Man laatbloeier en jonge kinderen

27-06-2020 12:57 264 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik zou graag mijn bezorgdheid willen delen en ervaringen willen horen van anderen.

Ik ben 33 jaar en mijn man is 48 bijna 49 jaar. We hebben 4 kinderen van 7/5/3 jaar oud (jongens) en een dochtertje van 6 maanden. We zijn intussen 10 jaar samen. Voor mij is mijn man ook getrouwd geweest, was toen nog niet echt klaar om defintief te settelen, had het gevoel met de verkeerde te zijn getrouwd en is vanwege een ander uit dat huwelijk gestapt. Hij gaf dit eerlijk toe aan het begin van ons contact. Uit dat huwelijk is een kind geboren die intussen een tiener is en die mijn man niet meer ziet. Zijn ex is naar het buitenland vertrokken (haar geboorteland) en heeft alle contact verbroken.
We hebben meerdere malen geprobeerd contact te zoeken omwille van zijn kind maar het is niet gelukt.

Daarna dacht hij niet meer aan settelen en een gezin, gebroken door zijn scheiding, totdat hij mij ontmoette en alsnog een 2e poging deed om een gezin op te bouwen.
Na een paar jaar wilde ik dus een gezin starten en gezien zijn leeftijd op dat moment wilde ik dit niet al te lang uitstellen. Ons leeftijdsverschil is nooit een probleem geweest voor mij, hij ziet er nog steeds goed uit en is erg sportief.
Nu hebben we 4 erg jonge kinderen, waaronder een baby, en hij loopt al tegen de 50 jaar. Op dit moment is hij heel actief met de kinderen, speelt met ze, geeft ze veel aandacht etc. Maar ik maak me zorgen voor de toekomst.
De kinderen gaan nu vroeg naar bed, doen middagdutjes etc waardoor we vrij vroeg de avond voor ons zelf hebben en kunnen opladen. Maar aangezien hij tegen de 50 loopt vraag ik me af wat dit gaat worden als ze ouder worden. Sportclubjes, verjaardagsfeestjes, langer opblijven enz.
Wat kan ik verwachten van een late 50/begin 60´er die straks met tieners en nog een jong kind te maken krijgt?
Hij heeft op dit moment alleen maar vrienden wiens kinderen al bijna het huis uit zullen gaan en op het punt staan weer van hun vrijheid te genieten. Ik ben bang dat hij over een paar jaar jaloers gaat zijn op hun leventje. Dat zij weer de vrijheid hebben om te gaan en staan waar ze willen, maar hij nog vast zit aan allerlei kinder-en tienerverplichtingen.
Hij zegt dat niet het geval zal zijn, maar ik vraag me af in hoeverre een 60 er opgewassen gaat zijn tegen de buien en chaos van 3 tienerzonen en een dochter terwijl zijn vrienden die fase allang achter zich hebben gelaten.
In de beginfase maakte ik me hier geen zorgen over, maar de laatste tijd lees ik hoe de puberteit enorm veel stress kan geven aan ouders, waardoor ik alles ineens anders begon te zien. Ik ben bang dat hij over een paar jaar een parentale burnout gaat krijgen.

Hij wuift al mijn zorgen weg, want hij is nog erg actief en sterk, maar het is wel iets wat me vooral na de laatste bevalling bezig houdt. Ik ben het meest bang dat hij over een paar jaar met afgunst gaat kijken naar het leven van zijn 50/60 jarige vrienden, terwijl hij bv nog in een binnenspeeltuin/ zwemles/pannekoekenhuis etc ´moet` .

Iemand (positieve) ervaring met een huwelijk/relatie met een laatbloeier?
Alle reacties Link kopieren
Is dit niet een beetje laat om daar nu over na te gaan denken?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou hij minder opgewassen zijn tegen pubers als zijn vrienden geen pubers meer hebben?

Ik ken trouwens wel meer eind veertigers met kinderen onder de 10. Zo ongewoon is dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Grappig (lees: heel vreemd) dat je hier nu over na denkt terwijl je al 4 kinderen verder bent?!

Mijn man is 53 en hij heeft een puberzoon uit een oude relatie, wij hebben samen 2 kinderen, een van 7 en bijna 4. Niks aan de hand, hij is actiever met ze dan ik, mijn kinderen vinden hem de leukste vader ever. Zijn oudste, mijn stiefkind dus, net zo. Zij doen actieve dingen samen en man is super fit. Hij ziet er ook jonger uit dan menig man van zijn leeftijd.
Over 10 jaar? Wie dan leeft wie dan zorgt, toekomst kijken kan niemand.

Oh en de meeste vrienden van hem hebben de kinderen ook al in puber leeftijd of ouder, daar is hij echt niet jaloers op. Het ligt toch ook aan hoe je huwelijk is etc. Wat heeft vergelijken met anders voor zin? Wij doen veel leuke dingen samen, gaan erop uit met zn 2en en dat zien wij juist bij zijn vrienden veel minder.
newspaper wijzigde dit bericht op 27-06-2020 13:41
44.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pfffff.
Ten eerste: zinloos om je zorgen te maken over iets waarvan je niet weet of het gaat gebeuren.
Ten tweede: je doet net of een 60er al half in het bejaardenhuis zit. Kom op zeg.
Geef je man wat credits.
En die parentale burnout zie ik eerder bij jou aankomen als je zo gaat stressen over iets dat er niet is.
Laat het los en geniet van nu.
bubbel° wijzigde dit bericht op 27-06-2020 13:41
0.14% gewijzigd
Je had dat eerder kunnen bedenken.
Alle reacties Link kopieren
Dat hij die leeftijd zou bereiken terwijl de kinderen tieners zijn had je destijds allang kunnen voorzien natuurlijk.

Daarbij weet je niet hoe je man er over 10 jaar bij zit en je hebt geen idee hoe erg je kinderen dan puberen en of je daar stress van hebt.
Blijft gissen dus.

Als je dit nu allemaal wel heel precies zou kunnen inschatten, wat dan?

Wat als het een helse tijd wordt voor je man? Dat hij in een pannenkoekenhuis met argusogen moet aanzien hoe zijn leeftijdsgenoten hun kinderen uitzwaaien terwijl ze uitvliegen, wat wil je daar aan doen dan?
Oké schat
Misschien is het wel een voordeel dat hij wat ouder is als de kinderen gaan puberen, omdat hij dan wat meer rust en levenservaring heeft ;-)
Zonder gekheid: rare gedachte dat iemand van 60 bejaard zou zijn en het allemaal niet meer aan zou kunnen.
Ik ken een hele fitte 60 jarige met jonge tiener kinderen. Die doet niet onder voor jongere vaders.

Niets over te zeggen dus....
Alle reacties Link kopieren
Tsja, en wat als jouw doemscenario uit komt?
Je hebt nu eenmaal die relatie en kinderen met een wat oudere man(je had daar ook eerder over na kunnen denken), daar moet je maar mee zien te dealen als het zover komt. Of het komt helemaal niet zover, kan ook prima.
Hij kan ook morgen een midlifecrisis krijgen, in een leren pak op een Harley en een chickie achterop de zonsondergang tegemoet rijden, of ziek worden, of....
Alle reacties Link kopieren
Hier een positieve situatie.
Mijn zwager heeft zijn 3 kinderen op latere leeftijd gekregen. Hij was 49 toen hij zijn 1e kreeg en 55 toen zijn laatste dochtertje werd geboren.
Hij vindt het helemaal geen punt dat hij ouder is, speelt veel met de kinderen en is een aktieve vader in hun leven.

Ik zou me er geen zorgen over maken nu. Je partner zegt zelf er helemaal niet tegen op te zien. Waarom zou jij dat nu wel doen.
Heb je er rede voor?

Ben er beide voor jullie kindjes, geniet van jullie waardevolle tijd met z’n allen samen. Focus op het goede, het positieve!!!
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
27-06-2020 13:49
Tsja, en wat als jouw doemscenario uit komt?
Je hebt nu eenmaal die relatie en kinderen met een wat oudere man(je had daar ook eerder over na kunnen denken), daar moet je maar mee zien te dealen als het zover komt. Of het komt helemaal niet zover, kan ook prima.
Hij kan ook morgen een midlifecrisis krijgen, in een leren pak op een Harley en een chickie achterop de zonsondergang tegemoet rijden, of ziek worden, of....

Of TO gaat dit allemaal doen of loopt straks onder een bus of raakt depressief van al dat onnodige gepieker of....

En daarbij: iemand is niet plotseling ineens oud en uitgeput hè. Daar gaat wat aan vooraf en áls dat al gebeurt, kun je daar wat mee doen. Om te voorkomen dat het mis gaat. Of dat nou bij TO is of bij haar man.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het sowieso een beetje een denigrerende titel : laatbloeier. Alsof iemand pas kan beginnen met bloeien als iemand gaat trouwen en kinderen krijgt, en dat iemand die dat dus niet doet, kennelijk niet bloeit.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees gewoon vaak dat veel ouders van 50/60 jaar blij zijn dat de kinderen zijn uitgevlogen en dat ze weer van hun vrijheid en vrijgekomen ruimte in huis kunnen genieten.
Een gevoel dat het hem over een jaar of tien benauwd, om zich heen kijkt en beseft dat hij bijna 60 is en nog lang niet klaar is met opvoeden (dan zouden ze 17, 15,13 en 10 jaar zijn. Dat er nog steeds een lange weg af te leggen is.
Hij vindt kleine kinderen echt leuk, maar blijft hij dit als 60 jarige nog steeds zo leuk vinden ipv 'gebonden'
Hij is geen laatbloeier. Hij had ook al een kind. En jij denkt dat bij je man jullie leven gaat tegenstaan.

Je hebt niet zo hoog op van hem, is er misschien een reden/rode vlag die je nu al ziet?
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 27-06-2020 14:03
5.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
27-06-2020 13:32
Is dit niet een beetje laat om daar nu over na te gaan denken?
dit!

En waarom dan in hemelsnaam nog een baby?
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
27-06-2020 13:45
Misschien is het wel een voordeel dat hij wat ouder is als de kinderen gaan puberen, omdat hij dan wat meer rust en levenservaring heeft ;-)
Zonder gekheid: rare gedachte dat iemand van 60 bejaard zou zijn en het allemaal niet meer aan zou kunnen.
Hij is (binnenlandse) vrachtwagenchauffeur. Is elke dag thuis. Over 10 jaar, als hij bijna 60 is, ben ik bang dat hij zijn baan veel zwaarder gaat vinden en dat icm een druk gezin met jonge kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
27-06-2020 13:32
Is dit niet een beetje laat om daar nu over na te gaan denken?
Hahaha, dit! Mijn man was ook wat ouder toen onze zoon werd geboren! Dat kwam mede doordat ik moeilijk zwanger werd.. Hij was nog onder de 45 en we hebben het bij eentje gelaten! O.a. om die reden.. Daar van tevoren dus over nagedacht!
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
27-06-2020 14:02
dit!

En waarom dan in hemelsnaam nog een baby?
Ik wilde graag nog een kind en hij was daar niet op tegen.
Daarna zijn bij mij de twijfels gekomen overigens.
Ik ben gaan lezen en besefte dat veel 60 ers in een hele andere fase zitten. Dat ze vaker gaan reizen (andere soort reizen/buiten de schoolvakanties) , soms al afbouwen op het werk, grote kosten mbt kinderen vallen weg,
anoniem_399388 wijzigde dit bericht op 27-06-2020 14:09
32.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik en man moeten er idd niet aan denken om op ons 50ste met pubers te moeten zitten...
Alle reacties Link kopieren
Toen je kinderen van hem wilde, wist je dat hij een oudere vader zou zijn. Hij is inderdaadrond de 60 als je straks je kinderen zich gaan losmaken, puberen en allerlei andere zaken die een stevige invloed hebben op je relatie.
Een 60 jarige is wat minder flexibel dan een jonger iemand.
Daar zul je mee moeten dealen als volwassen moeder. Hij is de vader en je kinderen zullen dol op hem zijn. Hij is in hun leven net zo belangrijk, ongeacht zijn leeftijd.
Het is kinderachtig van je om daar nu al problematisch over te gaan doen. Het is nl nog niet aan de orde. Het is schadelijk voor je kinderen als je nu al gaat anticiperen op problemen die er mogelijk zijn wanneer hij 60 is..
Alhoewel je zelf jonger en veerkrachtiger bent, kan jou ook iets overkomen waardoor je ziek wordt of totaal wegvalt. Dan zul je je oudere man heel hard nodig hebben.
Mijn vader is begin 60 en past wekelijks op, op 4 kleinkinderen onder de 5. In z’n uppie😂. Tegelijk! Oké, ze zijn wat modderig aan het einde van de dag en of er super veel fruit etc in gaat, weet ik niet.... Maar na zo’n dag is hij niet vermoeid/kapot. Dan zou hij het wel aangeven.

Is natuurlijk wel anders dan 24/7, maar ik heb soms het gevoel dat de beste man echt velen malen fitter is, dan dat ik ben.
Doortjee schreef:
27-06-2020 14:05
Hahaha, dit! Mijn man was ook wat ouder toen onze zoon werd geboren! Dat kwam mede doordat ik moeilijk zwanger werd.. Hij was nog onder de 45 en we hebben het bij eentje gelaten! O.a. om die reden.. Daar van tevoren dus over nagedacht!
Goed van jullie.
Het is nou ook niet zo TO, dat die kinderen je maar overkomen.
Daar is bewust voor gekozen, neem ik aan.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
27-06-2020 14:06
Ik en man moeten er idd niet aan denken om op ons 50ste met pubers te moeten zitten...
Dit lees ik vaker de laatste tijd
rozekoek1988 schreef:
27-06-2020 14:09
Mijn vader is begin 60 en past wekelijks op, op 4 kleinkinderen onder de 5. In z’n uppie😂. Tegelijk! Oké, ze zijn wat modderig aan het einde van de dag en of er super veel fruit etc in gaat, weet ik niet.... Maar na zo’n dag is hij niet vermoeid/kapot. Dan zou hij het wel aangeven.

Is natuurlijk wel anders dan 24/7, maar ik heb soms het gevoel dat de beste man echt velen malen fitter is, dan dat ik ben.


Hij vindt het misschien wel zo leuk, dat hij dat niet wil aangeven, vanwege het risico dat jullie er mee stoppen.
anoniem_642da7e682a3f wijzigde dit bericht op 27-06-2020 14:13
0.16% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven