Samenwonen en zaken regelen

14-07-2020 23:37 108 berichten
Inmiddels woon ik 11 jaar samen. We wonen in de koopwoning van partner, vooral vanwege zijn bedrijf aan huis. Ik had zelf een huurhuis dus de keus was snel gemaakt.

Mijn partner werkt gemiddeld 60+ uur per week. Ik werkte zelf altijd fulltime en beide brachten we zo hetzelfde binnen. In de eerste jaren betaald partner huis en vaste lasten, ik boodschappen, uitjes enz.

Inmiddels zijn we een aantal kinderen verder. Bij het erkennen van kind 1 afgesproken zaken te regelen ( gereg. Partnerschap oa) maar jullie voelen de bui wel hangen; nu ruim 5,5 jaar later is er nog steeds niets geregeld. Uiteraard heb ik het regelmatig ter sprake gebracht, idem voor de accountant. Partner ‘ denkt erover na’ ..... inmiddels al jaren dus.

Sinds we kinderen hebben werk ik 1 dag minder. We hebben sindsdien een boodschappen rekening ( leggen beide €200 p mnd in). Partner betaald huis + bijbehorende vaste kosten. Ik overige kosten qua boodschappen, alles voor de kinderen ( muv sportclubs) , wegenbelasting van 1 auto en inmiddels heb ik zo’n €15.000 spaargeld in het opknappen van het huis gestoken. De verzorging van de kinderen en het huishouden komt 95% op mij neer, want partner is na een werkdag moe. Kinderopvang betalen we elk de helft. Dankzij partners woonsituatie heb ik 2 paarden bij huis, dus dat is wel luxe.

Nu lig ik er al 5 jaar geregeld wakker van. Als partner wat overkomt sta ik op straat. Dan heb ik geen huis, geen auto, niets. Gezien hij regelmatig vergeet even te melden dat hij een avond weg is geeft dat behoorlijk stress hier. Door overlijden in de familie ben ik mij hier nog bewuster van geworden. En inmiddels heb ik dan ook een oriënterend gesprek gehad met een adviseur ( wat partner weet uiteraard). Maar ik kom er niet uit wat nu wel/niet handig is om te regelen. En wat ik eventueel zelf kan regelen om wat zekerder te zijn.

Wat is redelijk om te regelen ( samen of apart), ook met het oog op de kinderen? Ik overweeg nu zelf een testament, en eventueel een overlijdensrisicoverzekering.
Alle reacties Link kopieren
Je neemt hem mee naar de notaris voor een kosteloos eerste adviesgesprek.
Dat ga je doen.
En je schrijft je in bij een woningbouw en zorgt voor eigen spaargeld. Mocht hij het willen regelen: top. Zo niet, dan heb je een vangnet en iets om goed over na te denken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Volgens mij is het handig om te regelen DAT je wat gaat regelen?
Wat zou er op tegen zijn om concrete stappen te ondernemen met je partner om het te regelen?
Ik sta gelukkig al sinds 2012 ingeschreven bij de woningbouw. Dat is hier voldoende om vlot een huis te krijgen.

En ik ben inderdaad op het punt dat ik me afvraag óf ik het nog wel samen wil regelen. Maar er zijn wel kinderen betrokken dus ik wil dan wel echt zeker zijn van een eventuele relatiebreuk. Partner weet dit ook ( dat ik op dat punt ben nu) en zeer recent heeft de boekhouder het ‘ zaken regelen’ ook nog weer ter sprake gebracht. Dat bracht geen enkele activiteit bij partner. En partner heeft uiteraard ook leuke/fijne kanten.

Daarnaast ben ik gestopt met geld steken in het huis, en spaar ik zoveel mogelijk.
is het huis wel van jou? of van jullie samen?
Wat is jou/zijn/jullie houding tov een samenlevingscontract?

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... scontract/
Yunaaislynn schreef:
14-07-2020 23:52
Ik sta gelukkig al sinds 2012 ingeschreven bij de woningbouw. Dat is hier voldoende om vlot een huis te krijgen.

En ik ben inderdaad op het punt dat ik me afvraag óf ik het nog wel samen wil regelen. Maar er zijn wel kinderen betrokken dus ik wil dan wel echt zeker zijn van een eventuele relatiebreuk. Partner weet dit ook ( dat ik op dat punt ben nu) en zeer recent heeft de boekhouder het ‘ zaken regelen’ ook nog weer ter sprake gebracht. Dat bracht geen enkele activiteit bij partner. En partner heeft uiteraard ook leuke/fijne kanten.

Daarnaast ben ik gestopt met geld steken in het huis, en spaar ik zoveel mogelijk.

Wat is het nu? Wil je dingen samen zo goed mogelijk regelen of wil je er zoveel mogelijk uit slepen omdat je bij hem weg wil?
Alle reacties Link kopieren
Wil hij niet dat je goed achterblijft als hem wat overkomt?
Of ziet hij jou als een inwonende huishoudster die ook nog voor de kinderen zorgt?
ik geef mn bek ook maar een douw
Hoezo wil ik er nou weer wat uitslepen?

Ik zou graag de relatie behouden én zaken goed regelen. En dat is voor alle partijen. Mijn partner heeft bijvoorbeeld zelf geen pensioenopbouw en nu ook geen aanspraak op mijn pensioen als mij wat overkomt. Hij is ook niet míjn erfgenaam.

En ja, als iets regelen zo moeizaam gaat dan ga ik wel twijfelen aan de oprechtheid van partners intenties ja. Lijkt me niet heel vreemd.

Een samenlevingscontract of iets lijkt me prima. Zolang alles goed geregeld is voor de kinderen en 1 van ons niet op straat kan belanden.
Het huis is van partner, dit is ook niet los verkoopbaar ivm koppeling met zijn bedrijf.
Hij lijkt je bewust financieel klem te zetten zodat je nergens heen kan. Is hij een controlefreak? Of kan het dat er een ander is (risico dat hij dan al incalculeert als jij erachter zou komen)? Ik zou dit asap met een notaris in orde brengen. Als hij lastig doet, klopt er iets niet.
Yunaaislynn schreef:
15-07-2020 00:25
Het huis is van partner, dit is ook niet los verkoopbaar ivm koppeling met zijn bedrijf.
Dus je hebt € 15.000 in zijn huis gestopt? Hij heeft het goed voor elkaar
Hij is niet opgevoed met dit soort zaken. Alles is altijd voor hem geregeld door ouders en/of accountant. En ik heb hem ook best wel veel dingen uit handen genomen zoals het regelen van toeslagen, verzekeringen, offertes enzo. Zeker de kinderloze jaren sprong ik geregeld bij in zijn bedrijf. Misschien ook niet altijd handig geweest van mij. Hij is niet echt een control freak, maar wel perfectionistisch ( met name in zijn werk).

Een ander kan ik me niet echt voorstellen gezien zijn werkuren en de sterke sociale controle hier op de buurt.

Misschien moet ik inderdaad een afspraak maken bij een notaris en hem voor het blok zetten of hij meegaat of niet.
S-Meds schreef:
15-07-2020 00:28
Dus je hebt € 15.000 in zijn huis gestopt? Hij heeft het goed voor elkaar
Ja achteraf.... maar na 9 jaar met een instortende keuken , felblauwe muren in de woonkamer, en beschimmelde badkamer moest er toch iets gebeuren vond ik.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat heb je slecht voor jezelf en je kinderen gezorgd. Gelukkig ben je nu wakker, dus hup, in de regelstand.
Geregistreerd partnerschap en testamenten lijkt mij, maar er zijn forummers die daar meer over weten (of de notaris natuurlijk). Als hij nee zegt is het geen zorgzame man en zou ik daar mijn conclusies uit trekken.
Yunaaislynn schreef:
15-07-2020 00:33
Ja achteraf.... maar na 9 jaar met een instortende keuken , felblauwe muren in de woonkamer, en beschimmelde badkamer moest er toch iets gebeuren vond ik.
waarom betaalde hij niet?
Alle reacties Link kopieren
Het is zijn huis, zijn probleem.

Als hij dan niets wil regelen, gaat hij voor de rest maar meer dokken.

Dus hup, vanaf nu alle rekeningen in 2.
Zodat jij kan sparen voor moest het misgaan.

Met 2 x 200 euro boodschappengeld spring je immers niet ver als daar ook nog alle kosten van de kinderen én de vaste rekeningen af moeten.

Of hij gaat dus maar iets regelen.


Ik gok dat hij de boel overgeërfd heeft van zijn ouders?
Hoe staan zij erin? Kan je hen misschien aan je kant krijgen dat er nu eindelijk iets geregeld wordt voor jou en - leg er de nadruk op bij hen - het welzijn van hun kleinkinderen?


Heb je nog ergens bewijzen van die nieuwe badkamer en keuken?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
S-Meds schreef:
15-07-2020 01:57
waarom betaalde hij niet?

Dan was er niets gebeurd nog. Niet belangrijk (genoeg). En ik was het zat om in een gare keuken te koken. Dus toen na de oven ook de (30+ jaar oude) koelkast op begeven stond heb ik een nieuwe keuken geregeld en de oude er uit gesloopt. Idem voor badkamer, woonkamer, wc, bijkeuken. Achteraf dom misschien , maar in de oude situatie durfde ik niet thuis af te spreken met collega/vriendinnen enz.
Wissewis schreef:
15-07-2020 02:37
Ik gok dat hij de boel overgeërfd heeft van zijn ouders?
Hoe staan zij erin? Kan je hen misschien aan je kant krijgen dat er nu eindelijk iets geregeld wordt voor jou en - leg er de nadruk op bij hen - het welzijn van hun kleinkinderen?


Heb je nog ergens bewijzen van die nieuwe badkamer en keuken?
Hij heeft het bedrijf nog met vader inderdaad. Schoonouders zijn heel redelijk maar willen zoonlief niet onder druk zetten. Ze willen wel huwelijkse voorwaarden oid en dat lijkt me ook heel goed.

Van alle werkzaamheden heb ik wel rekeningen enzo bewaard inderdaad. Maar een keuken sloop je er niet weer uit ivm relatiebreuk natuurlijk. Of de badkamer.
Ik herken dit van mijn eigen vriend. Toen ik zwanger bleek, heb ik zelf een afspraak bij de notaris gemaakt en vriendlief de datum en het tijdstip aangegeven. Hij was er netjes op tijd en we hebben uiteindelijk alles ook netjes geregeld. Hij zag dit ook niet als prioriteit, her was geen onwil, maar gewoon slechte prioriteiten stellen.

Kortom: gewoon zelf een afspraak maken en hem vertellen waar hij wanneer moet zijn. Net als bij je keuken komt er niks van terecht als je gaat wachten op hem, dus gewoon zelf het initiatief nemen.
Alle reacties Link kopieren
Wil je überhaupt nog in een relatie blijven met iemand een kleuter die het blijkbaar zo slecht met jou voorheeft/jouw belangen helemaal niet op zijn prioriteitenlijst heeft staan?
Alle reacties Link kopieren
Dit soort dingen regelen vindt niemand echt leuk, maar het moet toch gedaan worden.

Maak een afspraak bij de notaris. Verwacht van je partner dat hij mee gaat, zo niet dan ga je alleen.

Voordat je een beslissing gaat maken HOE jullie het wil regelen moet je eerst uitzoeken wat jullie mogelijkheden zijn. Je kunt zaken beter vooraf goed regelen wanneer je nog een goede relatie hebt, ipv op het moment dat er wat gebeurd (ziekte, scheiding, faillissement, etc)

Zaken goed regelen en afspraken maken veranderd de kans op een scheiding, ziekte of faillissement echt niet.

Zorg ondertussen dat je alles zelf op een rijtje hebt. Alle kosten voor het huishouden, kinderen, sparen voor kinderen, etc maar ook jouw pensioen.

Vragen waar jullie over kunnen nadenken
- huis en bedrijf zijn 1, wat gebeurd er bij faillissement
- wat bij ziekte van jou of je partner
- wat gebeurt er met de kinderen wanneer jullie overlijden
- erfenis
- pensioen
- wie heeft er inzagen in de boeken wanneer er iets met je vriend gebeurd?
- hoe verdeel je de kosten van het huishouden en kinderen? Vast bedrag of per rato?
- wat gebeurd er met het bedrijf en huis wanneer je partner ziek wordt of overlijdt? Gaat dit naar de kinderen en heb jij het vruchtgebruik wanneer de kinderen nog minderjarig zijn of langer?
- etc etc etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
15-07-2020 00:00
Wat is het nu? Wil je dingen samen zo goed mogelijk regelen of wil je er zoveel mogelijk uit slepen omdat je bij hem weg wil?
Wat een rare opmerking. Natuurlijk wil ze haar zaken regelen. Of ze nu ooit weg gaat of niet. Opmerkelijk dat je als vrouw zo snel afgeschilderd wordt als iemand die ergens een slaatje uit wil slaan.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij jullie kinderen wel erkend? Heeft hij de voogdij over zijn eigen kinderen geregeld via de rechtbank?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Yunaaislynn schreef:
15-07-2020 00:23
Hoezo wil ik er nou weer wat uitslepen?

Ik zou graag de relatie behouden én zaken goed regelen. En dat is voor alle partijen. Mijn partner heeft bijvoorbeeld zelf geen pensioenopbouw en nu ook geen aanspraak op mijn pensioen als mij wat overkomt. Hij is ook niet míjn erfgenaam.

En ja, als iets regelen zo moeizaam gaat dan ga ik wel twijfelen aan de oprechtheid van partners intenties ja. Lijkt me niet heel vreemd.

Een samenlevingscontract of iets lijkt me prima. Zolang alles goed geregeld is voor de kinderen en 1 van ons niet op straat kan belanden.

Het is natuurlijk wel heel raar dat jij die zaken aan elkaar koppelt. Ik weet niet of je hem of jezelf hiermee voor de gek aan het houden bent? Maar als verder alle koek en ei is dan ga je op basis hiervan toch niet concluderen dat hij dus blijkbaar niet oprecht is en je dus maar beter bij hem weg kan gaan?

Ik vraag me af met welke intentie jij dit nou aan het regelen bent; om goed bij elkaar te blijven of om goed uit elkaar te gaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven