Relatie en Geloof [Geen OP]

07-04-2020 19:25 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag is beantwoord :)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-04-2020 10:51
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen
95.37% gewijzigd
Als je de religie van je vriend niet respecteert, want hypothetische kinderen mogen er niet mee geconfronteerd worden, dan vind ik dat niet per se een voorbode van geluk.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_396914 wijzigde dit bericht op 08-04-2020 08:58
99.22% gewijzigd
Ik heb wel eens vriendjes gehad die in een god geloofden. Ik kan daar uiteindelijk echt niks mee. Dus is redelijk snel over gegaan.

Ik zou ook echt geen kinderen willen maken met een gelovige.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind je het geen prettige gedachte dat jullie kinderen 'meegenomen' zouden worden in zijn geloof. Je vindt het blijkbaar prima om hen 'mee te nemen' in jouw geloof?
Als dat zo'n groot 'ding' voor je is, zou ik deze relatie gedag zeggen want als je er echt zo in staat, dan heb je moeite met zijn geloof en vind je het jouwe superieur.

En waarom moeten kinderen 'meegenomen' worden in eender welk geloof? Je kan ze ook bijbrengen wat verschillende geloven inhouden met respect voor ieders geloof. En hen als ze daar aan toe zijn zelf laten kiezen. Waarin geen geloof kiezen ook een ok zou moeten zijn.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf geen ervaring met een situatie als deze maar krijg uit jouw op het gevoel dat jij geen goed gevoel hebt bij zijn geloof en eventuele kinderen hier niet aan wil blootstellen. Als mijn gevoel juist is vraag ik me af of deze relatie in de toekomst stand kan houden.
Alle reacties Link kopieren
Even advocaat van de duivel spelen: wat maakt jouw geloof beter dan dat van hem voor jullie kinderen?

Zelf loop ik er minder tegenaan. Mijn man is een atheïst, ik ben licht christelijk, maar totaal niet praktiserend. Zelfde situatie als bij mijn ouders vroeger en mijn kind krijgt mee wat christelijke mensen geloven al gaan we niet naar de kerk of bidden we. Uiteindelijk mag kind zelf kiezen wat zij/hij wil.
babygroot wijzigde dit bericht op 07-04-2020 19:35
17.37% gewijzigd
Hier een zelfde situatie. Ik christelijk, hij moslim. Het is mogelijk mits je er allebei even liberaal in staat.
Als jij merkt dat je strenger in de leer wordt dan moet je denk ik goed bij jezelf te rade gaan hoe je dat wilt in de toekomst.
Als ik je vriend was zou ik het heel snel op een rennen zetten en vooral geen kinderen maken met jou.

We hebben niet meer gehersenspoelde kinderen op deze aarde nodig maar minder.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt beter geen kinderen krijgen samen.

Dit kan je zelf ook bedenken. Iets anders afdwingen werkt niet.
Hetvrijewoord schreef:
07-04-2020 19:33
Als ik je vriend was zou ik het heel snel op een rennen zetten en vooral geen kinderen maken met jou.

We hebben niet meer gehersenspoelde kinderen op deze aarde nodig maar minder.
Vriend gelooft ook. Het is meer welke hersenspoeling ze dan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
07-04-2020 19:30
Waarom vind je het geen prettige gedachte dat jullie kinderen 'meegenomen' zouden worden in zijn geloof. Je vindt het blijkbaar prima om hen 'mee te nemen' in jouw geloof?
Als dat zo'n groot 'ding' voor je is, zou ik deze relatie gedag zeggen want als je er echt zo in staat, dan heb je moeite met zijn geloof en vind je het jouwe superieur.

En waarom moeten kinderen 'meegenomen' worden in eender welk geloof? Je kan ze ook bijbrengen wat verschillende geloven inhouden met respect voor ieders geloof. En hen als ze daar aan toe zijn zelf laten kiezen. Waarin geen geloof kiezen ook een ok zou moeten zijn.
juist, zelf ben ik niet gelovig maar mijn voorkeur zou ook zijn beide geloven zijn goed, laat ze mee kijken in beide geloven en als ze oud genoeg zijn bepalen ze of en zo ja waarin ze willen geloven.
Luci_Morgenster schreef:
07-04-2020 19:34
Vriend gelooft ook. Het is meer welke hersenspoeling ze dan krijgen.

Dan is de light versie te prefereren.
Tja, als jij echt serieus gelooft dat jouw geloof “de waarheid” is, wat betekent dat respect voor zijn geloof dan precies?

Geloof je toevallig in dingen als eeuwig leven, hemel en hel? Waar gaat je vriend naar toe denk jij?
Tropischvisje schreef:
07-04-2020 19:33
Je kunt beter geen kinderen krijgen samen.

Dit kan je zelf ook bedenken. Iets anders afdwingen werkt niet.
Helemaal mee eens. Waarom ben je nog bij hem wanneer je jouw geloof superieur vindt aan het zijne? Echt.. Waarom heb jij meer recht op het jouwe dan hij op de zijne? En doe ff normaal met je streng in de leer.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo moet je je kinderen met een geloof opvoeden?
Laat ze de vrijheid om zelf te kiezen.
Geloof maakt meer stuk dan je lief is.
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Oblio schreef:
07-04-2020 19:39
Hoezo moet je je kinderen met een geloof opvoeden?
Laat ze de vrijheid om zelf te kiezen.
Geloof maakt meer stuk dan je lief is.
Geloof kan ook heel waardevol zijn. Ligt eraan hoe er door ouders mee omgegaan wordt.
Sowieso lijkt het me voor het verdere verloop van je relatie zorgelijk dat jij blijkbaar bezig bent te transformeren in een religieuze fanaat en je vriend niet. Dat kan nooit lang goed gaan.
Oblio schreef:
07-04-2020 19:39
Hoezo moet je je kinderen met een geloof opvoeden?
Laat ze de vrijheid om zelf te kiezen.
Geloof maakt meer stuk dan je lief is.
Als TO echt gelooft dat iets waar is, kan ze haar kinderen moeilijk laten kiezen. Ik laat mijn kinderen niet kiezen of de aarde rond is, stelen verkeerd is, vrouwen en mannen gelijkwaardig zijn. Jij wel?
Alle reacties Link kopieren
Raresnijboon schreef:
07-04-2020 19:42
Geloof kan ook heel waardevol zijn. Ligt eraan hoe er door ouders mee omgegaan wordt.
Wat hebben ouders te maken met de geloofsbeleving van hun kind?
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
07-04-2020 19:49
Als TO echt gelooft dat iets waar is, kan ze haar kinderen moeilijk laten kiezen. Ik laat mijn kinderen niet kiezen of de aarde rond is, stelen verkeerd is, vrouwen en mannen gelijkwaardig zijn. Jij wel?
En als jouw kind geloofd in the Flying SpaghettiMonster, en je andere kind geloofd in de Reformatorische richting van het Christelijk geloof?
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Raresnijboon schreef:
07-04-2020 19:42
Geloof kan ook heel waardevol zijn. Ligt eraan hoe er door ouders mee omgegaan wordt.
Nee hoor.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_396914 wijzigde dit bericht op 08-04-2020 08:58
99.75% gewijzigd
Sarza schreef:
07-04-2020 19:56
Iedereen geeft een eigen invulling aan het opvoeden van kinderen en de normen en waarden die je ze meegeeft. Waarom zou een gelovige altijd maar een breder perspectief op Religie moeten meegeven, maar geven Atheïsten bijvoorbeeld niks er over mee. Onze kinderen zullen in ons gezin geboren worden, en krijgen dus onze manier van leven mee. Wanneer ze volwassen zijn kunnen ze hun eigen keuzes maken, dan kan ik het mijzelf als ouder niet kwalijk nemen dat ik er ‘te weinig’ aan heb gedaan.

Daarnaast vind ik mijn religie niet superieur. Wat ik wel vind is dat zijn religie een stuk meer gefocust is op de slechte dingen en je vooral voorbereid op het leven hierna. Mijn vriend vind mijn religie mooi en een goed voorbeeld voor eventuele kinderen. Hij voelt er zelf niks voor om zich te bekeren en dat is oke.

Onzin. Veel atheïsten geven best veel mee. Van alle godsdiensten iets. Vaak thuis/ door gesprek en op school ook. Dat zie je bij de meeste gelovigen echt niet.

Atheïsten zijn gewoon mensen die uit de 3000 goden op de wereld in net eentje minder geloven dan jij/gelovigen. ;-)

En dat gegeven zullen de gelovigen jammer genoeg zeker niet mee aan hun kinderen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 07-04-2020 20:03
7.35% gewijzigd
Oblio schreef:
07-04-2020 19:50
Wat hebben ouders te maken met de geloofsbeleving van hun kind?
Niks natuurlijk.

Behalve als het geloof voor de ouders een waarheid is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven