Cultuur verschil Tussen Belgie en Nederland

11-02-2020 18:06 683 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu denk je: ach hoe groot kunnen die verschillen nu werkelijk zijn? Nou naar mijn ervaring dus behoorlijk. Zowel prive als zakelijk blijken er enorme verschillen te zijn.

Wij Belg/ Nederlander hebben dus een relatie en we lopen tegen veel dingen aan.
Zijn er hier meerdere mensen die dat zo ervaren? En wat is er bij jullie verschillend?
Hoe ervaren jullie de Belgische/ Nederlandse man/ vrouw?
Alle reacties Link kopieren
Ik spreek vreemden ook met ‘Je ‘aan , waarom voelt dat vreemd. Is hier in Nederland doodnormaal.
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
14-02-2020 12:41
Inderdaad zoiets kan ik mij van een Vlaming niet voorstellen. Alhoewel wij ook wel mondiger aan het worden zijn :)
Een vlaming zal niet rap 'o wou je eerst zeggen', maar voorsteken doen ze even goed. Ik stond laatst op de markt, nog een man of 4 voor mij, er komt een oudere mevrouw aan, die gaat om ons heen en als de marktkramer vraagt de volgende zegt zij haar bestelling. De man naast mij keek mij aan en ik hem waarschijnlijk met dezelfde blik. We hebben er allebei niets van gezegd, hij Belg, ik Nederlander. Ik ga dat gevecht niet aan, helemaal geen zin in.
Wollenbol schreef:
14-02-2020 14:55
Een vlaming zal niet rap 'o wou je eerst zeggen', maar voorsteken doen ze even goed. Ik stond laatst op de markt, nog een man of 4 voor mij, er komt een oudere mevrouw aan, die gaat om ons heen en als de marktkramer vraagt de volgende zegt zij haar bestelling. De man naast mij keek mij aan en ik hem waarschijnlijk met dezelfde blik. We hebben er allebei niets van gezegd, hij Belg, ik Nederlander. Ik ga dat gevecht niet aan, helemaal geen zin in.
O ik wel hoor. Net als in de rij bij de Colruyt, als er een nieuwe kassa open gaat en ik ben effectief de eerstvolgende en er steekt iemand voor, dan zeg ik er toch echt wat van. Jammer voor de voordringer, dan hang ik toch de stereotiepe Nederlander uit.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
14-02-2020 15:28
O ik wel hoor. Net als in de rij bij de Colruyt, als er een nieuwe kassa open gaat en ik ben effectief de eerstvolgende en er steekt iemand voor, dan zeg ik er toch echt wat van. Jammer voor de voordringer, dan hang ik toch de stereotiepe Nederlander uit.
bij de colruyt vind ik dat al een lastige. als er 8 kassa's open zijn zijn er met jou toch nog 7 mensen die ongeveer even lang aan t wachten zijn?
Wollenbol schreef:
14-02-2020 15:37
bij de colruyt vind ik dat al een lastige. als er 8 kassa's open zijn zijn er met jou toch nog 7 mensen die ongeveer even lang aan t wachten zijn?
De onze is wat kleiner, en hier ging het om 1-2 open kassa’s en de kassa naast me ging open. Maar anders heb je gelijk!
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
14-02-2020 15:28
O ik wel hoor. Net als in de rij bij de Colruyt, als er een nieuwe kassa open gaat en ik ben effectief de eerstvolgende en er steekt iemand voor, dan zeg ik er toch echt wat van. Jammer voor de voordringer, dan hang ik toch de stereotiepe Nederlander uit.
Dan wordt er toch een nieuwe rij gevormd aan de kassa die opengaat? Dan telt het niet meer hoeveelste je in de vorige rij stond, al stond je eerst.
Waar gaat het hier nu over?
Sorry, maar ik ga ook wekelijks naar de Colruyt/ Okay en jaaaaaaa, soms moet ik wachten aan de kassa. Is dat nu zo erg?
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
14-02-2020 20:19
Dan wordt er toch een nieuwe rij gevormd aan de kassa die opengaat? Dan telt het niet meer hoeveelste je in de vorige rij stond, al stond je eerst.
De kassiersters in supermarkten zeggen vaak zelf 'de eerstvolgende mag ook naar deze kassa komen'. Had het deze week nog.
Moemoe64 schreef:
14-02-2020 20:42
Waar gaat het hier nu over?
Sorry, maar ik ga ook wekelijks naar de Colruyt/ Okay en jaaaaaaa, soms moet ik wachten aan de kassa. Is dat nu zo erg?
Als jij de eerstvolgende bent en dus als eerste geholpen mag worden bij de net geopende kassa, is het nogal aso dat iemand verder in de rij als een haantje de voorste naar de kassa spurt. Maar goed...

Wat ik in België trouwens mis, zijn stiltecoupés. Maar de nmbs heeft geen plannen hiervoor, lees ik altijd als antwoord op vragen via social media.
Moemoe64 schreef:
14-02-2020 20:42
Waar gaat het hier nu over?
Sorry, maar ik ga ook wekelijks naar de Colruyt/ Okay en jaaaaaaa, soms moet ik wachten aan de kassa. Is dat nu zo erg?
Als jij de eerstvolgende bent en dus als eerste geholpen mag worden bij de net geopende kassa, is het nogal aso dat iemand verder in de rij als een haantje de voorste naar de kassa spurt. Maar goed...

Wat ik in België trouwens mis, zijn stiltecoupés. Maar de nmbs heeft geen plannen hiervoor, lees ik altijd als antwoord op vragen via social media.
Misskatie schreef:
14-02-2020 14:19
Ik spreek vreemden ook met ‘Je ‘aan , waarom voelt dat vreemd. Is hier in Nederland doodnormaal.
jaa, maar we hebben het nu net over de verschillen he ? Voor een Vlaming voelt het heel heel gek als een onbekende je zo familiair aanspreekt. En ik had net 'mevrouw' en 'u' gezegd (we leken van dezelfde leeftijd)

In andere contexten vind ik het heel charmant hoor, om met 'je' te worden aangesproken door een vreemde. Maar niet als het op een vijandige toon wordt gezegd... Klinkt nog eens dubbel zo aanvallend...
Nog iets wat opvallend anders is: In België wordt veel minderdeeltijds gewerkt en er worden dan ook niet veel deeltijdse banen aangeboden (behalve verpleging, onderwijs, verkoop...)


Meestal beginnen mensen voltijds (is 40 uur) om dan na een tijd eventueel over te gaan naar 80% (32u) of 50% (20u) Meestal moeders, voor niet-moeders en voor mannen tout court veel minder aanvaard dan in Nederland, lijkt me.

80% (32u) wordt als heel normaal gezien bij twee, drie kinderen, als je 50% werkt moet je echt wel opboksen tegen vooroordeel van 'niet ambitieus'
:hihi: [...]
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 22-02-2020 02:15
98.94% gewijzigd
Oudblond schreef:
13-02-2020 12:28
Dramaqueen. Wat een ontzettende bullshit. Hoe krijg je het uit je toetsenbord?
Oudblond, ik snap je reactie maar het is echt wel zo dat mijn collega's van een jaar of dertig, vijfendertig nog heel goed weten dat ze van de ene op de andere dag niet meer buiten mochten spelen toen An en Eefje en Julie en Melisa gevonden waren en Sabine en Laetitia bevrijd. Dat was echt zo. Dat het nu nog steeds doorleeft op die manier, durf ik dan weer sterk te betwijfelen
Alle reacties Link kopieren
Vlaamsemeid schreef:
15-02-2020 01:12

Meestal beginnen mensen voltijds (is 40 uur) om dan na een tijd eventueel over te gaan naar 80% (32u) of 50% (20u)
Een voltijdse baan is in B 38 uur. Vandaar dat men in de zorg, waar we vaak 8u/dag werken, om de 4 weken een ADV (vrije) dag hebben, omdat we 2u/week te veel hebben gewerkt.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-02-2020 10:07
Reden: quote en reactie verwijderd
99.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
13-02-2020 13:59
is dat niet gewoon OASIS?
Of orangina. Verkochten ze vroeger ook niet in nl, wel belgie en frankrijk
Alle reacties Link kopieren
Nou eh... sommige Nederlanders spreken Nederlands ennehhh sommige Belgen ook. Oh nee, das geen verschil
Attraverso schreef:
15-02-2020 05:44
Een voltijdse baan is in B 38 uur. Vandaar dat men in de zorg, waar we vaak 8u/dag werken, om de 4 weken een ADV (vrije) dag hebben, omdat we 2u/week te veel hebben gewerkt.
ook in veel bedrijven zo
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-02-2020 10:08
Reden: quote en reactie verwijderd
99.75% gewijzigd
grenada schreef:
15-02-2020 08:28
Nou eh... sommige Nederlanders spreken Nederlands ennehhh sommige Belgen ook. Oh nee, das geen verschil
Loop eens een paar uur rond in een willekeurig Vlaams dorp en je zal dit standpunt snel herzien ;-)
Alle reacties Link kopieren
snoepzak schreef:
15-02-2020 08:27
Of orangina. Verkochten ze vroeger ook niet in nl, wel belgie en frankrijk
Nee, Orangina ken ik wel. Dat is ook gewoon geel. Dit was echt meer oranje.

Edit: ben nog aan het Googlen. Kwam ook de term ‘witte limonade’ weer tegen. Dat wad gewoon een soort Spa Citroen/7 Up toch, of niet?
minnimouse wijzigde dit bericht op 15-02-2020 08:46
23.60% gewijzigd
minnimouse schreef:
15-02-2020 08:37
Nee, Orangina ken ik wel. Dat is ook gewoon geel. Dit was echt meer oranje.
Bedoel je Kas misschien? Van origine Spaans, maar in België en Frankrijk ook veel te vinden.
minnimouse schreef:
15-02-2020 08:37
Nee, Orangina ken ik wel. Dat is ook gewoon geel. Dit was echt meer oranje.

Edit: ben nog aan het Googlen. Kwam ook de term ‘witte limonade’ weer tegen. Dat wad gewoon een soort Spa Citroen/7 Up toch, of niet?
Volgens mij is dat gewoon van Fanta, lekkere smaak, ik ken het weer omdat ik het in Indonesië heb gedronken.
Alle reacties Link kopieren
PatatasBravas schreef:
15-02-2020 08:39
Bedoel je Kas misschien? Van origine Spaans, maar in België en Frankrijk ook veel te vinden.
Nee, helaas.
De Peltri bestaat ook niet meer zie ik. Misschien was het toch een huismerk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven