Goede vriendin maakt er potje van...

01-08-2020 12:05 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om te beginnen wist ik geen goeie titel. Ik zal het proberen kort en bondig uit te leggen;

Sinds een aantal jaren heb k een goede vriendin. We doen leuke dingen samen maar zijn er ook voor elkaar als er iets niet lekker gaat enz. Vriendin heeft een doktertje van 4 bij huidige vriend en haar huidige vriend klinkt het óók goed mee. Zo hebben we samen (als 2 gezinnen) al veel leuke dingen gedaan en komen we geregeld bij elkaar over de vloer.

Voordat ze met juiste vriend een relatie aanging, had ze een andere vriend. Die heeft het op een hele vervelende manier uitgemaakt en haar min of meer op straat gezet.

En nu komt het; ze is altijd om die jongen blijven dartelen. Ik heb me vaak afgevraagd waarom en dit ook vaak met haar besproken. Een poosje terug hoorde ik niks tot héél weinig van haar. Ik vroeg me erg af hoe het met de ging maar kreeg geen gehoor.

Na een poosje belde ze me huilend op. Ze had er een zootje van gemaakt en haar relatie ging niet goed. Ik wou er voor haar zijn en bood alle aandacht en tijd ervoor. Het hoe en waarom kreeg ik niet te horen en vervolgens hoorde ik wéér een hele poos niks.

Nu na een tijdje belde ze en hebben we afgesproken. Het hele verhaal kwam eruit. Ze ging vreemd met haar ex en is zwanger van hem. Thuis ging het óók lang niet goed. Haar ex dacht dat ze uit elkaar waren en ze tijdelijk met dochter bij haar ouders woont. Huidige vriend wist van niks uiteraard en intussen is ze nu al 16 weken zwanger. Ze weet niet wat ze moet en hakt geen knopen door.

Haar ex, wiens kindje ze draagt, is er inmiddels achtergekomen en heegt haar huidige vriend gebeld en alles uit de doeken gedaan.

Huidige vriend zei, we proberen het weer maar dat kindje dat je draagt, nee. Ex was heel erg boos en trapte scènes bij haar ouders thuis enz.

Intussen is ze dus 16 weken zwanger, woont nog bij huidige vriend met dochter én is zwanger, wat huidige vriend niet wil en dat moet ze op gaan lossen. Oftewel, abortus. Zij wil dit niet.

Een enorme klerebende en... tsja. Ik hou van mijn goede vriendin en vind het de vriendschap waard om haar niet te laten vallen nu. Maar ik weet niet hoe ik dit voor mij moet zien...???

Het is niet eens zozeer de situatie op zich, maar hoe ze er mee omgaat, waar ik écht niks mee heb én kan. Ik wil geen oordeel geven maar mijn geweten zegt dit kan écht niet door de beugel...

Ze draait nog steeds om beide mannen heen, die dat niet van mekaar weten. Intussen is ze zwanger en om het zo maar te zeggen; ze moddert gewoon door. En dat vind ik echt niet kunnen.

Ik weet dus écht niet wat ik er mee moet... ene kant zegt mijn geweten; ze is je vriendin, steun haat en wees er voor haar, probeer te helpen. andere kant zegt dit is écht dikke foute boel en hier kun je niet achter staan, dit gewoon zó tegen mijn eigen gevoel en normen en waarden etc in.
Alle reacties Link kopieren
Dit is echt geen gezonde situatie hoor. Afstand nemen en voor haar klaar staan als ze je nodig heeft. Maar verder is dit haar probleem, niet het jouwe. Zij moet dit zelf oplossen, dit kun en moet jij niet voor haar (willen) doen.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Dus kun je er niet voor haar zijn als niet-veroordelende goede vriendin van haar. Punt.
Ik zou graag wel zo'n vriendin hebben.. die niet oordeelt.
anoniem_354569 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 12:10
3.89% gewijzigd
Dus haar huidige vriend wil het nog wel een keer proberen maar dat kind wil hij dus niet? Adviseer ze maar om ze allebei te dumpen zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Nadine,

Wauw, dit is wel een verhaal zeg, haha.
Wat ik denk (maar dat is ook maar een mening) is dat je haar ook juist kan steunen zonder het ermee eens te zijn. Steun betekent niet altijd dat je zegt: 'ik vind het oke wat je doet'. Steun kan ook juist de pijnlijke waarheid zijn, de vriendin die je ogen opent etc. Dat is natuurlijk niet jouw taak, maar je kunt wel vragen wat er met haar is. Hoe je het brengt is in dit geval wel belangrijk denk ik. Het is duidelijk dat er onder de oppervlakte dingen niet goed zitten bij je vriendin, dus ik zou daar over praten, maar ook over het feit dat ze mensen hiermee kwetst.
Alle reacties Link kopieren
We zijn altijd eerlijk tegen elkaar, en zo ook hierin. Ze weet dat ik de dingen die ze heeft gedaan (zoals vreemdgaan) absoluut niet oké vind. En ze weet ook dat ik het erg lastig vind tegenover haar huidige vriend. Alsof ik het goedkeur. Maar dat doe ik Niet, en dat weet ze. Ik heb gezegd; dit kan écht niet. Het is nu zo en je moet keuzes gaan maken en ik help je/ ben er voor je. Maar ze moddert maar door en gaat door met ingewikkeld gedoe met contacten waar de ander dan weer niks van weet. En dan denk ik; hoe kan ik daar achter staan? Achter staan blijven...?

Ik vind het lastig uitleggen maar het druist allemaal enorm tegen mijn gevoel etc in.
Vriendin heeft een doktertje van 4 bij huidige vriend
Een wonderkind ;)
Kan ze niet tijdelijk bij jou wonen?? Of bij haar ouders?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt helaas heel weinig doen, je bent geen partij in deze. Het verstandigst zou zijn naar mijn idee, zwangerschap en beide relaties beëindigen en op eigen benen leren staan. Misschien kun je haar zover krijgen dat ze eens met een psycholoog gaat praten, meer kun je niet doen.
lattemachiato schreef:
01-08-2020 12:30
Je kunt helaas heel weinig doen, je bent geen partij in deze. Het verstandigst zou zijn naar mijn idee, zwangerschap en beide relaties beëindigen en op eigen benen leren staan. Misschien kun je haar zover krijgen dat ze eens met een psycholoog gaat praten, meer kun je niet doen.
+1
Alle reacties Link kopieren
nadine1988 schreef:
01-08-2020 12:17
We zijn altijd eerlijk tegen elkaar, en zo ook hierin. Ze weet dat ik de dingen die ze heeft gedaan (zoals vreemdgaan) absoluut niet oké vind. En ze weet ook dat ik het erg lastig vind tegenover haar huidige vriend. Alsof ik het goedkeur. Maar dat doe ik Niet, en dat weet ze. Ik heb gezegd; dit kan écht niet. Het is nu zo en je moet keuzes gaan maken en ik help je/ ben er voor je. Maar ze moddert maar door en gaat door met ingewikkeld gedoe met contacten waar de ander dan weer niks van weet. En dan denk ik; hoe kan ik daar achter staan? Achter staan blijven...?

Ik vind het lastig uitleggen maar het druist allemaal enorm tegen mijn gevoel etc in.

Heb je haar al eens concreet gevraagd waar ze moeite mee heeft? En hoe zij deze situatie voor zich ziet?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
01-08-2020 12:30
Je kunt helaas heel weinig doen, je bent geen partij in deze. Het verstandigst zou zijn naar mijn idee, zwangerschap en beide relaties beëindigen en op eigen benen leren staan. Misschien kun je haar zover krijgen dat ze eens met een psycholoog gaat praten, meer kun je niet doen.
Ze is al 16 weken zwanger hè. Dan moet ze gaan bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
01-08-2020 12:19
Kan ze niet tijdelijk bij jou wonen?? Of bij haar ouders?
Ik weet niet of je het daarmee oplost. Het lijkt eerder een emotioneel probleem te zijn bij haar.
Alle reacties Link kopieren
sunshineandblueskies schreef:
01-08-2020 12:09
Dit is echt geen gezonde situatie hoor. Afstand nemen en voor haar klaar staan als ze je nodig heeft. Maar verder is dit haar probleem, niet het jouwe. Zij moet dit zelf oplossen, dit kun en moet jij niet voor haar (willen) doen.
Waarom afstand nemen ?
Ik zou eerder een hotel boeken en onder het genot van een fles van het een of ander samen al haar opties bekijken en bepaalde scenario’s schetsen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
nadine1988 schreef:
01-08-2020 12:17
We zijn altijd eerlijk tegen elkaar, en zo ook hierin. Ze weet dat ik de dingen die ze heeft gedaan (zoals vreemdgaan) absoluut niet oké vind. En ze weet ook dat ik het erg lastig vind tegenover haar huidige vriend. Alsof ik het goedkeur. Maar dat doe ik Niet, en dat weet ze. Ik heb gezegd; dit kan écht niet. Het is nu zo en je moet keuzes gaan maken en ik help je/ ben er voor je. Maar ze moddert maar door en gaat door met ingewikkeld gedoe met contacten waar de ander dan weer niks van weet. En dan denk ik; hoe kan ik daar achter staan? Achter staan blijven...?

Ik vind het lastig uitleggen maar het druist allemaal enorm tegen mijn gevoel etc in.
Goed dat je met haar hebt gepraat. Het is duidelijk dat je het er niet mee eens bent, maar desondanks toch voor haar klaarstaat. Wat zegt ze als je haar confronteert? Gaat ze er aan werken? Of is het niet echt haar schuld vind ze?
Uiteindelijk zal zij moeten beslissen wat ze gaat doen, je kan haar niet dwingen zich ineens 'netjes' te gedragen. Ik kan me wel voorstellen dat het je ergert. Misschien even afstand nemen? Je hoeft het niet voor haar op te lossen, je doet al je best...maar het moet ook niet jou teveel in de weg gaan zitten!
Alle reacties Link kopieren
nadine1988 schreef:
01-08-2020 12:17
We zijn altijd eerlijk tegen elkaar, en zo ook hierin. Ze weet dat ik de dingen die ze heeft gedaan (zoals vreemdgaan) absoluut niet oké vind. En ze weet ook dat ik het erg lastig vind tegenover haar huidige vriend. Alsof ik het goedkeur. Maar dat doe ik Niet, en dat weet ze. Ik heb gezegd; dit kan écht niet. Het is nu zo en je moet keuzes gaan maken en ik help je/ ben er voor je. Maar ze moddert maar door en gaat door met ingewikkeld gedoe met contacten waar de ander dan weer niks van weet. En dan denk ik; hoe kan ik daar achter staan? Achter staan blijven...?

Ik vind het lastig uitleggen maar het druist allemaal enorm tegen mijn gevoel etc in.
Je hoeft er toch ook niet achter te staan?
Je kunt best haar keuzes en gedrag afkeuren zonder haar als persoon af te keuren en te laten zitten. Het lijkt me lastig hoor, moeten toekijken hoe iemand zichzelf zo saboteert. Het lijkt mij verstandig dat je probeert helder te krijgen wat jouw grenzen en verwachtingen binnen een vriendschap zijn, en kijkt of je daar met haar nog vorm aan kunt geven.

Vraagt ze je om te liegen tegen haar huidige vriend bijvoorbeeld? Dan trekt ze jou mee in gedrag waar jij niet achter staat, logisch dat je dat niet wilt. Maar als ze vooral steun en een luisterend oor nodig heeft, of iemand die haar helpt om alles op een rijtje te zetten en een ander perspectief op de situatie te geven, dan kun je dat wel doen. Als je veel om haar geeft zou ik die kant op denken.
What a nuanced anxiety
TO je oordeelt wel.
Heb je je vriendin al gevraagd waar je mee kunt helpen.
Je kunt m.i. een luisterend oor bieden en voor haar klaar staan zonder haar keuzes toe te juichen.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
01-08-2020 12:30
Je kunt helaas heel weinig doen, je bent geen partij in deze. Het verstandigst zou zijn naar mijn idee, zwangerschap en beide relaties beëindigen en op eigen benen leren staan. Misschien kun je haar zover krijgen dat ze eens met een psycholoog gaat praten, meer kun je niet doen.
Waarom zou dat het verstandigst zijn?

De vriendin van to wil beide mannen.
Dus dan is allebei opgeven en alleen gaan wonen toch een rare stap.

Beide mannen weten van de situatie. Dan is het aan hun om te bepalen of ze deze situatie kunnen accepteren of niet.

Haar huidige vriend mag zeggen als jij dit kind houdt dan wil ik jou niet meer. Blijkbaar hoopt de vriendin dat het niet zo ver komt.

Als het wel zo ver komt dan hoopt ze dat ze bij haar ex kan intrekken.

Die mag dan ook zeggen dat wil ik niet en dan zal ze alsnog op zoek moeten naar woonruimte voor haar zelf en haar 2 kinderen.

Maar er bestaat een kans dat ze zo kan blijven doorgaan met waar ze nu mee bezig is of dat ze met 1 van beide mannen verder kan alleen wol ze daar zelf geen keus in maken.

Ik keur het gedrag van de vriendin absoluut af. Maar overhaaste beslissingen nemen zonder te weten wat ze echt wil is ook niet verstandig.

Al was het voor haar dochtertje het best geweest als ze abortus had laten doen zodat zij kan blijven opgroeien in wen gezin met een papa er n een mama die nog bij elkaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Boomvalkje schreef:
01-08-2020 12:09
Dus kun je er niet voor haar zijn als niet-veroordelende goede vriendin van haar. Punt.
Ik zou graag wel zo'n vriendin hebben.. die niet oordeelt.
Alsof je als vriendin niet iets mag vinden van een situatie. 't Is niet dat TO zout in de wonde gooit, ze heeft er alleen maar haar bedenkingen bij. Zou ik wel willen, een vriendin die zegt wat ze denkt.
leeg
Wat moet je doen dan precies? Ik zou haar gewoon steunen en ondertussen je eigen ideeën hebben en zelf verstandigere keuzes maken
TO mijn advies, zolang ze niet om je raad of advies vraagt, niet mee bemoeien.
Het is haar leven en ongevraagd advies is reuze irritant, hoe goed bedoeld ook...
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
01-08-2020 12:45
Waarom zou dat het verstandigst zijn?

De vriendin van to wil beide mannen.
Dus dan is allebei opgeven en alleen gaan wonen toch een rare stap.

Beide mannen weten van de situatie. Dan is het aan hun om te bepalen of ze deze situatie kunnen accepteren of niet.

Haar huidige vriend mag zeggen als jij dit kind houdt dan wil ik jou niet meer. Blijkbaar hoopt de vriendin dat het niet zo ver komt.

Als het wel zo ver komt dan hoopt ze dat ze bij haar ex kan intrekken.

Die mag dan ook zeggen dat wil ik niet en dan zal ze alsnog op zoek moeten naar woonruimte voor haar zelf en haar 2 kinderen.

Maar er bestaat een kans dat ze zo kan blijven doorgaan met waar ze nu mee bezig is of dat ze met 1 van beide mannen verder kan alleen wol ze daar zelf geen keus in maken.

Ik keur het gedrag van de vriendin absoluut af. Maar overhaaste beslissingen nemen zonder te weten wat ze echt wil is ook niet verstandig.

Al was het voor haar dochtertje het best geweest als ze abortus had laten doen zodat zij kan blijven opgroeien in wen gezin met een papa er n een mama die nog bij elkaar zijn.
om te zeggen dat abortus beter is dan dat het dochtertje opgroeit in een gezin met ouders die uit elkaar zijn, daar sta ik echt even van te kijken.
Als deze vriendin dat niet wilt dan is dat echt haar keuze en die van haar partners. Mijn ouders zijn ook uit elkaar en daar heb ik vrede mee, ze pasten niet goed bij elkaar en zijn nu veel gelukkiger. Ben wel blij dat ik geboren ben. Alsof je geluk afhangt van de relatie van je ouders....
daantje234 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 12:51
Reden: typfouten
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja. Behoorlijke puinzooi!
Zou een dagje weggaan met z'n tweetjes en alle opties bespreken.
Van abortus tot kind zelf houden tot laten komen en bij ex laten opgroeien. Kijken of je het zo met/voor haar op een rijtje krijgt.

Bedenk daarnaast wat je zelf nog uit de vriendschap haalt.

Zelf heb ik ooit een vriendschap afgekapt omdat het alleen maar kommer en kwel, drama en ellende was.
Er werd om mijn hulp en advies gevraagd, werden plannen gemaakt en meningen gevormd maar vervolgens gebeurde er nooit iets en begon het geklaag, het drama enz weer opnieuw.

Het bracht mij enkel negativiteit en frustratie. Vandaar toen een punt achter deze vriendschap gezet.
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Daantje234 schreef:
01-08-2020 12:51
om te zeggen dat abortus beter is dan dat het dochtertje opgroeit in een gezin met ouders die uit elkaar zijn, daar sta ik echt even van te kijken.
Als deze vriendin dat niet wilt dan is dat echt haar keuze en die van haar partners. Mijn ouders zijn ook uit elkaar en daar heb ik vrede mee, ze pasten niet goed bij elkaar en zijn nu veel gelukkiger. Ben wel blij dat ik geboren ben. Alsof je geluk afhangt van de relatie van je ouders....
Mannen hebben meestal vrij weinig keuze als het om abortus gaat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Daantje234 schreef:
01-08-2020 12:51
. Alsof je geluk afhangt van de relatie van je ouders....
Best wel, eigenlijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven