Moeite met gewoonten in de familie

04-07-2020 15:08 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn Surinaamse familie is het heel normaal dat iedereen zich met elkaar bemoeit, ik zie dit vooral bij de oudere generatie, als kind was het heel normaal dat een oom of tante jouw ergens op aansprak, jou naar de winkel stuurde voor een boodschap, of iets van je af pakte om dat vervolgens weg te geven aan een nichtje of neefje die minder bedeeld was, ondertussen zijn we allemaal volwassen en hebben we zelf kinderen, maar ik merk dat er een stuk of 4 van die oudere generatie in de tijd zijn blijven steken en niet door ( willen ) hebben dat tijden en mensen veranderen, en ik merk dat ik heel heftig op die 4 bejaarden reageer, ik kan die mensen met hun ouderwetse instelling niet luchten, en ik heb mijn kinderen ook geïnstrueerd, dat als een van ze iets tegen ze zegt dat ze dan gelijk naar mij toe moeten komen, en dan zal ik ze eens even.

Ik vraag me eigenlijk af waarom deze mensen zo snel in mijn irritatiezone zitten , ik denk zelf dat het komt doordat ik mij altijd heb geërgerd aan de bemoeizucht van familie, maar dat ik daar als kind niks mee kon, en de geschiedenis gaat zich niet herhalen bij mijn kinderen, daarom zit ik overal bovenop, dus ik zit in een soort cirkel waar ik uit wil komen. Ik kom deze mensen ook alleen tegen op verjaardagen, waar ik standaard geheel tegen alle regels in groet met hallo, in plaats van met de gebruikelijke respectvolle dag tante en oom zoals mij dat geleerd is, gewoon puur om te stangen.
Het lijkt wel alsof ik mij nu pas afzet tegen mijn familie, maar dat is raar gezien het feit dat ik allang niet meer puber.

Heeft iemand tips hoe om te gaan met lastige familieleden??
( wat ik waarschijnlijk zelf ook ben)
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Niet meer naar die verjaardagen gaan?
Ze negeren?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook beleefd zijn en onder tussen duidelijk zijn over jouw grenzen en die van je kinderen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij voor een stuk ook gewoon een cultuur-clash.

Jij bent nu éénmaal in Nederland opgegroeid met Nederlandse gewoontes.
En stoort je aan hun Surinaamse afpakkerij.

Iets wat zich bovendien jaren heeft opgestapeld en wat je nooit uitgesproken hebt tegen hen.

Moet je persé naar alle verjaardagen waar zij ook zijn?
Steek het desnoods op je kinderen dat je er niet elke keer bij bent. "Ja, Jantje moest slapen." of "Elsje moet naar een feestje van een vriendin."

Je hoeft je natuurlijk niet elke keer te verstoppen, maar ik zou een deel van de feestjes waar zij zijn gaan skippen.


En dingen lossen zich na een tijd vanzelf op als die tantes 90 worden :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Proberen je volwassen te gedragen en je te oefenen in tolerantie een optie?
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden je eigen ouder er van ; het zijn tenslotte hun broers/ zussen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wow, waarom sta je zo op scherp? 'dan zal ik ze wel even' ??? Zal je ze wat? In elkaar slaan? Doe eens even rustig en geef gewoon op een normale manier je grenzen aan als ze eroverheen gaan. Dat is een mooi voorbeeld voor je kinderen.
En anders, als je dat niet kunt: geen contact mee hebben. Of negeren.
Maar jeetje, wat een boosheid.
Alsof zij er wat aan kunnen doen dat jij nooit voor je grenzen bent opgekomen. Maar goed, dat kun je alsnog gaan doen. Maar niet zo vijandig, hoor.
Je hebt geen controle over deze mensen en misschien als je dat echt volledig beseft , je daar je rust in kunt vinden . Laat hun gedrag jouw fatsoen en persoonlijkheid niet aantasten , want dat doet het nu wel . Deze mensen zitten vast in een bepaald gedrag en dat ga jij in je eentje echt niet meer veranderen . Blijf fatsoenlijk en gedraag je gewoon zoals je gewend bent en als ze iets doen wat je niet prettig vind, kun je dat gewoon netjes aangeven .
Alle reacties Link kopieren
Wees gewoon jezelf laat lekker zitten als ze vervelend doen je ziet ze toch niet zo vaak
Alle reacties Link kopieren
Hier een Surinaamse schoonfamilie

En zucht: niks wordt uitgesproken. Heel vermoeiend
Westerpaviljoen schreef:
04-07-2020 15:51
Hier een Surinaamse schoonfamilie

En zucht: niks wordt uitgesproken. Heel vermoeiend
Daar ben je toch zelf bij?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toch wel benieuwd of er vroeger, toen je kind was, erg over je grenzen is gegaan. Waar komt die heftigheid vandaan? Ik herken dit wel een beetje uit de cultuur van mijn ex, heel directief en en je hebt maar te gehoorzamen. Stuitte mij soms behoorlijk tegen de borst en ik heb mijn ex ook wel eens op dergeljk gedrag aangesproken (toen nog in de relatie) dat je best wel behulpzaamheid mag verwachten van je kinderen maar ze behandelen als dienstbodes nou nee.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
04-07-2020 15:29
Wow, waarom sta je zo op scherp? 'dan zal ik ze wel even' ??? Zal je ze wat? In elkaar slaan? Doe eens even rustig en geef gewoon op een normale manier je grenzen aan als ze eroverheen gaan. Dat is een mooi voorbeeld voor je kinderen.
En anders, als je dat niet kunt: geen contact mee hebben. Of negeren.
Maar jeetje, wat een boosheid.
Alsof zij er wat aan kunnen doen dat jij nooit voor je grenzen bent opgekomen. Maar goed, dat kun je alsnog gaan doen. Maar niet zo vijandig, hoor.
Niet leuk om jouw post te lezen, maar wel de waarheid.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
04-07-2020 15:25
Wat vinden je eigen ouder er van ; het zijn tenslotte hun broers/ zussen ?
Het zijn 3 zussen en 1 broer van mijn moeder, mijn moeder vond mij altijd erg vijandig, maar mijn vijandige gedrag komt ergens vandaan. Ik vind houd gewoon je snater en zit stil, je bent oud en grijs, je voegt niks meer toe, gedraag je dan niet alsof je er nog wel toe doet.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring met een Surinaams (Hindoestaans) familie en wat jij in je OP schrijft herken ik enorm. Het zijn idd voornamelijk de ouderen die doodleuk je leven willen sturen en daarbij de nodige bemoeienissen tegenaan gooien. Of je het nou leuk vindt of niet. Bij de meesten (waarvan ik weet dat die toch niet naar mij luisteren) doe ik vooral "ja & amen" knikken, daarna weglopen. Bij de ouderen die echt een reactie van mij verwachten geef ik gewoon aan 'ja dat is niet handig/geen zin in/doe het zelf' ach ja wat dan ook & dan weg wandelen.


In het verleden heb ik ook wel wat heftiger gereageerd, maar daar kwam een stortvloed aan roddels uit voort uit de familie waar ik totaal géén zin in had. Want ik werd erop aangesproken & werd totáál geen aandacht geschonken aan de ander.


Moet wel bekennen, heb nog steeds moeite om me rustig te houden en dat gebeurt vooral bij de mensen die constant over je grenzen heen denderen als een fucking stoomwals (de 'ja maar jij...' volk). Dan luister ik niet meer en ga blijf uit hun buurt.

Hetzelfde met roddels, slecht praten over anderen of over jouw keuzes, grens aangeven of schouders ophalen en weer weglopen. Ongetwijfeld gaan sommigen je naroepen "ik práát tegen je waarom loop je zomaar weg". Mijn reactie: " ik heb al gezegd dat ik daar niet over wil hebben, vind ik niet leuk wat je nu doet". Sommigen liepen ook echt achter mij aan, onderbraken me (met hun eigen mening opdringerigheid ed) terwijl ik MN grens aangaf... :-[ Hoe kinderachtig. Ik ging dan gewoon weg van t feestje, sigaret roken met een tante ofzo of boodschappen halen, iig een activiteit waar ik weer rustig van werd.


Heel verhaal, maar de kern is: Blijf rustig.
Ook als bejaarden je kinderen opdragen om iets te doen (of iets baars tegen ze zeggen), ook weer rustig blijven. Geen stennis schoppen of drama maken. Daar heb je alleen maar jezelf mee en bejaarden zitten toch alleen maar constant in de slachtoffer rol (naar mijn ervaring).


Dus nogmaals: Blijf rustig
When you hit your lowest point, you are open to the greatest change. ~ Avatar Aang
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
04-07-2020 15:57
Het zijn 3 zussen en 1 broer van mijn moeder, mijn moeder vond mij altijd erg vijandig, maar mijn vijandige gedrag komt ergens vandaan. Ik vind houd gewoon je snater en zit stil, je bent oud en grijs, je voegt niks meer toe, gedraag je dan niet alsof je er nog wel toe doet.
Maar nu vertoon je zelf het gedrag waar je vroeger van baalde. Jij was jong en je moest je voegen en nu zijn zij oude en grijs en moeten hun snuit houden. Wauw

Maar waarom ben je zo boos.
whateffa wijzigde dit bericht op 04-07-2020 16:01
3.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
04-07-2020 15:29
Wow, waarom sta je zo op scherp? 'dan zal ik ze wel even' ??? Zal je ze wat? In elkaar slaan? Doe eens even rustig en geef gewoon op een normale manier je grenzen aan als ze eroverheen gaan. Dat is een mooi voorbeeld voor je kinderen.
En anders, als je dat niet kunt: geen contact mee hebben. Of negeren.
Maar jeetje, wat een boosheid.
Alsof zij er wat aan kunnen doen dat jij nooit voor je grenzen bent opgekomen. Maar goed, dat kun je alsnog gaan doen. Maar niet zo vijandig, hoor.
Maar dat heeft TO misschien nooit geleerd, haar grenzen aangeven?

TO, ik kan me goed voorstellen dat je je ergert. Dat bemoeien met elkaar vind ik echt het grootste nadeel van familie. Het lijkt mij wijs om enige afstand te houden tot deze familieleden, laat veel dingen van je afglijden en indien nodig geef je rustig je grenzen aan.
Misschien een keer sneu voor de oude garde, maar ja, hun gedrag is ook sneu voor jou en je kinderen. Dus tja.
Alle reacties Link kopieren
Calypso- schreef:
04-07-2020 15:52
Daar ben je toch zelf bij?
Ik ben aangetrouwd he?
Alle reacties Link kopieren
Beschuitmetjam schreef:
04-07-2020 16:00
Maar dat heeft TO misschien nooit geleerd, haar grenzen aangeven?

TO, ik kan me goed voorstellen dat je je ergert. Dat bemoeien met elkaar vind ik echt het grootste nadeel van familie. Het lijkt mij wijs om enige afstand te houden tot deze familieleden, laat veel dingen van je afglijden en indien nodig geef je rustig je grenzen aan.
Misschien een keer sneu voor de oude garde, maar ja, hun gedrag is ook sneu voor jou en je kinderen. Dus tja.
Misschien heeft ze dat inderdaad nooit geleerd. Dat kan. Maar ze heeft er haar verdere leven lang plezier van als ze dat alsnog leert. Deze onderhuidse boosheid lost voor niemand iets op.
Alle reacties Link kopieren
Familie of niet, oud of niet. Als mensen over je grenzen gaan mag je er wat van zeggen, op fatsoenlijke toon.
Dat de andere partij dat dan niet kan handelen is hun probleem.

Klinkt misschien hard, maar zij (die oudere familieleden) zijn toch ook hard?!

Maar, probeer wel rustig en fatsoenlijk te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
04-07-2020 15:57
Ik vind houd gewoon je snater en zit stil, je bent oud en grijs, je voegt niks meer toe, gedraag je dan niet alsof je er nog wel toe doet.
Zouden ze dat niet aanvoelen zeg maar? Hebben ze wel een hobby of iets te doen overdag, en gebruiken die oude grijze mensen die gelegenheid op feestjes dan niet aan omdat ze toch nog deel uit willen maken van het leven van de jongere generatie? Zodat ze er toch een beetje er toe doen zeg maar.
Dat misselijke bemoeienis kan ik ook nog steeds niet goed tegen, maar voor de ouderen hartstikke normaal.
Ach ja, ik ben denk ik gewoon verkaasd denk ik dan maar :')
When you hit your lowest point, you are open to the greatest change. ~ Avatar Aang
Miskotto schreef:
04-07-2020 15:57
Het zijn 3 zussen en 1 broer van mijn moeder, mijn moeder vond mij altijd erg vijandig, maar mijn vijandige gedrag komt ergens vandaan. Ik vind houd gewoon je snater en zit stil, je bent oud en grijs, je voegt niks meer toe, gedraag je dan niet alsof je er nog wel toe doet.
Jeetje zeg. Hebben die mensen vroeger iets heel dierbaars van je afgepakt of zo, dat je nu wraak wil? Wat jij hier schrijft is precies wat ze dertig jaar geleden tegen jou zeiden en waar je je nu zo tegen afzet.

Ik zou ze gewoon lekker laten. Leg aan je kinderen uit dat het heus lieve mensen zijn maar dat ze nou eenmaal in een andere tijd (en een ander land?) zijn geboren waar andere gebruiken waren en dat oom en tante een beetje moeite hebben om die gewoonten op hun leeftijd nog af te wennen. Mochten ze jouw kinderen iets afpakken kun je dat ook gewoon terug vragen, zonder meteen aan het 'zullen' te slaan.

Of je gaat niet meer naar die verjaardagen, dat kan ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
04-07-2020 15:57
Het zijn 3 zussen en 1 broer van mijn moeder, mijn moeder vond mij altijd erg vijandig, maar mijn vijandige gedrag komt ergens vandaan. Ik vind houd gewoon je snater en zit stil, je bent oud en grijs, je voegt niks meer toe, gedraag je dan niet alsof je er nog wel toe doet.
Wauw O_O
Hoop niet voor je dat jouw kinderen zo over jou denken later
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
04-07-2020 15:53
Ik ben toch wel benieuwd of er vroeger, toen je kind was, erg over je grenzen is gegaan. Waar komt die heftigheid vandaan? Ik herken dit wel een beetje uit de cultuur van mijn ex, heel directief en en je hebt maar te gehoorzamen. Stuitte mij soms behoorlijk tegen de borst en ik heb mijn ex ook wel eens op dergeljk gedrag aangesproken (toen nog in de relatie) dat je best wel behulpzaamheid mag verwachten van je kinderen maar ze behandelen als dienstbodes nou nee.
Oh hou op ik kan boeken schrijven, en mijn moeder was alleenstaande moeder, dus onze vader was niet in beeld om ons te beschermen .
Gevoelens en meningen van mij golden niet, ik kan bijv. heel mooi haren invlechten, en dan werd mij opgedragen om het haar van de tantes in te vlechten, want ik zat anders toch alleen maar bouquet reeks te lezen, nu kon ik mij nuttig maken. Het gevolg was ruzie, want ik wilde dat niet, mijn moeder die zich schaamde tegenover het rebelse gedrag van haar dochter, kortom gedoe, en waar ik mezelf echt gehaat heb gemaakt is toen ik tegen die ene eeuwig vrijgezelle kinderloze tante zei dat het misschien handig was geweest om zelf aan de man te gaan, zodat ze misschien zelf een kind kon krijgen.
Oepssss!
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
04-07-2020 16:11
Wauw O_O
Hoop niet voor je dat jouw kinderen zo over jou denken later
Als het een familie-trek is hebben die tantes en ooms zo ook over hun voorouders gedacht :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven