Moeder heeft overal kritiek op

03-06-2020 00:59 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 30, woon op mezelf, heb een leuke baan en alles prima op orde. Ik heb nooit in mijn leven schulden gehad en zelfs na het verhuizen in mijn huurappartement nog 4000 euro op de spaarrekening. Ik kom goed rond en kan elke maand 100 a 300 euro sparen.


Toch blijft mijn moeder kritiek leveren elke keer als ik iets uitgeef. Een nieuwe vaas, een broek, een etentje met een vriendin. Ik post weleens wat op Instagram waarna ze daar over begint. Elke zondag ga ik daar eten en dan is het van 'heb je weer een nieuw shirt?' Ik ben een kledingmaat afgevallen dus ik heb veel gekocht, maar ik koop bij doodnormale winkels als Vero Moda dus het zijn geen exorbitante bedragen...

Ik heb mijn moeder zelfs mijn huishoudboekje laten zien met alle lasten en uitgaven die maand. Ik heb nooit om een cent gevraagd in de tijd dat ik op mezelf woon. Toch blijft ze maar zeuren.

Omdat ik pas verhuisd ben is mijn vakantiegeld daar in gaan zitten. Prima, het is nu toch Corona dus geen zin om dit jaar weg te gaan. Maar als ik dan met een vriendin op een terras zit krijg ik weer gezeik.

Ik heb mijn moeder al meermaals aangesproken en haar ook verwijderd als volger, maar ze blijft maar doorgaan. Als ik geldproblemen had gehad op gokschulden had ik het gesnapt, maar ik blijf maar kritiek krijgen en ben het zat. Wat te doen?

P.S contact verbreken vind ik te ver gaan,ook omdat ze heel erg ziek was een aantal jaar terug.
Je keuzes niet verdedigen. Je gaat toch als volwassen uit huis wonende vrouw geen huishoudboekje laten zien om je keuzes te verantwoorden?

Grenzen aangeven en als die worden overtreden naar huis gaan?
1. Zeg nooit iets over je uitgaven
2. Lieg als ze ernaar vraagt
3. Maak haar 1x duidelijk dat jij werkt, elke maand spaart en ze voor de rest geen zaken heeft met hoe je je leven leidt.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me mega irritant...

Ik zou zeggen: “ betaal jij dat dan allemaal
Voor mij”!?

Zeg haar duidelijk hoe je erover denkt, dat je volwassen bent en dus je eigen keuzes maakt en je heus wel weet wat je doet, ze jou financieel niet bij staat en dat ze zich er dus ook niet mee moet bemoeien en dat je dus ook niet steeds het zelfde hoeft te horen van haar.
Alle reacties Link kopieren
zimi schreef:
03-06-2020 01:03
Je keuzes niet verdedigen. Je gaat toch als volwassen uit huis wonende vrouw geen huishoudboekje laten zien om je keuzes te verantwoorden?

Grenzen aangeven en als die worden overtreden naar huis gaan?
Ja, ik weet ook niet waarom ik dat deed. Ik denk dat ik haar gerust wilde stellen.

Toen ze kanker had heb ik met mijn vader en zusje voor haar gezorgd, nu is ze weer beter maar ik merk dat ik haar vaak over grenzen laat gaan uit een soort 'meelij'. Ze had ook altijd kritiek op mijn datingleven maar daar zeg ik niks meer over. Ze ziet echter alles. Nieuwe schoenen, etc. Ik verf mijn haar en dat is volgens haar ook geldsmijterij. Ik heb ergens geen zin meer om daar te eten maar ik voel me verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft het contact niet te verbreken, je moet alleen zorgen dat ze je niet op de vingers (of in de portemonnee) blijft kijken,
dus niet met je huishoudboekje lopen zwaaien, als ze weer vraagt of iets nieuw is zeg je gewoon ja, leuk he? ben er blij mee. Niet wat het gekost heeft.
op terras: ja was gezellig
En over iets anders beginnen, kost moeite en sommigen snappen het nooit, maar blijf volhouden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
linnylow schreef:
03-06-2020 01:06
Lijkt me mega irritant...

Ik zou zeggen: “ betaal jij dat dan allemaal
Voor mij”!?

Zeg haar duidelijk hoe je erover denkt, dat je volwassen bent en dus je eigen keuzes maakt en je heus wel weet wat je doet, ze jou financieel niet bij staat en dat ze zich er dus ook niet mee moet bemoeien en dat je dus ook niet steeds het zelfde hoeft te horen van haar.
Ja, ook al gezegd. Mijn zusje is wat jonger en studeert nog, maar daar zegt ze niks tegen. Die krijgt ook geld van mijn ouders om te helpen met de huur. Ik hoef niks en toch zeurt ze. Ik snap het niet!
Je bent 30, ze heeft er niks over te zeggen.
Als je nou telkens bij haar geld aan het bietsen was... Oke.
Maar zoals je zelf zegt, je hebt altijd je geldzaken zelf geregeld.

Loslaten en lekker laten lullen. O hebje weer een nieuw shirt? "ja, mooi he?"


Enig idee waar dit vandaan komt bij je moeder? Maakt ze zich zorgen of zou het ook gewoon verveling kunnen zijn?
Klinkt alsof ze behalve zeiken op alles wat je doet zeer weinig om handen heeft.
Gewoon kappen met ingaan op het gedrein. Niks zeggen over geld en al zeker niet er op ingaan. Hetzelfde met je liefdesleven. Jij bepaalt.
anoniem_182272 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 01:14
21.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
03-06-2020 01:10
Je hoeft het contact niet te verbreken, je moet alleen zorgen dat ze je niet op de vingers (of in de portemonnee) blijft kijken,
dus niet met je huishoudboekje lopen zwaaien, als ze weer vraagt of iets nieuw is zeg je gewoon ja, leuk he? ben er blij mee. Niet wat het gekost heeft.
op terras: ja was gezellig
En over iets anders beginnen, kost moeite en sommigen snappen het nooit, maar blijf volhouden
Goeie, de volgende keer zeg ik dat. Kijken of ze dan ophoudt...
Alle reacties Link kopieren
FlurryAC schreef:
03-06-2020 01:11
Ja, ook al gezegd. Mijn zusje is wat jonger en studeert nog, maar daar zegt ze niks tegen. Die krijgt ook geld van mijn ouders om te helpen met de huur. Ik hoef niks en toch zeurt ze. Ik snap het niet!
jouw zusje kan ze dus nog bemoederen, jou niet meer en dat zou ze nog zo graag willen, dus doet ze het op die manier. Jou klein proberen te houden. En dat lijkt haar te lukken als het over geld gaat, dus blijft ze dat doen.
Dus blijven volhouden, Moeder ik ben je kind ik blijf je kind maar ik ben al lang volwassen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
FlurryAC schreef:
03-06-2020 01:12
Goeie, de volgende keer zeg ik dat. Kijken of ze dan ophoudt...
Zal vast niet na een keer al lukken dus zorg voor een lange adem
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
blablamana schreef:
03-06-2020 01:11
Je bent 30, ze heeft er niks over te zeggen.
Als je nou telkens bij haar geld aan het bietsen was... Oke.
Maar zoals je zelf zegt, je hebt altijd je geldzaken zelf geregeld.

Loslaten en lekker laten lullen. O hebje weer een nieuw shirt? "ja, mooi he?"


Enig idee waar dit vandaan komt bij je moeder? Maakt ze zich zorgen fo zou het ook gewoon verveling kunnen zijn? (om maar wat te zeggen.)
Ik weet het niet. Mijn zusje is het financiele zorgenkindje geweest, die werkt nu ook niet. Ik heb al jaren werk, al heb ik wat gejobhopt. Maar ik heb nooit zonder gezeten, altijd mijn schaapjes op het droge.

Mijn ouders hebben het ook redelijk goed, onzer beider studies zijn betaald en mijn zusje krijgt dat geld voor haar huur. Ook toen ze jong was is ze niet arm geweest, gewoon een modaal gezin...
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
03-06-2020 01:14
jouw zusje kan ze dus nog bemoederen, jou niet meer en dat zou ze nog zo graag willen, dus doet ze het op die manier. Jou klein proberen te houden. En dat lijkt haar te lukken als het over geld gaat, dus blijft ze dat doen.
Dus blijven volhouden, Moeder ik ben je kind ik blijf je kind maar ik ben al lang volwassen
Ja, dat zou het kunnen zijn, ze had het er ook zwaar mee toen ik op kamers ging. Toen begon het al,maar ik studeerde nog en was niet rijk. Nu verdien ik een normaal salaris.
Omg je bent 30...
Mam stop met commentaar leveren over mijn financien. Ik ben 30. Die je het wel dan ga ik naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Ja omdat jij op jezelf woont, heeft ze geen controle meer over jou wat je bezig houd en wat je uitgeeft.

Maar ik snap wel dat je nu juist extra lief voor haar bent. Maar ze moet niet steeds met haar reacties jouw geluk verpesten ze kan ook blij voor je zijn en laten merken dat ze er vertrouwen heeft in hoe jij je leven leid.

Ze dus i.p.v dat zegt : “ oh jij komt zo een leuke man tegen, zolang die maar goed voor je is “
“ wat leuk wat je draagt “
“ je ziet er goed uit “

Nu trekt ze jou mee in haar negativiteit door die reacties en dat is niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ook verveling is van haar kant, zeker nu. Ik had vandaag iets naar de familie app gestuurd en het begon alweer, ik heb haar toen geblokt waarna ze hysterisch ging bellen met de huistelefoon dat ze het niet zo bedoelde, haar mening mocht geven, ze is immers mijn moeder...

Als ik daar eet blijf ik ook max 2 uur. Ze kookt altijd veel dus ik neem dan ook mee. Scheelt ook boodschappen maar dat negeert ze dan.
Alle reacties Link kopieren
linnylow schreef:
03-06-2020 01:21
Ja omdat jij op jezelf woont, heeft ze geen controle meer over jou wat je bezig houd en wat je uitgeeft.

Maar ik snap wel dat je nu juist extra lief voor haar bent. Maar ze moet niet steeds met haar reacties jouw geluk verpesten ze kan ook blij voor je zijn en laten merken dat ze er vertrouwen heeft in hoe jij je leven leid.

Ze dus i.p.v dat zegt : “ oh jij komt zo een leuke man tegen, zolang die maar goed voor je is “
“ wat leuk wat je draagt “
“ je ziet er goed uit “

Nu trekt ze jou mee in haar negativiteit door die reacties en dat is niet leuk.
Klopt wat je zegt. Ik ben als puber erg onzeker geweest door alle opmerkingen, sinds ik alleen woon heb ik veel meer zelfvertrouwen en rust. Natuurlijk maak ik fouten. Ik heb nu even pech met mannen en vorig jaar op een iets te dure vakantie geweest. Maar daar lijdt zij niet onder, dus het zal wel controledrang zijn. Misschien omdat haar eigen leven door de kanker stil was gaan staan.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je moeder niet veranderen, dus dan zul je je eigen acties moeten veranderen. Stop met verantwoording te geven.
Alle reacties Link kopieren
Is soms misschien moeilijk, maar laat vooral je ergernis niet blijken.
Gewoon heel enthousiast reageren zoals "ja, was heel erg gezellig, ben zó blij met dat shirt, etc".

Geagiteerd reageren kan er juist toe leiden dat je moeder zich zorgen maakt.
Als jij consequent heel erg uitstraalt 'alles volledig onder controle, heb helemaal mijn draai gevonden'..etc. (of af en toe dergelijke opmerkingen gewoon hardop maakt), kan zij het loslaten.

En dat loslaten zal zij doen. Zeker als zij, door jouw zelfverzekerde houding, steeds opnieuw merkt dat je gewoon een volwassen vrouw bent met een volwassen baan en een eigen inkomen inkomen en dat je je eigen huishouden en je financiën goed kan runnen. En dat je dus je eigen keuzes maakt.
"mam, lief dat je meedenkt, maar alles loopt prima..." (positief werkt het beste en kost je de minste energie).
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
03-06-2020 01:49
Je kunt je moeder niet veranderen, dus dan zul je je eigen acties moeten veranderen. Stop met verantwoording te geven.
Ik ga het proberen, een andere optie is er niet.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
03-06-2020 02:08
Is soms misschien moeilijk, maar laat vooral je ergernis niet blijken.
Gewoon heel enthousiast reageren zoals "ja, was heel erg gezellig, ben zó blij met dat shirt, etc".

Geagiteerd reageren kan er juist toe leiden dat je moeder zich zorgen maakt.
Als jij consequent heel erg uitstraalt 'alles volledig onder controle, heb helemaal mijn draai gevonden'..etc. (of af en toe dergelijke opmerkingen gewoon hardop maakt), kan zij het loslaten.

En dat loslaten zal zij doen. Zeker als zij, door jouw zelfverzekerde houding, steeds opnieuw merkt dat je gewoon een volwassen vrouw bent met een volwassen baan en een eigen inkomen inkomen en dat je je eigen huishouden en je financiën goed kan runnen. En dat je dus je eigen keuzes maakt.
"mam, lief dat je meedenkt, maar alles loopt prima..." (positief werkt het beste en kost je de minste energie).
Ga ik ook zeker proberen. Ik denk dat het wel lastig is, want de spanning hangt elke keer al in de lucht. Doorbijten dus.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik doe bij mijn moeder is gewoon niet meer reageren op negatief geneuzel. Als er iets geklaagd wordt of gezeurd zeg ik hooguit hmmm of oh. Kijk er dan extra verveeld bij. Ik blijf dat heel stug volhouden. Wat je voedt dat groeit dus ik zorg ervoor dat ze niet bij mij terecht kan daarmee.
Ook stap ik steeds vaker op als het te erg wordt, dan zeg ik gewoon dat ik lekker wat anders ga doen.
Je moet dan wel bestand zijn tegen nieuwe opmerkingen over hoe je minder gezellig bent geworden (of iets in die trant). Dus meer leren het van je af te laten glijden.
Ik zeg het nu makkelijk hoor, is een werk van jaren geweest. Maar bij mij gaat het nu een stuk beter.
Alle reacties Link kopieren
Maar moet je je per se anders voor doen dan je bent? Als je geërgerd bent door je moeders vragen kun je best zeggen "he mam hou ff op met dat gezeur de hele tijd. Mijn geld, mijn keuzes."

Nep enthousiast zitten doen lijkt mij niet de manier. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

Misschien moet je haar eens vragen waarom ze zich zo druk maakt en waarom ze zo weinig vertrouwen in jouw keuzes heeft.
Alle reacties Link kopieren
Yavanna schreef:
03-06-2020 02:19
Wat ik doe bij mijn moeder is gewoon niet meer reageren op negatief geneuzel. Als er iets geklaagd wordt of gezeurd zeg ik hooguit hmmm of oh. Kijk er dan extra verveeld bij. Ik blijf dat heel stug volhouden. Wat je voedt dat groeit dus ik zorg ervoor dat ze niet bij mij terecht kan daarmee.
Ook stap ik steeds vaker op als het te erg wordt, dan zeg ik gewoon dat ik lekker wat anders ga doen.
Je moet dan wel bestand zijn tegen nieuwe opmerkingen over hoe je minder gezellig bent geworden (of iets in die trant). Dus meer leren het van je af te laten glijden.
Ik zeg het nu makkelijk hoor, is een werk van jaren geweest. Maar bij mij gaat het nu een stuk beter.
Fijn dat dat mogelijk is!
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
03-06-2020 02:19
Maar moet je je per se anders voor doen dan je bent? Als je geërgerd bent door je moeders vragen kun je best zeggen "he mam hou ff op met dat gezeur de hele tijd. Mijn geld, mijn keuzes."

Nep enthousiast zitten doen lijkt mij niet de manier. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

Misschien moet je haar eens vragen waarom ze zich zo druk maakt en waarom ze zo weinig vertrouwen in jouw keuzes heeft.
Ook al gedaan, ze weet geen antwoord denk ik. Ze begint altijd met 'als je schulden krijgt moet je niet bij ons zeuren'. Ik heb haar al tig keer duidelijk gemaakt dat ik die nooit gehad heb en ook gewezen op mijn langstuderende zusje die wel geld van ze krijgt. Doe ik dat, dan hoor ik 'bemoei je niet met haar, het gaat om jou'. De volgende keer stap ik gewoon op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven