Is mijn vriend te laks?

12-02-2020 15:40 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik (30) woon sinds twee maanden samen met mijn vriend (31). We zijn in totaal vier jaar samen. Sinds we samenwonen valt het me pas echt op hoe laks hij is.

Mijn vriend doucht elke ochtend vervolgens trekt hij zijn kleren aan (vaak een afgewassen shirt waar hij dan een overhemd met kreuken overheen doet en een jasje) en vervolgens gaat hij aan zijn dag beginnen. Deodorant komt bij dit hele ritueel niet kijken. Een kam voor zijn haar ook niet en hij scheert ook niet regelmatig waardoor hij regelmatig veel stoppels heeft. Ook zijn tandenpoetsen doet hij naar mijn idee met de Franse slag waardoor hij niet altijd even fris ruikt uit zijn mond.

We gingen laatst een weekend weg en toen was hij zijn tandenborstel en kam (hij heeft er wel een) vergeten. Hij 'vergeet' constant dingen zoals zijn rugzak of zelfs zijn paspoort. Hij laat ook vaak dingen vallen of stoot tegen dingen en mensen aan. Op ons weekendje weg heb ik ook het meeste betaald, maar hij vraagt mij geen een keer uit zichzelf of we de rekening moeten delen. Ook toen we een tijd terug twee dagen met mijn ouders weggingen en mijn ouders veel betaalde vroeg hij niet aan ze of hij ook iets moest bijdragen aan hen. Ik denk zelf dat dit allemaal komt doordat hij te laks/nonchalant is, maar twijfel soms ook of ik niet overdrijf of zelf gewoon te perfectionistisch ben.

Tot slot heeft hij een flinke studieschuld omdat hij in zijn studententijd volop heeft geleend en geen extra inkomsten heeft gehad. Hierdoor kunnen we een stuk minder hypotheek krijgen. Nu we samenwonen heb ik hem gevraagd om (bijna) al het extra geld dat hij per maand over heeft in het afbetalen van de schulden te stoppen. Dit wilt hij wel deels doen. Toen kwam hij laatst zelf met het idee dat ik over twee jaar met mijn eigen spaargeld zijn studieschuld kan afbetalen en dat hij mij dan maandelijks terugbetaald. Het idee er achter is goed en die gedachte was ook wel bij mij al opgekomen, maar ik vond het best lef dat hij zelf zo ineens met dat idee kwam aanzetten.

Als ik hem overigens aanspreek op zijn gedrag gaat het een tijdje goed, maar daarna vervalt hij weer in zijn oude patroon. Ik houd echt van mijn vriend, hij is lief en we hebben veel dingen gemeen. Maar soms vraag ik me echt af waar ik aan begonnen ben.

Hebben jullie tips?
wat is een afgewassen shirt?
Alle reacties Link kopieren
Maar is dat gedrag van hem dan beduidend anders dan, pak hem beet, drie jaar geleden? Of had je gehoopt dat het gedrag wel zou bijtrekken als jullie zouden gaan samenwonen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil hij in godsnaam dat jij met jouw spaargeld zijn studieschuld aflost? Als de relatie stukloopt kun je waarschijnlijk naar je geld fluiten, of in het allergunstigste geval krijg je het in kleine stukjes en beetjes terug, uitgesmeerd over meer dan tien jaar. Ik zie totaal niet in hoe dat voor jou gunstig is.

Voor de rest: ik vind niet dat je overdrijft. Niet iedereen hoeft handig te zijn, maar hij is wel in heel veel dingen gemakzuchtig en verwacht blijkbaar dat anderen het de hele tijd voor hem oplossen. Het zou mij ook storen dat hij zo onverzorgd is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Tips: ja, bezint eer ge begint aan het kopen van een huis.

Met zo'n lakse Harry zou ik er echt geen zin in hebben om zijn studieschuld af te betalen met mijn spaargeld. Als hij zo laks is met alles kun je naar je centen fluiten.
Alle reacties Link kopieren
Hij is zoals hij is. Accepteer het of ga weg. Iemand veranderen is erg lastig/onmogelijk (En dat van die schuld lijkt me niet de meest handige invulling)
koekies zijn lekker
Hij is gerust niet de enige met een flinke studieschuld maar dat is zijn pakkie aan niet de jouwe.Niet op dat voorstel ingaan.
Nooit jouw spaargeld gebruiken voor zijn studieschuld natuurlijk.
Met jouw geld zijn studieschuld afbetalen? En dan betaalt hij jou wel weer terug?
Ook als hij er een tijdje financieel minder goed bij zou zitten? Of als de relatie uitgaat? Denk je dat hij vwb het jou terugbetalen opeens een heel ander karakter krijgt en niet laks maar juist zeer verantwoord zal zijn? Nee toch?

Dit is hoe hij is. Hij is laks. Dat zit in iemand z’n karakter, dat valt volgens mij niet heel erg te veranderen. Aan jou de keus of je hier mee kan leven.

Ik weet niet of er een kinderwens is, maar ik zie om me heen dat moeders met drukke gezinnen met een lakse partner het écht heel zwaar hebben. Ze zijn maar aan het regelen en de lakse partner loopt alleen maar in de weg. Zorgt voor bergen meer werk voor zo’n vrouw.

Als jij je er nu al aan stoort, lijkt het mij geen goed idee om de relatie verder door te zetten. Misschien kan je het wat meer proberen los te laten?
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
12-02-2020 15:42
wat is een afgewassen shirt?
Een shirt wat uit een teiltje met een druppeltje dreft komt?

On topic: woonde hij hiervoor bij zijn ouders of ook op zichzelf? Omdat het je nog nooit opgevallen is dat hij zo is...
Alle reacties Link kopieren
Tia.Dalma schreef:
12-02-2020 15:45
Maar is dat gedrag van hem dan beduidend anders dan, pak hem beet, drie jaar geleden? Of had je gehoopt dat het gedrag wel zou bijtrekken als jullie zouden gaan samenwonen?
Ja, dat. Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat het beter zou worden. Hij heeft dit gedrag natuurlijk altijd al gehad, maar ik hoopte dat ik hem stukje bij beetje zou kunnen doen veranderen. Misschien dom, maar zo is het.
Is het nog steeds diezelfde vriend als het topic van vorig jaar?
Alle reacties Link kopieren
Tja, die laksheid hoef je niks mee. Laat 'm z'n eigen dingetjes oplossen en ga het vooral niet voor hem regelen.

Die studieschuld sowieso NIET afbetalen van je spaargeld. Dat regelt hij vooral maar lekker zelf. Je kan dan naar je centen fluiten en dan heeft hij helemaal niet meer zo de behoefte om het af te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Dit zit in zijn karakter en je zal het misschien deels een beetje de scherpe kantjes er af kunnen krijgen maar meer niet. Dus je moet jezelf de vraag stellen of dit een dealbreaker is of niet.

jouw spaargeld gebruiken voor zijn studieschuld moet je uiteraard NOOIT doen.
Alle reacties Link kopieren
Amberflynn schreef:
12-02-2020 15:52
Ja, dat. Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat het beter zou worden. Hij heeft dit gedrag natuurlijk altijd al gehad, maar ik hoopte dat ik hem stukje bij beetje zou kunnen doen veranderen. Misschien dom, maar zo is het.
Inderdaad, dom dat je dat dacht, jij zal dat nooit kunnen, alleen hij kan zijn gedrag veranderen.

Je kunt hem er gewoon regelmatig op wijzen dat hij bepaalde persoonlijke hygiene zaker vaker aandacht moet geven, maar kleding is een kwestie van nieuw kopen dat niet gestreken hoeft te worden en anders dat jij strijkt, want hij doet het niet en van hem hoeft het niet.

Qua financien, dat is iets wat je echt bewust moet uitvechten. Duidelijk en keihard bespreken, niet om het problem heendraaien en ook niet tijdens het bespreken de boel onder laten sneeuwen met anekdotes en 'voorbeelden'. Werkt dat niet, dan ook meteen de relatie beeindigen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Laks? Ja!
Té laks? Dat hangt van jou normen af. Ik zou er mee om kunnen gaan, maar het on-hygiënische zou in verschrikkelijk onaantrekkelijk vinden. Poets je tanden gewoon, smeerlap!
Ik vind op zich niet dat je overdrijft... Maar had je dit dan misschien niet kunnen bedenken voor je met hem ging samenwonen?
Je kan mij toch niet zeggen dat je in die 4 jaar nooit hebt gemerkt dat hij zijn tanden niet poetst, nooit deo op doet, nonchalant omgaat met geld....
Alle reacties Link kopieren
Curieus! Ik begrijp echt niet waarom je bent gaan samenwonen als ik jouw topic van ruim een jaar geleden lees.

Er is sindsdien namelijk niks verandert.
Toch heb je er voor gekozen om samen in een huis te gaan zitten.
Het lijkt mij logisch dat je hier dan over nagedacht hebt toch?
Amberflynn schreef:
12-02-2020 15:52
Ja, dat. Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat het beter zou worden. Hij heeft dit gedrag natuurlijk altijd al gehad, maar ik hoopte dat ik hem stukje bij beetje zou kunnen doen veranderen. Misschien dom, maar zo is het.

Nee, je gaat hem niet veranderen. En als ik je topic van vorig jaar lees, ga jij ook niet veranderen. Succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
12-02-2020 15:52
Is het nog steeds diezelfde vriend als het topic van vorig jaar?
Aangezien ze 4 jaar samen zouden zijn zou je zeggen van wel he?
Maar met die ander had ze een knipperlicht relatie van 5 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Je wist al hoe hij was en je bent met hem gaan wonen. Dit is hoe hij is. Daar zal je mee moeten leren leven, want hij gaat niet anders worden.
Alle reacties Link kopieren
Dat hij dingen om stoot enzo dat doet hij toch niet expres? Waarschijnlijk gewoom onhandig.

Ik heb adhd en ik heb ook dat soort dingen. Omstoten en dingen vergeten enzo. Een partner die zich daar aan irriteert is niks voor mij. Mijn partner vind dat juist heel grappig. Ik heb bij mijn ex dat wel gehad. Moest ik de hele tijd daar aan proberen te voldoen en dat was echt vermoeiend.

Verder qua hygiëne vind ik t ook meevallen. Oke deotje zou wel lekker zijn maar hij doucht toch... maar ja tegenwoordig ben je pas schoon als je de hele dag met een grote parfumwolk om je heen loopt.

Verder zou ik dat echt niet doen van die studieschuld. Of als je het doet zou ik het notarieel laten vastleggen en in ieder geval zorgen dat de lening direct opeisbaar wordt als de relatie wordt verbroken. Als hij geen geld heeft dan is t dan nog lastig om dat goed terug te krijgen maar dan kan je het wellicht verrekenen met overwaarde aan je huis.

En over financiën moet je gewoon afspraken maken. Niet romantisch wel nuttig. Of gewoon een gezamenlijke rekening hebben waar je allebei evenveel.op stort en daar dat soort dingen van betaalt. Heb je gelijk geen irritatie meer.
Alle reacties Link kopieren
Amberflynn schreef:
12-02-2020 15:52
Ja, dat. Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat het beter zou worden. Hij heeft dit gedrag natuurlijk altijd al gehad, maar ik hoopte dat ik hem stukje bij beetje zou kunnen doen veranderen. Misschien dom, maar zo is het.
Hij gaat niet veranderen, ook niet als jullie een huis kopen of kinderen krijgen. Dus bedenk goed of je dit wil, zo nee dan weet je wat je moet doen,
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg trouwens de rillingen van je stukje waarin ke zegt dat je hoopte hem te veranderen. Je houdt niet van hem maar wil hem veranderen in iemand die aan jou standaarden voldoet. Stel je eens voor hoe naar dat zou zijn als iemand dat bij jou doet. Accepteer hem hoe hij is of ga bij hem weg.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij gaan de alarmbellen af. Wil niet 50/50 betalen, laat jou vaak voor de kosten opdraaien en wil nu dat jij zijn studieschuld afbetaald. Als ie al bij een weekendje weg al niet 50/50 Wil betalen, gaat hij je dat zeker niet terug betalen.

Klinkt in mijn oren als een profiteur. Zo was mijn ex ook. Gelukkig EX nu.
Carpe Diem!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven