Relatie met herstellende alcoholist

25-07-2020 20:40 462 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Voornamelijk hoop ik op herkenning, adviezen of even een virtuele knuffel.
10 maanden geleden heb ik een nieuwe man ontmoet, en het was werkelijk liefde op het eerste gezicht!
Onze karakters lopen naadloos in elkaar over en we hebben nooit ruzies of ergernissen.
We hebben dezelfde hobbies, humor, interesses, spontaniteit, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
En dan komt nu het addertje onder het gras vandaan.
Mijn nieuwe partner is een alcoholist in herstel.
Ik kwam er al vrij snel achter in onze relatie vanwege een terugval, en dit ging toen een tijdje wekelijks mis.
Uiteindelijk na 2 maanden gezegd dat dit niet te doen is en dat er meer actie moet komen om de verslaving onder controle te krijgen.
Na dit gesprek ging het ongeveer 1x per maand mis, en na nog weer een pittig gesprek 5 maanden nuchter.
Na deze 5 maanden weer een terugval gehad, en ik was zoooo teleurgesteld.
En sinds deze terugval krijg ik de stress niet meer onder controle.
Elke dag bang of hij thuis zou komen. Elke dag bang of hij niet in de verkeerde omgeving zou zitten.
Hij houdt zich niet aan onze afspraken, waardoor het dus ook weer afgelopen vrijdag fout is gegaan.
Hij doet er werkelijk alles aan, in een kliniek gezeten, 2x per week naar de AA, hij heeft een sponsor die hem helpt en hij werkt in het stappenboek.
Elke keer beloofd hij beterschap, en toch gaat het telkens na een tijd weer mis.
Hij heeft behoorlijke stappen gezet in zijn werk waardoor hij meer thuis kan werken, en dit mij dus ook minder stress zal geven.
De locatie waar het vaak mis ging op zijn werk is daardoor binnenkort niet meer van toepassing.
Maar ik.... ik ben op na de laatste terugval.
Het vertrouwen raakt steeds meer beschadigd en door elke dag stress hiervan te ervaren ben ik gewoon op.
Ik zit momenteel al overspannen thuis, en ben mijn baan hierdoor kwijtgeraakt.
Ook zouden we volgende maand verhuizen, de handtekening zijn al gezet.
Maar wat moet ik doen? Wat als hij wel de waarheid spreek en hij het uiteindelijk onder controle heeft, dan heb ik de liefde van mijn leven aan mijn zijde.
Maar wat als het wederom loze beloftes zijn, dan verhuizen we met een toekomst met meer verdriet.
Ik heb nu al 2 dagen niet gegeten van de stress, en we zijn momenteel even uit elkaar.
Ik ben radeloos....
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 20:52
Bedankt voor je reactie!
Misschien heb ik het niet helemaal goed opgeschreven, maar omdat ik overspannen ben geraakt ben ik mijn baan verloren.
Waardoor ben je overspannen geraakt?
Alle reacties Link kopieren
Je gaat toch niet samenwonen in deze situatie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
25-07-2020 21:00
Je gaat toch niet samenwonen in deze situatie?
Dit. Echt niet doen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
25-07-2020 20:55
Je kent hem nog maar zo kort en je bent al maanden bezig om hem op het door jouw verzonnen rechte pad te houden.

Wanneer het mis gaat weken achter elkaar, dan klopt er toch iets niet wanneer jij moet aanzwengelen dat hij er iets mee doet.

Wanneer hij behandeling heeft gehad, 2x per week AA doet, ...e.d., dan hoort hij volgens de afspraken daar eerlijk te zijn wanneer hij aandrang heeft om te drinken of een terugval heeft gehad zodat er na 1x iets mee wordt gedaan. Hoezo ben jij degene die, die verantwoordelijkheid van hem over heeft genomen???

Zolang hij geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn gedrag is hij geen herstellend alcoholist maar gewoon een alcoholist die onvoldoende de verantwoordelijkheid neemt voor zichzelf en zijn ziekte.
Je hebt een mooi en duidelijk verhaal geschreven, dank je wel!
In het begin ging het weken achter elkaar mis, want nieuwe relatie (13e stap, brengt ongeluk voor herstel).
Daarna elke week, en nu zit er steeds meer tijd tussen.
Inmiddels is hij 5 maanden nuchter geweest, en als hij dronk was het niet meer het binge drinking maar een paar biertjes.
Hij meld zich inderdaad niet wanneer hij aandrang heeft of dat hij zich niet goed voelt. Dan keert hij in zichzelf en gaat het helaas mis.
Met alle zorgen van dien voor zijn omgeving.
Hij zegt dat hij verantwoordelijkheden neemt, maar voor mijn gevoel niet genoeg.
je hebt helemaal gelijk.... de bal moet bij hem liggen en niet bij mij.
Eye-opener
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 20:57
Mag ik aan je vragen hoe jouw ervaring is geweest?
Was jouw ex partner ook naar meetings, stappenboek met sponsor.
Kortom, alles wat een alcoholist nodig heeft naar de weg van herstel?
Ze zeggen dat als je de 12 stappen doet (het boek), een sponsor en meetings dat de kans op terugval bijna nihil is?
Of heeft hij me dat wijs zitten maken :)
Welnee. Die van mij geeft eindelijk toe (aan mij) dat hij verslaafd is, maar daar heeft hij geen hulp voor nodig. @(
Maar goed, wij zijn al vele jaren samen, voor mij is weggaan gaat optie meer. En ja, ik houd van hem en we hebben het meestal heel leuk. Maar het leven was heel veel fijner geweest als hij niet zou drinken. Ik zou mezelf toen aanraden om het niet te doen.
Dus dat geef ik nu aan jou mee. Niet Doen.
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 20:54
Ontzettend bedankt voor je reactie.
Fijn om er zo even over te kunnen hebben met jullie.
Ik zit nu alleen thuis in mijn eigen verdriet, en alles doet me denken aan hem.
En het is inderdaad zo'n fijne relatie, afgezien van de alcohol.
Ik houd echt vreselijk veel van hem, zo moeilijk om dan afscheid te moeten nemen.... :(

Ik kan me helemaal voorstellen dat het ontzettend moeilijk is. Het is natuurlijk ook niet eerlijk, dat zo'n leuk iemand zulke grote problemen heeft dat het een leven samen in de weg staat. Maar als je hiermee verder gaat dan maak je jezelf en je emoties permanent speelbal van hem en de grillen van zijn verslaving. En wat jij ook doet, je zult nooit de redenen waarom hij steeds terugvalt voor hem weg kunnen nemen. Als het hem zelf niet lukt dan lukt het niemand. Als je hier nu mee doorgaat dan maak je van zijn ellende jouw ellende en het is heel moeilijk voor te stellen dat de leuke momenten daar oprecht tegen gaan opwegen. De kans is ook aanwezig dat de leuke momenten een steeds minder groot aandeel van de relatie gaan vormen.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
25-07-2020 20:59
Waardoor ben je overspannen geraakt?
Ik ben overspannen geraakt omdat het werk dat ik deed eigenlijk iets te hoog gegrepen was. Ook de zorgen van mijn partner hebben natuurlijk niet geholpen. Het was ook een nieuwe baan, en mijn contract loopt volgende maand af. Mijn partner had in het begin van onze relatie geen rijbewijs, en toen heb ik ook veel tijd besteed voor en na mijn werk om hem op te halen en weg te brengen. Dat heeft geen goed gedaan voor mijn rust. En toen kwam Corona, dat was de nekslag. Mijn werkzaamheden gingen er dusdanig anders uitzien dat het bergafwaarts is gegaan sindsdien.
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:05
Ik ben overspannen geraakt omdat het werk dat ik deed eigenlijk iets te hoog gegrepen was. Ook de zorgen van mijn partner hebben natuurlijk niet geholpen. Het was ook een nieuwe baan, en mijn contract loopt volgende maand af. Mijn partner had in het begin van onze relatie geen rijbewijs, en toen heb ik ook veel tijd besteed voor en na mijn werk om hem op te halen en weg te brengen. Dat heeft geen goed gedaan voor mijn rust. En toen kwam Corona, dat was de nekslag. Mijn werkzaamheden gingen er dusdanig anders uitzien dat het bergafwaarts is gegaan sindsdien.
Ik vraag me dan altijd af waar dat leuke dan in zit....
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:05
Ik ben overspannen geraakt omdat het werk dat ik deed eigenlijk iets te hoog gegrepen was. Ook de zorgen van mijn partner hebben natuurlijk niet geholpen. Het was ook een nieuwe baan, en mijn contract loopt volgende maand af. Mijn partner had in het begin van onze relatie geen rijbewijs, en toen heb ik ook veel tijd besteed voor en na mijn werk om hem op te halen en weg te brengen. Dat heeft geen goed gedaan voor mijn rust. En toen kwam Corona, dat was de nekslag. Mijn werkzaamheden gingen er dusdanig anders uitzien dat het bergafwaarts is gegaan sindsdien.
Dat is veel shit tegelijk. Des te meer reden om niet verder te gaan met deze relatie. Je heb nu je tijd en energie nodig om zelf weer gezond te worden. Dat lukt niet als je bezig bent met hem redden.
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
25-07-2020 20:56
Ken je Codependent Anonymous? Misschien ben jij verslaafd aan hem of aan de relatie willen redden. Cru om te zeggen maar het lijkt alsof jij ook met een probleem kampt. Je partner kan zoveel beweren, wat telt is het effect. Dat is allesbehalve gezond. Hoe jij ermee omgaat is ook slopend voor jezelf en ongezond.

In AA zeggen ze niet voor niks een jaar lang geen relaties aan te gaan. Je hebt als verslaafde je handen vol aan je eigen innerlijke en uiterlijke leven op orde te krijgen, weten en ervaren wat gezondheid is voor je je waagt aan een relatie.

Sterkte!
Het is inderdaad zo slopend, vooral als de liefde ook nog zo aanwezig is.
Ik zal me erin gaan verdiepen. Ik heb binnenkort ook weer een afspraak bij de POH vanwege mijn overspannenheid, en dan wil ik ook een gesprek met een psycholoog. Want je hebt zeker een punt, er zit bij mij ook iets niet goed dat ik me dit alles zo erg aantrek.
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:03
Je hebt een mooi en duidelijk verhaal geschreven, dank je wel!
In het begin ging het weken achter elkaar mis, want nieuwe relatie (13e stap, brengt ongeluk voor herstel).
Daarna elke week, en nu zit er steeds meer tijd tussen.
Inmiddels is hij 5 maanden nuchter geweest, en als hij dronk was het niet meer het binge drinking maar een paar biertjes.
Hij meld zich inderdaad niet wanneer hij aandrang heeft of dat hij zich niet goed voelt. Dan keert hij in zichzelf en gaat het helaas mis.
Met alle zorgen van dien voor zijn omgeving.
Hij zegt dat hij verantwoordelijkheden neemt, maar voor mijn gevoel niet genoeg.
je hebt helemaal gelijk.... de bal moet bij hem liggen en niet bij mij.
Eye-opener
Een alcoholist kan helemaal niet drinken, ook geen eufimistische paar biertjes die voor een ander normaal zijn.
Hij heeft met de AA afspraken wie hij kan bellen wanneer je aandrang hebt en ook contacten die je meteen kan bellen wanneer het misgaat.

Hij weet dondersgoed wat de juiste manier is om zijn eigen gedrag aan te pakken, maar daar kiest hij niet voor.

Je geneest niet van een verslaving, je blijft altijd verslaafd. Er bestaat geen 99% kans op genezing.
Hij kan zich hooguit goed aan te afspraken houden, ipv een relatie de schuld geven van zijn terugval zodat jij verantwoordelijk voelt voor zaken waarvoor je niet verantwoordelijk bent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
25-07-2020 20:50
Waarom zou ze dat doen. Het is zijn probleem. Gebruikt hij al antabuse? Of drinkt hij daar doorheen?
Eerlijk gezegd zou ik hoe treurig ook hem afhouden. Ik weet niet hoe lang hij al drinkt maar er treden ook beschadigingen op in de hersenen. Dit beïnvloedt zijn gedrag. Laat hem eerst maar eens aan de afspraken houden en kijk dan maar verder. Hij doet er niet alles aan. Hij drinkt nl nog steeds en het kost jou veel energie en verdriet.Succes dit moet niet makkelijk voor jou zijn.
Hij heeft anderhalf jaar geleden antabuse gebruikt. volgens zijn ouders dronk hij hier soms wel doorheen.
Dan werd hij heel erg ziek. Hij drinkt zijn hele leven al, maar sinds een paar jaar is het ook echt een probleem geworden.
Daarvoor dronk hij wel, maar kon hij ook gewoon stoppen.
Het niet nakomen van de afspraken is moeilijk. Hij komt soms 4 uur later dan de afgesproken tijd. En ik in de tussentijd in de stress.....
Nog iets... Dat drinken (probleem nr1) is om iets weg te duwen. Geen idee wat, maar het is een probleem.
Dus als hij het drinken onder controle heeft staat probleem nr2 voor de deur. Gezellig hoor.
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
25-07-2020 20:52
Oh en probeer de afwisseling van het “leuke” en de terugval niet los van elkaar te zien. Dit hoort bij elkaar.
Ik zag/zie het inderdaad los nog van elkaar.
Want je hebt eigenlijk te maken met 2 persoonlijkheden.
Een persoon onder invloed is niet dezelfde als nuchter.
Het eindresultaat voor mij is natuurlijk wel hetzelfde, dat hoort bij elkaar.
pffff.... wat lastig dit
Alles is perfect, karakters die naadloos passen, nooit ergernissen. Heb jij je wrl eens verdiept in verslavingen?

Grote kans dat hij in die 'perfecte' tijden heel veel gevoelens onderdrukt wat leidt tot de vlucht in alcohol.
Als hij terugvalt heeft hij dus stress of andere emoties waar hij niet op een andere manier mee om kan gaan. Je kan hem niet in twee delen scheiden, de oh zo leuke man en oh jee, af en toe een terugval. Dat is 1 man, dat is zijn manier van omgaan met emoties, zijn beschadigingen, zijn gebrek aan communicatie. Verslaving is in alles verweven. Als jij serieus betrokken bent als partner dan hoor jij al minstens een keer mee geweest te zijn naar de AA. Ze hebben familie en partner bijeenkomsten. Je klinkt alsof jij buiten de verslaving staat (en wíl staan), maar zo werkt het helaas niet. Verslaving is een symptoom van ellende, het is niet de oorzaak van ellende.

Van de 10 maanden is hij 4 maanden clean geweest. 40%.
Van de 10 jaar is straks dus 40% clean, 4 jaar, en passen jullie dus 40 % van de tijd 'perfect' bij elkaar.

Meid, waar begin je aan. Na 10 maanden ben je al overspannen. Stop er liever mee.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
25-07-2020 21:00
Je gaat toch niet samenwonen in deze situatie?
Omdat hij al 5 maanden nuchter was durfde ik het wel aan.
het is gelukkig een huurhuis, en we wonen nu ook al samen in mijn huidige huurhuis.
Deze is echter verkocht en mijn contract liep af, dus logische keuze om te kijken naar een andere woning.
Maar sinds het moment dat de handtekening is gezet zijn er weer 3 terugvallen geweest.
2 daarvan is hij niet thuisgekomen maar bij zijn ouders blijven slapen (zijn werk en ouders liggen bij elkaar, ik woon verder weg)
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 20:49
Ik ben er bang voor, maar het is zo moeilijk als de liefde nog zo erg aanwezig is...
Zijn liefde voor alcohol is groter dan zijn liefde voor jou. :lightbulb:
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
To, als ik lees hoezeer je op hem en zijn problemen gericht bent, terwijl je zelf ook problemen hebt, vraag ik me af of je zijn problemen niet gebruikt als excuus om je eigen problemen uit de weg te gaan.
Kortom, lieve Sunshine, laat de zon in je leven schijnen en stap uit deze schaduw.
Je weet het zelf eigenlijk best, anders was je dit topic niet begonnen.
Ik wens je veel liefde :heart:
Alle reacties Link kopieren
Lenteui schreef:
25-07-2020 21:03
Welnee. Die van mij geeft eindelijk toe (aan mij) dat hij verslaafd is, maar daar heeft hij geen hulp voor nodig. @(
Maar goed, wij zijn al vele jaren samen, voor mij is weggaan gaat optie meer. En ja, ik houd van hem en we hebben het meestal heel leuk. Maar het leven was heel veel fijner geweest als hij niet zou drinken. Ik zou mezelf toen aanraden om het niet te doen.
Dus dat geef ik nu aan jou mee. Niet Doen.
Bedankt dat je jouw verhaal met me wil delen!
Voor nu heb ik ook al gezegd dat het voorbij is tussen ons.
Maar hij wil maar niet geloven dat het over is.
En dat het vanaf nu allemaal goed gaat komen omdat hij rigoureuze stappen heeft gezet in zijn werk voor meer rust.
Echt heel goed en nodig dat je naar een psycholoog gaat
Dus mede door deze relatie ben je je baan kwijtgeraakt? Zoiets overkwam mij ook, een relatie die alle energie opslurpte dat ik beneden maat presteerde en mocht vertrekken. Ben daarna heel hard aan de slag gegaan om mezelf binnenste buiten te keren en dat destructieve gedrag te stoppen.

Denk jij dat liefde opoffering betekent en als je maar rent en helpt dat je dan pas liefde verdient? Wat is er zo leuk aan hem of wat doet hij voor jou waaruit blijkt dat hij je op waarde schat?
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
25-07-2020 21:04
Ik kan me helemaal voorstellen dat het ontzettend moeilijk is. Het is natuurlijk ook niet eerlijk, dat zo'n leuk iemand zulke grote problemen heeft dat het een leven samen in de weg staat. Maar als je hiermee verder gaat dan maak je jezelf en je emoties permanent speelbal van hem en de grillen van zijn verslaving. En wat jij ook doet, je zult nooit de redenen waarom hij steeds terugvalt voor hem weg kunnen nemen. Als het hem zelf niet lukt dan lukt het niemand. Als je hier nu mee doorgaat dan maak je van zijn ellende jouw ellende en het is heel moeilijk voor te stellen dat de leuke momenten daar oprecht tegen gaan opwegen. De kans is ook aanwezig dat de leuke momenten een steeds minder groot aandeel van de relatie gaan vormen.
Dat klopt helemaal.
Ik merk nu al dat het mijn gevoel in de weg gaat staan voor hem.
Maar elke keer als het misgaat is hij zo oprecht dat het goed komt.
En hij wil het ook echt, op dat moment.
En na 2 weken verslapt het weer, of komt hij niet alle afspraken na die we toen hebben gemaakt.
Soms komt hij 2 tot 4 uur later aan dan afgesproken, en ik zit ondertussen in de stress.
Zijn ellende is inderdaad ook mijn ellende, ik kom niet toe aan mezelf want ik ben zelf momenteel overspannen.
Ik zit nu 5 weken thuis en kan niet echt zeggen dat ik aan mezelf heb kunnen werken door deze stress.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij zijn financiën wel op orde? Omdat hij zo snel bij jou ingetrokken is.
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:03
Je hebt een mooi en duidelijk verhaal geschreven, dank je wel!
In het begin ging het weken achter elkaar mis, want nieuwe relatie (13e stap, brengt ongeluk voor herstel).
Daarna elke week, en nu zit er steeds meer tijd tussen.
Inmiddels is hij 5 maanden nuchter geweest, en als hij dronk was het niet meer het binge drinking maar een paar biertjes.
Hij meld zich inderdaad niet wanneer hij aandrang heeft of dat hij zich niet goed voelt. Dan keert hij in zichzelf en gaat het helaas mis.
Met alle zorgen van dien voor zijn omgeving.
Hij zegt dat hij verantwoordelijkheden neemt, maar voor mijn gevoel niet genoeg.
je hebt helemaal gelijk.... de bal moet bij hem liggen en niet bij mij.
Eye-opener
Hoezo een paar biertjes? Het is een alcoholist, die paar biertjes kan hij helemaal niet handelen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven