Huwelijkse voorwaarden / testamenten nodig?

30-06-2020 18:10 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik gaan binnenkort trouwen. Iedereen om ons heen zegt dat we dan eerst langs de notaris moeten, voor het opstellen van huwelijkse voorwaarden. Ook hebben wij geen van beiden een testament, iets wat ook niet schijnt te kunnen als je volwassen bent. Ik stond dus al op het punt om een afspraak bij een notaris te maken maar ging toen eens goed nadenken, wat is nu eigenlijk de meerwaarde van huwelijkse voorwaarden en testamenten?

De situatie is als volgt:
Ik:
- Zwanger
- Student, klein inkomen uit bijbaantje. Ik zou deze zomer afstuderen maar door (zwangerschaps-) ziekte en corona loopt dat minimaal 1,5 jaar vertraging op.
- Zodra ik afgestudeerd ben hoop ik een baan te krijgen met goed salaris.
- Eigen koophuis, hypotheekvrij
- Flinke spaarrekening
Vriend:
- Geen flinke spaarrekening of dure bezittingen.
- Werkte tot voor kort (we leefden van zijn inkomen), maar gaat vanaf september weer naar school
- Zal ook na zijn nieuwe studie nooit veel gaan verdienen.

Deze situatie is de reden dat mijn omgeving aandringt op huwelijkse voorwaarden. MAAR: ik heb begrepen dat het tegenwoordig zo is, dat de bezittingen voor het huwelijk niet meer automatisch van de partner worden. Mochten we dus gaan scheiden, kan mijn vriend geen aanspraak maken op mijn spaargeld of huis. Ik zie de meerwaarde van aanvullende huwelijkse voorwaarden dus niet zo goed? Dat ik over een tijdje flink meer zal gaan verdienen en kostwinnaar zal worden, doet daar wat mij betreft niks aan af. We hebben een gezamenlijk leven en onze inkomsten gaan al een paar jaar op een grote hoop. Wie dan precies welk deel inbrengt interesseert ons niet zo.

Verder hebben wij geen van beiden bijzondere wensen mbt onze nalatenschap. Als ik doodga, mag mijn vriend alles hebben en andersom. Mochten we tegelijk komen te overlijden mag ons kind alles krijgen. Volgens mij is dat allemaal al automatisch zo geregeld wanneer je getrouwd bent.

Voogdij voor ons ongeboren kind kan tegenwoordig online geregeld worden. Wat missen wij, wat we toch nog zouden moeten regelen bij een notaris? Wat niet automatisch al zo geregeld is bij de wet?
Alle reacties Link kopieren
Als je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent gaan jouw spullen niet automatisch naar je man wanneer je dood gaat. Dat gaat naar je familie als je geen kind hebt of kind onder de 18 is. Als kind boven de 18 is dan wel meteen naar kind.

Als je huwelijkse voorwaarden wil trouwen moet je specifiek erbij gaan zetten dat je wil dat jouw spullen naar je man gaat wanneer je dood gaat. Dat doe je bij een testament.
Wij zijn juist getrouwd om niet naar de notaris te hoeven. In een huwelijk evolueert de boel met je mee, bij een notaris moet je iedere wijziging aan laten passen.

Tegenwoordig trouw je inderdaad automatisch onder huwelijkse voorwaarden. Alles wat voor het huwelijk van iemand is, blijft van die persoon en grote giften, bonussen of erfenissen op naam, verworven tijdens het huwelijk, blijven in geval van scheiding ook van de ontvanger en hoeven niet gedeeld te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch gewoon langs de notaris gaan om je voor te laten lichten ook mbt het kindje.
Kost misschien wat geld, maar kan je ook heel veel (geld en ellende) besparen mocht het ooit fout gaan op wat voor manier dan ook. (scheiding, overlijden etc)
Een notaris kan ook meedenken over wat voor jullie situatie het beste is. Gewoon doen!
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
ExodusRedux schreef:
30-06-2020 18:24
Als je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent gaan jouw spullen niet automatisch naar je man wanneer je dood gaat. Dat gaat naar je familie als je geen kind hebt of kind onder de 18 is. Als kind boven de 18 is dan wel meteen naar kind.

Als je huwelijkse voorwaarden wil trouwen moet je specifiek erbij gaan zetten dat je wil dat jouw spullen naar je man gaat wanneer je dood gaat. Dat doe je bij een testament.
Volgens mij niet, hoor. Echtgenoot is altijd eerste erfgenaam.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
30-06-2020 18:31
Wij zijn juist getrouwd om niet naar de notaris te hoeven. In een huwelijk evolueert de boel met je mee, bij een notaris moet je iedere wijziging aan laten passen.

Tegenwoordig trouw je inderdaad automatisch onder huwelijkse voorwaarden. Alles wat voor het huwelijk van iemand is, blijft van die persoon en grote giften, bonussen of erfenissen op naam, verworven tijdens het huwelijk, blijven in geval van scheiding ook van de ontvanger en hoeven niet gedeeld te worden.
Je hoeft zeker niet voor elke verandering in je leefsituatie naar de notaris. Een goed testament omschrijft meerdere situaties (bijv wel of geen kinderen, wie als eerste overlijdt, moeten schoonkinderen ook erven etc).
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
En wat als je je huis verkoopt en samen een nieuw huis koopt. Van wie is dat dan als jullie uit elkaar gaan? En wat als dat oude verkochte huis onderwaarde heeft, wie betaalt dat dan? En als er overwaarde is, voor wie is dat?

Je kunt ook naar een notaris voor advies. Ik zou dat doen.
Als je trouwt zijn de meeste dingen automatisch geregeld. Tegenwoordig betekent dat wat voor het trouwen van een van beide was, dat tijdens en na eventuele scheiding ook nog zo is. Alles wat in het huwelijk wordt aangeschaft, wordt geacht van beide te zijn.

Erfgenamen is dan ook direct geregeld, echtgenoot is eerste erfgenaam, voor wat betreft kinderen als erfgenaam is bij wet geregeld.

Je moet dus alleen naar de notaris als je iets afwijkends wil of als je een voogd wil aanwijzen voor het geval er met jullie beide iets gebeurd.
ExodusRedux schreef:
30-06-2020 18:24
Als je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent gaan jouw spullen niet automatisch naar je man wanneer je dood gaat. Dat gaat naar je familie als je geen kind hebt of kind onder de 18 is. Als kind boven de 18 is dan wel meteen naar kind.

Als je huwelijkse voorwaarden wil trouwen moet je specifiek erbij gaan zetten dat je wil dat jouw spullen naar je man gaat wanneer je dood gaat. Dat doe je bij een testament.
.
Klopt niet. Wel / geen HV bepaalt hoe groot de te verdelen erfenis is (of jouw boedel alleen van jou is of gedeeld met je man). De wettelijke verdeling an sich heeft daar niets mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Hou er rekening mee dat als jullie gaan scheiden jij waarschijnlijk een flink bedrag aan partneralimentatie moet betalen. Dat is mijn hoofdreden om niet te trouwen, die wederzijdse financiele afhankelijkheid na een scheiding. Wij hebben een samenlevingscontract met twee testamenten waarin staat opgenomen dat bij overlijden alles naar de langstlevende gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd geleerd dat als een van de partners een flink bedrag/huis/aanstaande erfenis wat dan ook in brengt, het heel verstandig is om op huwelijkse voorwaarden te trouwen. Ook als er een eigen bedrijf is of ambitie voor eigen bedrijf. Of dat met de huidige regelgeving ook zo is weet ik niet zeker
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in onze huwelijkse voorwaarden laten opstellen dat we afzien van partneralimentatie. Als we ooit scheiden, willen we dat niet van elkaar.

Overigens gaan onze bezittingen bij overlijden wel naar de ander, gewoon zoals het wettelijk geregeld is. Eerst partner en dan kinderen. Dus niet naar andere familieleden.

In jouw geval zou ik wel voorwaarden laten opstellen ivm evt. overwaarde etc. Een advies van de notaris kan sowieso geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
30-06-2020 18:24
Als je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent gaan jouw spullen niet automatisch naar je man wanneer je dood gaat. Dat gaat naar je familie als je geen kind hebt of kind onder de 18 is. Als kind boven de 18 is dan wel meteen naar kind.

Als je huwelijkse voorwaarden wil trouwen moet je specifiek erbij gaan zetten dat je wil dat jouw spullen naar je man gaat wanneer je dood gaat. Dat doe je bij een testament.
Wat een gel*l, excuses le mot...
Huwelijksvoorwaarden staan compleet los van de vererving van je nalatenschap en als je getrouwd bent, ben je inderdaad automatisch elkaars erfgenaam.
Bel even een notaris voor advies!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
30-06-2020 18:31
Wij zijn juist getrouwd om niet naar de notaris te hoeven. In een huwelijk evolueert de boel met je mee, bij een notaris moet je iedere wijziging aan laten passen.

Tegenwoordig trouw je inderdaad automatisch onder huwelijkse voorwaarden. Alles wat voor het huwelijk van iemand is, blijft van die persoon en grote giften, bonussen of erfenissen op naam, verworven tijdens het huwelijk, blijven in geval van scheiding ook van de ontvanger en hoeven niet gedeeld te worden.
Dit. m.i. hoef je ook niet langs de notaris. Je man wordt automatisch erfgenaam en daarna je kinderen in de volgende lijn.
Alle reacties Link kopieren
eilean schreef:
30-06-2020 20:02
Wij hebben in onze huwelijkse voorwaarden laten opstellen dat we afzien van partneralimentatie. Als we ooit scheiden, willen we dat niet van elkaar.
Dat mag helemaal niet, zie artikel 1:400 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek: 'Overeenkomsten waarbij van het volgens de wet verschuldigde levensonderhoud wordt afgezien, zijn nietig.'

Hoe kan een notaris dat nou hebben opgenomen? Of staat er iets anders?
Best lullig want volgens de huidige wetgeving is zo'n beding dus nietig en kun je er in het voorkomende geval dus ook geen beroep op doen...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
30-06-2020 20:11
Dit. m.i. hoef je ook niet langs de notaris. Je man wordt automatisch erfgenaam en daarna je kinderen in de volgende lijn.
Nee, kinderen worden meteen erfgenaam, alleen kunnen ze hun erfdeel niet meteen opeisen.
Dit kun je trouwens ook anders regelen, maar dat moet dan bij testament.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
30-06-2020 18:24
Als je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent gaan jouw spullen niet automatisch naar je man wanneer je dood gaat. Dat gaat naar je familie als je geen kind hebt of kind onder de 18 is. Als kind boven de 18 is dan wel meteen naar kind.

Als je huwelijkse voorwaarden wil trouwen moet je specifiek erbij gaan zetten dat je wil dat jouw spullen naar je man gaat wanneer je dood gaat. Dat doe je bij een testament.
Bij overlijden gaat het verder alsof het in gemeenschap van goederen was. Bij scheiden is het een ander verhaal.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Je kunt laten opstellen dat je afziet van partneralimentatie, echter heeft dit geen wettelijke basis.
Dus mocht een van de echtgenoten na scheiding een beroep moeten doen op een bijstandsuitkering, zal de gemeente checken of er een andere voorliggende voorziening is; alimentatie van de voormalige partner.
Ongeacht clausules in huwelijkse voorwaarden/scheidingsconvenanten.
De toekomst is niet meer wat het was
eilean schreef:
30-06-2020 20:02
Wij hebben in onze huwelijkse voorwaarden laten opstellen dat we afzien van partneralimentatie. Als we ooit scheiden, willen we dat niet van elkaar.

Kan ik met huwelijkse voorwaarden alimentatie voorkomen?
Nee, het is niet mogelijk om met behulp van huwelijkse voorwaarden verplichtingen tot partneralimentatie te voorkomen of in een clausule uit te sluiten. De wet staat dat simpelweg niet toe. Het zou er namelijk op neerkomen dat hiermee andere regels overtreden worden. Regels over onder andere het terugvorderen van uitgekeerde bijstand. U zou natuurlijk wat onderhands kunnen afspreken of een wens in de huwelijkse voorwaarden kunnen laten opnemen, maar echt rechtsgevolgen heeft zo’n wens niet. Er ontbreekt immers een bindend karakter.

Onderling afspreken

Wat u wel kunt doen voor het uitsluiten van huwelijkse voorwaarden is om met elkaar afspraken te maken tijdens de scheidingsprocedure. Een afspraak om in beginsel af te zien van partneralimentatie. Mocht straks u of uw (ex-)partner niet volledig in het levensonderhoud kunnen voorzien, is daar nog altijd de mogelijkheid om alsnog iets te regelen over partneralimentatie.


https://010notaris.nl/faq/kan-ik-huweli ... itsluiten/
Alle reacties Link kopieren
Huwelijkse- en partnerschapsvoorwaarden
Als je het anders wilt regelen, kan je dat in de huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden aangeven. Dat doe je bij de notaris. In de voorwaarden kun je onder andere vastleggen hoe je de bezittingen verdeelt, wie rentevergoeding betaalt, wat er gebeurt bij een scheiding. Het kan verstandig zijn om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen als de één veel meer vermogen heeft dan de ander.
https://bieb.knab.nl/hypotheken/eigen-w ... oe-zit-dat

Ik zou wel iets regelen, je hebt een afbetaald huis en vermogen. De inbreng begint al ongelijk.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
eilean schreef:
30-06-2020 20:02
Wij hebben in onze huwelijkse voorwaarden laten opstellen dat we afzien van partneralimentatie.
Zoals aangegeven: dat kan niet. Zodra een van jullie bijvoorbeeld werkloos wordt na de scheiding, dan gaat degene die werkt echt partneralimentatie betalen. De overheid klopt namelijk eerst aan bij de expartner voordat zij de bijstand zelf gaat uitkeren.

Daarnaast: veel afspraken die je onderling maakt voor een huwelijk, gelden opeens niet meer na een huwelijk vanwege de vele emoties die erbij komen kijken. Je kunt nu doodleuk zeggen dat je geen partneralimentatie wil na een scheiding, maar als je man de loterij wint en ervan door gaat met een 20jarige, dan wordt de situatie toch echt anders ;)
Het huis + spaargeld heb je geërfd/gekregen neem ik aan? Ik zou het bezit wat je nu hebt buiten je huwelijk houden en alles wat jullie tijdens het huwelijk opbouwen delen. Aangezien jullie samen een kind krijgen, lijkt me dat de beste en meest eerlijke optie in jullie situatie.
Tickel schreef:
30-06-2020 20:16
Bij overlijden gaat het verder alsof het in gemeenschap van goederen was. Bij scheiden is het een ander verhaal.
Volgens mij betaal je wel een hogere erfbelasting in een 'nieuw' huwelijk, omdat het dus niet allemaal van elkaar is.
Maar tot 6,5 ton zit er een korting op. Weet niet precies hoe het zit, maar is gewoon te vinden op google
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
30-06-2020 20:50
Volgens mij betaal je wel een hogere erfbelasting in een 'nieuw' huwelijk, omdat het dus niet allemaal van elkaar is.
Maar tot 6,5 ton zit er een korting op. Weet niet precies hoe het zit, maar is gewoon te vinden op google
Wat bedoel je precies?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
30-06-2020 20:48
Het huis + spaargeld heb je geërfd/gekregen neem ik aan? Ik zou het bezit wat je nu hebt buiten je huwelijk houden en alles wat jullie tijdens het huwelijk opbouwen delen. Aangezien jullie samen een kind krijgen, lijkt me dat de beste en meest eerlijke optie in jullie situatie.
Klopt. En wat je beschrijft is precies hoe vriend en ik het voor ons zien. Naar wat ik begrijp is dat precies de strekking van de beperkte gemeenschap van goederen, dus ik weet niet zo goed wat huwelijkse voorwaarden dan voor meerwaarde hebben.
chocolol schreef:
30-06-2020 18:42
En wat als je je huis verkoopt en samen een nieuw huis koopt. Van wie is dat dan als jullie uit elkaar gaan? En wat als dat oude verkochte huis onderwaarde heeft, wie betaalt dat dan? En als er overwaarde is, voor wie is dat?

Je kunt ook naar een notaris voor advies. Ik zou dat doen.
Kunnen we dat dan niet tegen die tijd bezien? Laten vastleggen bij de notaris? Gezien onze situatie zal ik een eventueel nieuw huis waarschijnlijk weer alleen kopen. Als we dat nieuwe huis willen laten financieren zal dat ook enkel op mijn naam zijn, aangezien vriend geen noemenswaardig inkomen zal hebben.

Kan je me uitleggen wat je precies bedoelt met onder-/overwaarde? Ik weet niet beter dan dat daar enkel sprake van is wanneer er nog een hypotheek op het huis rust?
mdh schreef:
30-06-2020 20:17
Je kunt laten opstellen dat je afziet van partneralimentatie, echter heeft dit geen wettelijke basis.
Dus mocht een van de echtgenoten na scheiding een beroep moeten doen op een bijstandsuitkering, zal de gemeente checken of er een andere voorliggende voorziening is; alimentatie van de voormalige partner.
Ongeacht clausules in huwelijkse voorwaarden/scheidingsconvenanten.
Als we uit elkaar zouden gaan, zou mijn vriend sowieso van een uitkering afhankelijk zijn (deels arbeidsongeschikt). Oftewel: ik zal hoe dan ook partneralimentatie moeten betalen. Voor nu zou ik dat ook prima vinden (maar dat is na scheiding waarschijnlijk wel anders haha), want ik zou het niet fijn vinden als de vader van mijn kind maar moeilijk rond zou kunnen komen, dat is voor kind ook niet fijn.
Tickel schreef:
30-06-2020 20:26
https://bieb.knab.nl/hypotheken/eigen-w ... oe-zit-dat

Ik zou wel iets regelen, je hebt een afbetaald huis en vermogen. De inbreng begint al ongelijk.
Zoals wat dan? In de link die je post lees ik ook niet wat precies de meerwaarde van huwelijkse voorwaarden is (bovenop de beperkte gemeenschap van goederen die sowieso standaard is).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven