Hoe omgaan met hoe vriend me aanspreekt op rookgedrag?

28-07-2020 19:20 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is mijn tweede topic over dezelfde vriend. Voor degenen die loepen: het eerste issue is opgelost.
Nu graag jullie advies over het volgende. We roken beide, maar ik meer dan mijn vriend. Dat was al zo toen we elkaar leerden kennen.
Met enige regelmaat zet mijn vriend me onder druk om minder of niet te roken. Hij zet het zwaar aan. Noemt me schoorsteen of kettingroker. Zegt dat ik de liefde van zijn leven ben en dat hij oud met mij wil worden. En dat ik daarom minder zou moeten roken.
Natuurlijk weet ik zelf ook dat mijn verslaving uitermate ongezond is. Maar het effect van zijn gedrag is dat ik verdrietig word en zelfs minder graag bij hem ben. Omdat ik me zo onder druk gezet voel. En ik kan daar niet goed mee omgaan.
Hoe zouden jullie er mee omgaan? Iemand advies?
Mensch durf te leven
Het-groepje schreef:
28-07-2020 19:35
Ik weet enorm veel van verslavingen, beroepshalve en privé.
Je kunt natuurlijk niet staan toekijken, helemaal tijdens deze coronatijd en de actuele extra risico's, hoe je geliefde enorm veel rookt. Uiteraard zeg je daar iets van als je van iemand houdt.
Je gaat een verslaafde het niet makkelijk maken door zijn afwijkende gedrag te negeren. Het is niet leuk voor to, maar dan zal ze een man moeten zoeken met hetzelfde afwijkende gedrag.
Er zal een reden zijn waarom ze dat niet doet.
17 jaar geleden ben ik onder druk van man gestopt met roken. Ik was toen zwanger van mijn eerste. Erg veel strijd met hem gehad en uiteindelijk was ik zijn gezeik beu. Dus maar gestopt. Nu ben ik iedere dag nog blij dat ik (of hij eigenlijk) heb doorgezet.
Nu, zoveel jaar later rookt hij wel nog steeds. En dat na een hart operatie. Ik heb er een paar keer iets van gezegd. En onder druk gezet. Nou het werkt dus niet. Dan gaat hij maar lekker roken. Hij is er zelf heel erg van overtuigd dat hem nu niks meer kan overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Helena_z schreef:
28-07-2020 20:55
TO zegt niet dat ze wil door roken "zonder zich iets van hem aan te trekken". Enkel dat ze zich onder druk gezet voelt en daar zit volgens mij het grootste probleem. Daarbij, je kan een interventie houden met goede bedoelingen zonder termen als "drankorgel" of "schoorsteen" naar het hoofd te gooien. Zulk taalgebruik is niet liefdevol (lees: respectvol), laat staan constructief.
Helena: je slaat de spijker op zijn kop. Ik voel me erg onder druk gezet. Ik weet dat hij het goed met me voor heeft. Maar de druk die hij op me uitoefent en de manier waarop, werkt niet. Het bezorgt me verdriet, stress en vluchtgedrag. Ik ben er zelf nog niet aan toe om te minderen of te stoppen.
Mensch durf te leven
Alle reacties Link kopieren
En fijn om alle reacties te lezen. Ik moet er nog op broeden maar zie zeker al wat tips. Bedankt allemaal!
Mensch durf te leven
Alle reacties Link kopieren
Tikatukka schreef:
28-07-2020 22:06
Helena: je slaat de spijker op zijn kop. Ik voel me erg onder druk gezet. Ik weet dat hij het goed met me voor heeft. Maar de druk die hij op me uitoefent en de manier waarop, werkt niet. Het bezorgt me verdriet, stress en vluchtgedrag. Ik ben er zelf nog niet aan toe om te minderen of te stoppen.
Ik raad je aan de waarheid onder ogen te zien: roken is vluchtgedrag en zorgt voor stress en verdriet.
Knuddestudder schreef:
28-07-2020 23:12
Ik raad je aan de waarheid onder ogen te zien: roken is vluchtgedrag en zorgt voor stress en verdriet.
Hier heb je helemaal gelijk in.
Alle reacties Link kopieren
Tikatukka schreef:
28-07-2020 22:06
Helena: je slaat de spijker op zijn kop. Ik voel me erg onder druk gezet. Ik weet dat hij het goed met me voor heeft. Maar de druk die hij op me uitoefent en de manier waarop, werkt niet. Het bezorgt me verdriet, stress en vluchtgedrag. Ik ben er zelf nog niet aan toe om te minderen of te stoppen.
Veelgehoorde smoes van mensen met een verslaving.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Dan ga je minder roken. Probleem opgelost.
Als je zelf niet echt wil stoppen (om wat voor reden dan ook), dan lukt het zelden.
gaultier schreef:
28-07-2020 21:21
17 jaar geleden ben ik onder druk van man gestopt met roken. Ik was toen zwanger van mijn eerste. Erg veel strijd met hem gehad en uiteindelijk was ik zijn gezeik beu. Dus maar gestopt. Nu ben ik iedere dag nog blij dat ik (of hij eigenlijk) heb doorgezet.
Nu, zoveel jaar later rookt hij wel nog steeds. En dat na een hart operatie. Ik heb er een paar keer iets van gezegd. En onder druk gezet. Nou het werkt dus niet. Dan gaat hij maar lekker roken. Hij is er zelf heel erg van overtuigd dat hem nu niks meer kan overkomen.
Vergelijkbare situatie dus.
Partner rookt en spreekt jou aan op je rookgedrag.
Nogal hypocriet
Alle reacties Link kopieren
Je kunt zeggen dat je stopt met roken als hij er ook mee stopt.
Alle reacties Link kopieren
Tikatukka schreef:
28-07-2020 22:06
Helena: je slaat de spijker op zijn kop. Ik voel me erg onder druk gezet. Ik weet dat hij het goed met me voor heeft. Maar de druk die hij op me uitoefent en de manier waarop, werkt niet. Het bezorgt me verdriet, stress en vluchtgedrag. Ik ben er zelf nog niet aan toe om te minderen of te stoppen.

Je voelt druk omdat je zelf ook weet dat je beter kan stoppen. Ik weet waar ik het over heb. Toen ik nog rookte probeerde ik het op het laatst ook stiekem te doen. Niet omdat mijn vriend me onder druk zette, het tegenovergestelde. Ik vond het gewoon genant van mezelf. En het voelde als een teleurstelling naar hem.

Ik vind de vergelijking met drank wel een goede.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ik rookte ook altijd veel... ook meer dan mijn partner... hij noemde ook wel eens kettingrookster of schoorsteen maar niet op een nare manier. Gewoon een grapje en ik nam er geen aanstoot aan.

Begin dit jaar besloot ik van de een op de andere dag te stoppen met roken. En na een hel van 3 dagen ben ik nu nog steeds gestopt. En ik heb er ook geen behoefte meer aan. Vind het zelfs vies. Ik voel me zo enorm bevrijd. En mijn vriend rookt nog wel dus nu lach ik hem uit en noem hem schoorsteen. Overigens zal ik hem nooit vragen om te stoppen... Al hun ik hem dit bevrijdde gevoel ook.

To ik weet dat je dit niet wil horen want het nicotinemonster in je hoofd zegt dat dit is wie je bent en dat je al zo veel rookte voor je hem leerde kennen etc... Maar waarom zou je blijven roken? Het brengt je helemaal niks... En nu zelfs stress met je vriend. Stop gewoon. Morgen... En dan voel je je vandaag volgende week een stuk beter.
Alle reacties Link kopieren
O en hoe zouden de reacties zijn al t om drinken zou gaan ipv om roken... t is een verslaving. Jij wilt je verslaving ontkennen. Het is ongemakkelijk dat je er op aangesproken wordt want dan moet je jezelf verdedigen en dat kan je eigenlijk niet want t is heel slecht.

Verslavingen zijn kut. Ik heb er in mijn leven een aantal gehad. Zorg dat je er van bevrijd raakt.
Alle reacties Link kopieren
Als hij zelf ook rookt moet hij niet zeuren. Stel dan gewoon voor samen te stoppen. Als hij niet zou roken snap ik het wel. Ken een stel waar het huwelijk op het spel stond omdat zij na 13 jaar weer begon te roken. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Roken die je nooit alleen. Mijn man is ook 16 jaar gestopt, maar ik zou die stank niet meer in mijn huis hoeven. En al rookt hij buiten, hij stinkt dan zelf wel en zijn kleding ook en die geur hangt dan toch in huis. Helaas hoor ik de laatste tijd een paar van dat soort gevallen, heel lang gestopt en opeens weer begonnen. Je blijft verslaafd blijkbaar,
Omdat ik me zo onder druk gezet voel. En ik kan daar niet goed mee omgaan.
Hoe zouden jullie er mee omgaan? Iemand advies?


het gaat niet om het roken
het gaat erom wat en hoe vriend het zegt.
en hoe jij het ervaart

stoppen met roken is sowieso goed
Is dit alleen bij roken zo of doet hij dit ook bij andere zaken (maar valt dit minder op omdat het niet dagelijks is).
Hoeveel rook je er dan per dag, en hij?
Alle reacties Link kopieren
Wat me niet helemaal duidelijk is: heb je dat wel eens tegen hem gezegd, dat het gezeur over het roken je een rotgevoel geeft waardoor je minder graag bij hem bent. En dat het je helemaal niet motiveert om te stoppen met roken?

Misschien kunnen jullie samen stoppen? Dan kan hij je juist helpen, in plaats van dit gemopper.
Wat eten we vanavond?
Tussen alle fanatieke antirokers :

Je vriend moet je accepteren zoals je bent en stoppen met zijn gezeik, want je hebt al een vader.
Hij kan best benoemen dat hij graag anders zou zien, maar uiteindelijk is het aan jou wat je doet en voor hem is dat te nemen of te laten.
Beter stopt ze er wel mee, het is echt slecht voor je.
Niq schreef:
31-07-2020 20:57
Beter stopt ze er wel mee, het is echt slecht voor je.
Helemaal waar, maar wél vanuit haar eigen wens.
Hunebed schreef:
30-07-2020 10:23
Vergelijkbare situatie dus.
Partner rookt en spreekt jou aan op je rookgedrag.
Nogal hypocriet

Van mij mag hij doorroken totdat hij erin stikt! Ik ben blij dat ik ervan af ben. Maar ik snap dat er partners zijn die wel echt om hun geliefde geven.
Je kunt alleen stoppen als je zelf wilt. Dus stomme opmerkingen (schoorsteen e.d) hebben totaal geen nut
Doe hetzelfde voor hem. Laat elkaar walgen van jullie eigen rookgewoonte. Dat helpt enorm om te stoppen. Want come on, het is toch te achterlijk voor woorden dat je nog steeds een peuk aansteekt?
Alle reacties Link kopieren
Als je niet samenwoont zou ik zeggen je stopt maar met zeuren en anders ga ik wel naar m’n eigen huis.
Niemand kan je dwingen om te stoppen en samen oud willen worden is ook een onzin argument want wie weet komt 1 van de 2 morgen onder een bus.
Of je krijgt een andere ziekte die niks met roken te maken heeft.
Bovendien rookt hij zelf ook dus hij is ook nog hypocriet. Als je echt de liefde van zijn leven bent moet hij je maar accepteren hoe je bent.
Weglopen wegens het gezeur is namelijk ook nog een optie.
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
31-07-2020 20:38
Tussen alle fanatieke antirokers :

Je vriend moet je accepteren zoals je bent en stoppen met zijn gezeik, want je hebt al een vader.
Hij kan best benoemen dat hij graag anders zou zien, maar uiteindelijk is het aan jou wat je doet en voor hem is dat te nemen of te laten.
Precies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven