Grrrr zo boos op collega! Terecht?

07-06-2020 02:16 364 berichten
Ik werk in een café met meerdere zalen. In elke zaal mag 30 man zitten.
Mijn zaal was vol. Omdat er mensen in en uit liepen, en ik intussen ook nog gasten moest helpen, deed ik de deuren dicht. Zo kon ik beter overzicht houden.
De ingang dicht, de uitgang open. Als er dan 2 mensen uit gingen, kon ik weer 2 mensen binnenlaten dacht ik.

Komt mijn leidinggevende naar me toe; "de deur moet open blijven".
Ik zeg; "maar zo kan ik beter overzicht houden".
Zegt ie op exact dezelfde manier nog een keer; "de deur moet open blijven".
En toen liep hij weg!

Ik kan daar dus echt HEEL slecht tegen.
Dat commanderende, dat ontzettend ongelijkwaardige.
Heb ik gelijk dat ik daar zó boos van word?

Dit is niet eerste keer dat ik dit met hem meemaak, trouwens.
anoniem_397653 wijzigde dit bericht op 07-06-2020 03:09
6.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij is je leidinggevende en als hij het zo wil hebben moet jij je schikken. Helaas. Er is een verschil tussen een baan waar je een opleiding voor hebt gedaan en waar je tussen gelijken zit, en een bijbaan waar je zo vervangbaar bent.

Niet dat ik het fijn vind hoor, ik hou ook niet van dat soort toon, maar het is normaal.
Hij heeft geen opleiding gedaan. Hij was altijd gewoon mijn collega, maar bij ons kun je doorgroeien naar stamhoofd. teamhoofd Dat is hij sinds kort. De echte leidinggevenden zijn de 2 operationeel managers.
anoniem_397653 wijzigde dit bericht op 07-06-2020 02:31
Reden: Grappige schrijffout ^^
5.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom ben je dan zo boos?? Omdat hij zei dat de deur open moest blijven?
Alle reacties Link kopieren
Joh, als dat toch de regels zijn, dan doe je dat toch? Niet alsof hij een onredelijke eis had.

Ik vind dat je onterecht boos bent op je collega. Ja misschien had hij er meer uitleg over moeten geven waarom oid, maar dat je je nu zo ongelijkwaardig voelt ligt aan jezelf.
Sheepy78 schreef:
07-06-2020 02:33
Maar waarom ben je dan zo boos?? Omdat hij zei dat de deur open moest blijven?
Nee, vanwege zijn toon natuurlijk..!
Ik vind dat je zo gewoon niet met elkaar omgaat, ongeacht of je wel of niet leidinggevend bent. Ik wil prima naar hem luisteren, geen probleem! Maar niet als ie zo tegen me praat. Hij is bovendien 20 jaar jonger dan ik ben.
Als jij je emoties zo slecht beheerst heb jij daar vooral last van hè. Uit wat je beschrijft volgt echt geen reden tot boosheid
Alle reacties Link kopieren
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 03:03
Nee, vanwege zijn toon natuurlijk..!
Ik vind dat je zo gewoon niet met elkaar omgaat, ongeacht of je wel of niet leidinggevend bent. Ik wil prima naar hem luisteren, geen probleem! Maar niet als ie zo tegen me praat. Hij is bovendien 20 jaar jonger dan ik ben.
Ook al is ie 20 jaar jonger, hij blijft je leidinggevende, ik zou er niet zo zwaar aan tillen
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 02:28
Hij heeft geen opleiding gedaan. Hij was altijd gewoon mijn collega, maar bij ons kun je doorgroeien naar stamhoofd. teamhoofd Dat is hij sinds kort. De echte leidinggevenden zijn de 2 operationeel managers.
Heb je vaker moeite met gezag?
BlaZoo schreef:
07-06-2020 03:03
Als jij je emoties zo slecht beheerst heb jij daar vooral last van hè. Uit wat je beschrijft volgt echt geen reden tot boosheid
Hoezo slecht beheerst, ik doe toch niks?
Ik word er alleen boos van en dat ben ik nog steeds, merk ik.
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 03:07
Hoezo slecht beheerst, ik doe toch niks?
Ik word er alleen boos van en dat ben ik nog steeds, merk ik.
Ja, precies. Nogal beperkte emotie-beheersing
BlaZoo schreef:
07-06-2020 03:08
Ja, precies. Nogal beperkte emotie-beheersing
Oh oké dan..
BlaZoo schreef:
07-06-2020 03:08
Ja, precies. Nogal beperkte emotie-beheersing
Vind je dat ik nu ook mijn emoties slecht beheers?
Alle reacties Link kopieren
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 03:13
Vind je dat ik nu ook mijn emoties slecht beheers?
Euh ja, als je er om 3 uur ‘s nachts nog steeds aan zit te denken.
BlaZoo schreef:
07-06-2020 03:07
Heb je vaker moeite met gezag?
Ik kom het verder gelukkig nooit op die manier tegen alleen bij hem al meerdere keren.
Sheepy78 schreef:
07-06-2020 03:15
Euh ja, als je er om 3 uur ‘s nachts nog steeds aan zit te denken.
Euh ja ik ben pas 1,5 uur klaar met werken.
Alle reacties Link kopieren
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 03:16
Euh ja ik ben pas 1,5 uur klaar met werken.
Laat gewoon gaan, hij is nou eenmaal je leidinggevende
Sheepy78 schreef:
07-06-2020 03:20
Laat gewoon gaan, hij is nou eenmaal je leidinggevende
Kan ik niet. Ik word er echt heel erg boos van, meteen ook. Van 0 naar 10 in 3 seconden. Ik schrik er zelf van, vandaar dit topic.
Als een beetje boos ben open ik geen nieuw topic ;-)

Nu slapen!
anoniem_397653 wijzigde dit bericht op 07-06-2020 03:39
9.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hippie_meisje schreef:
07-06-2020 03:33
Kan ik niet. Ik word er echt heel erg boos van, meteen ook. Van 0 naar 10 in 3 seconden. Ik schrik er zelf van, vandaar dit topic.

Nu slapen!
Ik heb dat ook wel eens dat ik bijvoorbeeld erg boos ben op een gast maar ik heb na al die jaren geleerd om me er gewoon over heen te zetten. Uiteraard scheld ik de gast in gedachten dan wel de huid vol. Maar boos blijven vind ik zonde van mn tijd
BlaZoo schreef:
07-06-2020 03:08
Ja, precies. Nogal beperkte emotie-beheersing
Emoties wegstoppen zodat op een dag de bom barst versus in vrije tijd ontdekken waarom een actie zoveel woede oproept.
Dan vind ik wat hippiemeisje doet een stuk gezonder.
Ik weet niet waarom iedereen het zo gek vindt dat jij hier boos van wordt. Je leidinggevende praat tegen jou alsof je een kind bent. Mijn leidinggevende doet dat ook een het maakte mij vroeger ook heel boos. Ik heb overigens gestudeerd en ben niet makkelijk vervangbaar, maar daar heeft het vrij weinig mee te maken. Dit gebeurt in alle lagen.

Wat bij mij hielp is te denken 'ach dan doen we het toch lekker op jouw manier?' wat is het ergste dat er fout kan gaan... Stel er komen meer dan 30 mensen in jouw zaal, dan is de boete voor het bedrijf en jouw leidinggevende is de lul. Prima toch? Jij wilt graag je wel goed doen, maar als je leidinggevende jou daarom beperkt, zijn de gevolgen ook voor hem.
Alle reacties Link kopieren
De toon van je leidinggevende kan inderdaad vriendelijker. 'Hippie-Meisje, ik wil dat je deze deur open laat' of 'Zou je de deur open willen laten?', klinkt al een stuk beter. Als daar je enige probleem zit, zou je hem erop kunnen wijzen dat je de gebiedende wijs een vervelende manier van communiceren vindt.

Maar volgens mij is dat niet jouw enige probleem. Je noemt hem collega terwijl hij je leidinggevende is en bent het niet eens met zijn aanpak. Zou je, als hij het vriendelijk vroeg, gewoon erkennen dat hij degene is die bepaalt hoe het gaat?

Het sufste vind ik nog dat de oplossing zo simpel is. Zet een bord neer waarop klanten kunnen lezen dat ze moeten wachten tot ze gehaald worden. Dan kan de deur open blijven en heb jij overzicht.
Alle reacties Link kopieren
Uh hallo even? Je leidinggevende ís toch je collega?? Kom even.

Klinkt inderdaad als een botte lul die niet met zijn nieuwe gezag om kan gaan. Ik heb ooit één zo'n leidinggevende gehad. Al snel kwam de directie er achter dat al het goede personeel ging lopen door hem en dat hij zelf zijn werk maar matig deed. Ze konden niet meer makkelijk van hem af, maar hij is wel van hot naar her gesleept omdat ze hem eigenlijk nergens wilde hebben. Uiteindelijk is hij zelf maar gegaan voor zover ik begrepen heb.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt heel vaak gebeurd kan je praten met je manager. Die kunnen dat als feedback terugkoppelen.
Op de werkvloer is geen tijd voor discussie, zeker niet voor het oog van gasten. Als jij dan begint te ja-maren moet je dat meteen afkappen. Waarschijnlijk heeft hij ook maar instructie gekregen te zorgen dat de deuren open blijven.

Zit het je dwars dat hij is doorgegroeid naar leidinggevende?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven