Samenwonen in zijn huis

30-06-2020 15:39 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door omstandigheden is het zo dat als ik ga samenwonen met mijn vriend, dit in zijn huis zou zijn.
Op dit moment ben ik ongeveer half half in zijn en mijn eigen huis.
De wil om samen te wonen is er bij mij, maar ik heb het er ook wel erg moeilijk mee dat ik mijn eigen huisje moet achterlaten.
Het was maar een tijdelijke woning, echter de eerste die ik helemaal zelf heb kunnen inrichten.
In vorige relaties kon ik nooit zo mijn gang gaan qua de inrichting van het huis.
Nu is mijn huidige vriend niet zo krampachtig, maar feit is natuurlijk wel dat ik in een huis kom wat al ingericht is.
Ik kan wel een ander kleed op de grond leggen, wat kussentjes kopen of iets dergelijks.. maar de basis is toch niet door mij uitgekozen.
Mede door mijn verleden met samenwonen voelt het alsof ik nu een stuk van mijzelf moet inleveren en alsof ik de controle weer verlies.
Ik weet niet goed wat ik met dit gevoel moet, want ik ben wel het liefst samen met mijn vriend en dat heen en weer gependel en gesleep met spullen en dubbele lasten is ook niet wat ik op de lange termijn in stand wil houden.
Herkent iemand dit? Hoe is dit bij jullie gegaan?
Vergeet niet genoeg taart te eten
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
30-06-2020 16:20
Ik weet niet waarom maar ik moet ineens aan gastendoekjes denken...
Ik heb mij dan ook jaren "te gast" gevoeld in zijn appartement.

Heb zelfs maanden uit mijn reistassen geleefd, omdat er nu éénmaal iemand te tam was om een kast leeg te maken.
(Lees: Ik heb de vrijgezel- en alleen-leven-gewoontes er stevig moeten uitmeppen.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Waarom wil je gaan samenwonen? Het klinkt niet alsof je er veel zin in hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook zo bij (inmiddels) man ingetrokken en ben eerlijk gezegd nooit echt aan zijn huis gewend. Muurtje schilderen en wat kleden en kussens toevoegen hielp wel wat.

Na twee jaar samenwonen zijn we dan ook samen naar iets nieuws op zoek gegaan, dat we wel helemaal vanaf het begin samen hebben ingericht. Dus niet echt tips, maar wel herkenbaar ;)
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn man bij mij introk. (Ik had een koopflat hij huur was dus snel duidelijk. Hebben we alle meubels weggedaan en samen nieuwe uitgekozen. Vloerdekking vervangen voor laminaat. Muren waren wel goed nog. Voelde voor ons allebei gelijk fijn. Net of je zelf ook verhuisd ben.
Pluk de dag...
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou die meubelset en dat antieke kastje niet kunnen? Wij hebben een vrij moderne inrichting en vervolgens hebben we een servieskastje van de moeder van mijn stiefvader neergezet en een jaren '60 stoeltje wat hij uit zijn huis heeft meegenomen. Dat maakt ons huis juist van ons.

Ik zou het gewoon even met je vriend overleggen, want ik denk dat je nu ook een hoop invult voor je vriend op basis van je ervaringen uit het verleden. Misschien vindt hij die meubelset inmiddels ook foeilelijk en hoopt hij dat jij voorstelt om iets anders te kopen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is bij mij komen wonen. Ik had een koophuis en hij een huurappartement dus dat was logisch. Ik had pas 1,5 jaar daarvoor het huis gekocht en alle meubels, dus het was niet echt een optie om samen nieuwe meubels te gaan kopen. Zijn meubels pasten qua omvang ook niet in mijn huis. We hebben vooral zijn planten en accessoires een mooie plek gegeven. Mijn vriend vond het totaal geen probleem. Zijn moeder overigens wel....
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, ik heb 11 jaar in het huis gewoond waar mijn man ook een jaar of 10 met zijn ex vrouw heeft gewoond. Nooit last van gehad, vond het een heerlijk huis. Zelfs jaren hetzelfde bed gehad :-D . Wel met nieuwe matrassen en beddengoed natuurlijk. Maar ik ben dan ook niet zo moeilijk in die dingen.
Gewoon eigen maken met fijne spulletjes zodat het ook echt jouw plekje wordt. Nu hebben we samen een ander huis gekocht en dat is ook heel fijn.
anoniem_399172 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 16:38
0.45% gewijzigd
Watwordthierverzweeg’n
Alle reacties Link kopieren
Je hebt 'een verleden' met samenwonen.
Je hebt nu al het gevoel dat je teveel van jezelf moet inleveren
Je hebt het gevoel dat je controle verliest.

Allemaal jouw eigen woorden. Pfoe, dat is nogal wat. Gaat dat echt alleen over inrichting? Ik denk dat je er nog lang niet aan toe bent om samen te wonen, en dat is prima.
Verder vraag ik me af of je nog onverwerkte ervaringen hebt. Anders vind ik dat je wel erg veel ophangt aan meubels.
Alle reacties Link kopieren
Unicorntje schreef:
30-06-2020 16:00
Ik hou ook totaal niet van die sets ... en om dat te veranderen, moet toch.... de hele set weg XD
Je kan moeilijk zo'n halve set hebben en dan een antiek kastje ertussen zetten, om maar even een voorbeeld te geven.
Hoezo niet? Dat kan toch gewoon. Zat mensen die alleen de buffetkast en salontafel kopen van de set een ander bijzettafeltje, tv-meubel en eettafel erbij, misschien nog iets tweedehands of een gepimpt kastje erbij.
Die mix maakt het juist van jullie!
Alle reacties Link kopieren
Hij staat wel open voor concessies, maar zoals bij de meeste mannen, als het dan heel concreet wordt komen er toch allerlei maar's boven tafel.
Ik weet ook niet of we voor altijd hier zullen blijven wonen maar in ieder geval een aantal jaar.
Alles verkopen en dan samen nieuwe spullen kopen vind ik nog best een goed idee.
Ik zal hem dat eens voorleggen.
Toen ik dit met een vriendin besprak gaf zij aan dat hij wel gek zou zijn om zijn hele inboedel te verkopen omdat ik een bepaalde kleur niet mooi vind.. en als het dan over zou gaan had hij dat voor niks gedaan.
Daardoor begon ik aan mijzelf te twijfelen, ben ik misschien te veeleisend? Moet ik geduld hebben totdat wij ooit samen wat kopen?
Maar tot die tijd word ik ook wel graag blij van mijn omgeving to be honest...
Vergeet niet genoeg taart te eten
Lekker apart blijven wonen en pas gaan samenwonen als je er echt aan toe bent. Misschien kunnen jullie op termijn een huis kopen dat van jullie samen is, dat voelt vast beter dan nu hals over kop in zijn huis te gaan wonen, omdat je wordt gedwongen door omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Lekker samen naar de woonstore om het bestaande te pimpen met jullie samen uitgekozen accessoires. Dat maakt echt veel verschil; een vloerkleed/ schilderij/ plant ed.

Daarna de komende jaren steeds iets vervangen op het moment dat je iets tegen komt waar je samen heel blij van wordt.

Hier kwam vriend bij mij en hij had luxere meubels dan ik.... werd ook niet heel vrolijk van die intocht van zijn spullen ;) maar toen eenmaal mijn spullen er op stonden en we samen een paar nieuwe dingetjes kochten werd het steeds meer eigen. Het is ook een proces. Al zou je alles nieuw kopen is het nog steeds niet direct jouw huis.... het moet groeien tot jullie huis.
Alle reacties Link kopieren
Unicorntje schreef:
30-06-2020 16:37
Alles verkopen en dan samen nieuwe spullen kopen vind ik nog best een goed idee.
Ik zal hem dat eens voorleggen.
Toen ik dit met een vriendin besprak gaf zij aan dat hij wel gek zou zijn om zijn hele inboedel te verkopen omdat ik een bepaalde kleur niet mooi vind.. en als het dan over zou gaan had hij dat voor niks gedaan.
Daardoor begon ik aan mijzelf te twijfelen, ben ik misschien te veeleisend? Moet ik geduld hebben totdat wij ooit samen wat kopen?
Ik zou dit niet zo snel doen. Maar het ligt er aan hoe oud de meubels zijn en hoeveel geld jullie er voor over hebben. Voor tweedehands meubels krijg je in ieder geval niet veel. Je zou andere tweedehands meubels kunnen kopen misschien.

Is het verven van kasten etc misschien een optie als je het echt lelijk vindt?
In vorige relaties kon ik nooit zo mijn gang gaan qua de inrichting van het huis.

Tja, ik zou lekker mijn eigen woning aanhouden. Geen idee hoe snel je alle andere keren ging samenwonen.

En als jullie echt vol overtuiging zijn, dan samen voor een nieuwe woning gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
30-06-2020 16:49
In vorige relaties kon ik nooit zo mijn gang gaan qua de inrichting van het huis.

Tja, ik zou lekker mijn eigen woning aanhouden. Geen idee hoe snel je alle andere keren ging samenwonen.

En als jullie echt vol overtuiging zijn, dan samen voor een nieuwe woning gaan.
Ja, en bovendien: als To wel 'haar gang kan gaan' dan zit de andere partij dus in de positie van to nu. Het is toch ook weer niet eerlijk als To alle stemrecht heeft over de inrichting? Dat lijkt ze te willen. Maar wat dacht je van samen?
Alle reacties Link kopieren
Unicorntje schreef:
30-06-2020 16:37
Hij staat wel open voor concessies, maar zoals bij de meeste mannen, als het dan heel concreet wordt komen er toch allerlei maar's boven tafel.
Ik weet ook niet of we voor altijd hier zullen blijven wonen maar in ieder geval een aantal jaar.
Alles verkopen en dan samen nieuwe spullen kopen vind ik nog best een goed idee.
Ik zal hem dat eens voorleggen.
Toen ik dit met een vriendin besprak gaf zij aan dat hij wel gek zou zijn om zijn hele inboedel te verkopen omdat ik een bepaalde kleur niet mooi vind.. en als het dan over zou gaan had hij dat voor niks gedaan.
Daardoor begon ik aan mijzelf te twijfelen, ben ik misschien te veeleisend? Moet ik geduld hebben totdat wij ooit samen wat kopen?
Maar tot die tijd word ik ook wel graag blij van mijn omgeving to be honest...
Dus hij - of je vriendin - gaat er al van uit dat jullie relatie een tijdelijk iets is?

Gezellige insteek qua samenwonen.


En als het ooit uitraakt neem jij jouw spullen mee, heeft hij zijn spullen en de gezamenlijke dingen verdelen jullie.
Blijft er nog altijd minstens een half huis aan meubels over.

Nu laat jij alles achter en als het ooit uitraakt heb je zowat geen één meubelstuk meer.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
TO, je reageert niet op vragen waarom het per se in zijn huis moet. Is het toevallig zo dat jouw tijdelijke woning op z'n einde loopt en je ook daarom bij hem gaat wonen? Omdat je straks geen woning meer hebt? Zo nee, dan zou ik lekker blijven zitten waar je zit voor nu. Jullie klinken beiden weinig enthousiast.
Alle reacties Link kopieren
wat doet hij om je meer thuis te laten voelen? heeft hij al extra plek gecreëerd? wil hij niet een muur verven in je favoriete kleur?
Lorem Ipsum
Jufjoke schreef:
30-06-2020 16:54
Ja, en bovendien: als To wel 'haar gang kan gaan' dan zit de andere partij dus in de positie van to nu. Het is toch ook weer niet eerlijk als To alle stemrecht heeft over de inrichting? Dat lijkt ze te willen. Maar wat dacht je van samen?
Ben ik het helemaal mee eens. TO komt nogal 'dwingend' over. Zij gaat bij hem wonen en plots moet de ganse sfeer naar haar zin zijn. Wie weet welke lijken vallen er nog uit de kast eens ze samenwonen en blijkt het koppel toch geen goeie combinatie. Kan vriend weer op zoek naar meubelset.
TO, zou jij het leuk vinden als iemand die bij jou kwam inwonen zo ongeveer de ganse inrichting veranderde? Het is wel jouw vriend zijn eigenheid. Ik zou schrik hebben om met zo iemand als jij te gaan samenwonen, met de gedachte van 'binnen 2 jaar schiet er van mezelf niks meer over'.

Succes met het samenwonen toch.
Lastig lastig om dit te beoordelen zonder beeld. TO doe eens een plaatje van een meubelset die er op lijkt? Weten we waar we het over hebben ongeveer.
Wissewis schreef:
30-06-2020 16:25
Ik heb mij dan ook jaren "te gast" gevoeld in zijn appartement.

Heb zelfs maanden uit mijn reistassen geleefd, omdat er nu éénmaal iemand te tam was om een kast leeg te maken.
(Lees: Ik heb de vrijgezel- en alleen-leven-gewoontes er stevig moeten uitmeppen.)
Was een Nederlands grapje over die gastendoekjes. :lol:
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
30-06-2020 16:35
Je hebt 'een verleden' met samenwonen.
Je hebt nu al het gevoel dat je teveel van jezelf moet inleveren
Je hebt het gevoel dat je controle verliest.

Allemaal jouw eigen woorden. Pfoe, dat is nogal wat. Gaat dat echt alleen over inrichting? Ik denk dat je er nog lang niet aan toe bent om samen te wonen, en dat is prima.
Verder vraag ik me af of je nog onverwerkte ervaringen hebt. Anders vind ik dat je wel erg veel ophangt aan meubels.
Het klopt dat de relatie met mijn ex behoorlijk bepalend is geweest voor mijn beeld van samen wonen terwijl het verlangen er met mijn huidige vriend echt wel is.
Vergeet niet genoeg taart te eten
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
30-06-2020 16:26
Waarom wil je gaan samenwonen? Het klinkt niet alsof je er veel zin in hebt.
Omdat ik graag samen ben met mijn vriend en samen een toekomst wil.
Vergeet niet genoeg taart te eten
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
30-06-2020 17:05
TO, je reageert niet op vragen waarom het per se in zijn huis moet. Is het toevallig zo dat jouw tijdelijke woning op z'n einde loopt en je ook daarom bij hem gaat wonen? Omdat je straks geen woning meer hebt? Zo nee, dan zou ik lekker blijven zitten waar je zit voor nu. Jullie klinken beiden weinig enthousiast.
Nee ik hoef niet weg uit mijn eigen woning. Maar het is geen officiële woning en hij heeft een koopwoning. Dan is het wel logisch dat ik bij hem ga en niet andersom.
Vergeet niet genoeg taart te eten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben heel zijn huis van top tot teen aangepakt. Niet zomaar wat kussentjes.. gewoon echt alles aangepakt. Voel me thuis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven