Vriend wil niet financieel helpen

31-07-2020 23:51 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha Viva lezers,

Mijn vriend en ik wonen al een tijd samen. Beiden zijn wij freelancers en hebben het vrijwel altijd financieel prima gehad. Tot afgelopen maart heb ik veel dingen (uit mezelf) aangeschaft voor het huis omdat mijn vriend minder inkomen had dan ik.
Dingetjes als uiteten, onderhoud aan het huis, nieuwe spullen voor het samen wonen, etc. En dat deed ik met liefde! Er werd nooit om gevraagd dus ik voelde geen druk dat het van mij verwacht werd.

Nu, door de maatregelen, kwam ik zonder werk te zitten. Omdat mijn vriend vrij snel in de bouw terecht kon verdiende hij ineens (ontzettend) veel en holladiejee, hij kon sparen! Alleen één nadeel: door zijn hoge inkomen kreeg ik geen tozo uitkering. Gelukkig heb ik nog wat spaargeld.
Toen ik dit wilde bespreken om te overleggen hoe we dit samen konden oplossen (of hij eventueel tijdelijk wat meer kon betalen) kreeg ik meteen de opmerking: "ik ga je rekeningen niet betalen". Oei.
Kijk, dat hij al mijn rekeningen gaat betalen voelt voor mij ook niet fijn. Uiteindelijk heb ik (na een week) een afspraak kunnen maken dat hij de boodschappen betaalt.
Nu zit ik er nog mee in mijn maag. Ik heb in de tijd toen ik het ruim had wat betreft mijn inkomen veel extra dingen gekocht en aangeschaft, is het vreemd om dit te hopen/verwachten dat je vriend het ook terug doet in tijden dat je het zelf moeilijk hebt?
Toen ik dit probeerde te bespreken zei hij dat hij hierdoor het gevoel had in het krijt te staan en mij nu terug moet betalen. Dat bedoel ik absoluut niet!

Heeft iemand ooit iets vergelijkbaars meegemaakt? Of heb je een advies hoe ik dit bespreekbaar kan maken? Even ter info: we hebben een gezamenlijke pas voor boodschappen en delen de huur/gwl. Verder is alles gescheiden in uitgaven, etc.
Alle reacties Link kopieren
De 1e regeling Tozo heb je neem ik aan wel gehad want daarbij was inkomen van Partner niet van belang. De 2e regeling was inkomen wel van belang.
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt niet liefdevol hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gieren, die mannen in de viva topics deze dagen!
Wat een afknapper. Zelfs als je niets extra had betaald eerder is dit raar. Al zou hij je maar lenen. Ik zou zelf echt niet willen dat de man met wie ik een toekomst opbouw mij zo laat zitten. Stel dat je ziek word?
Alle reacties Link kopieren
forumdame2011 schreef:
01-08-2020 07:55
Wat een gieren, die mannen in de viva topics deze dagen!
Nou idd, het ene na het andere topic
Omdat jullie samen wonen en hij een hoog inkomen heeft krijg jij geen uitkering en door Corona kon/kan je niet werken.
Wat snapt hij daar niet aan?
Wat stelt hij dan voor als oplossing, hoe/door wie moeten die rekeningen dan betaald worden?
Mijn God wat een lul van een vent zeg. En dit had je niet eerder door?
Ik zou weggaan. Dan krijg je uitkeringen en heb je ruimte om rond te kijken voor een leuke man. Je vriend is geen leuke man.
Alle reacties Link kopieren
Wat een eikel.
Wat een weggewaaid dakraam die vriend van jou. Hij laat je dus lekker in de stront zakken op momenten dat je hem nodig hebt. Je moet je goed afvragen of je verder wilt met zo’n exemplaar.
Alle reacties Link kopieren
:hug:
Antwoord gewist. Nep topic.
anoniem_64681232586f5 wijzigde dit bericht op 02-08-2020 21:54
Reden: Nep
93.02% gewijzigd
Als de deurwaarder aan de deur staat is hij toch ook de sjaak?
Alle reacties Link kopieren
Huh en hoe moet jij dan rondkomen? Wil hij dan dat jij schulden maakt? Dit is een noodsituatie! Je bent niet voor de lol werkloos! En wat bizar dat het een week moest duren voor hij eindelijk de boodschappen wilde betalen? Ik vraag me af waarom hij zo gierig is. Hij verdiend goed. Dan deel je dat toch met je partner? Hoe gaat dat als er kinderen zijn? Ook alles apart?

Sinds een half jaar verdien ik ook goed met zzp werk wat ik erbij doen voor 1 dag in de week (naast gewone baan). Ik heb hiervan allemaal extra dingen (dure) gekocht voor in huis: nieuwe bank, zonnescherm, raambekleding, etc etc. Ik vind dat leuk om te betalen en vriend profiteert mee. Het is toch logisch dat degene die het meest verdient meer betaalt. (Overigens kreeg mijn vriend jaren terug ook af en toe een extraatje maar dat hield hij wel voor zichzelf🤨. Maar goed we zijn nu jaren verder, hebben kinderen, en nu zou hij dat niet meer doen).
appelientjex wijzigde dit bericht op 01-08-2020 08:25
43.08% gewijzigd
Super vreemd inderdaad maar wat voor soort rekeningen bedoelen jullie dan? Dingen als zorgverzekering en telefoonabonnement?
Alle reacties Link kopieren
forumdame2011 schreef:
01-08-2020 07:55
Wat een gieren, die mannen in de viva topics deze dagen!
Het lijkt wel alsof mannen niet willen dat vrouwen afhankelijk van hen worden door omstandigheden(helaas).
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Nou, je weet nu in ieder geval waar je staat met dit lot uit de loterij. Zie het als een geluk bij een ongeluk, nu kun je een leuker exemplaar uitzoeken.
Creativity is intelligence having fun
zzonnetje schreef:
01-08-2020 07:54
De 1e regeling Tozo heb je neem ik aan wel gehad want daarbij was inkomen van Partner niet van belang. De 2e regeling was inkomen wel van belang.
Dit.

En als hij ander werk kan doen, kan jij dat toch ook? Zeker nadat je drie maanden tozo hebt gekregen.

Ik ken genoeg zzp-ers die tijdelijk post bezorgen/in de productie werken/in de ongediertebestrijding etc.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij altijd (veel) meer verdiend dan hij? Hij hield nooit over begrijp ik (kan nu ineens wel sparen)? Dan kan ik me nog enigszins voorstellen dat hij blij is dat hij eindelijk ook geld heeft en even naar een uiterste gaat (en denkt 'jij hebt zat spaargeld').
Daarnaast: de dingen die jij voor het huis aanschafte, waren dat dingen die hij ook wilde/echt nodig waren? Als dat kussens voor op de bank waren kan ik me voorstellen dat hij dat niet voelt als uitgave voor 'jullie', maar iets wat jij zelf gewoon wilde en hij dan wel prima vond. En dat onderhoud aan het huurhuis, dat was ook nodig?

Jullie houden de financiën niet voor niets geheel gescheiden, maar het lijkt erop dat jullie er niet over kunnen communiceren. Die communicatie (het gebrek eraan) is een groter probleem dan wie wat betaalt. Dus daar zit je probleem en dat moet je opgelost zien te krijgen, of je conclusies trekken.
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
01-08-2020 08:27
Dit.

En als hij ander werk kan doen, kan jij dat toch ook? Zeker nadat je drie maanden tozo hebt gekregen.

Ik ken genoeg zzp-ers die tijdelijk post bezorgen/in de productie werken/in de ongediertebestrijding etc.
Ik ken ook genoeg zzp’er die NIKS kunnen vinden hoor.
Kun je helemaal niks doen om aan geld te komen?
Maargoed, die eerste reactie is al genoeg, als iemand laat zien wie hij is, geloof hem dan.
Wie gaat de rekeningen dan betalen, hij heeft geld, zou een no brainer moeten zijn.
Je krijgt nu niet eens de kans om het terug te betalen, hij ziet de relatie erg korte termijn blijkt. Per direct instant leuk en niet willen investeren, zo voelt het. Hij weet dus dat je geld kunt verdienen en niet gierig bent dus ik zie niet waarom hij ineens een rabobank houding aanneemt.
Wat een eikel. Als je samen bent is het toch logisch dat je voor elkaar zorgt als dat nodig is? Ik heb ook ooit een studie gevolgd en had alleen stufi. Mijn man heeft toen bijna alles betaald voor 2 jaar lang. Dat heb je toch voor elkaar over?? Maar blijkbaar denkt jou vriend daar anders over en dat zou voor mij echt een ontzettende afknapper zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Is dat de mentaliteit van de mannen van tegenwoordig?
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou dit einde relatie betekenen. Iedereen denkt anders over geld, en dat mag op zich ook, maar ik zou niet samen kunnen zijn met iemand die weigert te helpen. Je bent zijn vriendin, geen vage kennis die om een lening vraagt.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
01-08-2020 08:28
Heb jij altijd (veel) meer verdiend dan hij? Hij hield nooit over begrijp ik (kan nu ineens wel sparen)? Dan kan ik me nog enigszins voorstellen dat hij blij is dat hij eindelijk ook geld heeft en even naar een uiterste gaat (en denkt 'jij hebt zat spaargeld').
Daarnaast: de dingen die jij voor het huis aanschafte, waren dat dingen die hij ook wilde/echt nodig waren? Als dat kussens voor op de bank waren kan ik me voorstellen dat hij dat niet voelt als uitgave voor 'jullie', maar iets wat jij zelf gewoon wilde en hij dan wel prima vond. En dat onderhoud aan het huurhuis, dat was ook nodig?

Jullie houden de financiën niet voor niets geheel gescheiden, maar het lijkt erop dat jullie er niet over kunnen communiceren. Die communicatie (het gebrek eraan) is een groter probleem dan wie wat betaalt. Dus daar zit je probleem en dat moet je opgelost zien te krijgen, of je conclusies trekken.
Dingen als uit eten, onderhoud aan het huis, en dingetjes voor in huis zegt ze...
zal dus meer zijn dan kussens op de bank. Daarbij gaat het niet om wát ze precies heeft betaalt, maar om de mentaliteit: niet gierig zijn en gezamenlijke dingen willen betalen. Die mentaliteit heeft TO wel en haar vriend blijkbaar niet.
appelientjex wijzigde dit bericht op 01-08-2020 08:34
1.89% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven