Relatie problemen, de cirkel doorbreken

23-05-2020 12:58 42 berichten
Graag inzichten en advies van andere forumlezers.

Momenteel is er een vervelende en gespannen sfeer in mijn relatie en dit gedrag lijken we bij elkaar in stand te houden.

Kort samengevat;

2 weken geleden is er een escalatie geweest, waarin ik de schuld op mij neem. Door corona loopt mijn zaak slecht, wat resulteert in ontzettend veel stress, en ik heb de heil gezocht in drinken. Hierdoor heb ik al mijn opgebouwde wanhoop, stress en frustratie eruit gegooid, helaas naar de mensen die het het minst verdienen namelijk naar de mensen die het dichts bij staan.
Geloof mij, ik schaam mij diep, ben per direct gestopt met alcohol -heb excuses gemaakt, en neem hierin mijn volledige verantwoordelijkheid zodat dit niet weer gebeurd.

Vriend wilde na dit incident rust en afstand, welke ik heb gerespecteerd maar stond na 2 dagen uit eigen initiatief al op de stoep.

Na een aantal gesprekken, leek het de goede kant op te gaan, het voelde meer ontspannen en als altijd.

Ik begrijp dat zijn vertrouwen is geschaad en dat dit tijd nodig heeft om weer te komen, ik probeer hier niets in te forceren, juist te richten op eigen proces zodat dit niet weer gebeurd en vooruit te kijken.
Echter, is het nu letterlijk hoe zijn pet staat wat voor man ik voor mij krijg.

Zonder nieuwe aanleiding kan hij ontzettend belerend doen (op alle vlakken) en mij compleet met de grond gelijk maken of juist weer wel lief en begripvol.
Ik kan dit niet voor hem invullen waarom dit gebeurd maar het lijkt alsof hij zich dit na mijn fout zich nu veroorloofd.
Hierdoor word ik super onzeker, ik voel mij nog steeds schuldig, en daarin ziet hij dan weer de bevestiging dat ik een slachtoffer rol aanneem. Met andere woorden, zo is het cirkeltje weer compleet.
Hoe kunnen we dit doorbreken?

Emotioneel gezien word ik erg geraakt door dit gedrag en gek genoeg ga ik pleasen en nog harder mijn best doen en klein maken, terwijl als ik hiernaar kijk vanuit ratio vind ik zijn gedrag ongeoorloofd en lomp en vind ik niet dat ik dit verdien.

Hebben jullie adviezen? Het blijft nu aan -en afstoten. Kwijt willen wij elkaar niet. Afstand -en rust is er meer dan eerst maar misschien onvoldoende?

Hij is in gesprekken ook niet eenduidig, van belerend tot aan ik hou van je en wil je niet kwijt...



Thanks in advance.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet per sé in een niet lopende relatie te blijven hè? Waarom bij iemand blijven die jou regelmatig, zoals je zelf zegt, met de grond gelijk maakt?
Ja, mee eens maar het is natuurlijk na mijn wangedrag... Vandaar ook de tweestrijd :(
Alle reacties Link kopieren
Maak je niet klein. Als hij je belerend toespreekt gewoon antwoorden met 'nou en?'
Probeer voorlopig emotioneel afstand van hem te nemen. Even niet op de relatie focussen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Emotioneel gezien word ik erg geraakt door dit gedrag en gek genoeg ga ik pleasen en nog harder mijn best doen en klein maken, terwijl als ik hiernaar kijk vanuit ratio vind ik zijn gedrag ongeoorloofd en lomp en vind ik niet dat ik dit verdien.

Ben je in staat om hier mee op te houden?
Dat betekent waarschijnlijk: jezelf vergeven voor je uitspatting. Doordat je je zelf vergeeft, sta je misschien sterker tegenover zijn 'wangedrag' en kan je hem dan gewoon aanspreken als het gebeurt of jezelf terug trekken in plaats van te gaan pleasen.
Sterkte met je zaak trouwens!
notendopje09 schreef:
23-05-2020 13:05
Ja, mee eens maar het is natuurlijk na mijn wangedrag... Vandaar ook de tweestrijd :(

Ken je de uitdrukking: "Two wrongs don't make a right" ?

Dat jij je misdragen hebt is natuurlijk niet fraai, maar het geeft hem geen recht om zich dan ook maar te gaan misdragen.
hij kleineert je
jij zet het op een zuipen en gaat tegen hem tekeer

jullie brengen het beste in elkaar naar boven
Uitmaken zou de cirkerl doorbreken.

En dan aan jezelf werken voor je een andere relatie begint ook.
RikM schreef:
23-05-2020 13:10
Ken je de uitdrukking: "Two wrongs don't make a right" ?

Dat jij je misdragen hebt is natuurlijk niet fraai, maar het geeft hem geen recht om zich dan ook maar te gaan misdragen.
Ook dat.
Alle reacties Link kopieren
Voor deze crisis, was je relatie toen wel leuk ? Heeft hij vaker zo gedaan?

Wat bedoel je met 'belerend doen' of 'met de grond gelijk maken'? Heb je met hem besproken wat het met je doet als hij zo tegen je praat? Wat vindt hij er zelf van?

Wil je alleen bij hem blijven omdat jij fout bent geweest en het idee hebt dat je nu de relatie niet mag beëindigen?
Weglopen is inderdaad een manier, ook de makkelijke weg.

Voor nu de focus op mezelf en aan mijn zelfvertrouwen werken.

Thanks!
notendopje09 schreef:
23-05-2020 13:24
Weglopen is inderdaad een manier, ook de makkelijke weg.

Voor nu de focus op mezelf en aan mijn zelfvertrouwen werken.

Thanks!
Wat een rare kijk. Nou succes er maar mee dan.
@Helena.

Geen enkele relatie is perfect en hij heeft soms wel dat belerende, maar daar kan ik mee leven.
Verder voor het incident op wat schoonheidsfoutjes wel heel fijn samen.

Nu is het op eieren lopen en afwachten hoe zijn pet staat.

Ik ben dus heel erg in tweestrijd.

Afgelopen woensdag was het echt met de grond gelijk maken. Ik wil niet eens herhalen wat hij heeft gezegd want het ging echt te ver.

Maar het is zijn keuze geweest terug te komen dus ik vind dan ook dat je iets achter je moet kunnen laten.

Time will learn. Ik accepteer iig niet opnieuw zo een uitspatting, en ga vooruit kijken, als hij dat niet kan of wilt denk ik dat het voor beiden verspilde moeite is
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
23-05-2020 13:10
Emotioneel gezien word ik erg geraakt door dit gedrag en gek genoeg ga ik pleasen en nog harder mijn best doen en klein maken, terwijl als ik hiernaar kijk vanuit ratio vind ik zijn gedrag ongeoorloofd en lomp en vind ik niet dat ik dit verdien.

Ben je in staat om hier mee op te houden?
Dat betekent waarschijnlijk: jezelf vergeven voor je uitspatting. Doordat je je zelf vergeeft, sta je misschien sterker tegenover zijn 'wangedrag' en kan je hem dan gewoon aanspreken als het gebeurt of jezelf terug trekken in plaats van te gaan pleasen.
Sterkte met je zaak trouwens!
Eens met dit (en eigenlijk alle andere reacties ook). Als jij niet in staat bent om hiermee op te houden, is het verder een glijdende schaal en wordt het nog veel erger. Niet plooien naar zijn uitspattingen, niet pleasen, niet klein maken. Niet afwachten wat voor man je aantreft. Doet hij niet leuk? Dan zeg je: Kees, volgens mij heb je je dag niet. Zullen we morgen een nieuwe poging wagen?

Maar het begint bij jou. Jij moet oprecht vinden dat het niet nodig is om nog verder door het stof te kruipen.
notendopje09 schreef:
23-05-2020 13:05
Ja, mee eens maar het is natuurlijk na mijn wangedrag... Vandaar ook de tweestrijd :(
Het is goed om grenzen te stellen bij alcoholmisbruik maar dit is je lief, niet je vader of moeder of je collega. Als hij je weer terugwil dan hoort daar na jouw excuses ook wel wat liefde en begrip bij, en bewondering voor je pogingen het allemaal anders te doen. Je hebt ook wel wat op je bordje gekregen nartuurlijk.. Dat drankgebruik was iets waar ook hij last van had, dat heb je opgelost en dan vind ik zijn reactie niet ok.
Want de oorzaak van je drankgebruik is niet weg en niet niks.
Verlies van je onderneming en geldproblemen doen ook iets met je zelfvertrouwen en dit klinkt niet gezond voor je.
Het klinkt mij alsof je het nu voor iedereen zo goed mogelijk wil oplossen en niet tot last wil zijn en daardoor jezelf vergeet.
Dus ik zou afstand nemen want je kunt dit er nu niet bij gebruiken. Daarnaast maken we allemaal fouten, je hebt jezelf aangepakt en bent volwassen dus dit heb je ook niet 'nodig'.
Tijd om het beter voor jezelf zorgen nog door te zetten. Wat heb je in deze relatie nodig, misschien is dat een mooi gesprek.
Je bent geen straatkat die maar blij mag zijn met iedere aandacht die je krijgt.
Alle reacties Link kopieren
notendopje09 schreef:
23-05-2020 13:24
Weglopen is inderdaad een manier, ook de makkelijke weg.



Ach ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
had je uitbarsting ook iets te maken met zijn neerhalen van jou?
en hoelang duurt deze droomrelatie al?
Alle reacties Link kopieren
notendopje09 schreef:
23-05-2020 13:29
@Helena.

Geen enkele relatie is perfect en hij heeft soms wel dat belerende, maar daar kan ik mee leven.
Verder voor het incident op wat schoonheidsfoutjes wel heel fijn samen.

Nu is het op eieren lopen en afwachten hoe zijn pet staat.

Ik ben dus heel erg in tweestrijd.

Afgelopen woensdag was het echt met de grond gelijk maken. Ik wil niet eens herhalen wat hij heeft gezegd want het ging echt te ver.

Maar het is zijn keuze geweest terug te komen dus ik vind dan ook dat je iets achter je moet kunnen laten.


Time will learn. Ik accepteer iig niet opnieuw zo een uitspatting, en ga vooruit kijken, als hij dat niet kan of wilt denk ik dat het voor beiden verspilde moeite is
En dat geldt niet voor hem? Dat hij 'het' achter zich moet laten nadat jij ingezien hebt dat je totaal verkeerd bezig was? Jij bent de enige die 'moet' vergeven?
Iets zegt me dat dit veel eerder al speelde en dat hij nu helemaal in zijn 'macht' denkt te kunnen gaan zitten. Lelijk hoor.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
@ S-Meds Wij zijn nu om en nabij een jaar samen. Uitbarsting heeft niets in persoonlijke zin met hem te maken. Het komt door de machteloosheid en frustraties omtrent werk (klinkt gek, maar mensen die niet hetzelfde ervaren, komen vaak met praktische tips en oplossingen. Lief bedoeld, maar ik ben al 11 jaar ondernemer en ik probeer echt alles -dus ik voel mij dan onbegrepen (wat onterecht is) door mensen)
Des ondanks is het geen excuus om een oplossing te zoeken in drank en die frustraties te uiten op anderen.

Door alle onzekerheden op alle vlakken, vind ik het ook moeilijk om mijn mannetje te staan en voor mezelf op te komen. Kan het niet anders uitleggen.

Zit iig veel angst achter en dat is een slechte raadgever. Daarom wil ik niks impulsiefs besluiten maar kan ik ook niet echt dicht bij mezelf blijven.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een serieuze dwaling achter de rug, maar je ziet zelf in dat dat de juiste manier niet is. Dat hij na deze misstap eens belerend doet, goed, maar daarna mag hij stoppen. Je weet nu zelf hoe het niet moet. Heb je hem al gezegd dat je zijn wijzend vingertje niet langer meer verdraagt? Ga hierover het gesprek aan! Zeg duidelijk dat je volwassen bent en dat je wel weet dat drank de juiste oplossing niet was. Als hij dan nog verder lammert, is het tijd om je koffers te pakken.
Je zegt dat geen enkele relatie zonder problemen is. Dat is waar. Maar op een bepaald moment moet het problematisch stramien worden doorbroken: als een relatie meer last is dan lust, stop je er beter mee.
Alle reacties Link kopieren
Hij is door jouw uitbarsting blijkbaar het respect voor jou (deels) verloren.

Dat is moeilijk te herstellen. Iedereen heeft wat nodig in een relatie om binnen de gewenste grenzen te blijven. Het is natuurlijk prachtig als de liefde voor de ander genoeg is, maar vaak het je wel iets meer nodig.
Je wil toch enig gevoel van trots of bewondering voor je partner kunnen voelen. Wat dat gevoel losmaakt kan van alles zijn, iemands prestaties, uiterlijk, karaktereigenschappen of wat dan ook, dat is voor iedereen verschillend. Maar als dat (deels) wegvalt en er komt niets anders voor in de plaats mist je relatie een belangrijke pijler.

Dus óf je vriend vindt zijn respect voor jou terug/op een andere manier, óf het is einde oefening.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij je spijt betuigd nadat hij je "met de grond gelijk maakte"?
Ziet hij het verwerpelijke van zijn actie in?
Alle reacties Link kopieren
1 Jaar. En dit? Neuh. Dit is geen cirkel, dit is een neerwaartse spiraal.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je je eigen gedrag als excuus gebruikt en dat je daarmee zijn gedrag goed praat.

Jij hebt je excuses aangeboden en wilt laten zien dat je fout zat en wilt veranderen. Als je echt van elkaar houd en respecteerd dan praat je erover en dan ga je verder. En dan ga je het niet gebruiken om dan maar zelf een ander te kleineren.

Ik kan me niet voorstellen dat dat kleineren ineens is na wat jij hebt gedaan en dat het daarvoor ook al afspeelde.
Hij zal daar waarschijnlijk mee door gaan omdat hij vind dat hij het recht heeft zo tegen jou te doen.
Je moet grenzen gaan aangeven ik denk dat dat het belangrijkste probleem is.
Blijf in jezelf geloven !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven