Hoe omgaan met hoe vriend me aanspreekt op rookgedrag?

28-07-2020 19:20 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is mijn tweede topic over dezelfde vriend. Voor degenen die loepen: het eerste issue is opgelost.
Nu graag jullie advies over het volgende. We roken beide, maar ik meer dan mijn vriend. Dat was al zo toen we elkaar leerden kennen.
Met enige regelmaat zet mijn vriend me onder druk om minder of niet te roken. Hij zet het zwaar aan. Noemt me schoorsteen of kettingroker. Zegt dat ik de liefde van zijn leven ben en dat hij oud met mij wil worden. En dat ik daarom minder zou moeten roken.
Natuurlijk weet ik zelf ook dat mijn verslaving uitermate ongezond is. Maar het effect van zijn gedrag is dat ik verdrietig word en zelfs minder graag bij hem ben. Omdat ik me zo onder druk gezet voel. En ik kan daar niet goed mee omgaan.
Hoe zouden jullie er mee omgaan? Iemand advies?
Mensch durf te leven
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde pijler
Mensch durf te leven
Alle reacties Link kopieren
Rookt'ie zelf nog? Indien ja, heeft'ie dan wel recht om kritiek te hebben op jouw verslaving als hij er zelf niet mee kan stoppen?
leeg
Alle reacties Link kopieren
dus hij rookt zelf, maar hij verwijt jou dat je root? Ken je (Of hij) het spreekwoord De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, niet?
Zoek dat anders maar eens op
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hij heeft het goed met je voor. Waarom rook je liever veel dan dat te zien?
Stop samen!
Alle reacties Link kopieren
Tikatukka schreef:
28-07-2020 19:21
Verkeerde pijler
kun je laten verplaatsten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Stoppen doe je voor jezelf en niet voor iemand anders, ik zou hem zeggen dat hij daar mee op moet houden en dat je gaat minderen/ stoppen als je daar zelf aan toe bent. Ik rook zelf ook en als mijn vriend dit zou doen zou dit wel een ding worden.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
28-07-2020 19:25
Hij heeft het goed met je voor. Waarom rook je liever veel dan dat te zien?
Heb je zelf ooit een rookverslaving gehad? Dan weet je best dat het niet helpt als iemand anders je dwingt en bekritiseert om te stoppen. Geeft enkel stress en negatieve gevoelens, wat vaak nog meer aanzet om te roken.
leeg
Helena_z schreef:
28-07-2020 19:29
Heb je zelf ooit een rookverslaving gehad? Dan weet je best dat het niet helpt als iemand anders je dwingt en bekritiseert om te stoppen. Geeft enkel stress en negatieve gevoelens, wat vaak nog meer aanzet om te roken.
Ik weet enorm veel van verslavingen, beroepshalve en privé.
Je kunt natuurlijk niet staan toekijken, helemaal tijdens deze coronatijd en de actuele extra risico's, hoe je geliefde enorm veel rookt. Uiteraard zeg je daar iets van als je van iemand houdt.
Je gaat een verslaafde het niet makkelijk maken door zijn afwijkende gedrag te negeren. Het is niet leuk voor to, maar dan zal ze een man moeten zoeken met hetzelfde afwijkende gedrag.
Er zal een reden zijn waarom ze dat niet doet.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
28-07-2020 19:35
Ik weet enorm veel van verslavingen, beroepshalve en privé.
Je kunt natuurlijk niet staan toekijken, helemaal tijdens deze coronatijd en de actuele extra risico's, hoe je geliefde enorm veel rookt. Uiteraard zeg je daar iets van als je van iemand houdt.
Je gaat een verslaafde het niet makkelijk maken door zijn afwijkende gedrag te negeren. Het is niet leuk voor to, maar dan zal ze een man moeten zoeken met hetzelfde afwijkende gedrag.
Er zal een reden zijn waarom ze dat niet doet.
Ja, je zegt er iets van. Maar dan moedig je aan *om te stoppen. Iemand onder druk zetten echter, werkt niet.

En vriend heeft hetzelfde afwijkende gedrag. Pot en de ketel.
leeg
Draai de knop om. Stel voor om samen te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel duidelijk gezegd toen ik man leerde kennen. Of je stopt of ik ben exit. Inmiddels 12 jaar getrouwd, 20 jaar bij elkaar en hij 20 jaar gestopt met roken.

Maar als hij zelf ook rookt... tja.

Samen stoppen is het beste.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
28-07-2020 19:35
Ik weet enorm veel van verslavingen, beroepshalve en privé.
Je kunt natuurlijk niet staan toekijken, helemaal tijdens deze coronatijd en de actuele extra risico's, hoe je geliefde enorm veel rookt. Uiteraard zeg je daar iets van als je van iemand houdt.
Je gaat een verslaafde het niet makkelijk maken door zijn afwijkende gedrag te negeren. Het is niet leuk voor to, maar dan zal ze een man moeten zoeken met hetzelfde afwijkende gedrag.
Er zal een reden zijn waarom ze dat niet doet.
De vriend van TO rookt zelf ook, dus ze heeft al iemand gevonden met “hetzelfde afwijkende gedrag” (wat ik trouwens een hele vreemde omschrijving vind voor een roker, iemand met afwijkend gedrag).
e-sigaretten? Scheelt al een boel.
Hij heeft vast wel het beste met je voor, maar dat komt niet echt lekker over als hij zelf ook rookt. Stoppen doe je nog altijd voor jezelf en als jij daaraan toe bent. Je kunt wel samen stoppen en elkaar steunen, maar alsnog kun je het beste stoppen als jij daar zelf achterstaat, want je moet het namelijk ook zelf doen als je die knoop doorhakt. Anders lukt het denk ik ook niet. Bekritiserende opmerkingen werken inderdaad vaak averechts i.p.v. steunende woorden.
Waarom staat deze topic trouwens onder seks?
Hoeveel is veel?
Als hij zeurt over 30 sigaretten terwijl hij er zelf 5 rookt, snap ik hem wel.
Maar als jij er 10 rookt, is het minder storend.

Waarschijnlijk is het roken niet het probleem. Kettingroken wel. Dat zou wel storend kunnen zijn. Elke sigaret duurt 10 minuten. Dan ben je dus elke vrije minuut bezig met roken en niet met andere dingen.

Als ik thuis al onze activiteiten steeds zou onderbreken om telkens te gaan roken, zou ik niet heel gezellig gezelschap meer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zolang hij zelf rookt heeft hij geen recht van spreken.

Mijn eerlijk mening is echter dat ik niet begrijp dat je in de tijd van Corona nog vrijwillig je longen en je eigen leefomgeving gaat verzieken met alle risico's van dien, maar goed ik hoef niet bij je op de thee, dus je moet het verder zelf weten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Waarom staat die eigenlijk onder seks????
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Koffiepot schreef:
28-07-2020 19:41
De vriend van TO rookt zelf ook, dus ze heeft al iemand gevonden met “hetzelfde afwijkende gedrag” (wat ik trouwens een hele vreemde omschrijving vind voor een roker, iemand met afwijkend gedrag).
Vroeger hadden collega's ieder uur rookpauze, en dat was normaal. Als je nu ieder uur 10 minuten van je werkplek verdwijnt om te roken is dat afwijkend.
Roken in huis idem, mijn oudste is 11, ik heb een longaandoening en ik heb nog meegemaakt dat ik op feestjes raar aan werd gekeken als ik met mijn baby de ruimte maar verliet omdat het er blauw stond.
Nu is het afwijkend om bij een persoon met een longaandoening en een baby in de buurt te roken.
Veel roken is op dit moment afwijkend gedrag.
Als je zoveel rookt dat je partner zich zorgen maakt, en je eerste reactie is stress want je geeft toe dat je veel rookt maar je moet wel zonder commentaar kunnen doorroken natuurlijk.
Den vermoed ik afwijkend gedrag.
Vervang 'roken' met drank. Dan is het misschien duidelijker wat ik wil zeggen.
Vriend drinkt af en toe een wijntje.
Ik geef toe dat ik veel drink maar dat wist hij al vanaf het begin. Nu begint hij druk uit te oefenen, noemt me drankorgel en zegt dat hij graag oud met me wil worden en bang is me snel te verliezen.
Hoe kan ik toch doordrinken zonder me hier iets van aan te trekken?

Viva forum: jouw lichaam jouw keuze meid O_o
Alle reacties Link kopieren
Als hij samen met jou oud wil worden dan moet je niet op het niveau van hem gaan roken maar beide stoppen met roken.
Garantie krijg je er verder niet bij, je nek breken op een keukentrapje kan dan ook nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
28-07-2020 19:55
Hoeveel is veel?
Als hij zeurt over 30 sigaretten terwijl hij er zelf 5 rookt, snap ik hem wel.
Maar als jij er 10 rookt, is het minder storend.

Waarschijnlijk is het roken niet het probleem. Kettingroken wel. Dat zou wel storend kunnen zijn. Elke sigaret duurt 10 minuten. Dan ben je dus elke vrije minuut bezig met roken en niet met andere dingen.

Als ik thuis al onze activiteiten steeds zou onderbreken om telkens te gaan roken, zou ik niet heel gezellig gezelschap meer zijn.
Bij kettingrokers? Ken mensen die een sigaret naar binnen trekken binnen de twee minuten...
leeg
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
28-07-2020 20:26
Vervang 'roken' met drank. Dan is het misschien duidelijker wat ik wil zeggen.
Vriend drinkt af en toe een wijntje.
Ik geef toe dat ik veel drink maar dat wist hij al vanaf het begin. Nu begint hij druk uit te oefenen, noemt me drankorgel en zegt dat hij graag oud met me wil worden en bang is me snel te verliezen.
Hoe kan ik toch doordrinken zonder me hier iets van aan te trekken?

Viva forum: jouw lichaam jouw keuze meid O_o
TO zegt niet dat ze wil door roken "zonder zich iets van hem aan te trekken". Enkel dat ze zich onder druk gezet voelt en daar zit volgens mij het grootste probleem. Daarbij, je kan een interventie houden met goede bedoelingen zonder termen als "drankorgel" of "schoorsteen" naar het hoofd te gooien. Zulk taalgebruik is niet liefdevol (lees: respectvol), laat staan constructief.
leeg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven