Erfenis en jaloezie

16-09-2020 13:14 197 berichten
Ik zou graag iets aan jullie voorleggen omdat ik onenigheid met mijn schoonfamilie heb en ik weet niet zo goed wie hier nu fout zit.

Ik en mijn vriend zijn nu ongeveer 2,5 jaar samen. Mijn vader is onlangs gestorven en ik heb samen met mijn zus alles geërfd, mijn vader was alleenstaand. Wij hadden niet zo’n goede band met mijn vader en hadden ook geen idee wat de hoogte van de erfenis zou zijn, maar die blijkt dus behoorlijk hoog te zijn. Ik wil het gaan gebruiken om samen met mijn vriend een huis te kopen, en heb met mijn zus afgesproken om een deel aan mijn moeder te geven, en een deel aan een ander familielid aan mijn vaders kant waar we heel close mee zijn.

Nu komt het volgende, mijn schoonvader en schoonmoeder hebben altijd problemen gehad met geld, teveel schulden opgebouwd en leven eigenlijk van maand naar maand, vullen het ene gat met het andere. Nu hebben ze dus gehoord via de oom van mijn vriend dat wij zo’n erfenis hebben gekregen ( had liever gehad dat mijn vriend het voor zich had gehouden, maar dat is een ander verhaal).

Laatst liet mijn schoonmoeder tijdens een etentje vallen dat ze het fijn zou vinden als wij ook aan schoonzus die het ook niet zo breed heeft te denken ivm met die erfenis. Mijn vriend corrigeerde haar dat het niet ‘onze’ erfenis is maar die van mij en dat het aan mij is om daarover te beslissen. Ik vind het allemaal heel ongemakkelijk, thuis praten we eigenlijk nooit openlijk over geld en bij mijn vriend thuis is het allemaal heel normaal om erover te beginnen. Ik kreeg ook de vraag hoeveel de erfenis nu precies was en dat wil ik dus ook helemaal niet beantwoorden. Mijn vriend kapte het gesprek af en nu heb ik eigenlijk al weken niet meer met schoonfamilie gepraat. Hij zegt dat ze wel zullen bijdraaien. Gelukkig zitten vriend en ik wel op één lijn, maar ik heb niet zoveel zin om hierop aangekeken te worden bij de schoonfamilie.
Alle reacties Link kopieren
Regel bij de notaris ook gelijk testamenten.

Mocht er met je vriend onverhoopt iets gebeuren, dan is het fijn als er een testament is waarin jij bijv zijn gedeelte van het huis erft. Als er niets is vastgelegd, erft zijn familie. Je weet nu hoe je schoonfamilie is; dan voorkom je op het moment dat alles toch al verdrietig en emotioneel genoeg is een hoop ellende.

Sterkte met het verlies van je vader.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Wat enorm fijn dat jouw vriend wel voor jou opkomt, en het afkapt.

Beetje jammer hoe jouw schoonouders er in staan. Zij hebben in dit geval gewoon dikke pech, hun verlies als ze daar niet mee om kunnen gaan.
Ik snap wel dat jij je er vervelend over voelt. Maar als jij de hele erfenis zou willen gebruiken om jouw collectie punnikklossen mee uit te breiden, of andere mensen wilt voort helpen die JOU nabij staan --> daar hebben zij niets over te zeggen.

Voel je hier vooral niet schuldig over!
Alle reacties Link kopieren
Fout 1; JULLIE hebben geen erfenis ontvangen maar JIJ hebt dit ontvangen.

Het is aan jou of en met wie je dit wilt delen. Schoonfamilie zou niet hoog op mijn lijstje staan.

Mocht je vriend voldoende salaris hebben, dan kan hij er voor kiezen om met zijn geld zijn familie financieel te ondersteunen.

Het is echt van de zotten dat, jouw schoonfamilie denkt recht te hebben op het geld, waar JOUW vader hard voor gewerkt en gespaard heeft. Het moet niet gekker worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Cactus33 schreef:
16-09-2020 13:39
Vriend en ik hebben al besproken dat we bij de aankoop van een huis even langs de notaris gaan om vast te leggen dat we allebei ons eigen deel weer meenemen als we uit elkaar gaan, ik mijn erfenis en hij zijn spaargeld. Ook al is mijn deel groter vinden we dit allebei logisch.

Wat Veensteker al benoemd heeft, ben ik het ook wel mee eens. Mijn vader heeft altijd hard gewerkt en zuinig geleefd, dan wil ik er nu ook gewoon verstandig mee om gaan.
Dit is heel verstandig, dat hebben mijn vriend en ik ook gedaan. Hij heeft zijn overwaarde van zijn vorige woning meegenomen in onze huidige woning. Dat hebben wij ook vast laten leggen.
Zo kun je wel veel meer dingen afbakenen.

Ik heb er bijv. voor gekozen om mijn moeder uit de erfenis te halen. Maar ook is er een clausule opgenomen bij gelijktijdig overlijden/kort na elkaar overlijden (op bijv. dezelfde dag, of als gevolg van een ongeval die wij samen hebben gehad)
Het gaf mij iig rust.
Altijd erg hoor, hoe mensen omgaan met geld en maar denken zichzelf iets te kunnen toe eigenen. Als er geld om te hoek komt kijken gaan er altijd hele gekke dingen gebeuren.

Kort gezegd: jouw geld, jouw beslissing. Punt.
Probeer hun ongepast gevoel van het feit dat hun ook iets toekomt te negeren. Het is niet van hun, maar van jou.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-09-2020 14:35
Fout 1; JULLIE hebben geen erfenis ontvangen maar JIJ hebt dit ontvangen.

Het is aan jou of en met wie je dit wilt delen. Schoonfamilie zou niet hoog op mijn lijstje staan.
Precies. Schoonfamilie is toch helemaal niets van je? Alleen van je partner. Ik vind het echt bizar dat ze denken dat geld uit een andere familie wel aan hen besteed kan worden.
Alle reacties Link kopieren
jouw erfenis. je hoeft er niets over te vertellen en je. hoeft je niet verplicht te voelen om het geld met wie dan ook te delen.

Wat jij ermee doet is jouw zaak.

Als je het gebruikt voor een huis, leg dan goed vast wat jij inbrengt zodat bij uit elkaar gaan dit geld weer naar jou gaat,
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
16-09-2020 14:48
Precies. Schoonfamilie is toch helemaal niets van je? Alleen van je partner. Ik vind het echt bizar dat ze denken dat geld uit een andere familie wel aan hen besteed kan worden.
Schoonfamilie is via haar partner ook familie van TO, lijkt me. En ik hoor niet dat TO geen band met hen heeft, in tegenstelling tot haar eigen vader waar ze zelf van zegt geen hele goede band mee te hebben gehad. Dan voelt zo'n erfenis toch een beetje als "toevallig" bij TO terecht gekomen.

Dat vind ik overigens sowieso van erfenissen. Je hebt er niks voor gedaan en het komt zo aanwaaien. Als je per ongeluk uit een arme familie komt erf je niks. Het is net een loterij waarin sommigen bij voorbaat al een niet trekken.
óu sont les neiges d'antan

Geen haar op mijn hoofd dat ik uit een erfenis van mijn vadertje ga weggeven aan een schoonzus. Nee.

Ik zou het ook met de huizenkoperij met vriend hee goed vastleggen wat jouw inleg door de erfenis is.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
16-09-2020 15:11
Schoonfamilie is via haar partner ook familie van TO, lijkt me.
Nee. Zo kun je wel aan de gang blijven, met de schoonfamilie van de schoonfamilie enz. Dat er namen bestaan voor die mensen maakt ze nog geen familie.

merano schreef:
16-09-2020 15:11
En ik hoor niet dat TO geen band met hen heeft, in tegenstelling tot haar eigen vader waar ze zelf van zegt geen hele goede band mee te hebben gehad. Dan voelt zo'n erfenis toch een beetje als "toevallig" bij TO terecht gekomen.

Dat vind ik overigens sowieso van erfenissen. Je hebt er niks voor gedaan en het komt zo aanwaaien. Als je per ongeluk uit een arme familie komt erf je niks. Het is net een loterij waarin sommigen bij voorbaat al een niet trekken.
Klopt. Zij heeft geluk gehad. Maar dat hoeft ze dan verder niet te delen.

Ik heb ook niks geërfd, maar daar zit ik niet mee. Je hebt geen recht op ooit een erfenis ontvangen of zo. Of afgunstig naar anderen te kijken en te miepen over arme families die nooit iets krijgen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Cactus33 schreef:
16-09-2020 13:39
Vriend en ik hebben al besproken dat we bij de aankoop van een huis even langs de notaris gaan om vast te leggen dat we allebei ons eigen deel weer meenemen als we uit elkaar gaan, ik mijn erfenis en hij zijn spaargeld. Ook al is mijn deel groter vinden we dit allebei logisch.

Lijkt mij de beste keus.

Ik zou bij schoonfamilie er niet zelf over beginnen, maar als zij dat wel doen zou ik zeggen dat je jou deel in een koophuis gaat steken en dat daarmee de kous af is.
merano schreef:
16-09-2020 15:11
Schoonfamilie is via haar partner ook familie van TO, lijkt me. En ik hoor niet dat TO geen band met hen heeft, in tegenstelling tot haar eigen vader waar ze zelf van zegt geen hele goede band mee te hebben gehad. Dan voelt zo'n erfenis toch een beetje als "toevallig" bij TO terecht gekomen.

Dat vind ik overigens sowieso van erfenissen. Je hebt er niks voor gedaan en het komt zo aanwaaien. Als je per ongeluk uit een arme familie komt erf je niks. Het is net een loterij waarin sommigen bij voorbaat al een niet trekken.
Ook als ik de loterij win ga ik niet zomaar rondstrooien, daar krijg je alleen maar stront van. Heb je schoonzus geholpen, neemt ze een rare financiële beslissing en denk je toch, nou, heb ik dat daarvoor gedaan, ook al zijn het je zaken niet. Geld geven is nooit vrijblijvend, voor geen van de partijen. Als ik schoonzus was zou ik wel door de grond kunnen zakken als m’n ouders mij zo te kakken zetten.

Ik wil geen enkele mening hebben over andermans financiën, zeker niet die van een schoonzus. Dat kan door dat allemaal gescheiden te houden.

Als ik een flinke loterij win zal ik ook nooit het daadwerkelijke bedrag vertellen. En salaris lieg ik, indien echt gevraagd, altijd naar beneden.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 16-09-2020 15:27
6.09% gewijzigd
En lief dat jullie wat aan je moeder geven, want ik begrijp dus dat ze niet meer bij elkaar waren.
poldervrouw schreef:
16-09-2020 15:08
jouw erfenis. je hoeft er niets over te vertellen en je. hoeft je niet verplicht te voelen om het geld met wie dan ook te delen.

Wat jij ermee doet is jouw zaak.

Als je het gebruikt voor een huis, leg dan goed vast wat jij inbrengt zodat bij uit elkaar gaan dit geld weer naar jou gaat,
Dit. Of bij overlijden vriend gewoon van jou blijft.
Ik zou anders het huis kopen op jouw naam alleen.
hamerhaai schreef:
16-09-2020 14:35
Fout 1; JULLIE hebben geen erfenis ontvangen maar JIJ hebt dit ontvangen.

Het is aan jou of en met wie je dit wilt delen. Schoonfamilie zou niet hoog op mijn lijstje staan.

Mocht je vriend voldoende salaris hebben, dan kan hij er voor kiezen om met zijn geld zijn familie financieel te ondersteunen.

Het is echt van de zotten dat, jouw schoonfamilie denkt recht te hebben op het geld, waar JOUW vader hard voor gewerkt en gespaard heeft. Het moet niet gekker worden.

Wat een slecht idee. Ik mag toch hopen dat hij dat niet gaat doen.
In ieder geval weten jullie nu dat de familie tamtam hard kan gaan. Voortaan je zaken voor je houden dus. Zeker bij die kwek van een oom.
Alle reacties Link kopieren
Cactus33 schreef:
16-09-2020 14:24
Ja dit dus. Omdat ik weet dat er altijd wat geroddeld word in die familie en wil niet dat dit een heel ding word. Vriend is wel nuchter en zegt snel wanneer iets hem niet zint maar zelf ben ik heel slecht met confrontaties. Daarom is het wel fijn om van jullie te horen dat ik gewoon in m’n gelijk sta wat betreft het niet delen met schoonfamilie, dat je dan niet egoïstisch bent ofzo, want daar ga ik dan zelfs over twijfelen.
Tja, geld is in sommige families altijd een heikel punt, vooral als mensen het niet hebben, dan is het wel hebben een ding.
Kletsen zullen zo toch wel, zo niet tegen jou, dan wel over jou. En als ze niet te subtiel zijn, zullen ze het ook gewoon tegen je zeggen. Dat je er maar goed van leeft (als je een keer uit eten gaat) of het breed laten hangen (als je een nieuwe jas hebt). Voel je niet genoodzaakt om jezelf te verdedigen (als in, ik werk er hard voor ed), ik zou zelf iets zeggen als: ja, fijn dat je het leuk vindt dat ik dit of dat gekocht hebt. Maar als je niet erg confronterend aangelegd bent, gewoon hm...hm... zeggen en over iets anders beginnen.

Sommige mensen vinden dat je welvaart móét delen, maar als je het investeert in een huis of zo, dan deel je het ook. Namelijk met jouw vriend (want gezamelijk heb je dan lagere woonlasten) en eventueel in de toekomstige kinderen (want lagere woonlasten, meer geld over voor andere dingen of minder te gaan werken). Het is ook gewoon oké om het in jezelf te investeren, jij bent het namelijk meer dan waard!

Maar hopelijk heeft de opmerking van jouw vriend geholpen en zullen ze er niets meer over zeggen. Sowieso super fijn dat jullie op één lijn zitten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Volgens mij is die deeldrang (d.w.z. anderen die vinden dat jij je rijkdom moet delen) vooral aanwezig bij wat gezien wordt als gekregen geld. Dus een gewonnen loterij of een gekregen erfenis. Verdien je hetzelfde geld door werk, dan ligt het vaak weer heel anders.

Dus inderdaad: jammer dat je het beter kunt verzwijgen, het wordt je vaak echt gewoon niet gegund óf men is van mening dat ook recht op een deel hebben.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
16-09-2020 13:54
Het probleem is vaak dat mensen bedragen heel vreemd inschatten, vooral mensen die zelf weinig hebben.
[...]
Ik heb het echt afgeleerd om die info te delen.
Dit zijn echt extreem rare voorbeelden, ik snap volledig dat je met zulke mensen niet over geld wilt praten.

In het algemeen vraag ik me af, of we allemaal niet makkelijker/beter/anders over geld zouden gaan denken juist als we wel meer info hierover met elkaar deelden. Er zijn landen (Zweden) waar het de normaalste zaak van de wereld is om bijvoorbeeld je salarishoogte van elkaar te weten, en daar zullen niet heel veel meer rare dingen gebeuren zoals in dit topic genoemd worden, dan hier (is een aanname).

Juist dat spastische over geld altijd, kan naar mijn ook scheve ogen en gekleurde ideeën over geld geven.
Alle reacties Link kopieren
Wat belangrijk hierin is dat jouw vriend zo goed voor jou opkomt bij zijn ouders. Hij heeft het ook beter voor elkaar dan zijn ouders en zus zo te horen. Hij heeft goed gespaard om te investeren in een huis. Knap omdat hij thuis niet het goede financiële voorbeeld heeft gehad.

Ook de afspraak tussen jullie om bij een huis alles bij de notaris vast te laten leggen klinkt goed. Fijn gevoel dat dat tussen jullie wel allemaal goed zit.

Tegen familie vriend zou ik inderdaad zeggen dat je er al een bestemming voor hebt. Verder nergens op in gaan. Je vriend zal ook wel ingrijpen denk ik, dat heeft hij eerder ook al goed gedaan.

Veel plezier van je erfenis. Heerlijk als je een groter huis kan kopen of met lage lasten zit.
Alle reacties Link kopieren
On topic: je houdt niet van conflict, maar dit is alleen een conflict als jij dat toelaat. Beginnen ze er weer over, dan hoef je alleen maar te zeggen "het is mijn geld en ik bepaal wat ik er mee doet. Daar praat ik verder alleen met vriend over. Schoonmoeder, heeft u een nieuwe trui aan?/Hoe was het op de yogaclub/Hoe gaat het met de versleten heup van de buurvrouw?"
Wat ongehoord. Goed dat je vriend het onderwerp zelf al afkapt en aangeeft dat het jouw erfenis (en beslissing) is en niet van jullie samen, laat staan dat zij er enige zeggenschap over hebben.
Ik zou aangeven dat je met geen woord meer over de erfenis praat.
Pozzebok schreef:
16-09-2020 13:17
(En ik neem aan dat je bekend bent met schenkbelasting, als je mensen flinke sommen geld wilt geven? Zou vervelend zijn als je later de belastingdienst op je dak krijgt)
.
Voor zover ik weet krijgt juist de ontvanger de BD op de stoep. Leuk dus voor moeder en ander familielid van vader..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit wel nog een keer op tafel gooien om het euvel uit ze lucht te helpen.

Wat een ongelooflijk trieste bedoeling zeg. :(

En gecondoleerd met je vader.
Alle reacties Link kopieren
Wat teleurstellend voor jou en je vriend, dat je schoonfamilie zo reageert. Goed dat jullie op 1 lijn zitten, en heel veel plezier met jullie huizenjacht.
Je schoonfamilie moet er zelf maar mee dealen dat ze niet over jullie/jouw geld kunnen beslissen.... Het negeren nu lijkt me alleen maar emotionele chantage. Als ze merken dat dit onvolwassen gedrag nergens toe leidt is het aan hen om bij te draaien. Laat je niet verleiden "voor de lieve vrede"....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven