Beste vriendin in goede tijden, maar in slechte....Wat nu?

01-08-2020 09:47 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve Viva dames,

Mijn beste vriendin en ik zijn al bevriend sinds de eerste klas van de middelbare school.
We waren altijd al hecht en praatten veel. Maar ik begin steeds teleurgestelder in haar te raken en vraag me af of ze me wel echt steunt.

Nu is het zo dat ik onlangs ben ontslagen vanwege Corona. Een enorme klap, ik had net promotie gemaakt, ik zou een vast contract krijgen, had het ontzettend naar mijn zin... Na mijn ontslag ben ik in een dip geraakt. Ik miste mijn werk ontzettend en in een klap stond mijn leven op z'n kop. Ik was altijd vrolijk, zelfverzekerd, sociaal. Maar de laatste tijd daalde mijn energie naar een dieptepunt, voelde ik me steeds verdrietig en had mijn eigenwaarde een duik gemaakt waar je u tegen zegt. Niks voor mij, maar de waarheid helaas....

Nu heb ik het idee dat ik niet bij mijn beste vriendin terecht kan, in tegendeel: door haar acties en (gebrek aan) woorden voel ik me nog onzekerder.
Toen ik net ontslagen was en mijn verdriet wilde delen, zei mijn vriendin dat ze het daar niet over wilde hebben in de groep en niet te lang een op een, het was namelijk niet "leuk" of "gezellig" en ze wilde het alleen hebben over dingen die haar energie gaven. We hebben daar enorm ruzie over gehad, ik was extreem teleurgesteld. Het voelde alsof ik een gebroken hart had, na al die teleurstelling kwam dit er ook nog bij.
Een paar dagen later belde ze me op dat ze zich enorm schuldig voelde en dat het haar onwijs speet, dit was natuurlijk een waardeloze actie van een beste vriendin. Ik was blij dat ze belde en we hebben het uitgepraat.

Maar nu merk ik weer gebrek aan steun. Ik zat altijd goed in mijn vel, was geen flirt maar wel altijd redelijk tevreden over mijn uiterlijk. Nu is dat ook compleet verdwenen, ik weet niet waarom maar ik denk door het dipje na mijn ontslag.

Ik voelde me laatst erg onzeker over mijn uiterlijk en over mannen. Ik zei dat tegen haar. Zulke dingen zeg ik nooit, maar ik had behoefte aan een peptalk, wat lieve woorden. Maar ze reageerde erg lauwtjes. Verder geen leuke woorden, niets. Toen ik aangaf dat ik eigenlijk alleen even een peptalk nodig had zei ze dat ze me niet anders behandelde dan eerst en dat ik in een dip zat. Dat ze me nooit veel complimentjes had gegeven.

Mijn vriendin is nooit erg complimenteus geweest, dat is waar, maar dat stoorde mij toen al. Er kon nooit een leuke opmerking vanaf, maar ze wilde graag zelf wel in het middelpunt staan (een dresscode geven en expres een andere kleur aandoen, dat soort dingen) Ik heb mezelf maar een keer eerder zo onzeker gevoeld. Al mijn vriendinnen reageerden lief en begripvol, maar mijn beste vriendin zei bits: 'je bent knap, oke'. Ze kreeg het bijna d'r strot niet uit en ze klonk nogal geïrriteerd. Ik schrok daar behoorlijk van. Dat is niet de reactie die je van een vriendin kan verwachten en mijn twijfels waren oprecht. Dan geef je iemand toch even een steuntje in de rug?

Maar: over zichzelf is mijn vriendin wel erg complimenteus. Ze zegt regelmatig dat ze er erg goed uitziet, dat 'iedereen' naar haar kijkt op straat, dat soort dingen. Ik vind dat juist leuk aan haar en geef haar graag complimenten, ik zie dan hoe ze opfleurt. Maar naar mij toe is ze behoorlijk terughoudend en droog. Toen ik haar dat aangaf in ons gesprek dat ik het juist leuk vind hoeveel girlpower ze naar zichzelf geeft en ik haar veel complimenteer maar teleurgesteld was dat ze het niet echt girlpower terug leek te geven, bleef het dus bij 'je hebt nu een dip, zo ben je niet en ik heb niks veranderd'. Ik snapte er niks van. Dus als iemand een extraatje nodig hebt weiger je iets liefs je strot uit te duwen?

Ik begin me steeds meer aan haar te ergeren en vraag me af wat haar probleem is. Toen we bijvoorbeeld samen uitgingen toen ze net single was (en ik ook) wilde ik dansen en lol hebben met mijn vriendin , maar ze werd werd enorm knorrig toen ik dat voorstelde, terwijl het een danskroeg was, alsof ze me probeerde tegen te houden. Toen ik matches had op een datingsapp zei ze dat ik niet 'iedereen moest aanklikken he' terwijl ik juist enorm kieskeurig ben. Ik ben haar gedrag helemaal zat. Ik heb het al met haar besproken allemaal, maar er lijkt geen schot in te zitten.

Wat is nou het probleem? En wat kan ik nou het beste doen?
daantje234 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 10:16
6.40% gewijzigd
Volwassen worden want dit klinkt echt enorm puberaal.

En het klinkt ook alsof jij en je vriendin uit elkaar gegroeid zijn maar jij nog teveel aan haar hangt.
Ze klinkt behoorlijk oppervlakkig en self-centered (kan even niet op het nederlandse woord komen). Echt een goed-weer-vriendin die eigenlijk alleen leuk is voor de momenten waarop het goed met je gaat.

Ik zou er toch goed over na gaan denken of jij zelf nog wel iets uit deze vriendschap haalt
Alle reacties Link kopieren
Het is jouw leven hoor
Je geeft haat een te grote rol, pak zelf de regie eens terug
Misschien vraag je teveel bevestiging?
vraag niet steeds om bevestiging bij anderen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
01-08-2020 09:55
vraag niet steeds om bevestiging bij anderen.
Dank je wel voor je reactie ^^ Dat doe ik eigenlijk nooit. maar als ik het dan eens vraag (dit is dus 2x gebeurd in 10 jaar) dan krijg ik zo een reactie... Ik vind het moeilijk om nu nog steunend te blijven en lief naar haar toe.
Het is misschien irritant gedrag van haar, maar je moet nooit je geluk van een ander af laten hangen. Dan kan een ander je altijd maken en breken.
Ik denk dat jullie andere verwachtingen van elkaar hebben. Zij wilt het gewoon leuk en luchtig houden, en jij wilt steun als je je rot voelt. Misschien zijn jullie gewoon niet meer zo'n match.

Dat over die vent uit de film klinkt wel een beetje kinderachtig, en ik ben zelf ook heel slecht in complimenten geven. Iedereen heeft een een andere manier van waardering uiten. En bij mij zou je ook aan het verkeerde adres zijn voor zulke dingen. Maar als iemand zich kut voelt dan kunnen ze wel weer bij mij terecht. Maar blijkbaar is je vriendin daar weer anders in. Accepteren of los laten.
Alle reacties Link kopieren
Daantje234 schreef:
01-08-2020 09:56
Dank je wel voor je reactie ^^ Dat doe ik eigenlijk nooit. maar als ik het dan eens vraag (dit is dus 2x gebeurd in 10 jaar) dan krijg ik zo een reactie... Ik vind het moeilijk om nu nog steunend te blijven en lief naar haar toe.
Er is ook niemand die zegt dat dat moet, je laat het alleen nu wel klinken alsof jouw steun en liefzijn beloond moet worden.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Daantje234 schreef:
01-08-2020 09:56
Dank je wel voor je reactie ^^ Dat doe ik eigenlijk nooit. maar als ik het dan eens vraag (dit is dus 2x gebeurd in 10 jaar) dan krijg ik zo een reactie... Ik vind het moeilijk om nu nog steunend te blijven en lief naar haar toe.
ik vind het voorbeeld dat je geeft een zuigende manipulatieve manier van aandacht vragen.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
01-08-2020 09:50
Ze klinkt behoorlijk oppervlakkig en self-centered (kan even niet op het nederlandse woord komen). Echt een goed-weer-vriendin die eigenlijk alleen leuk is voor de momenten waarop het goed met je gaat.

Ik zou er toch goed over na gaan denken of jij zelf nog wel iets uit deze vriendschap haalt
egoïstisch
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
01-08-2020 10:04
egoïstisch
Egocentrisch
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het is niet haar taak om jouw onzekerheden te sussen. Ik lees dat je het moeilik hebt met het verliezen van je baan en dat is enorm kut maar dat is het risico van leven, dat je tegenslagen krijgt. Daar kun je het een paar keer over hebben en er stevig van balen maar zodra het richting depressie gaat moet je een prof inschakelen.
Je lichamelijke onzekerheden zijn waarschijnlijk niet terecht maar daar kan ik niet over oordelen, de manier waarop je bevestiging vraagt is niet ok, je legt een vervelende manier van aandacht vragen neer bij je vriendin.
Al met al, zit je niet lekker in je vel en zou ik daar hulp voor zoeken. Dus naar de dokter/sportschool/uitzendbureau enz.
Ga werken aan jezelf, jij bent verantwoordelijk voor je eigen geluk.
anoniem_360662 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 10:12
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is niet leuk dat ze er niet even voor je is je hebt idd een vervelende tijd, maar jouw gedrag is ook niet goed voor je zelf trek je wat los van haar ze maakt je onzeker voor niets ik denk eigenlijk dat je uit elkaar gegroeid bent en jij een andere behoefte hebt, ik zou haar wat op afstand zetten en niet veel meer vertellen misschien heb je andere vriendinnen waar je meer je emotie kwijt kan of zussen. Overigens zou ik zelf niet zo een vriendin willen hebben heb er ook zo een gehad ben blij dat zij weg is alles draaide om haar.
en waarom wil je steeds bevestiging over je uiterlijk. Wat heeft dat te maken met je ontslag?
Steun zoeken bij vrienden, daar zijn het je vrienden voor.

Maar vissen om complimenten en iemand in een positie dwingen iets over je uiterlijk te zeggen lijkt me niet de bedoeling.

Je zult uiteindelijk jezelf uit je dip moeten trekken, dat kan
niemand voor je doen.

Maar was het eigenlijk in goede tijden wel zo’n goede vriendin? Je klinkt eigenlijk niet zo positief over haar. Misschien zijn jullie meer gewoon aan elkaar gewend.
docotrandus schreef:
01-08-2020 10:04
egoïstisch
Egocentrisch
lilalinda schreef:
01-08-2020 09:51
Het is jouw leven hoor
Je geeft haat een te grote rol, pak zelf de regie eens terug
Zij is wie ze altijd was, jij lijkt te zijn veranderd.
Jij geeft haar wat jij zelf wil hebben en dat past ook bij je, maar zij is nooit zo geweest.
Mijn lieve vriendin zat tig jaar geleden ook klem. Ik ben niet vriendinnerig, we waren altijd met 3 bevriend en de andere 2 waren altijd samen en bleven bij elkaar logeren, en ik kwam erbij en ging weer.
Ineens was dit anders, vriendin 2 viel uit.
en moest er bij mij gelogeerd worden, werd het allemaal fysieker en elke dag bellen en ingewikkeld gedoe.
Mijn opluchting was echt enorm toen ze andere vriendinnen kreeg net wie er veel geknuffeld kon worden en die elke dag wilden bellen.
We zijn nu nog vriendinnen omdat we respect hebben voor elkaar en wie we zijn. Ik vind het heel begrijpelijk dat zij veel zoekt bij vriendinnen, zij vind het fijn dat ik stabiel ben maar wel veel ruimte nodig heb.
Jij klinkt zelf niet als een leuke vriendin to. Complimenten geef je omdat je iets leuk vindt, niet omdat je ook iets terug wil.
Ik vind wel dat je een punt hebt over hoe ze reageerde op het verlies van je baan maar het gedoe over uiterlijk enzo, ik denk dat het duidelijk is dat zij hier niet zo van is.
Sorry maar je klinkt als een vermoeiende zeurpiet, is dit je enige vriendin? En steun jij haar wel als ze het moeilijk heeft? Of ben je van het type die het altijd net wat zwaarder heeft dan de rest?
rosanna08 schreef:
01-08-2020 10:08
Egocentrisch
Oeps, had hier overheen gelezen. Was al gezegd dus, haha!
Alle reacties Link kopieren
Los van wat je vriendin wel of niet doet/zegt.
Jouw eigenwaarde: waarom hang je die op aan een baan, een vriendin en je uiterlijk? Je bent toch meer dan dat?
En aangezien je nu de tijd hebt: ga eens kijken wie jij nou eigenlijk bent. Wat je goede kanten zijn, je mindere. Wat je nodig hebt om in balans te zijn. Dat soort zaken.

Wanneer je dat hebt uitgezocht dan gebeuren de dingen die je beschrijft in de op niet meer.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
01-08-2020 10:27
Los van wat je vriendin wel of niet doet/zegt.
Jouw eigenwaarde: waarom hang je die op aan een baan, een vriendin en je uiterlijk? Je bent toch meer dan dat?
En aangezien je nu de tijd hebt: ga eens kijken wie jij nou eigenlijk bent. Wat je goede kanten zijn, je mindere. Wat je nodig hebt om in balans te zijn. Dat soort zaken.

Wanneer je dat hebt uitgezocht dan gebeuren de dingen die je beschrijft in de op niet meer.
Oei, ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Vroeger had ik hier namelijk nooit last van. Er zal wat moeten veranderen...
Alle reacties Link kopieren
Vreemde reacties staan hiertussen...

Ik denk dat je vriendin niet het beste met je voorheeft. Ze vindt zichzelf belangrijker. Dit is altijd zo geweest, maar waarschijnlijk viel het minder op toen jij je top voelde. Nu je haar op een andere manier nodig hebt, blijkt ze dit niet te kunnen.

Dus doe wat zij ook doet: ga met mensen om van wie je energie krijgt en die je goed laten voelen over jezelf. Dat zijn vrienden.
Such fun!1
Het is niet leuk dat ze jouw verhaal over je baan niet wilde aanhoren onder het mom van “geeft me geen positieve energie”. Dat is gewoon geen leuke reactie.

Maar dat gezeur over uiterlijk en girlpower klinkt me allemaal nogal puberaal in de oren, ook van jouw kant. Als volwassen vrouw heb ik echt geen trek (meer) in gemiep over uiterlijk en onzekerheid bij mannen.

Verder klinkt het inderdaad alsof zij altijd zo was en jij veranderd bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven