit ) is dat Belgen ja zeggen maar nee denken.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:00
Saté-saus of pinda-saus is dan ook niet te vreten en geen mens die dat vrijwillig eet in België :-).

En een "snackbar" is hier gewoon een frituur.
Bij de meeste snackbars hier is de satésaus inderdaad niet echt lekker nee althans dat vind ik.
Zelfgemaakte satésaus thuis mmm heerlijk hoor.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
11-02-2020 18:59
In België kennen ze geen satesaus bij de friet. Daarom ga ik niet meer naar Belgische snackbars. Maar volgens mij is satesaus bij friet typisch NL?
Hahaha ja dat vind ik dus zo klote he!
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:01
De Nederlanders hebben die pinda's en hun saus meegesleept uit Indonesië ofzo ...


Doe ons maar mayo bij de friet of een portie stoofvleessaus.
:proud: maar inderdaad patat met stoofvlees is inderdaad ook erg lekker.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Wat jullie trouwens tout court hebben met al die pinda's ...

Je vindt hier weinig Belgen die vrijwillig pindakaas op hun brood smeren.
Doe ons maar choco of confituur (jam).
Alle reacties Link kopieren
Sensu schreef:
11-02-2020 19:02
Hahaha ja dat vind ik dus zo klote he!
Nou ja satésaus kun je ook heel makkelijk zelf maken natuurlijk :proud:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:01
De Nederlanders hebben die pinda's en hun saus meegesleept uit Indonesië ofzo ...


Doe ons maar mayo bij de friet of een portie stoofvleessaus.
Belgische mayonaise is hier ook favoriet en idd geen frietsaus .
Ook samurai en currysaus iets wat je hier in de friettent niet vindt of een Bickyburger .
Dus qua friet en snacksauzen etc winnen jullie zeker .q
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:04
Wat jullie trouwens tout court hebben met al die pinda's ...

Je vindt hier weinig Belgen die vrijwillig pindakaas op hun brood smeren.
Doe ons maar choco of confituur (jam).
Nou de Belgische helft hier vreet die pot nu anders wel heel snel leeg hoor. Zijn er gek op.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:04
Wat jullie trouwens tout court hebben met al die pinda's ...

Je vindt hier weinig Belgen die vrijwillig pindakaas op hun brood smeren.
Doe ons maar choco of confituur (jam).
Pindakaas moet je ook niet op je brood smeren maar pindasaus van maken voor bij de satéstokjes of de patat. :proud:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
ja hier is het vooral nutella maar pindakaas?? nop, tsjemig!
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:04
Wat jullie trouwens tout court hebben met al die pinda's ...

Je vindt hier weinig Belgen die vrijwillig pindakaas op hun brood smeren.
Doe ons maar choco of confituur (jam).
Doe mij maar een tatoeage.
Lekker eten is voor ons ook gewoon véél belangrijker dan voor de gemiddelde Nederlander.

Mijn Nederlandse kamergenoot had rustig gebakken karton gegeten.
"Eten is eten en smaken moet het niet, als mijn maag maar gevuld is," was haar devies.


We hebben verschillende keren een poging gedaan om haar te leren koken, maar ze hield het liever 5 keer per week bij een smakeloze prefab-magnetron-maaltijd. Altijd dezelfde.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:11
Lekker eten is voor ons ook gewoon véél belangrijker dan voor de gemiddelde Nederlander.

Mijn Nederlandse kamergenoot had rustig gebakken karton gegeten.
"Eten is eten en smaken moet het niet, als mijn maag maar gevuld is," was haar devies.


We hebben verschillende keren een poging gedaan om haar te leren koken, maar ze hield het liever 5 keer per week bij een smakeloze prefab-magnetron-maaltijd. Altijd dezelfde.
Eens! Eten is voor jullie belangrijker. Echter het avondeten is voor mij een moment van gezelligheid en voor mijn Belg en de Belgen die ik ken gewoon alleen maar functioneel eten en praten hoort daar niet bij. Althans niet thuis met kids. Wel als je uit eten gaat
Alle reacties Link kopieren
Het vooroordeel over domme Belgen wordt hier wel bevestigd :-|
Frankly my dear, I don"t give a damn
:mrgreen: Heerlijk, die vooroordelen die zo over weer gaan :mrgreen:

Werkervaring in beide landen hier, op verschillende niveau's van leidinggevende, en een doorsnee NL is gewoon luid, wil inderdaad zijn mening delen (vooral als die mening er niet toe doet) en verwacht ook dat die mening gehoord wordt en dat er rekening mee gehouden wordt. Die overlegcultuur is pure waanzin, waardoor je voor eenzelfde onderwerp een veelvoud aan tijd nodig hebt.
En verder hebben NL geen flauw benul van goed en deftig eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al jaren mee en nu de eerste keer dat ik reageer.
Hoe het komt dat ik nu reageer? Ik zit hier mijn tenen te krullen wegens bepaalde reactie's hier van belgen. Wat doe je op een nederlands forum als je de mensen niet genegen zijt!
Ik ben ook belg, vlaming.
de nederlandse fritessaus is gewoon een chemische halfvette nepmayonaise met suiker. Dat durven belgen echt niet te serveren en terecht
Alle reacties Link kopieren
Belgen, Vlamingen of Walen? Nogal een verschil.

Ik vind Belgen door de boot genomen heel aardig en kom graag in Vlaanderen. De horeca in Vlaanderen is ongelooflijk veel beter dan in NL. Wallonie ga je me niet vinden daarentegen.

Ik meen wel een minderwaardigheidscomplex te bespeuren richting ‘Hollanders’. Net als bij Limburgers eigenlijk, daar zijn veel gelijkenissen te zien.
Doubletree20 schreef:
11-02-2020 18:57
Warme bakkers weet ik niet maar aan de Belgische koffiekoeken kunnen de Nederlanders zeker niet tippen!
nou, ik denk dat de gemiddelde belg een gevulde koek niet versmaad hoor
Frambei schreef:
11-02-2020 19:20
Belgen, Vlamingen of Walen? Nogal een verschil.

Ik vind Belgen door de boot genomen heel aardig en kom graag in Vlaanderen. De horeca in Vlaanderen is ongelooflijk veel beter dan in NL. Wallonie ga je me niet vinden daarentegen.

Ik meen wel een minderwaardigheidscomplex te bespeuren richting ‘Hollanders’. Net als bij Limburgers eigenlijk, daar zijn veel gelijkenissen te zien.
nee wallonie zit te dicht op Frankrijk. Fransen zijn het meest ongastvrije volk van Nederland. Erbarmelijk horeca ook. Michelin draait zich om in zijn graf
De Nederlanders die ik ken zijn allemaal leuke, open mensen, die gemakkelijk te benaderen zijn. Die doen meestal opgewekt wanneer ik ze zie. Nederlanders hebben over het algemeen een beter taalgebruik. Nederland heeft ook mooiere huizen dan Belgie.

Belgen zijn in eerste instantie gereserveerd en bescheiden. Ik vind ze ook passief-agressief, misschien door hun verleden als een dikwijls overrompeld volkje. Belgie heeft wel lekkerder eten, zoals veel Nederlanders hier grif toegeven. En, heel belangrijk, een bepaalde absurde humor die je nergens anders vind. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Wim Helsen. Zo jammer dat zoiets niet te vertalen valt, maar ik begrijp dat die bij Nederlanders ook populair is.
Frambei schreef:
11-02-2020 19:20
Belgen, Vlamingen of Walen? Nogal een verschil.

Ik vind Belgen door de boot genomen heel aardig en kom graag in Vlaanderen. De horeca in Vlaanderen is ongelooflijk veel beter dan in NL. Wallonie ga je me niet vinden daarentegen.

Ik meen wel een minderwaardigheidscomplex te bespeuren richting ‘Hollanders’. Net als bij Limburgers eigenlijk, daar zijn veel gelijkenissen te zien.
Je bedoelt eigenlijk:

Jij verstaat hen niet en zij jou niet :-D ?
Met die Nederlanders die altijd denken dat die Franstaligen zich maar moeten aanpassen en Nederlands moeten praten.
Frambei schreef:
11-02-2020 19:20
Belgen, Vlamingen of Walen? Nogal een verschil.

Ik vind Belgen door de boot genomen heel aardig en kom graag in Vlaanderen. De horeca in Vlaanderen is ongelooflijk veel beter dan in NL. Wallonie ga je me niet vinden daarentegen.

Ik meen wel een minderwaardigheidscomplex te bespeuren richting ‘Hollanders’. Net als bij Limburgers eigenlijk, daar zijn veel gelijkenissen te zien.
Da's dan misschien een taalbarrière want ook al is een doorsnee Waal stuurser dan een Vlaming, ze zijn gemiddeld gezien wel jovialer en warmer dan Vlamingen (en Nederlanders!).
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:23
Je bedoelt eigenlijk:

Jij verstaat hen niet en zij jou niet :-D ?
Met die Nederlanders die altijd denken dat die Franstaligen zich maar moeten aanpassen en Nederlands moeten praten.
Eeuh nou volgens mij zijn het meer de Vlamingen die dat vinden. Ik weet naar waar ze meer een hekel aan hebben, Nederland of Wallonië.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven