Erfenis en jaloezie

16-09-2020 13:14 197 berichten
Ik zou graag iets aan jullie voorleggen omdat ik onenigheid met mijn schoonfamilie heb en ik weet niet zo goed wie hier nu fout zit.

Ik en mijn vriend zijn nu ongeveer 2,5 jaar samen. Mijn vader is onlangs gestorven en ik heb samen met mijn zus alles geërfd, mijn vader was alleenstaand. Wij hadden niet zo’n goede band met mijn vader en hadden ook geen idee wat de hoogte van de erfenis zou zijn, maar die blijkt dus behoorlijk hoog te zijn. Ik wil het gaan gebruiken om samen met mijn vriend een huis te kopen, en heb met mijn zus afgesproken om een deel aan mijn moeder te geven, en een deel aan een ander familielid aan mijn vaders kant waar we heel close mee zijn.

Nu komt het volgende, mijn schoonvader en schoonmoeder hebben altijd problemen gehad met geld, teveel schulden opgebouwd en leven eigenlijk van maand naar maand, vullen het ene gat met het andere. Nu hebben ze dus gehoord via de oom van mijn vriend dat wij zo’n erfenis hebben gekregen ( had liever gehad dat mijn vriend het voor zich had gehouden, maar dat is een ander verhaal).

Laatst liet mijn schoonmoeder tijdens een etentje vallen dat ze het fijn zou vinden als wij ook aan schoonzus die het ook niet zo breed heeft te denken ivm met die erfenis. Mijn vriend corrigeerde haar dat het niet ‘onze’ erfenis is maar die van mij en dat het aan mij is om daarover te beslissen. Ik vind het allemaal heel ongemakkelijk, thuis praten we eigenlijk nooit openlijk over geld en bij mijn vriend thuis is het allemaal heel normaal om erover te beginnen. Ik kreeg ook de vraag hoeveel de erfenis nu precies was en dat wil ik dus ook helemaal niet beantwoorden. Mijn vriend kapte het gesprek af en nu heb ik eigenlijk al weken niet meer met schoonfamilie gepraat. Hij zegt dat ze wel zullen bijdraaien. Gelukkig zitten vriend en ik wel op één lijn, maar ik heb niet zoveel zin om hierop aangekeken te worden bij de schoonfamilie.
Oei, dit kan echt niet. Bah.

Maar hoe weten zij dat eigenlijk dat je een deel van de erfenis weg geeft?
*2020* schreef:
16-09-2020 13:23
Laat even door de notaris vast leggen dat het je eigen geld is wat je in het huis stopt dat je het met verkoop of uitmaken weer terug krijgt.
Dit dit ditditdit!! !!
Steek je geld in je huis en zorg dat het van jou blijft. Fijn dat vriend er van kan meegenieten in dat huis. Maar laat het nooit zijn geld worden. Zodra het ook van hem is kan hij het weggeven aan deze mensen.
Vriend en ik hebben al besproken dat we bij de aankoop van een huis even langs de notaris gaan om vast te leggen dat we allebei ons eigen deel weer meenemen als we uit elkaar gaan, ik mijn erfenis en hij zijn spaargeld. Ook al is mijn deel groter vinden we dit allebei logisch.

Wat Veensteker al benoemd heeft, ben ik het ook wel mee eens. Mijn vader heeft altijd hard gewerkt en zuinig geleefd, dan wil ik er nu ook gewoon verstandig mee om gaan.
Alle reacties Link kopieren
toulouse74 schreef:
16-09-2020 13:24

En gefeliciteerd trouwens, want het is heel fijn om mooie bestemmingen voor dat geld te bedenken!
Snap ergens wel hoe je het bedoeld.. maar het geld komt uit een erfenis hè? Haar vader is overleden.. condoleren voelt meer op z’n plaats..
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
TO;
Je vriend heeft het goed aangepakt. Aan hem ook om het contact weer een keer op te pakken. Verder zou ik me niet meer uitlaten over financiën en dit ook zo afspreken met vriend.

Sterkte..
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Cactus33 schreef:
16-09-2020 13:39
Vriend en ik hebben al besproken dat we bij de aankoop van een huis even langs de notaris gaan om vast te leggen dat we allebei ons eigen deel weer meenemen als we uit elkaar gaan, ik mijn erfenis en hij zijn spaargeld. Ook al is mijn deel groter vinden we dit allebei logisch.

Wat Veensteker al benoemd heeft, ben ik het ook wel mee eens. Mijn vader heeft altijd hard gewerkt en zuinig geleefd, dan wil ik er nu ook gewoon verstandig mee om gaan.
Goedzo! Klinkt alsof je een slimme en verstandige dame bent😊
Geen prima, prima is geen goed.
Niemand anders verdient de erfenis dan jij, je zus en degene aan wie jullie vinden dat zij een deel verdienen. Het is de erfenis van je vader. Jouw schoonfamilie heeft, zover ik begrijp, helemaal niks te maken (gehad) met jouw vader. Jij beslist erover en persoonlijk zou ik de erfenis verdelen onder de mensen die jij zelf al in je hoofd had. Jouw schoonfamilie heeft hier niks mee te maken en al helemaal niks over te zeggen.
Bizar dat mensen zoiets durven te zeggen überhaupt, maar daar is iedereen hier het geloof ik over eens.

Mijn familie is ook heel zuinig geweest altijd en die van mijn vriend minder. Er is daarom een verschil in erfenis, maar dat is ook een consequentie van acties. Zelf denk ik dat je je erfenis het beste kan investeren in een huis idd of iets anders duurzaams en niet een duurdere leefstijl. Vaker trakteren lijkt me dan niet het gevolg moeten zijn van een erfenis. Jouw spaargeld is nu gewoon groter, dat betekent niet dat je stroom van geld aangepast is (behalve als het extreem veel is). Klassiek voorbeeld van verschil tussen stock en flow van geld hier.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd TO!

En wat fijn dat je vriend achter je staat! :heart:
merano schreef:
16-09-2020 13:26
Waarom mogen mensen toch nooit naar geld vragen en wel bnaar allerlei andere dingen? Geld is toch niet iets om je voor te schamen? Niet als je het hebt en netzomin als je het niet hebt.

Gewoon over praten en niet geheimzinnig doen. En je hoeft uiteraard niet met je schoonzus te delen maar als jullie het door die erfenis of sowieso een stuk breder hebben dan anderen in de familie dan betaal je eens wat vaker een gezamenlijk etentje of zo. Geluk een beetje om je heen spreiden.
Het probleem is vaak dat mensen bedragen heel vreemd inschatten, vooral mensen die zelf weinig hebben.
Mijn ene neef is erachter gekomen dat mijn moeder meer pensioen krijgt dan hij verdient. Daar is hij flink pissig over.
Dus hij heeft gevraagd wat ze aan huur betaalt en een heel mooi sommetje in zijn hoofd van haar financieen.
Dat hijzelf veel meer uitgeeft aan games en Netflix, en zij niet, is logisch want zij krijgt 'gratis geld' dus zij hoeft dat niet.
Hij werkt, zij krijgt gratis geld, in zijn hoofd heeft zij een paar honderd euro over dus dat mag hij dan ook wel van haar hebben.
Hij heeft zelfs gevraagd of zij maandelijks wat kan overmaken!
Wil ze dat niet dan verspilt ze vast haar geld aan luxe en is ze egoïstisch dat haar hardwerkende familie niks krijgt.
Het gaat meer om dat willen bepalen.

Volgens hem heb ik bijvoorbeeld omdat ik een kledingkastkamer heb en goed verdien een compleet asociale houding omdat ik zijn kennis niet in huis neem.
Mijn kleding is belangrijker dan een mens, blablabla. Ik moet mijn huis maar verbouwen zodat ik (door hem gekozen) mensen op kan vangen toch geld zat.
Die ga ik dus niet vertellen wat mijn verbouwing heeft gekost want dan vind hij dat ik dat bedrag over heb en ziet hij dat als een extra budget.
Ik heb het echt afgeleerd om die info te delen.
Alle reacties Link kopieren
VakantieNL15 schreef:
16-09-2020 13:43
Snap ergens wel hoe je het bedoeld.. maar het geld komt uit een erfenis hè? Haar vader is overleden.. condoleren voelt meer op z’n plaats..
Je begrijpt idd hoe ik het bedoel. Condoleren met overlijden, feliciteren met het geld natuurlijk. Dat iemand is overleden wil niet zeggen dat TO niet blij mag zijn met het geld of dat blijdschap altijd van een disclaimer moet worden voorzien.
Alle reacties Link kopieren
TO, fijn dat jouw vriend gewoon ingreep toen zijn ouders onbetamelijke vragen ging stellen.

Los van het feit of je makkelijk of niet makkelijk over geld praat, een erfenis van iemand dichtbij is toch altijd raar. Aan de ene kant fijn dat je een mooi bedrag hebt ontvangen, aan de andere kant naar, want iemand moest overlijden voor je dit geld kreeg.
Ik praat makkelijk over geld, maar in zo'n geval zou ik het er ook liever niet over hebben.

Zijn ouders zijn erg brutaal als ze jou om geld vragen, maar nogmaal, fijn dat jouw vriend ze afgekapt heeft.

Jij hoeft nu verder niets, de bal ligt nu bij jouw vriend en zijn ouders. Zij moeten weer contact met elkaar opnemen. (Is het contact normaal intensiever?) Natuurlijk een vervelende situatie voor jouw vriend, ik zou het echt genant vinden als mijn ouders zoiets zouden doen. :confused:

Als je geld gaat schenken aan derden, denk je dan wel aan eventuele schenkbelasting?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik vind sowieso dat een erfenis niet bedoeld is om links en rechts uit te delen. Tenminste, als ik wat nalaat aan mijn kinderen, dan hoop ik niet dat ze dat gaan uitdelen aan schoonzussen die het financieel moeilijk hebben. Geld is namelijk bijna nooit de meest logische oplossing voor geldproblemen en giften houden soms zelfs geldproblemen in stand.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat TO iets aan haar moeder geeft (al zou ik dat van mijn kinderen niet zo snel accepteren).
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd!

Over geld praten vind ik niet erg. Vragen om geld vind ik echter heel erg onbeschoft en heel bizar.

Goed dat je vriend het zo opgepakt heeft.
Als ze er weer naar vragen kun je aangeven dat het jouw erfenis is en dat je er een andere bestemming voor hebt.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
16-09-2020 13:56
Ik vind sowieso dat een erfenis niet bedoeld is om links en rechts uit te delen. Tenminste, als ik wat nalaat aan mijn kinderen, dan hoop ik niet dat ze dat gaan uitdelen aan schoonzussen die het financieel moeilijk hebben. Geld is namelijk bijna nooit de meest logische oplossing voor geldproblemen en giften houden soms zelfs geldproblemen in stand.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat TO iets aan haar moeder geeft (al zou ik dat van mijn kinderen niet zo snel accepteren).
Daar heb je gelijk in.
Als de schoonzus is net als de schoonouders, dan gaat een schenking die problemen sowieso niet oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
16-09-2020 13:54
Het probleem is vaak dat mensen bedragen heel vreemd inschatten, vooral mensen die zelf weinig hebben.
Mijn ene neef is erachter gekomen dat mijn moeder meer pensioen krijgt dan hij verdient. Daar is hij flink pissig over.
Dus hij heeft gevraagd wat ze aan huur betaalt en een heel mooi sommetje in zijn hoofd van haar financieen.
Dat hijzelf veel meer uitgeeft aan games en Netflix, en zij niet, is logisch want zij krijgt 'gratis geld' dus zij hoeft dat niet.
Hij werkt, zij krijgt gratis geld, in zijn hoofd heeft zij een paar honderd euro over dus dat mag hij dan ook wel van haar hebben.
Hij heeft zelfs gevraagd of zij maandelijks wat kan overmaken!
Wil ze dat niet dan verspilt ze vast haar geld aan luxe en is ze egoïstisch dat haar hardwerkende familie niks krijgt.
Het gaat meer om dat willen bepalen.

Volgens hem heb ik bijvoorbeeld omdat ik een kledingkastkamer heb en goed verdien een compleet asociale houding omdat ik zijn kennis niet in huis neem.
Mijn kleding is belangrijker dan een mens, blablabla. Ik moet mijn huis maar verbouwen zodat ik (door hem gekozen) mensen op kan vangen toch geld zat.
Die ga ik dus niet vertellen wat mijn verbouwing heeft gekost want dan vind hij dat ik dat bedrag over heb en ziet hij dat als een extra budget.
Ik heb het echt afgeleerd om die info te delen.
Die is toch compleet geschift?
Ik hoop wel dat je dat huis op je eigen naam gaat kopen en niet je vriend mede-eigenaar maakt. Anders verdampt jouw erfenis op het moment dat je relatie voorbij is. Vaak legt een ouder ook in z'n testament vast dat er niets naar de koude kant mag gaan en dat jouw erfenis echt jouw bezit is en blijft en niet van je huidige partner kan worden.
Schoonfamilie heeft al helemaal niets met jouw erfenis te maken.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd To.

Het gaat ze helemaal niets aan hoeveel je krijgt en wat je ermee gaat doen.
Waar bemoeien ze zich mee.

En ik zou toch iets regelen bij een notaris of iets dergelijks dat jij je geld dat jij in een huis steekt terug krijgt als de relatie beëindigd word. Want je weet het maar nooit.

Lees net dat je daar al over nagedacht hebt. Heel erg goed.
Blijf in jezelf geloven !
Cactus33 schreef:
16-09-2020 13:39
Vriend en ik hebben al besproken dat we bij de aankoop van een huis even langs de notaris gaan om vast te leggen dat we allebei ons eigen deel weer meenemen als we uit elkaar gaan, ik mijn erfenis en hij zijn spaargeld. Ook al is mijn deel groter vinden we dit allebei logisch.

Wat Veensteker al benoemd heeft, ben ik het ook wel mee eens. Mijn vader heeft altijd hard gewerkt en zuinig geleefd, dan wil ik er nu ook gewoon verstandig mee om gaan.
Heel verstandig. Ontzettend fout dat je schoonfamilie denkt mee te kunnen delen in jouw erfenis. Belachelijk zelfs.
Alle reacties Link kopieren
To, ik heb je OP nog even gelezen. Waar zou je nu precies advies over willen hebben? Over dat je bang bent dat dit tussen jou en de schoonfamilie blijft staan?

Zo ja, het enige dat je kunt doen, is zodra ze er over beginnen, aangeven dat je het er niet over wilt hebben. Gezien het gedrag van jouw vriend, zal dat vast goed komen!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
TO schreef toch al dat vriend en zij de eigen inbreng in het huis notarieel laten vastleggen, daar hoeft niet zo'n negatief bericht over kouwe kant en lege handen overheen toch.

TO: heel onprettig dit. Kan me voorstellen dat het ook lastig lijkt weer in normaal contact te komen met schoonfamilie! Misschien kan je vriend, die normaal, nuchter en integer overkomt, hier ook het voortouw nemen.

Dat is overigens wel het belangrijkste, hè, dat jullie het samen eens zijn. Over de grote uitgaven zoals jullie huis, maar ook over de verdeling van dagelijkse of incidentele kosten van jullie samen. Die kun je ineens veranderen nu jij plots meer bestedingsruimte hebt -- maar het hoeft natuurlijk niet (stock & flow, wat iemand al eerder zei).

Goed over geld kunnen praten is heel belangrijk in een relatie! Niet alleen als er weinig is. Fijn dus, dat jullie nu zo eensgezind op kunnen treden.
Alle reacties Link kopieren
Nog gecondoleerd TO.
En ik kan me verder alleen maar bij de rest aansluiten.
Het is jouw erfenis, geen koektrommel waar je mee rond hoort te gaan om gezellig van te delen.
Ik zou er verder niet meer over praten met je schoonfamilie. Je vriend doet er wijs aan hetzelfde te doen.
Er komt jouw schoonfamilie geen stuiver toe en het zijn hun zaken niet.
De brutaliteit zeg!!!
Doe gewoon alsof je neus bloed de volgende keer dat je ze ziet of spreekt.
En mocht dit voor hun een reden blijken om nu gepikeerd te zijn of jou met de nek aan te kijken,, dan weet je meteen wat je aan ze hebt en kun je ze beter kwijt dan rijk zijn moet je maar denken.
aardbeienslof schreef:
16-09-2020 13:33
Oei, dit kan echt niet. Bah.

Maar hoe weten zij dat eigenlijk dat je een deel van de erfenis weg geeft?
Dat weten ze niet, ze weten alleen dat er een erfenis is.
dianaf schreef:
16-09-2020 14:06
To, ik heb je OP nog even gelezen. Waar zou je nu precies advies over willen hebben? Over dat je bang bent dat dit tussen jou en de schoonfamilie blijft staan?

Zo ja, het enige dat je kunt doen, is zodra ze er over beginnen, aangeven dat je het er niet over wilt hebben. Gezien het gedrag van jouw vriend, zal dat vast goed komen!
Ja dit dus. Omdat ik weet dat er altijd wat geroddeld word in die familie en wil niet dat dit een heel ding word. Vriend is wel nuchter en zegt snel wanneer iets hem niet zint maar zelf ben ik heel slecht met confrontaties. Daarom is het wel fijn om van jullie te horen dat ik gewoon in m’n gelijk sta wat betreft het niet delen met schoonfamilie, dat je dan niet egoïstisch bent ofzo, want daar ga ik dan zelfs over twijfelen.
Wauw... die hebben lef zeg! Fijn dat je vriend dit gelijk pareerde.
En heel verstandig van jullie om ieders inbreng vast te laten leggen bij een notaris.

Bij je schoonouders voortaan gewoon nergens over beginnen en doen alsof je neus bloedt. En als ze nog een keer de brutaliteit hebben om om geld te vragen zou ik gewoon zeggen: "Bedankt voor de suggesties maar ik heb er al een bestemming voor."

Klaar.

En uiteraard ook gecondoleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven