Cultuur verschil Tussen Belgie en Nederland

11-02-2020 18:06 683 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu denk je: ach hoe groot kunnen die verschillen nu werkelijk zijn? Nou naar mijn ervaring dus behoorlijk. Zowel prive als zakelijk blijken er enorme verschillen te zijn.

Wij Belg/ Nederlander hebben dus een relatie en we lopen tegen veel dingen aan.
Zijn er hier meerdere mensen die dat zo ervaren? En wat is er bij jullie verschillend?
Hoe ervaren jullie de Belgische/ Nederlandse man/ vrouw?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:23
Je bedoelt eigenlijk:

Jij verstaat hen niet en zij jou niet :-D ?
Met die Nederlanders die altijd denken dat die Franstaligen zich maar moeten aanpassen en Nederlands moeten praten.
Mijn Frans is niet het niveau van een gemiddelde Vlaming maar voor iemand uit NL doe ik het wel goed denk ik, zeker genoeg voor vakanties. Ik vind Wallonie zo vreselijk troosteloos en smerig :-|
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 7 jaar samen met mijn man een Belg en er zijn wel degelijk cultuur verschillen. Net wat er al aangehaald werd, we zeggen het zelfde, maar het betekend iets anders.
Hier hebben we in het verleden vrij veel ruzie over gehad.

Ik vind vooral het verschil in spontaniteit heel erg groot. Ik kom uit Zaandam /afkomst ouders Amsterdam en we zijn vrij open en gastvrij. Als je zin hebt om een bakkie te komen halen, dan doe je dat gewoon, komt het niet uit, dan niet, maar meestal welkom. De Belgen verwachten uitgenodigd te worden en doe je dat niet, dan komen ze ook niet, maar dan zeggen ze wel achter je rug dat ze nooit welkom zijn.

Ook in opvoeding merk ik hele grote verschillen, mijn man wil ook dat hij meteen luisterd en tja een kind van 6 doet dat nu eenmaal niet altijd! Ik ben best streng, mijn nee staat en daar valt niet aan te tornen, dat zijn gewoon de vaste regels. Hij is meer, regels zijn er om gebroken te worden om vervolgens de volgende dag wel weer die regels te willen hanteren. Dat werkt dus niet.

Vind een Belg ook meer gesloten dan Nederlanders, ze gaan meer voor de liefe vrede en soppen alles op, tot de bom barst en ik draag mijn hart op de tong, ik kan instant ontploffen, gebeurd niet vaak, maar dan is het hommeles in de tent. Gooi er uit wat ik wil zeggen, uitpraten en over.
Belgen lijken meer op suddervlees wat langzaam aanbrand en dan krijg je dingen te horen die er maanden geleden gezegd zijn in een hele andere context. Dat kan vervolgens uren of dagen duren voordat het weer goed is.

Ondertussen lijkt mijn man in zijn doen en laten meer op Nederlander dan op een Belg, zelfs zijn ouders zeggen het. Hij gaat ook liever met Nederlanders om , hij vind ons relaxter en meer ontspannen. We staan gewoon heel anders in het leven en dat is wel degelijk een cultuurverschil, maar niet perse slecht, gewoon anders.

Op 1 ding blijft hij wel staan, hij bakt de frieten hier, maar wel met Zaanse mayo en satesaus van Wicko :-D
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:23
Je bedoelt eigenlijk:

Jij verstaat hen niet en zij jou niet :-D ?
Met die Nederlanders die altijd denken dat die Franstaligen zich maar moeten aanpassen en Nederlands moeten praten.
Walen leren Nederlands op school....
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:23
Je bedoelt eigenlijk:

Jij verstaat hen niet en zij jou niet :-D ?
Met die Nederlanders die altijd denken dat die Franstaligen zich maar moeten aanpassen en Nederlands moeten praten.
Wat een onzin. Ik weet niet beter dat de Nederlander of frans of engels spreekt in Franstalig Belgie.
Hetzelfde dat de Duitsers denken dat alle Nederlanders langs de grens Duits spreken. Vaak genoeg meegemaakt.

Ik woon in Frankrijk en heb Belgisch, Duits sprekende buren. Wij gingen in ons beste Frans een bloemetje brengen en het eerste wat we te horen kregen was of we ajb Duits konden praten.
Zij verwachtten dus dat wij dus maar even Duits praten.
Toevallig kunnen wij goed Duits praten maar dat is, voor hun, geluk hebben.
De Belgen leren veel Frans op school dus wij hadden liever in het Frans geconverseerd. Dat was voor alle 4 een niet dagelijkse taal geweest.

Niet iedereen over 1 kam scheren.
anoniem_291501 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 20:27
16.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-02-2020 19:16
:mrgreen: Heerlijk, die vooroordelen die zo over weer gaan :mrgreen:

Werkervaring in beide landen hier, op verschillende niveau's van leidinggevende, en een doorsnee NL is gewoon luid, wil inderdaad zijn mening delen (vooral als die mening er niet toe doet) en verwacht ook dat die mening gehoord wordt en dat er rekening mee gehouden wordt. Die overlegcultuur is pure waanzin, waardoor je voor eenzelfde onderwerp een veelvoud aan tijd nodig hebt.
En verder hebben NL geen flauw benul van goed en deftig eten.
Kan we worden ook zo opgevoed.
Op de basisschool wordt het geven van je mening maar ook samenwerken in groepsverband al gestimuleerd. Op middelbare scholen leren ze debatteren. Ons mbo en hbo onderwijs is er op ingericht om de dingen ‘samen’ te doen waar het bij jullie veel individualistischer is. Nadeel er aan vind ik in NL dat we nu echt wel doorslaan en kinderen soms prinsjes en prinsesjes worden maar aan de andere kant vind ik dat Belgische kinderen vaak monddood worden gemaakt en als volwassene je niet veel voorstelt zolang je de vaas niet bent.

Jullie gaan ook uitgebreid eten met zakenrelaties waar het hier een simpele lunch met brood is.
Quincy2 schreef:
11-02-2020 19:30
Walen leren Nederlands op school....
Maar dat is daar vaak pas de 3de of 4de taal naast Engels en Duits.

De meeste Franstaligen spreken beter Engels dan Nederlands.
En ze zijn er ook véél meer mee in de rest van de wereld.
Sensu schreef:
11-02-2020 19:27
Eeuh nou volgens mij zijn het meer de Vlamingen die dat vinden. Ik weet naar waar ze meer een hekel aan hebben, Nederland of Wallonië.
Nederlanders, no doubt about it.

De hele Vlaanderen vs Wallonië een vooral een politiek gegeven; Vlamingen die "Skilt en frient"-gewijs alle Walen over de kling willen jagen, of vice versa Walen die "et pour les Flamands la même chose"-gewijs als kanonnenvlees willen serveren, dat zijn uitzonderingen.
Sensu schreef:
11-02-2020 19:27
Eeuh nou volgens mij zijn het meer de Vlamingen die dat vinden. Ik weet naar waar ze meer een hekel aan hebben, Nederland of Wallonië.
Heb je dat ook van die Vlaming van je ? Die man klinkt echt als een lot uit de loterij.

Ter informatie, de meeste Vlaamse mannen zijn niet zoals die van jou, autoritair en haatdragend, terwijl ze stilzwijgend het avondmaal naar binnen werken.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:32
Maar dat is daar vaak pas de 3de of 4de taal naast Engels en Duits.

De meeste Franstaligen spreken beter Engels dan Nederlands.
En ze zijn er ook véél meer mee in de rest van de wereld.
Ik heb in Wallonië op een middelbare school gezeten. In de eerste klas werd er met zowel Nederlands als Engels begonnen. Duits was nog lang niet in beeld de eerste jaren.

Nu kom ik met sporten vaak Franstalige Belgen tegen, maar Engels is er niet bij hoor. Niks. Een beetje Nederlands kan er nog net af, vooral de later opgepikte termen die van belang zijn voor de sport.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-02-2020 19:24
Da's dan misschien een taalbarrière want ook al is een doorsnee Waal stuurser dan een Vlaming, ze zijn gemiddeld gezien wel jovialer en warmer dan Vlamingen (en Nederlanders!).
Ja vind ik ook, heel erg joviaal en veel opener dan Vlamingen (en op een hele andere manier dan Nederlanders)! Maar wel een nog absurdere vorm van regelgeven en regeren, en de Waalse overleggen/vergaderingen waar ik vaak naartoe moet, zijn vaak ééééindeloos.

Ik vind de Waalse steden trouwens inderdaad ook smeriger (en Brussel ook), maar de dorpen vind ik daarentegen veel mooier dan in Vlaanderen.
Quincy2 schreef:
11-02-2020 19:35
Ik heb in Wallonië op een middelbare school gezeten. In de eerste klas werd er met zowel Nederlands als Engels begonnen. Duits was nog lang niet in beeld de eerste jaren.

Nu kom ik met sporten vaak Franstalige Belgen tegen, maar Engels is er niet bij hoor. Niks. Een beetje Nederlands kan er nog net af, vooral de later opgepikte termen die van belang zijn voor de sport.
Man heeft hier jaren in Brussel gewerkt.
Tweetalig (of beter: drietalig) bedrijf.

Daar was de voertaal dus Engels.

Want een heel deel Nederlandstaligen kon te weinig Frans.
Een heel deel Franstaligen kon te weinig Nederlands.
In 't Engels viel ten minste te spreken :-).

(Man woont in Nederlandstalig gebied, maar is opgevoed in 't Frans dus spreekt alles :-).)


Het zal dus ook afhangen van in welk deel van Vlaanderen / België je je bevindt.
Sensu schreef:
11-02-2020 19:32
Kan we worden ook zo opgevoed.
Op de basisschool wordt het geven van je mening maar ook samenwerken in groepsverband al gestimuleerd. Op middelbare scholen leren ze debatteren. Ons mbo en hbo onderwijs is er op ingericht om de dingen ‘samen’ te doen waar het bij jullie veel individualistischer is. Nadeel er aan vind ik in NL dat we nu echt wel doorslaan en kinderen soms prinsjes en prinsesjes worden maar aan de andere kant vind ik dat Belgische kinderen vaak monddood worden gemaakt en als volwassene je niet veel voorstelt zolang je de vaas niet bent.

Jullie gaan ook uitgebreid eten met zakenrelaties waar het hier een simpele lunch met brood is.
Meh, de eerste werkgever/werksituatie waar dat het geval is, moet ik nog tegenkomen. Lijkt me vooral iets te zijn dat je nog wel al eens kan tegenkomen bij familiale KMO's, maar in een ietwat groter bedrijf, kom je daar (als baas) nergens meer mee.
Maar beslissingen nemen en je er bij neerleggen, dat is iets dat vlotter gaat in België, dat klopt. De beste manier om een open en directe NL pisnijdig te krijgen en voor de rest van de meeting te laten zwijgen, is een simpele bemerking dat zijn of haar mening in het topic niet relevant is en dat de beslissing vast staat. Zo open/direct zijn ze dan :). Overleg is nodig uiteraard, maar alles heeft zijn tijd en plaats (en in sommige gevallen is die tijd en plaats above your paygrade). Op dat vlak zijn NL ideaal om een debat te openen, maar Belgen ideaal om dat debat te sluiten (want diezelfde Belgen hebben idd wel al eens tijd nodig om in gang te geraken, 't zijn typisch geen tafelspringers).
anoniem_65340bc703a11 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 19:43
1.11% gewijzigd
Ambrozijn schreef:
11-02-2020 19:37
Ja vind ik ook, heel erg joviaal en veel opener dan Vlamingen (en op een hele andere manier dan Nederlanders)! Maar wel een nog absurdere vorm van regelgeven en regeren, en de Waalse overleggen/vergaderingen waar ik vaak naartoe moet, zijn vaak ééééindeloos.

Ik vind de Waalse steden trouwens inderdaad ook smeriger (en Brussel ook), maar de dorpen vind ik daarentegen veel mooier dan in Vlaanderen.
Ik vind die vinex-wijken in Nederland en "iedereen hetzelfde huis" anders écht niets en uber-lelijk.

Doe mij dan maar een Vlaamse woon-wijk :-).
Alle reacties Link kopieren
trina schreef:
11-02-2020 19:28
Ik ben nu 7 jaar samen met mijn man een Belg en er zijn wel degelijk cultuur verschillen. Net wat er al aangehaald werd, we zeggen het zelfde, maar het betekend iets anders.
Hier hebben we in het verleden vrij veel ruzie over gehad.

Ik vind vooral het verschil in spontaniteit heel erg groot. Ik kom uit Zaandam /afkomst ouders Amsterdam en we zijn vrij open en gastvrij. Als je zin hebt om een bakkie te komen halen, dan doe je dat gewoon, komt het niet uit, dan niet, maar meestal welkom. De Belgen verwachten uitgenodigd te worden en doe je dat niet, dan komen ze ook niet, maar dan zeggen ze wel achter je rug dat ze nooit welkom zijn.

Ook in opvoeding merk ik hele grote verschillen, mijn man wil ook dat hij meteen luisterd en tja een kind van 6 doet dat nu eenmaal niet altijd! Ik ben best streng, mijn nee staat en daar valt niet aan te tornen, dat zijn gewoon de vaste regels. Hij is meer, regels zijn er om gebroken te worden om vervolgens de volgende dag wel weer die regels te willen hanteren. Dat werkt dus niet.

Vind een Belg ook meer gesloten dan Nederlanders, ze gaan meer voor de liefe vrede en soppen alles op, tot de bom barst en ik draag mijn hart op de tong, ik kan instant ontploffen, gebeurd niet vaak, maar dan is het hommeles in de tent. Gooi er uit wat ik wil zeggen, uitpraten en over.
Belgen lijken meer op suddervlees wat langzaam aanbrand en dan krijg je dingen te horen die er maanden geleden gezegd zijn in een hele andere context. Dat kan vervolgens uren of dagen duren voordat het weer goed is.

Ondertussen lijkt mijn man in zijn doen en laten meer op Nederlander dan op een Belg, zelfs zijn ouders zeggen het. Hij gaat ook liever met Nederlanders om , hij vind ons relaxter en meer ontspannen. We staan gewoon heel anders in het leven en dat is wel degelijk een cultuurverschil, maar niet perse slecht, gewoon anders.

Op 1 ding blijft hij wel staan, hij bakt de frieten hier, maar wel met Zaanse mayo en satesaus van Wicko :-D
Ik ben blij te horen dat er nog iemand is die die verschillen opmerkt. Wat je zegt: taal kan echt een ding zijn. We kunnen dan ook echt ruzie krijgen.

Ook hier vindt hij dat een kind direct hoort te luisteren en houdt niet van tegenspraak.

Ook hier een gesloten man. En idd ik ben ook van het ontploffen. Dat geeft wel wrijving. En precies wat je zegt: hij haalt er ook dingen bij in een compleet andere context. Dat je denkt: huh?

Ook mijn man gaat graag met Nederlanders om. Omdat we spontaan en open zijn en idd niet achter de ellebogen. Dat vind hij van veel Belgen wel. Leuk doen in je gezicht en ja en amen maar achter je rug om het andere doen of zeggen.
Wel interessant dat hier twee getuigenissen staan van Nederlandse vrouwen die gekozen hebben voor een autoritaire en onredelijke Vlaming. In mijn ervaring liggen de (West-)Vlaamse mannen meestal « onder de sloef ». Daar ken ik slechts een enkele uitzondering op (een van mijn grootvaders).
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:41
Ik vind die vinex-wijken in Nederland en "iedereen hetzelfde huis" anders écht niets en uber-lelijk.

Doe mij dan maar een Vlaamse woon-wijk :-).
Ja, daar heb je natuurlijk ook een punt! Hah!
Alle reacties Link kopieren
Gonegirl schreef:
11-02-2020 19:34
Heb je dat ook van die Vlaming van je ? Die man klinkt echt als een lot uit de loterij.

Ter informatie, de meeste Vlaamse mannen zijn niet zoals die van jou, autoritair en haatdragend, terwijl ze stilzwijgend het avondmaal naar binnen werken.
Vast niet, hoop dat ze ook net zo zorgzaam, zelfopofferend, liefdevol en een beest in bed zijn zoals hij ook is.......
Ambrozijn schreef:
11-02-2020 19:37
Maar wel een nog absurdere vorm van regelgeven en regeren
Belgische politiek en regeringen zijn op zich gewoon absurd; Wallonië is daar gewoon een exponent van :biggrin: (maar wacht tot je Brussel bezig ziet)
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-02-2020 19:34
Nederlanders, no doubt about it.

De hele Vlaanderen vs Wallonië een vooral een politiek gegeven; Vlamingen die "Skilt en frient"-gewijs alle Walen over de kling willen jagen, of vice versa Walen die "et pour les Flamands la même chose"-gewijs als kanonnenvlees willen serveren, dat zijn uitzonderingen.

Uuuuh nou, dan ken ik veel uitzonderingen denk ik.
Wallonië kost alleen maar geld, eisen het geld van Vlaanderen op en is een verpauperde oude ragbende.... is wat ik vaak hoor.

Wel mooie natuur en goedkoop. Ik kom er graag.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-02-2020 19:46
Belgische politiek en regeringen zijn op zich gewoon absurd; Wallonië is daar gewoon een exponent van :biggrin: (maar wacht tot je Brussel bezig ziet)
Hah ik werk in de politieke wereld in Brussel. Wat een ramp :bonk:
Wat iemand hier eerder zei is trouwens ook waar: Belgen verloven en trouwen jong. En dan gaan ze nog een lelijk huis bijzetten ergens bij de kerk.
Sensu schreef:
11-02-2020 19:47
Uuuuh nou, dan ken ik veel uitzonderingen denk ik.
Wallonië kost alleen maar geld, eisen het geld van Vlaanderen op en is een verpauperde oude ragbende.... is wat ik vaak hoor.

Wel mooie natuur en goedkoop. Ik kom er graag.
Dat zijn nu éénmaal gewoon feiten. Wallonië kost inderdaad alleen maar geld, leeft inderdaad op kosten van Vlaanderen en is inderdaad een industriëel stort. Logisch gevolg van decennia aan absurde BE-politiek. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze die Walen per se kwijt willen of ze ze niet kunnen uitstaan.
Gonegirl schreef:
11-02-2020 19:49
Wat iemand hier eerder zei is trouwens ook waar: Belgen verloven en trouwen jong. En dan gaan ze nog een lelijk huis bijzetten ergens bij de kerk.
Tja, zowat elke Belg heeft dan ook een baksteen in zijn maag en heeft geen zin om het huurhuis van zijn huisbaas af te betalen.


Zowat iedereen huurt hier dan ook particulier.
Sociale huur is héél beperkt en de wachtlijsten zijn meestal jaren.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 19:52
14.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-02-2020 19:46
Belgische politiek en regeringen zijn op zich gewoon absurd; Wallonië is daar gewoon een exponent van :biggrin: (maar wacht tot je Brussel bezig ziet)
daar geef ik u gelijk in! belgie kleinste of een van de kleinere landen ter wereld met de meeste regeringen als ze al overeenkomen. verkiezingen sinds 26 mei en nog altijd geen regering.
Alle reacties Link kopieren
Gonegirl schreef:
11-02-2020 19:42
Wel interessant dat hier twee getuigenissen staan van Nederlandse vrouwen die gekozen hebben voor een autoritaire en onredelijke Vlaming. In mijn ervaring liggen de (West-)Vlaamse mannen meestal « onder de sloef ». Daar ken ik slechts een enkele uitzondering op (een van mijn grootvaders).
Jij laat ze wel heel negatief klinken.
Het gaat gewoon over verschillen he.
Je hoeft je echt niet aangevallen te voelen op je nationaliteit.
En wat betekent ‘onder de sloef’?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven