Moeder stuurt overal een tikkie voor

17-06-2020 15:26 201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

De titel zegt eigenlijk al genoeg. Maar toch handig om even wat informatie te geven.
Laat ik voorop stellen dat ik geen verwend nest ben. Tot mijn achttiende hebben mijn (gescheiden) ouders mij financieel onderhouden, waar ik dankbaar voor ben. Wel ben ik op mijn dertiende begonnen met mijn eerste bij-baantje, waar natuurlijk niks geks aan is. De dag toen ik achttien werd, veranderden dit wel. Ik moest alles zelf gaan betalen: studie, telefoon, zorgverzekering etc. Geen probleem, dat heb ik kunnen doen aangezien ik naast mijn school ook werkte in de weekenden. Toch moet ik eerlijk toegeven dat het af en toe wel stak als ik hoorde dat vriendinnetjes hun studie wél werd betaald, een scooter kregen voor hun verjaardag of hun rijlessen cadeau kregen. Maar imiddels ben ik 24 jaar en heb ik sinds kort ook mijn rijbewijs gehaald. :yes:

Nu is het zo dat mijn moeder momenteel een relatie heeft en daarmee samenwoont. Hij heeft een eigen bedrijf en verdient meer dan genoeg geld. Mijn moeder schept dan zo af en toe graag op dat hij bijna bij één miljoen heeft op zijn rekening. Ze heeft geld en mooie spullen altijd al interessant gevonden, daar verschillen we erg in. Wanneer ik tegenwoordig iets met mijn moeder ga doen, krijg ik overal een tikkie voor gestuurd. Parkeerkosten 5 euro in totaal, dan krijg ik een tikkie van 2,50. Zij heeft goed vlees gehaald bij een groothandel en neemt dit voor mij mee, zonder dat ik hierom vraag, dan krijg ik later wanneer ze thuis is een tikkie. Laatst had ze een leuk jurkje voor mij gekocht (ongv. 10 euro) en gaf dit aan mij. Ik heb haar niet gesproken over het jurkje, hier komt ze spontaan mee aanzetten, in mijn ogen als een cadeau. Maar kreeg na afloop toch weer een tikkie toegestuurd. Zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden. Ik merk dat het mij begint te irriteren, aangezien ik zelf geen tikkies stuur naar mensen in mijn omgeving. Ik ben overigens al gestopt met dingen aan te nemen waar ik niet om heb gevraagd, of het moet mijn geld waard zijn op dat moment. Het vervelende is wel dat dan weer beledigd is omdat ik het niet wil.

Ik voel me, nu ik dit opschrijf, een ongelofelijke zeur.... Benieuwd naar jullie mening :-)
eennieuwestart wijzigde dit bericht op 17-06-2020 22:33
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vanaf nu voordat je het aanneemt eerst aan haar vragen: is het een gift of krijg ik straks een tikkie van je hiervoor? En als ze zegt dat het een gift is, neem je het aan en als ze zegt dat je het moet betalen, geef je het haar terug.

Echt hoor.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel raar dat ze je iets "geeft", waar ze later geld om vraagt. Lijkt mij dat je er om vraagt en dat de ander dan een tikkie stuurt, dat lijkt mij logischer. Heb je het al eens tegen haar gezegd?
Alle reacties Link kopieren
Wat Doreia zegt, ik vind het raar gedrag hoor
Wat raar, je krijgt dus ongevraagd spullen, en dan moet je ervoor betalen?
koekoek...
Ik zou er niet meer voor betalen, dan houdt ze er wel mee op, of gewoon zeggen dat je niet zit te wachten op ongevraagde bestellingen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
17-06-2020 15:28
Vanaf nu voordat je het aanneemt eerst aan haar vragen: is het een gift of krijg ik straks een tikkie van je hiervoor? En als ze zegt dat het een gift is, neem je het aan en als ze zegt dat je het moet betalen, geef je het haar terug.

Echt hoor.
eens.
Als je ongevraagd dingen krijgt mag je dat beschouwen als cadeau toch?
Wanneer je samen op pad gaat dan mag de rekening wel gedeeld worden.

Ik moet je wel eerlijk zeggen dat het wel een beetje vreemd is, en zeer gerocht op financienen ipv de relatie.
Misschien als een keer een dagje vrij hebt, het uurtarief als tikkie sturen? (grapje dit)
Alle reacties Link kopieren
Je bent geen zeur. Dit is heel vreemd. Ik zou inderdaad niks meer van haar aannemen. Vreemd dat ze zomaar kleding voor jou koopt zonder dat je het weet. Je moet duidelijk tegen haar zijn en zeggen dat je dit niet wil.

Bij mij wordt er van te voren wel even gevraagd van zal ik iets voor je meenemen van de sligro bijvoorbeeld. En dan betaal ik altijd netjes terug.
Alle reacties Link kopieren
Daar zou ik heel snel genoeg van hebben geloof ik en niets meer aannemen. Ik kan me ook niet voorstellen dat het er op die manier gezelliger op wordt. Heb je er al wel eens iets van gezegd?
Alle reacties Link kopieren
Huh, zo moeilijk is dat toch niet?

Gewoon niks van haar aannemen.

En als ze weer over haar vermogend vriendje begint, dan zeg je dat je hier al van op de hoogte bent en dat dat voor jou heel onbelangrijk is.
Alle reacties Link kopieren
Parkeerkosten delen, vind ik wel normaal. Maar dan nog, overleg je het voor je een Tikkie stuurt:
" delen we deze kosten?"
Heel bijzonder dat ze jou dingen ongevraagd geeft en vervolgens er geld voor eist. Ik zou doen wat Doreia zegt. Als ze weer met iets aan komt zetten; vragen of het een gift is of dat je ervoor moet betalen. Ik zou dit óók doen bij de dingen die je wel zou willen hebben. Anders wordt het voor je moeder nooit duidelijk.

Ik snap dat je het jammer vindt dat je moeder (zo pocht maar) je nooit eens wat toestopt. Liefde zit niet in geld, maar het is toch fijn als je moeder je af en toe eens verwend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerlijk gezegd in lachen uitbarsten als iemand mij een tikke zou sturen voor iets dat diegene gewoon meegebracht heeft. Of het het weer terug geven. Straks ziet ze een leuke Porsche voor je staan en komt ze daar mee aanrijden....
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
17-06-2020 15:28
Vanaf nu voordat je het aanneemt eerst aan haar vragen: is het een gift of krijg ik straks een tikkie van je hiervoor? En als ze zegt dat het een gift is, neem je het aan en als ze zegt dat je het moet betalen, geef je het haar terug.

Echt hoor.
Dat is een goed idee! Alleen voel ik een soort van 'schaamte' dat ik zoiets moet vragen aan mijn moeder. Toen ik het jurkje had gekregen en later via WhatsApp een tikkie ontvang, heb ik een paar dagen gewacht. Ik wilde het niet overmaken omdat ik echt dacht dat het een cadeau was. Na een aantal dagen kreeg ik het verzoek nogmaals. Ik heb toen geantwoord 'oh, ik was in de veronderstelling dat je het jurkje cadeau gaf'. Waarop zij antwoorde 'tssssss'. Ik heb haar niet meer gesproken sindsdien en eerlijk gezegd ook nog niet overgemaakt..
Alle reacties Link kopieren
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:34
Dat is een goed idee! Alleen voel ik een soort van 'schaamte' dat ik zoiets moet vragen aan mijn moeder. Toen ik het jurkje had gekregen en later via WhatsApp een tikkie ontvang, heb ik een paar dagen gewacht. Ik wilde het niet overmaken omdat ik echt dacht dat het een cadeau was. Na een aantal dagen kreeg ik het verzoek nogmaals. Ik heb toen geantwoord 'oh, ik was in de veronderstelling dat je het jurkje cadeau gaf'. Waarop zij antwoorde 'tssssss'. Ik heb haar niet meer gesproken sindsdien en eerlijk gezegd ook nog niet overgemaakt..
Je zou bij je standpunt kunnen blijven staan. Dan leert zij ervan en doet dit niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:34
Dat is een goed idee! Alleen voel ik een soort van 'schaamte' dat ik zoiets moet vragen aan mijn moeder. Toen ik het jurkje had gekregen en later via WhatsApp een tikkie ontvang, heb ik een paar dagen gewacht. Ik wilde het niet overmaken omdat ik echt dacht dat het een cadeau was. Na een aantal dagen kreeg ik het verzoek nogmaals. Ik heb toen geantwoord 'oh, ik was in de veronderstelling dat je het jurkje cadeau gaf'. Waarop zij antwoorde 'tssssss'. Ik heb haar niet meer gesproken sindsdien en eerlijk gezegd ook nog niet overgemaakt..
Maak dat geld niet over. Dit is niet normaal en al helemaal niet de manier waarop ze reageerd. Echt onvolwassen dit.
Dit klinkt meer als plaatsvervangende schaamte. Jij hoeft je niet te schamen. Ik zou het jurkje (als dat nog kan) aan haar teruggeven. Nu bepaald zij dat jij het koopt en draagt, nee bedankt.
Klibkt nogal vervelend en opdringerig.
Alle reacties Link kopieren
Bijnasoms schreef:
17-06-2020 15:36
Wat naar dat dit zo gaat. Je zou bij je standpunt kunnen blijven staan en geen geld overmaken. Dan leert zij dat ze geen jurkjes voor jou moet kopen.
Alle reacties Link kopieren
Als je ergens niet om vraagt hoef je het ook niet af te rekenen in mijn optiek. Die jurk zou ik gewoon aan haar teruggeven dus.

Je bent ècht geen zeur. Dit is gewoon bijzonder vreemd gedrag van je moeder.
Alle reacties Link kopieren
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:34
eerlijk gezegd ook nog niet overgemaakt..
ook een goed idee
een Tikkie is geen Schuldeiser
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:34
Dat is een goed idee! Alleen voel ik een soort van 'schaamte' dat ik zoiets moet vragen aan mijn moeder. Toen ik het jurkje had gekregen en later via WhatsApp een tikkie ontvang, heb ik een paar dagen gewacht. Ik wilde het niet overmaken omdat ik echt dacht dat het een cadeau was. Na een aantal dagen kreeg ik het verzoek nogmaals. Ik heb toen geantwoord 'oh, ik was in de veronderstelling dat je het jurkje cadeau gaf'. Waarop zij antwoorde 'tssssss'. Ik heb haar niet meer gesproken sindsdien en eerlijk gezegd ook nog niet overgemaakt..
Wat een onvriendelijke reactie van haar, ik denk dat ik uit baldadigheid het jurkje had teruggestuurd met een briefje erbij, met alleen maar tsssss
Alle reacties Link kopieren
Eennieuwestart schreef:
17-06-2020 15:34
Dat is een goed idee! Alleen voel ik een soort van 'schaamte' dat ik zoiets moet vragen aan mijn moeder. Toen ik het jurkje had gekregen en later via WhatsApp een tikkie ontvang, heb ik een paar dagen gewacht. Ik wilde het niet overmaken omdat ik echt dacht dat het een cadeau was. Na een aantal dagen kreeg ik het verzoek nogmaals. Ik heb toen geantwoord 'oh, ik was in de veronderstelling dat je het jurkje cadeau gaf'. Waarop zij antwoorde 'tssssss'. Ik heb haar niet meer gesproken sindsdien en eerlijk gezegd ook nog niet overgemaakt..
En hiermee heeft ze het mogelijk gemaakt dat jij zonder schaamte haar kan vragen naar wat de bedoeling is. Wat is dit nou toch voor een rot antwoord?
Echt hoor, schaam je niet, want je kunt haar dus niet vertrouwen als je iets krijgt.

Ik zou het jurkje teruggeven. Je hoeft het niet. Je hebt het niet gedragen en als het geen cadeau is, dan hoef je het niet.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
17-06-2020 15:32
Heel bijzonder dat ze jou dingen ongevraagd geeft en vervolgens er geld voor eist. Ik zou doen wat Doreia zegt. Als ze weer met iets aan komt zetten; vragen of het een gift is of dat je ervoor moet betalen. Ik zou dit óók doen bij de dingen die je wel zou willen hebben. Anders wordt het voor je moeder nooit duidelijk.

Ik snap dat je het jammer vindt dat je moeder (zo pocht maar) je nooit eens wat toestopt. Liefde zit niet in geld, maar het is toch fijn als je moeder je af en toe eens verwend.
Wat jij zegt, is eigenlijk waar ik stiekem (denk ik) een beetje naar snak. Wanneer ik met vriendinnen spreek hierover, geven zij aan het heel apart te vinden. Wanneer zij met moeders op stap gaan om bijvoorbeeld te lunchen in de stad, dan wordt dit vaak door hun moeder betaald. Zij trakteren dan af en toe weer hun moeder op een lunch, om het in balans te houden. Bij ons wordt alles wat we doen altijd gedeeld. Ik zou het denk wel eens fijn vinden als de nadruk wat minder (bij haar) lag op het geld terugkrijgen, en dan direct ook wanneer ze thuis is. Het geeft me een apart gevoel.
Je hoeft je nergens voor te schamen en je zeurt zeker niet!

Inderdaad eerst vragen of het een gift is.
En voorzichtig tegen je moeder zeggen dat ze niet ongevraagd dingen voor je koopt?
We zijn eensgezind allemaal :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven