In de hut van BabaYaga: lucht hier je hart en steun elkaar

12-07-2020 19:07 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oude topic was bijna vol. Ik heb het laten verwijderen omdat iemand dacht mij herkend te hebben.

Maar ik ben er nog, onder een andere naam.

Had je man een midlife crisis en een zoolmeet? Of "alleen maar" een midlife crisis? Wil je gewoon even anoniem je hart luchten zonder je omgeving daarmee te belasten? Zoek je steun van lotgenoten?

Schrijf het hier van je af. Of niet, maar dan verdwijnt dit topic vanzelf naar onderen.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Laat je niet in slaap sussen Pepernootje. En hoezo: HIJ betaalt en opleiding voor jou? Het is JULLIE geld hè, niet zijn geld.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
15-07-2020 19:21
Misschien is de OP nog herkenbaar, TO.

Oorspronkelijke topic heb ik gevolgd. Ging over een indrukwekkend positieve en leuke vrouw die liet zien dat er een zonnetje schijnt achter de wolken!
Dank je, dat is lief. Zie de zon ook niet altijd hoor, maar ik weet dat hij er is. Soms is dat ook genoeg.

En vwb herkenbaarheid: dit kan wel zo.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
16-07-2020 08:47
Laat je niet in slaap sussen Pepernootje. En hoezo: HIJ betaalt en opleiding voor jou? Het is JULLIE geld hè, niet zijn geld.

Dit! Zo lang de financiën niet officieel gescheiden zijn is alles nog gezamenlijk. Dat je een opleiding 'mag' gaan doen en dat hij 'betaald', ja dat is een sigaar uit eigen doos.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een gesprek gehad over één van de kinderen. Het begon niet zo goed, met ex die dingen die ik een jaar geleden had gezegd compleet verdraaide. Hij maakte er 180 graden iets anders van dan wat ik had gezegd. Uiteindelijk een redelijk goed gesprek gehad, al herkende ik weinig van het beeld dat ex schetste van ons kind.

Kind zou gezegd/toegegeven hebben dat het niets had gedaan aan iets voor school waardoor het een opdracht niet had gehaald. Dat verbaasde mij, want ik had kind aan het werk gezien, en meer dan eens. Zojuist aan kind gevraagd wat het nu precies had gezegd. Moeite met concentreren, ja dat wist ik. Maar zeker niet dat kind er niets of te weinig voor gedaan had. En zo nog wat zaken die ik hier niet opschrijf ivm herkenbaarheid.

Omdat hij mijn woorden eerder ook al verdraaide begin ik toch te denken dat ex een enorme kronkel heeft. Ik bemoei mij er verder niet mee, maar dit was precies wat er altijd mis was tussen ons.

Kind is thuis bijzonder gezellig, helpt mee in huis, werkt voor baantje en school. Geen overmatig alcohol en drugs gebruik en netjes op de fiets naar feestjes en zo. Maar vader maakt er een lamlendige luie puber van. Ik begrijp wel waarom de kinderen vinden dat vader hen niet hoort en niet luistert.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
O wat lastig dit Hex. Zeker wanneer je dingen over je eigen kind wordt gezegd wat je niet herkent. Ontzettend krachtig dat je blijft onderzoeken waar de samenwerking is gericht op je kind.

Zet je ook bepaalde afspraken op papier met handtekening van beiden voor akkoord?

En juust als je afstand hebt, weet je snel genoeg weer waarom het niet goed ging tussen jullie. Eigenlijk dan ook weer fijn om dat te bezien!
Alle reacties Link kopieren
pepernootje0 schreef:
16-07-2020 08:11
Hadden jullie ook moeite om knopen door te hakken?
Ik heb alle recht om dat te doen en raak daarin geblokkeerd, en ik snap daar helemaal niks van.
Inmiddels een coach/hulpverlener gezocht, volgens haar is dit ivm mijn onzekerheid, en oud en vertrouwd veilig voelt.
Want naar de grote wereld toe is onzekerheid, eng, maar biedt wel nieuwe kansen.
Ik sta niet voldoende in mijn eigen kracht, en moet weerbaarder worden.

Hij manipuleert mij.
Ben er o.a achter gekomen dat hij ook bepaalde praktijken op na hield, wss ook met zijn therapeute.
Hij weet dat ik dat weet, en paait mij ineens met v alles, maar geeft niet toe dat hij contacten zocht met andere dames.
Hij heeft genoeg in mij geïnvesteerd zegt hij, qua financieel, want kijk eens wat ik allemaal voor je heb betaald.
Die kwam wel aan, volgens mij investeer je zowel financieel, mentaal, fysiek etc in elkaar.

Nu wil hij ineens ervoor zorgen dat ik een opleiding kan doen, dat wil hij wel financieren.
En dat we weer een veilige plek moeten hebben zodat onze relatie ook stabiel wordt, en allemaal mooie woorden.
En nog meer dingen waarvan ik denk "waarom ineens zo poeslief?"
Manipulatie volgens coach/therapeute.
Knopen doorhakken kan ik wel, zeker nu ik bevrijd ben van het eeuwige commentaar op mijn keuzes.

Wat ik wel herken, is dat de enige bijdrage aan het gezin een financiële bijdrage was. Ik bedacht toen dat hij net zo goed, zelfs beter, inderdaad maar kon weggaan en alimentatie kon gaan betalen. Jammer alleen dat hij niet alleen van mij, maar ook van zijn kinderen wilde scheiden. Dat blijft pijn doen.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
16-07-2020 22:09
Knopen doorhakken kan ik wel, zeker nu ik bevrijd ben van het eeuwige commentaar op mijn keuzes.

Wat ik wel herken, is dat de enige bijdrage aan het gezin een financiële bijdrage was. Ik bedacht toen dat hij net zo goed, zelfs beter, inderdaad maar kon weggaan en alimentatie kon gaan betalen. Jammer alleen dat hij niet alleen van mij, maar ook van zijn kinderen wilde scheiden. Dat blijft pijn doen.
Mijn ex wilde niet scheiden van de kinderen, maar effectief is dat wel wat hij uiteindelijk heeft gedaan. Ik vind dat heel erg verdrietig, ook voor hemzelf.

Ik realiseerde mij vandaag ineens dat zowel de kinderen als ik dezelfde discussies of "misverstanden" hebben met hem. Onderling hebben we dat nooit. Ik heb dat ook nooit met mijn ouders, vriendinnen of met mijn nieuwe lief. Conclusie is dat ex daar zelf een enorm aandeel in heeft en dat hij daar echt zelf met de kinderen uit moet komen. De oudste ziet dat niet gebeuren.

Ik vind dat ze hun vader kwijt zijn. Oudste kind vindt dat het nooit echt een vader had. Ik heb er vreselijk om gehuild gisteren. Maar vandaag niet meer.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Hexopbezemsteel schreef:
16-07-2020 22:57
Mijn ex wilde niet scheiden van de kinderen, maar effectief is dat wel wat hij uiteindelijk heeft gedaan. Ik vind dat heel erg verdrietig, ook voor hemzelf.

Ik realiseerde mij vandaag ineens dat zowel de kinderen als ik dezelfde discussies of "misverstanden" hebben met hem. Onderling hebben we dat nooit. Ik heb dat ook nooit met mijn ouders, vriendinnen of met mijn nieuwe lief. Conclusie is dat ex daar zelf een enorm aandeel in heeft en dat hij daar echt zelf met de kinderen uit moet komen. De oudste ziet dat niet gebeuren.

Ik vind dat ze hun vader kwijt zijn. Oudste kind vindt dat het nooit echt een vader had. Ik heb er vreselijk om gehuild gisteren. Maar vandaag niet meer.
Dat is ook zoiets, dat je je bemiddelende rol kwijt bent tussen hem en de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
16-07-2020 23:17
Dat is ook zoiets, dat je je bemiddelende rol kwijt bent tussen hem en de kinderen.
Ja. Maar mijn bemiddelende rol bestond vooral uit het verdedigen van de kinderen, zonder dat ik zelf nog na kon denken over wat ik vond. Hij moet het nu zelf doen en hij is er niet goed in.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Ook hier zijn er nog veel toestanden en ik denk dat het nooit over zal gaan. En het gaat vaak om kleine dingen maar alles is een strijd. Hij misbruikt zijn macht naar mij toe en dat maakt mij woedend. Ja hij moet alimentatie betalen hij verdient nou eenmaal 5x zoveel als ik. En ik heb de meeste zorg voor de kinderen. Ik ben druk bezig om meer te verdienen en dat lukt gelukkig. Ik wil zoveel mogelijk van die man af. Hij vergeet keer op keer belangrijke dingen maar ja dat geeft hij nooit toe, een narcist maakt geen fouten uiteraard! Het contact tussen ons is nu slecht dat ik bang ben dat de kinderen hier de dupe van zullen zijn. Het dieptepunt deze week was dat hij was vergeten dat zijn kind moest afzwemmen. Tja hij heeft het gewoon zo druk met zichzelf en zijn wippertje!
Hexopbezemsteel schreef:
16-07-2020 23:20
Ja. Maar mijn bemiddelende rol bestond vooral uit het verdedigen van de kinderen, zonder dat ik zelf nog na kon denken over wat ik vond. Hij moet het nu zelf doen en hij is er niet goed in.
Alle reacties Link kopieren
2018anoniem schreef:
17-07-2020 02:14
Ook hier zijn er nog veel toestanden en ik denk dat het nooit over zal gaan. En het gaat vaak om kleine dingen maar alles is een strijd. Hij misbruikt zijn macht naar mij toe en dat maakt mij woedend. Ja hij moet alimentatie betalen hij verdient nou eenmaal 5x zoveel als ik. En ik heb de meeste zorg voor de kinderen. Ik ben druk bezig om meer te verdienen en dat lukt gelukkig. Ik wil zoveel mogelijk van die man af. Hij vergeet keer op keer belangrijke dingen maar ja dat geeft hij nooit toe, een narcist maakt geen fouten uiteraard! Het contact tussen ons is nu slecht dat ik bang ben dat de kinderen hier de dupe van zullen zijn. Het dieptepunt deze week was dat hij was vergeten dat zijn kind moest afzwemmen. Tja hij heeft het gewoon zo druk met zichzelf en zijn wippertje!
Dat is inderdaad een dieptepunt. Hoe was je kind er onder?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Mermedina, ik lees dat jouw ex ook overal commentaar op had. Hier ging dat ook zo. Het maakte niet uit wat ik deed, het was nooit goed, of nooit goed genoeg. Zijn vertrek was ergens ook een enorme opluchting. Voor de kinderen en voor mijzelf.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Hexopbezemsteel schreef:
16-07-2020 16:43
Vandaag een gesprek gehad over één van de kinderen. Het begon niet zo goed, met ex die dingen die ik een jaar geleden had gezegd compleet verdraaide. Hij maakte er 180 graden iets anders van dan wat ik had gezegd. Uiteindelijk een redelijk goed gesprek gehad, al herkende ik weinig van het beeld dat ex schetste van ons kind.

Kind zou gezegd/toegegeven hebben dat het niets had gedaan aan iets voor school waardoor het een opdracht niet had gehaald. Dat verbaasde mij, want ik had kind aan het werk gezien, en meer dan eens. Zojuist aan kind gevraagd wat het nu precies had gezegd. Moeite met concentreren, ja dat wist ik. Maar zeker niet dat kind er niets of te weinig voor gedaan had. En zo nog wat zaken die ik hier niet opschrijf ivm herkenbaarheid.

Omdat hij mijn woorden eerder ook al verdraaide begin ik toch te denken dat ex een enorme kronkel heeft. Ik bemoei mij er verder niet mee, maar dit was precies wat er altijd mis was tussen ons.

Kind is thuis bijzonder gezellig, helpt mee in huis, werkt voor baantje en school. Geen overmatig alcohol en drugs gebruik en netjes op de fiets naar feestjes en zo. Maar vader maakt er een lamlendige luie puber van. Ik begrijp wel waarom de kinderen vinden dat vader hen niet hoort en niet luistert.
Wat naar zeg dat het verhaal telkens anders is.
Herkenbaar trouwens, je moet steeds alles weer rechtbreien.
Waarom doet hij dat, weet je dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier dat machtspositie wel een ding is bij de mannen.
Hier net zo, ineens trouwens, daarvoor had man het eigenlijk niet, althans niet zo erg als nu.

2018anoniem,
Je hebt het over narcist, is dat ook geconstateerd bij hem?
Voor mij maakt dat niet uit, je weet heus wel wanneer iemand narcistisch is of niet.
Vandaag gesprek met therapeute gehad, zij vindt duidelijk dat man narcistische trekken vertoond, ik bagetalliseerde dat steeds, maar nu benoemde zij dat ook.
En ik denk ook zeker dat dat zo is.
Ik dacht dat hij altijd wel empatisch en gevoelig is, en dat zal ergens ook zo zijn.
Maar het kan verkapt zijn, ingewikkeld allemaal, ik ga mij er eens in verdiepen.

Ik zit nu in het buitenland waar we een appartementje hebben, dat moet afgerond worden en mijn spullen wil ik mee.
Hij laat mij gaan met vrijwel niks op de rekening, hoe idioot ben je dan, voor nu kan ik niet eens een ticket terugboeken.
Om te janken dit.
Alles wordt afgepast.
Maar goed, ik heb mijn plan, en als dat gelukt is, vertel ik dat hier wel.
Hexopbezemsteel schreef:
17-07-2020 07:06
Dat is inderdaad een dieptepunt. Hoe was je kind er onder?

Gelukkig viel dat mee. Ik had een cadeautje voor haar en heb gezegd dat krijg je van papa en mama. Ik had ook tegen hem eerder gezegd dat ik iets zou kopen van ons beiden en dat vond hij goed. Niet wetende dat we de dagen erna iedere keer woorden zouden krijgen over allerlei dingen. Iedere keer als ik hem zie verbaas ik mij weer over al die vreemde tattoos die er bij zijn gekomen..... Ik schaam mij gewoon voor hem.
pepernootje0 schreef:
17-07-2020 23:07
Ik lees hier dat machtspositie wel een ding is bij de mannen.
Hier net zo, ineens trouwens, daarvoor had man het eigenlijk niet, althans niet zo erg als nu.

2018anoniem,
Je hebt het over narcist, is dat ook geconstateerd bij hem?
Voor mij maakt dat niet uit, je weet heus wel wanneer iemand narcistisch is of niet.
Vandaag gesprek met therapeute gehad, zij vindt duidelijk dat man narcistische trekken vertoond, ik bagetalliseerde dat steeds, maar nu benoemde zij dat ook.
En ik denk ook zeker dat dat zo is.
Ik dacht dat hij altijd wel empatisch en gevoelig is, en dat zal ergens ook zo zijn.
Maar het kan verkapt zijn, ingewikkeld allemaal, ik ga mij er eens in verdiepen.

Ik zit nu in het buitenland waar we een appartementje hebben, dat moet afgerond worden en mijn spullen wil ik mee.
Hij laat mij gaan met vrijwel niks op de rekening, hoe idioot ben je dan, voor nu kan ik niet eens een ticket terugboeken.
Om te janken dit.
Alles wordt afgepast.
Maar goed, ik heb mijn plan, en als dat gelukt is, vertel ik dat hier wel.

Nee is niet geconstateerd want hij vindt natuurlijk zelf dat het onzin is. Wat het ook is wat hij heeft het is een onaangepaste asociale man zonder enig inlevingsvermogen. Die tegen mijn kinderen zegt dat Corona onzin is en van hem dan ook niet aan de voorschriften te hoeven voldoen. Mijn jongste kind gaat eigenlijk altijd lief slapen maar heel soms roept ze mij na 5 minuten nog even om wat te vragen en wil ze nog een knuffel. Ze zei pas, papa komt nooit als ik hem roep.... dan breekt mijn hart een beetje. Is maar een voorbeeld want zo heb ik er velen. Hij heeft veel tijd voor zichzelf nodig. Ik denk dat een gezin stichten hem erg is tegengevallen en eerlijk gezegd had hij er beter niet aan kunnen beginnen.

Schandalig toch hoe jouw partner met je omgaat. Veel sterkte gewenst en ben benieuwd naar je plan!
anoniem_644d786e61fba wijzigde dit bericht op 18-07-2020 09:23
2.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pepernootje0 schreef:
17-07-2020 22:56
Wat naar zeg dat het verhaal telkens anders is.
Herkenbaar trouwens, je moet steeds alles weer rechtbreien.
Waarom doet hij dat, weet je dat?
Ik denk omdat hij heel erg de nadruk legt op alles wat in zijn ogen niet goed is. Maar hij luistert ook slecht, voelt zich altijd aangevallen en tekort gedaan. Door mij. Maar nu ook door de kinderen. (In het verleden ook door vrienden, werkgever, etc).

Oudste kind is nogal makkelijk. Dat maakt het kind vriendelijk, meegaand en gezellig. Maar af en toe ook wat laks en te makkelijk. Ex focust op de makkelijke, lakse kant en interpreteert en vertaalt ook alles door die bril. En daar blijkt hij dus echt heel ver in te gaan.

Dat doet hij ook bij mij. Maar omdat het nu niet om mij ging, en ik wekenlang thuis ben geweest en zelf heb gezien wat kind wel en niet gedaan heeft, herkende ik het ineens.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Hexopbezemsteel schreef:
17-07-2020 07:08
Mermedina, ik lees dat jouw ex ook overal commentaar op had. Hier ging dat ook zo. Het maakte niet uit wat ik deed, het was nooit goed, of nooit goed genoeg. Zijn vertrek was ergens ook een enorme opluchting. Voor de kinderen en voor mijzelf.
Dat was hier eigenlijk ook een opluchting. Van een afstand zie je ineens dingen in zijn gedrag, die er altijd al waren, van die dingen word ik verdrietig. Ik heb er een man in gezien die er nooit in heeft gezeten. Dan ben ik boos op mezelf. Dan ga ik weer terug naar verdrietig, omdat ik zo’n slechte vader heb uitgekozen voor de kinderen. Dan ga ik terug naar boos, omdat hij zo’n slechte vader is. En zo kan ik dan wel eens een tijdje blijven hangen.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
18-07-2020 19:41
Dat was hier eigenlijk ook een opluchting. Van een afstand zie je ineens dingen in zijn gedrag, die er altijd al waren, van die dingen word ik verdrietig. Ik heb er een man in gezien die er nooit in heeft gezeten. Dan ben ik boos op mezelf. Dan ga ik weer terug naar verdrietig, omdat ik zo’n slechte vader heb uitgekozen voor de kinderen. Dan ga ik terug naar boos, omdat hij zo’n slechte vader is. En zo kan ik dan wel eens een tijdje blijven hangen.
Mijn ex is eigenlijk niet eens een slechte vader. Hij houdt veel van de kinderen. Hij is alleen een verschrikkelijk moeilijke man.

Maar dat ik iemand in hem zag die hij niet was herken ik wel. Maar weet je, misschien was jouw ex ook de man die je in hem zag. Heb je alleen iets wat hij ook was genegeerd, gerechtvaardigd of domweg nooit gezien.

Bovendien zonder deze man had je deze kinderen ook niet gehad. Kwam er in ieder geval iets goeds uit, toch?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Alice68 schreef:
15-07-2020 17:49
Och jee Mermedina, wat verdrietig om te lezen. Ik denk dat dat hier ook wel enigszins zo zal blijven; het speelde zich allemaal af in 2016, en ben ook regelmatig nog heel boos, kwaad, woedend, gefrustreerd. Denk bijna iedere dag nog wel een keer wat ben je toch eigenlijk een ongelooflijke kl..zak dat je dat mij/ons hebt aangedaan. En dan zie en spreek ik m eigenlijk niet eens meer... we zijn lucht, bestaan niet meer voor m, zo lijkt het. Kon ik het andersom ook maar zeggen. wie weet, ooit?
Wat enorm herkenbaar.

En echt niemand die snapt dat ik hem nog elke dag mis.....en denk hoe kon je ons dit nu aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Hexopbezemsteel schreef:
18-07-2020 21:36
Mijn ex is eigenlijk niet eens een slechte vader. Hij houdt veel van de kinderen. Hij is alleen een verschrikkelijk moeilijke man.

Maar dat ik iemand in hem zag die hij niet was herken ik wel. Maar weet je, misschien was jouw ex ook de man die je in hem zag. Heb je alleen iets wat hij ook was genegeerd, gerechtvaardigd of domweg nooit gezien.

Bovendien zonder deze man had je deze kinderen ook niet gehad. Kwam er in ieder geval iets goeds uit, toch?
Tweede alinea voor mij ook herkenbaar. Maar is het een hele erge gedachte dat ik nu liever zou willen dat mijn kinderen een andere vader hadden gehad? En als je dan foto’s of filmpjes terug ziet van hun eerste, zeg 10-12, levensjaren met hem, dan is het weer zo onbegrijpelijk, onvoorstelbaar, dat de man die hij nu is een en dezelfde is...
‘Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me..’
Alle reacties Link kopieren
Alice68 schreef:
22-07-2020 15:56
Tweede alinea voor mij ook herkenbaar. Maar is het een hele erge gedachte dat ik nu liever zou willen dat mijn kinderen een andere vader hadden gehad? En als je dan foto’s of filmpjes terug ziet van hun eerste, zeg 10-12, levensjaren met hem, dan is het weer zo onbegrijpelijk, onvoorstelbaar, dat de man die hij nu is een en dezelfde is...
Als ze een andere vader hadden gehad, waren ze niet de kinderen die ze nu zijn. Aan mijn kinderen zou ik niets willen veranderen.

Nadat ik na ons laatste gesprek ontdekte dat hij met de kinderen dezelfde rare miscommunicatie heeft als met mij. Ik heb echt jarenlang gedacht dat er iets met mij was. Het gaf mij zoveel rust om dat te ontdekken.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Herkenbaar, ik denk nu ook vaak hoe heb ik hem als vader kunnen uitkiezen.... Neemt niet weg dat ik heel blij met mijn kinderen ben, daar probeer ik dan maar iets positiefs uit te halen. Hij heeft mij weer een aantal streken geleverd deze week en ik heb hem vandaag gezegd dat hij geen donder om zijn kinderen geeft anders zou hij hun moeder wel beter behandelen. Hij werkt momenteel echt als een rode lap op een stier bij mij! Ben er ook achter gekomen dat zijn wippertje allemaal spulletjes heeft gekocht voor de jongste, kindje paaien, vader naaien! Ik doe gewoon heel enthousiast tegen mijn kind, zo wat lief zeg van haar zeg ik dan.

Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat ik zo lang bij hem ben gebleven alleen voor de kinderen. Ik wil ze geen dag missen en dat moet nu wel. Hem heb ik nog geen dag gemist!
Mermedina schreef:
15-07-2020 17:44
Af en toe vliegt hier nog de vlam in de pan, dan ben ik zó boos. Het wil maar niet zakken, jaren nadat alles allang is geregeld enzo, omdat ik kinderen met verdriet heb over papa die ze in de steek gelaten heeft. Ik stel af en toe een privé huilsessie in, zodat ze niet ook nog eens mijn verdriet krijgen bovenop hun verdriet. Ik ben verdrietig om hun verdriet. Mijn ex is een stuk verdriet.
De reden dus voor mij om die scheiding niet aan te vragen. Ik ben een super gevoelig mens. Ik zou me dan echt schuld voelen terwijl ik al zoveel heb gegeven.
Ja meneer heeft een midlifecrisis. Maar geen zoolmaat. Daar is hij te knullig voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven