Erfenis en jaloezie

16-09-2020 13:14 197 berichten
Ik zou graag iets aan jullie voorleggen omdat ik onenigheid met mijn schoonfamilie heb en ik weet niet zo goed wie hier nu fout zit.

Ik en mijn vriend zijn nu ongeveer 2,5 jaar samen. Mijn vader is onlangs gestorven en ik heb samen met mijn zus alles geërfd, mijn vader was alleenstaand. Wij hadden niet zo’n goede band met mijn vader en hadden ook geen idee wat de hoogte van de erfenis zou zijn, maar die blijkt dus behoorlijk hoog te zijn. Ik wil het gaan gebruiken om samen met mijn vriend een huis te kopen, en heb met mijn zus afgesproken om een deel aan mijn moeder te geven, en een deel aan een ander familielid aan mijn vaders kant waar we heel close mee zijn.

Nu komt het volgende, mijn schoonvader en schoonmoeder hebben altijd problemen gehad met geld, teveel schulden opgebouwd en leven eigenlijk van maand naar maand, vullen het ene gat met het andere. Nu hebben ze dus gehoord via de oom van mijn vriend dat wij zo’n erfenis hebben gekregen ( had liever gehad dat mijn vriend het voor zich had gehouden, maar dat is een ander verhaal).

Laatst liet mijn schoonmoeder tijdens een etentje vallen dat ze het fijn zou vinden als wij ook aan schoonzus die het ook niet zo breed heeft te denken ivm met die erfenis. Mijn vriend corrigeerde haar dat het niet ‘onze’ erfenis is maar die van mij en dat het aan mij is om daarover te beslissen. Ik vind het allemaal heel ongemakkelijk, thuis praten we eigenlijk nooit openlijk over geld en bij mijn vriend thuis is het allemaal heel normaal om erover te beginnen. Ik kreeg ook de vraag hoeveel de erfenis nu precies was en dat wil ik dus ook helemaal niet beantwoorden. Mijn vriend kapte het gesprek af en nu heb ik eigenlijk al weken niet meer met schoonfamilie gepraat. Hij zegt dat ze wel zullen bijdraaien. Gelukkig zitten vriend en ik wel op één lijn, maar ik heb niet zoveel zin om hierop aangekeken te worden bij de schoonfamilie.
Alle reacties Link kopieren
oh bah

laat het van je afglijden
fijn dat je vriend het afkapt.
Ik zou wel weer de toenadering zoeken hoor, anders wordt het (als je elkaar weer eens ziet) helemaal zo'n olifant-in-de-kamer
Alle reacties Link kopieren
Je schoonfamilie doet raar. Jou vragen om geld aan schoonzus te geven.

Heeft vriend verteld dat jij geld aan anderen gaat geven? Dat zou ik ook op zijn zachtst gezegd onhandig vinden.

(En ik neem aan dat je bekend bent met schenkbelasting, als je mensen flinke sommen geld wilt geven? Zou vervelend zijn als je later de belastingdienst op je dak krijgt)
pozzebok wijzigde dit bericht op 16-09-2020 13:18
31.73% gewijzigd
Jeetje, als ik dit zo lees vind ik het heel onbehoorlijk van jouw schoonouders. Je hoeft ze niet te vertellen wat het bedrag is en je hoeft al helemaal niet aan wie dan ook te denken. Het is hun zaak niet. Lekker laten mokken.
Nou, volgens mij bepaal je altijd nog lekker zelf wat je met je geld doet. Het is inderdaad beter om het geheim te houden (ook als je een groot geldbedrag wint). Sommige mensen gaan dan echt dingen verwachten van je. (jij betalen met bijv. een etentje, geld lenen of in dit geval schenken). Lekker laten gaan!

Ik zou zelfs als ik samen een huis koop, er ook iets over laten vastleggen. Zo lang je samen bent, prima om er samen van te profiteren. Als je toch uit elkaar gaat (gaat jou natuurlijk niet gebeuren), dan helaas alleen voor jou.
anoniem_6437dd2ddda43 wijzigde dit bericht op 16-09-2020 13:19
32.35% gewijzigd
Prima toch?
Alle reacties Link kopieren
Schoonfamilie heeft helemaal niks te maken met jouw erfenis. Ik vind het bijzonder ongepast dat ze er om vragen/bedelen.
Je vriend en jij zitten op 1 lijn en daar gaat het om.
Ik heb ook een arm familielid die vind dat alles voor Bassie is, en ik heb met mij. man bespreken dat wij geen info meer delen over onze financieen.
Het is niet leuk en niet eerlijk dat zij weinig hebben, maar hoeft niet te zeggen dat jij alles maar moet delen.
Ik heb echt geleerd dat andersom er ook weinig naar me toekomt dus ik vind het best.
Mijn man helpt me hierin mijn rug recht te houden want het is soms heel lastig.
Het is niet dat je de ander het niet gunt maar het is jouw geld, een ander heeft daar geen recht op.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend ongepast om te gaan zitten vissen naar een deel van de erfenis als je vader nota bene net is overleden. Ik zou er inderdaad niet meer op ingaan. Ik denk dat je vriend het correct heeft opgelost, al was het nog beter geweest als hij het meteen compleet had afgekapt, door te zeggen dat jij daarover gaat laat hij ze blijkbaar nog denken dat ze bij jou kunnen gaan zeuren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
estherjansen81 schreef:
16-09-2020 13:17
Ik zou zelfs als ik samen een huis koop, er ook iets over laten vastleggen. Zo lang je samen bent, prima om er samen van te profiteren. Als je toch uit elkaar gaat (gaat jou natuurlijk niet gebeuren), dan helaas alleen voor jou.
En dit!
Volgens mij is het goed gegaan toch?

Vriend heeft gelijk ingegrepen en ik ga er vanuit dat jij er niet bij denkt geld aan je schoonfamilie te geven.
Zijn ze helemaal...

En nog gecondoleerd.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat je schoonouders zo lopen te hengelen, vreselijk gênant ook voor je vriend lijkt me....

Heel vreemd mechanisme inderdaad dat als iemand geld krijgt, andere mensen menen daar ook recht op te hebben.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een goede vriend.
Maak met hem samen afspraken. Het is jouw geld en je deelt het met je vriend tot jullie geld. Het is geen geld voor de schoonfamilie.
Hou dat helder voor ogen. Zo mag je vriend dat ook doorgeven aan zijn ouders. Als schoonouders daarmee een loyaliteitsconflict willen starten, is dat aan hen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je partner je steunt.

Je mag zelf beslissen wat je met de erfenis doet. Ik zou me niks aantrekken van de schoonfamilie.
Ze hoeven verder toch ook niet alle details te weten.
A dirty mind is a joy forever
Laat even door de notaris vast leggen dat het je eigen geld is wat je in het huis stopt dat je het met verkoop of uitmaken weer terug krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Laat je vriend het bespreken met zijn familie. Jou geld.
Alle reacties Link kopieren
Je schoonouders lijken het een beetje als een soort gemeenschappelijk snoepgoed te zien. Ik vind het heel goed van je vriend dat ie daar een stokje voor gestoken heeft, en ook dat hij daar helemaal gelijk in heeft.

Het is jouw erfenis, niet die van hen. Heel ongemakkelijk dat ze zo gaan hengelen.
Alle reacties Link kopieren
Omg schaamteloos. Dat zijn niet hun zaken en jij bent niet verantwoordelijk voor hun financien. Dus iedere suggestie duidelijk afkappen (liefst door je vriend). Hij klinkt leuk trouwens. En bescherm je erfenis door te laten vastleggen welk deel van jou is als je het in een gezamenlijk huis stopt.
Alle reacties Link kopieren
Bah wat een vervelende mensen, geld ruiken en dan op je gemoed spelen.

Leed is al geschied, maar ik zou sowieso met vriend afspreken niet meer met hun over geld te praten.
En dat als ze er over beginnen, dat je dan zegt het niet over geldzaken te willen hebben. Zoals ik het lees steunt je vriend je hierin, dat is wel fijn.

Je bent ze geen verantwoording schuldig en hoeft ze ook niet te betrekken in je keuzes.

En gefeliciteerd trouwens, want het is heel fijn om mooie bestemmingen voor dat geld te bedenken!
Alle reacties Link kopieren
Waarom mogen mensen toch nooit naar geld vragen en wel bnaar allerlei andere dingen? Geld is toch niet iets om je voor te schamen? Niet als je het hebt en netzomin als je het niet hebt.

Gewoon over praten en niet geheimzinnig doen. En je hoeft uiteraard niet met je schoonzus te delen maar als jullie het door die erfenis of sowieso een stuk breder hebben dan anderen in de familie dan betaal je eens wat vaker een gezamenlijk etentje of zo. Geluk een beetje om je heen spreiden.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
He bah, wat naar. Hoe halen ze het in hun hoofd om dit te vragen. Zelfs als je getrouwd zou zijn is dit ongepast. Jij hoeft helemaal niets weg te geven. Denk even aan je vader, heeft hij gewerkt om het aan mensen te geven die ver van hem afstaan en niet met geld om kunnen gaan?

Gelukkig neemt je vriend het voor je op. Ik vind het al heel mooi dat je wat aan je moeder en familielid wil geven.

Als je een huis koopt met je vriend en het komt op beider namen regel het dan goed via de notaris dat jij je geld altijd terugkrijgt als het uit gaat met je vriend. Nu vind je het misschien een raar idee maar met het percentage dat uit elkaar gaat bestaat de kans zeker dat je niet eeuwig bij elkaar blijft. Je vriend profiteert mee omdat jullie een lagere hypotheek hebben en dus meer geld over hebt voor andere dingen.

Ook al was de band niet zo goed met je vader kan je samen met je vriend lekker genieten van je erfenis.
Alle reacties Link kopieren
Je schoonfamilie is niet lekker. Nooit meer zulke dingen laten uitlekken dus.

Laat je goed vastleggen dat het jou geld is bij je huis. Als je vriend over een jaar de stekker eruit trekt is ineens de helft van hem. Dat wil je niet. Hij mag er van profiteren als je samen bent maar ajb niet romantisch gaan zitten doen hiermee.
Alle reacties Link kopieren
O ja, de notaristips zijn ook goed. Mocht er ooit iets gebeuren (uit elkaar, overlijden) dan ben je nu al gewaarschuwd, als dan de bel gaat staat schoonfamilie op de stoep om te komen innen.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
16-09-2020 13:26
Waarom mogen mensen toch nooit naar geld vragen en wel bnaar allerlei andere dingen? Geld is toch niet iets om je voor te schamen? Niet als je het hebt en netzomin als je het niet hebt.

Gewoon over praten en niet geheimzinnig doen. En je hoeft uiteraard niet met je schoonzus te delen maar als jullie het door die erfenis of sowieso een stuk breder hebben dan anderen in de familie dan betaal je eens wat vaker een gezamenlijk etentje of zo. Geluk een beetje om je heen spreiden.
ik gok, omdat er altijd gezeik van komt? Zoals bij TO
dat als je maar "genoeg" hebt, anderen verwachten, dat je dus wat vaker de portemonnee trekt

Maar ik vind irl privacy een heel groot goed, jullie mogen me hier vragen naar mijn salaris, minnaars, overtijdbehandeling en lichamelijke kwalen. Maar daar praat ik in het echte leven niet vaak over
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
16-09-2020 13:26
Waarom mogen mensen toch nooit naar geld vragen en wel bnaar allerlei andere dingen? Geld is toch niet iets om je voor te schamen? Niet als je het hebt en netzomin als je het niet hebt.

Gewoon over praten en niet geheimzinnig doen. En je hoeft uiteraard niet met je schoonzus te delen maar als jullie het door die erfenis of sowieso een stuk breder hebben dan anderen in de familie dan betaal je eens wat vaker een gezamenlijk etentje of zo. Geluk een beetje om je heen spreiden.
Aan dit topic zie je precies waarom je niet over geld moet praten; dat lokt blijkbaar dit soort acties uit en dat lijkt me heel naar.

Geld heb je of niet inderdaad, maar ik vind het nooit een onderwerp van gesprek.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven