Relatie met herstellende alcoholist

25-07-2020 20:40 462 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Voornamelijk hoop ik op herkenning, adviezen of even een virtuele knuffel.
10 maanden geleden heb ik een nieuwe man ontmoet, en het was werkelijk liefde op het eerste gezicht!
Onze karakters lopen naadloos in elkaar over en we hebben nooit ruzies of ergernissen.
We hebben dezelfde hobbies, humor, interesses, spontaniteit, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
En dan komt nu het addertje onder het gras vandaan.
Mijn nieuwe partner is een alcoholist in herstel.
Ik kwam er al vrij snel achter in onze relatie vanwege een terugval, en dit ging toen een tijdje wekelijks mis.
Uiteindelijk na 2 maanden gezegd dat dit niet te doen is en dat er meer actie moet komen om de verslaving onder controle te krijgen.
Na dit gesprek ging het ongeveer 1x per maand mis, en na nog weer een pittig gesprek 5 maanden nuchter.
Na deze 5 maanden weer een terugval gehad, en ik was zoooo teleurgesteld.
En sinds deze terugval krijg ik de stress niet meer onder controle.
Elke dag bang of hij thuis zou komen. Elke dag bang of hij niet in de verkeerde omgeving zou zitten.
Hij houdt zich niet aan onze afspraken, waardoor het dus ook weer afgelopen vrijdag fout is gegaan.
Hij doet er werkelijk alles aan, in een kliniek gezeten, 2x per week naar de AA, hij heeft een sponsor die hem helpt en hij werkt in het stappenboek.
Elke keer beloofd hij beterschap, en toch gaat het telkens na een tijd weer mis.
Hij heeft behoorlijke stappen gezet in zijn werk waardoor hij meer thuis kan werken, en dit mij dus ook minder stress zal geven.
De locatie waar het vaak mis ging op zijn werk is daardoor binnenkort niet meer van toepassing.
Maar ik.... ik ben op na de laatste terugval.
Het vertrouwen raakt steeds meer beschadigd en door elke dag stress hiervan te ervaren ben ik gewoon op.
Ik zit momenteel al overspannen thuis, en ben mijn baan hierdoor kwijtgeraakt.
Ook zouden we volgende maand verhuizen, de handtekening zijn al gezet.
Maar wat moet ik doen? Wat als hij wel de waarheid spreek en hij het uiteindelijk onder controle heeft, dan heb ik de liefde van mijn leven aan mijn zijde.
Maar wat als het wederom loze beloftes zijn, dan verhuizen we met een toekomst met meer verdriet.
Ik heb nu al 2 dagen niet gegeten van de stress, en we zijn momenteel even uit elkaar.
Ik ben radeloos....
Ervaringen uit het verleden bieden een kijkje in de toekomst. Dit blijft keer op keer misgaan.
Sorry maar mijn advies is wegwezen.
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Hoe vervelend het ook klinkt maar het beste wat je kan doen is hard weglopen van deze man als je het allemaal nu al niet trekt. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ga jij zelf weleens naar AA, die hebben toch ook bijeenkomsten voor partners en familie van ex-alcoholisten?

Ik zou je eigen huis wel aanhouden.
kerst wijzigde dit bericht op 25-07-2020 20:46
14.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen goed idee.
Natuurlijk lees ik alleen je verhaal en voel ik niet wat jij voelt. Maar dit is gewoon geen goed idee.
Alcoholisme is een heel hardnekkige verslaving en na 10 maanden kun je nu nog voor jezelf kiezen.
Ik vind dat je dat moet doen. Jammer van het huisje, wat dan ook. Het zijn nu nog maar 10 verloren maanden in plaats van jaren.
... En die baan ben je zelf kwijtgeraakt hoor, dat heeft hij niet gedaan.
Maar hoe dan ook, niet je zekerheden opgeven, hou je huis aan.
Hij is niet herstellende. Hij is alcoholist.
Als je na 10 maanden relatie al zo’n gezeik hebt.... Wegwezen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me echt een enorm dilemma als je zijn leuke kanten kent en er oprecht naar verlangt om samen te zijn met de persoon die hij kan zijn. Toch lijkt het erop dat hij zijn verslaving niet onder controle heeft, en niemand kan zeggen of hem dat ooit nog gaat lukken. Ik zou in deze wel heel consequent je eigen geluk en welzijn voorop plaatsen, omdat hij nog niet stevig genoeg in zijn schoenen staat. Je kunt er blijkbaar nog niet op vertrouwen dat jullie gezamenlijke belang bij hem op plek een staat.

In dit geval lijkt het verstandig om gewoon heel hard te slikken en te accepteren dat een gewone, gelijkwaardige relatie er (nog) niet inzit. Na het patroon van de afgelopen periode heb je meer dan een paar weken/maanden nuchterheid nodig om overtuigd te raken van een duurzame, bestendige verandering aan zijn kant. Wellicht is hij in de toekomst relatievaardig, maar nu nog niet. Als je je nu aan hem bindt dan is de kans groot dat je nog heel vaak dezelfde scene gaat meemaken. Het wordt er dan niet leuker op, voor hem niet en voor jou zeker niet.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
25-07-2020 20:45
Hij is niet herstellende. Hij is alcoholist.
Wegwezen.
Dit ook. Ik krijg het al benauwd bij je OP. Nu kun je er nog uitstappen zonder veel meer schade.
Alle reacties Link kopieren
Lenteui schreef:
25-07-2020 20:42
Ervaringen uit het verleden bieden een kijkje in de toekomst. Dit blijft keer op keer misgaan.
Sorry maar mijn advies is wegwezen.
:hug:
Ja hier ben ik inderdaad ook bang voor.... :(
ik wil hem zo graag geloven, want de relatie is heerlijk totdat de verslaving weer om de hoek komt kijken.
Partner zegt dat een terugval erbij hoort... maar hoe lang en hoe vaak is 'normaal'?
Bedankt voor de knuffel :)
kindrebel schreef:
25-07-2020 20:45
Hij is niet herstellende. Hij is alcoholist.
Als je na 10 maanden relatie al zo’n gezeik hebt.... Wegwezen.
+1
Alle reacties Link kopieren
LD199 schreef:
25-07-2020 20:44
Hoe vervelend het ook klinkt maar het beste wat je kan doen is hard weglopen van deze man als je het allemaal nu al niet trekt. :hug:
Ik ben er bang voor, maar het is zo moeilijk als de liefde nog zo erg aanwezig is...
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
25-07-2020 20:45
Ga jij zelf weleens naar AA, die hebben toch ook bijeenkomsten voor partners en familie van ex-alcoholisten?
Waarom zou ze dat doen. Het is zijn probleem. Gebruikt hij al antabuse? Of drinkt hij daar doorheen?
Eerlijk gezegd zou ik hoe treurig ook hem afhouden. Ik weet niet hoe lang hij al drinkt maar er treden ook beschadigingen op in de hersenen. Dit beïnvloedt zijn gedrag. Laat hem eerst maar eens aan de afspraken houden en kijk dan maar verder. Hij doet er niet alles aan. Hij drinkt nl nog steeds en het kost jou veel energie en verdriet.Succes dit moet niet makkelijk voor jou zijn.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
25-07-2020 20:45
Ga jij zelf weleens naar AA, die hebben toch ook bijeenkomsten voor partners en familie van ex-alcoholisten?

Ik zou je eigen huis wel aanhouden.
Ik ben weleens met hem mee geweest naar de meetings, nu 3x geweest.
De boodschappen en de gesprekken zijn echt mooi tussen al die mensen.
Kan me voorstellen dat het voor veel mensen een verrijking is daar te komen.
Ik kan mijn eigen huis niet aanhouden, deze is namelijk verkocht door de eigenaar en mijn contract liep af.
Nieuwe huis word hoge huur als ik er alleen in ga wonen.
Een terugval misschien, maar hijheeft zo te lezen tig terugvallen en om de haverklap. Dat is niet te doen joh.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
25-07-2020 20:45
Ik vind het geen goed idee.
Natuurlijk lees ik alleen je verhaal en voel ik niet wat jij voelt. Maar dit is gewoon geen goed idee.
Alcoholisme is een heel hardnekkige verslaving en na 10 maanden kun je nu nog voor jezelf kiezen.
Ik vind dat je dat moet doen. Jammer van het huisje, wat dan ook. Het zijn nu nog maar 10 verloren maanden in plaats van jaren.
Zeker hardnekkig, maar omdat hij er zoveel aan doet zou je toch zeggen dat het een keer goed moet gaat.
Het is elke keer de hoop dat het goed komt. Zeker omdat hij 5 maanden nuchter is geweest.
Alle reacties Link kopieren
Lenteui schreef:
25-07-2020 20:45
... En die baan ben je zelf kwijtgeraakt hoor, dat heeft hij niet gedaan.
Maar hoe dan ook, niet je zekerheden opgeven, hou je huis aan.
Bedankt voor je reactie!
Misschien heb ik het niet helemaal goed opgeschreven, maar omdat ik overspannen ben geraakt ben ik mijn baan verloren.
Alle reacties Link kopieren
Oh en probeer de afwisseling van het “leuke” en de terugval niet los van elkaar te zien. Dit hoort bij elkaar.
Hij is nu nog verliefd op je, en doet zijn best om je te paaien. En zelfs dan lukt het al niet.
Echt waar, het wordt niet beter, het wordt hooguit meer.
Got the t-shirt :'(
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
25-07-2020 20:47
Het lijkt me echt een enorm dilemma als je zijn leuke kanten kent en er oprecht naar verlangt om samen te zijn met de persoon die hij kan zijn. Toch lijkt het erop dat hij zijn verslaving niet onder controle heeft, en niemand kan zeggen of hem dat ooit nog gaat lukken. Ik zou in deze wel heel consequent je eigen geluk en welzijn voorop plaatsen, omdat hij nog niet stevig genoeg in zijn schoenen staat. Je kunt er blijkbaar nog niet op vertrouwen dat jullie gezamenlijke belang bij hem op plek een staat.

In dit geval lijkt het verstandig om gewoon heel hard te slikken en te accepteren dat een gewone, gelijkwaardige relatie er (nog) niet inzit. Na het patroon van de afgelopen periode heb je meer dan een paar weken/maanden nuchterheid nodig om overtuigd te raken van een duurzame, bestendige verandering aan zijn kant. Wellicht is hij in de toekomst relatievaardig, maar nu nog niet. Als je je nu aan hem bindt dan is de kans groot dat je nog heel vaak dezelfde scene gaat meemaken. Het wordt er dan niet leuker op, voor hem niet en voor jou zeker niet.
Ontzettend bedankt voor je reactie.
Fijn om er zo even over te kunnen hebben met jullie.
Ik zit nu alleen thuis in mijn eigen verdriet, en alles doet me denken aan hem.
En het is inderdaad zo'n fijne relatie, afgezien van de alcohol.
Ik houd echt vreselijk veel van hem, zo moeilijk om dan afscheid te moeten nemen.... :(
Alle reacties Link kopieren
Je kent hem nog maar zo kort en je bent al maanden bezig om hem op het door jouw verzonnen rechte pad te houden.

Wanneer het mis gaat weken achter elkaar, dan klopt er toch iets niet wanneer jij moet aanzwengelen dat hij er iets mee doet.

Wanneer hij behandeling heeft gehad, 2x per week AA doet, ...e.d., dan hoort hij volgens de afspraken daar eerlijk te zijn wanneer hij aandrang heeft om te drinken of een terugval heeft gehad zodat er na 1x iets mee wordt gedaan. Hoezo ben jij degene die, die verantwoordelijkheid van hem over heeft genomen???

Zolang hij geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn gedrag is hij geen herstellend alcoholist maar gewoon een alcoholist die onvoldoende de verantwoordelijkheid neemt voor zichzelf en zijn ziekte.
viva-amber wijzigde dit bericht op 25-07-2020 20:58
15.40% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 20:48
Ja hier ben ik inderdaad ook bang voor.... :(
ik wil hem zo graag geloven, want de relatie is heerlijk totdat de verslaving weer om de hoek komt kijken.
Partner zegt dat een terugval erbij hoort... maar hoe lang en hoe vaak is 'normaal'?
Bedankt voor de knuffel :)
Ken je Codependent Anonymous? Misschien ben jij verslaafd aan hem of aan de relatie willen redden. Cru om te zeggen maar het lijkt alsof jij ook met een probleem kampt. Je partner kan zoveel beweren, wat telt is het effect. Dat is allesbehalve gezond. Hoe jij ermee omgaat is ook slopend voor jezelf en ongezond.

In AA zeggen ze niet voor niks een jaar lang geen relaties aan te gaan. Je hebt als verslaafde je handen vol aan je eigen innerlijke en uiterlijke leven op orde te krijgen, weten en ervaren wat gezondheid is voor je je waagt aan een relatie.

Sterkte!
Hij is verslaafd. Hij blijft altijd verslaafd en ook als hij jaren uit gebruik zou zijn is een terugval mogelijk.
Als je daar niet mee om kunt gaan zonder dat het jou zoveel stress en zorgen oplevert, dan is hij niet de juiste man voor je.
Jouw post klinkt alsof je denkt dat een goed gesprek met jou en beloftes aan jou voldoende zouden moeten zijn om een terugval te voorkomen. Dat lijkt me naief. Heeeeeeel teleurgesteld zijn is onrealistisch.
Alle reacties Link kopieren
Lenteui schreef:
25-07-2020 20:53
Hij is nu nog verliefd op je, en doet zijn best om je te paaien. En zelfs dan lukt het al niet.
Echt waar, het wordt niet beter, het wordt hooguit meer.
Got the t-shirt :'(
Mag ik aan je vragen hoe jouw ervaring is geweest?
Was jouw ex partner ook naar meetings, stappenboek met sponsor.
Kortom, alles wat een alcoholist nodig heeft naar de weg van herstel?
Ze zeggen dat als je de 12 stappen doet (het boek), een sponsor en meetings dat de kans op terugval bijna nihil is?
Of heeft hij me dat wijs zitten maken :)
Alle reacties Link kopieren
TO, hij is niet eerlijk en zolang hij niet eerlijk is, is hij niet herstellend.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven