Samenwonen in zijn huis

30-06-2020 15:39 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door omstandigheden is het zo dat als ik ga samenwonen met mijn vriend, dit in zijn huis zou zijn.
Op dit moment ben ik ongeveer half half in zijn en mijn eigen huis.
De wil om samen te wonen is er bij mij, maar ik heb het er ook wel erg moeilijk mee dat ik mijn eigen huisje moet achterlaten.
Het was maar een tijdelijke woning, echter de eerste die ik helemaal zelf heb kunnen inrichten.
In vorige relaties kon ik nooit zo mijn gang gaan qua de inrichting van het huis.
Nu is mijn huidige vriend niet zo krampachtig, maar feit is natuurlijk wel dat ik in een huis kom wat al ingericht is.
Ik kan wel een ander kleed op de grond leggen, wat kussentjes kopen of iets dergelijks.. maar de basis is toch niet door mij uitgekozen.
Mede door mijn verleden met samenwonen voelt het alsof ik nu een stuk van mijzelf moet inleveren en alsof ik de controle weer verlies.
Ik weet niet goed wat ik met dit gevoel moet, want ik ben wel het liefst samen met mijn vriend en dat heen en weer gependel en gesleep met spullen en dubbele lasten is ook niet wat ik op de lange termijn in stand wil houden.
Herkent iemand dit? Hoe is dit bij jullie gegaan?
Vergeet niet genoeg taart te eten
Kun je niet samen met hem een grote make-over doen? En dan alles aanpakken, meubels, verf, inrichting. Zodat het echt voelt als een nieuw huis van jullie samen?
Alle reacties Link kopieren
Vraag aan je vriend of je jullie beider huis mag herinrichten.
Kan best zijn dat hij dat leuk vindt. Ik zou hem er wel bij vertellen dat bijvoorbeeld na een jaar hij weer een restyling mag doen.
Alle reacties Link kopieren
Samenwonen is altijd een proces: zijn meubelen, jouw meubelen
Samen kies je de leukste mix
Tja, en dan heurt er een andere kleur muur bij
etc
Alle reacties Link kopieren
PinkDress schreef:
30-06-2020 15:42
Kun je niet samen met hem een grote make-over doen? En dan alles aanpakken, meubels, verf, inrichting. Zodat het echt voelt als een nieuw huis van jullie samen?
Gelijk een relatietest er tegen aan gooien? Jij durft
Alle reacties Link kopieren
Mijn meubels zouden niet echt staan in zijn huis.
Ze zijn te klein voor de ruimte.
Hij heeft echt zo'n meubel set.
In principe vind ik zijn inrichting op een paar dingen na wel mooi (niet per se wat ik zou kiezen, maar ook geen doorn in mijn oog).
Maar het voelt niet 'eigen'. Alsof ik uit logeren ga maar dan voor hele lange tijd.
Vergeet niet genoeg taart te eten
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt toch ook meubels in je huidige huis? Dan kun je gewoon jouw boekenkast/eettafel/lamp meenemen en dan kan zijn boekenkast/eettafel/lamp naar de kringloop. Dat zijn huis als is ingericht betekent natuurlijk niet dat jouw meubels allemaal weg moeten.
Alle reacties Link kopieren
Unicorntje schreef:
30-06-2020 15:52
Mijn meubels zouden niet echt staan in zijn huis.
Ze zijn te klein voor de ruimte.
Hij heeft echt zo'n meubel set.
In principe vind ik zijn inrichting op een paar dingen na wel mooi (niet per se wat ik zou kiezen, maar ook geen doorn in mijn oog).
Maar het voelt niet 'eigen'. Alsof ik uit logeren ga maar dan voor hele lange tijd.
samen een nieuwe "meubelset" uitzoeken?

(ik vind meubelsets echt hell, maar goed)
Alle reacties Link kopieren
Inrichten doe je dit keer dus niet alleen, dat doe je samen.
Toen ik bij mijn inmiddels man introk heb ik wat kleedjes en kussentjes meegenomen voor in de huiskamer, overlegd welke meubels we wel en niet wilden houden en dergelijke.

Pas 2 jaar later hebben we de muur in de huiskamer een andere kleur gegeven omdat ik dat zwart echt veel te donker vond, maar er ook te lui voor was en op een of andere manier ook alweer aan gewend was.

Het zijn ook vooral de kleine dingetjes die het voor mij doen. Die mooie plant die we nu samen hebben uitgekozen, mijn eigen theepot, mijn lievelingsmok, mijn mooie dekbedovertrek die af en toe ook gewoon nog op bed ligt etc...

edit: mijn meubels waren ook veel te klein voor in zijn huiskamer, maar mijn bed was wel weer comfortabeler. Het wordt vanzelf ook jouw huis en mocht je echt niet kunnen wennen aan zijn meubels dan is het vroeg genoeg wat later om samen andere uit te zoeken.
saartje- wijzigde dit bericht op 30-06-2020 15:59
16.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat je in zijn huis gaat wonen betekent niet automatisch dat zijn meubels allemaal op de plek moeten blijven en jouw meubels maar weg moeten ofzo. Je gaat 2 huishoudens in 1 huis samenvoegen, dus dat betekent dat je uit het totaal van alle spullen de inrichting opnieuw samenstelt. Tenminste, zo hebben wij het destijds gedaan. Dat gaf mij daarna wel een echt thuisgevoel...
Om alles opnieuw te kopen zodat het 'echt van jullie samen is', zoals ergens werd gesuggereerd, lijkt mij zelf wat overdreven en zonde van het geld. Hopelijk komen jullie samen tot een goed compromis!
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
Hier ook gaan samenwonen in het huis van mijn vriend. Gelukkig was zijn woonkamer aan een make-over toe. Dit samen opgepakt en uitgekozen. Het voelt nu meer als eigen. Nu was het bij ons wel zo dat de spullen bij zowel hem als bij mij nog uit een samenwoon-periode waren. Jij hebt eigen spullen. In gesprek gaan met hem!

Wat betreft die relatietest van babbeleo: klopt ;-)! Hier geslaagd, hopelijk bij jullie ook.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
30-06-2020 15:53
samen een nieuwe "meubelset" uitzoeken?

(ik vind meubelsets echt hell, maar goed)
Ik hou ook totaal niet van die sets ... en om dat te veranderen, moet toch.... de hele set weg XD
Je kan moeilijk zo'n halve set hebben en dan een antiek kastje ertussen zetten, om maar even een voorbeeld te geven.
En ja, dan wordt het geheel best weer prijzig ook.
De bank vind ik qua model best mooi, maar de kleur vind ik niks.
Al met al zou dan dus alles vervangen moeten worden...
Vergeet niet genoeg taart te eten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat niet doen maar lekker in mijn huis blijven. Je kan je vriend rustig vertellen waarom.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Unicorntje schreef:
30-06-2020 16:00
Ik hou ook totaal niet van die sets ... en om dat te veranderen, moet toch.... de hele set weg XD
Je kan moeilijk zo'n halve set hebben en dan een antiek kastje ertussen zetten, om maar even een voorbeeld te geven.
En ja, dan wordt het geheel best weer prijzig ook.
De bank vind ik qua model best mooi, maar de kleur vind ik niks.
Al met al zou dan dus alles vervangen moeten worden...
tja
het wordt wel je woonplek hoor
Alle reacties Link kopieren
Moet het persé bij hem te doen zijn?

Waarom niet een nieuwe gezamenlijke plek zoeken, die je dan samen inricht?


Of waarom die meubelset niet verkopen en samen iets nieuws zoeken?
Waarom moet zijn meubelset blijven staan en zou jij niks - behalve wat kussens of een mat - van jou mogen meebrengen?



Kleine tip: Zorg dat je blijft ingeschreven staan bij de woningbouw.
Als hij nu al begint over zijn heilige meubels ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Samenwonen is geen verplichting toch?

Ik zou ook gewoon eerst nog even je eigen huis aanhouden.
En heb je nagedacht over de kosten? Als het zijn huis is en jij wordt niet mede(hoofd?)huurder op het contract of medeigenaar van koophuis zou ik niet dus ook niets aan de huur of hypotheek betalen en ook niet aan groot onderhoud meebetalen.

Wel aan de andere dingen.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 16:08
10.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan de meubelste niet verkocht worden? Het levert misschien best nog iets op, en dan kan je daar iets nieuws van kopen (of kijk ook weer tweedehands!). Er valt tweedehands zoveel te vinden dus het hoeft niet heel veel te kosten.

Ik zou het toch belangrijk vinden om gezamelijk te beslissen over de meubels, en dan moet het niet uitmaken in welk huis jullie gaan samenwonen.
Toen ik bij mijn vriend introk, heb ik al mijn persoonlijke spullen meegenomen en een plek gegeven. Ik heb ook spullen van hem genomineerd om weg te doen. Ik geloof dat hij alles wat ik lelijk vond eruit heeft gekieperd. Ik heb ook dingen verschoven, verhangen of verplaatst. Ik heb zelfs de indeling van zijn keukenkastjes veranderd omdat ik er gek van werd dat alles door elkaar stond. :biggrin:

Zijn meubels zijn blijven staan en die hebben we gaandeweg vervangen. Mijn meubels bleven achter in mijn huis zodat ik het gemeubileerd kon verhuren. We hebben 3 jaar geleden samen een huis gekocht en nu zijn er nog 2 prominente meubelstukken van hem. De rest is van ons samen of van mij.
Alle reacties Link kopieren
Wat zei hij toen je hem vertelde dat je zijn huis ook jouw thuis wou maken door wat van jezelf in te brengen?
Alle reacties Link kopieren
mijn vriend woonde nog thuis maar had best wel veel spullen. Ik heb gewoon ruimte gemaakt voor zijn spullen in de woonkamer en slaapkamer. En een kast gekocht voor zijn kleding.
Voor de woonkamer hebben we nieuwe eetkamer stoelen gekocht, een nieuwe salontafel en mijn tv meubel geverfd. Er komt nog een nieuwe bank en een stoel, en ik koop dan een kleed wat we mooi vinden.

Op die manier is het ook langzaam zijn huis aan het worden. In plaats van mijn huis met mijn meubels en hier en daar wat spullen van hem.

De spullen van mij waarvan we samen besloten hebben ze te vervangen zijn of verkocht op marktplaats of boven op zolder gezet. De bank verkopen we ook op marktplaats wanneer er een nieuwe komt.
Ben goed in andere dingen, maar spelling en grammatica horen daar niet bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens ooit ingetrokken met letterlijk 2 washandjes, 1 badhanddoek, 2 zakken kleren en een kist boeken en cd's (en misschien nog een toiletzakje tandpasta en shampoo).
Ik kwam van een gemeubelde studentenkamer.

Hij had alles.

Maar dat vond ik dus écht intrekken.
Niet samenwonen.

Het voelde voor mij toch echt pas samenwonen toen we samen een huis kochten. En aanvullende meubelstukken.


Het enige voordeel in die tijd:
Als het was tegengeslagen had ik ook niet veel te verhuizen gehad.


De washandjes leven overigens 13 jaar later nog :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Bij ons was het andersom, mijn vriend trok bij mij in & vond mijn inrichting niet mooi.
We hebben een nieuwe kast, salontafels en tvmeubel samen opnieuw gekocht, wel bewust niet teveel geld aan uit gegeven. De eettafel geverfd & stoelen + bank van mij bleven staan omdat we de intentie hadden om een ander huis te kopen op termijn.
Hij nam alleen zijn tv, beamer en wat plantjes mee.

Achteraf zonde, want met een half jaar samen een huis gekocht & complete inboedel opnieuw gekocht omdat de oude spullen te klein voor het nieuwe huis waren...
Hoewel we nu familie erg blij maken met onze ‘oude’ spullen 😅
Alle reacties Link kopieren
Als ik er zo over zou denken (en niet het gevoel zou hebben dat er iets aan te doen is!) zou ik niet gaan samenwonen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Meubelsets is ook typisch een mannending, of voor mensen met geen gevoel voor styling.
Jullie verkopen allebei alles, en met dat geld nieuwe dingen uitzoeken. Zal nog wel wat geld bij moeten natuurlijk.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
30-06-2020 16:18

De washandjes leven overigens 13 jaar later nog :-D.
Ik weet niet waarom maar ik moet ineens aan gastendoekjes denken...
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven