Erfenis en jaloezie

16-09-2020 13:14 197 berichten
Ik zou graag iets aan jullie voorleggen omdat ik onenigheid met mijn schoonfamilie heb en ik weet niet zo goed wie hier nu fout zit.

Ik en mijn vriend zijn nu ongeveer 2,5 jaar samen. Mijn vader is onlangs gestorven en ik heb samen met mijn zus alles geërfd, mijn vader was alleenstaand. Wij hadden niet zo’n goede band met mijn vader en hadden ook geen idee wat de hoogte van de erfenis zou zijn, maar die blijkt dus behoorlijk hoog te zijn. Ik wil het gaan gebruiken om samen met mijn vriend een huis te kopen, en heb met mijn zus afgesproken om een deel aan mijn moeder te geven, en een deel aan een ander familielid aan mijn vaders kant waar we heel close mee zijn.

Nu komt het volgende, mijn schoonvader en schoonmoeder hebben altijd problemen gehad met geld, teveel schulden opgebouwd en leven eigenlijk van maand naar maand, vullen het ene gat met het andere. Nu hebben ze dus gehoord via de oom van mijn vriend dat wij zo’n erfenis hebben gekregen ( had liever gehad dat mijn vriend het voor zich had gehouden, maar dat is een ander verhaal).

Laatst liet mijn schoonmoeder tijdens een etentje vallen dat ze het fijn zou vinden als wij ook aan schoonzus die het ook niet zo breed heeft te denken ivm met die erfenis. Mijn vriend corrigeerde haar dat het niet ‘onze’ erfenis is maar die van mij en dat het aan mij is om daarover te beslissen. Ik vind het allemaal heel ongemakkelijk, thuis praten we eigenlijk nooit openlijk over geld en bij mijn vriend thuis is het allemaal heel normaal om erover te beginnen. Ik kreeg ook de vraag hoeveel de erfenis nu precies was en dat wil ik dus ook helemaal niet beantwoorden. Mijn vriend kapte het gesprek af en nu heb ik eigenlijk al weken niet meer met schoonfamilie gepraat. Hij zegt dat ze wel zullen bijdraaien. Gelukkig zitten vriend en ik wel op één lijn, maar ik heb niet zoveel zin om hierop aangekeken te worden bij de schoonfamilie.
Alle reacties Link kopieren
Zou het niet kunnen dat ze achteraf zelf wel door hebben dat dit echt absoluut not-done was en dat ze zich geen houding weten te geven? Als ze TO en vriend echt negeren omdat ze boos zijn dan zijn ze werkelijk wel hondsbrutaal.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Pfff lijkt mijn schoonmoeder wel. Heb mn expliciet gevraagd om niks over de hoogte van het bedrag los te laten! We spreken alleen over een "erfenisje". Verder hebben we er met niemand over gepraat, krijg je ook geen scheve ogen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wauw!!! Wat onwijs brutaal en ongepast van je schoonouders, zeg.
Voel je niet schuldig hoor, het slaat nergens op dat zij deze idiote verwachting hebben.

Sterkte met het verlies van je vader.

Ik zou inderdaad bij de aankoop van een huis goed vast laten leggen dat dit jouw geld is. Zo lang jullie samen zijn is het mooi en prima om het er samen goed van te hebben en van te profiteren, maar mochten jullie uit elkaar gaan dan is het heel fijn als het jouw geld blijft.

Daarnaast.... het is totaal je vraag niet, maar ik vind het persoonlijk niet zo oké dat jullie geld dat jullie van je vader erven en waar hij wellicht hard voor gewerkt heeft weggeven aan jullie moeder. Ze waren blijkbaar niet meer bij elkaar en ik weet natuurlijk niet hoe of waarom ze uit elkaar zijn, maar als hij haar of dat andere familielid iets had willen geven dan had hij dit misschien wel geregeld.
Tuurlijk, het is jullie geld. Maar het voelt voor mij persoonlijk weinig respectvol, hoe lief bedoeld van jullie ook dat je het met die mensen wilt delen.
Ook al had je geen goede band met je vader, ik zou het persoonlijk in zo’n situatie fijn vinden als er goed gekeken en nagedacht zou worden of de persoon die overleden is en deze erfenis heeft nagelaten dit zo gewild zou hebben en er oké mee zou zijn.
Zo ja, prima. Maar als die band niet goed was en hij zou dat echt niet gewild hebben dan zou ik het persoonlijk niet oké vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik ze gelijk had aangekeken en gevraagd of ze een geintje maken. Ik had echt gezegd dat ik mijn erfenis niet weg ging geven en dat je het andersom ook niet verwachtte. En dat ik het behoorlijk ongepast vind dat ze er over beginnen en dat ze me in een heel vervelend daglicht zetten nu.
Alle reacties Link kopieren
Cactus33 schreef:
16-09-2020 14:20
Dat weten ze niet, ze weten alleen dat er een erfenis is.
O dan is t helemaal makkelijk... mijj vader laat zijn geld na aan mij. Hij zou het echt niet oke hebben gevonden als ik t weggaf. Einde discussie.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het heel eenvoudig houden en nee zeggen en dat ze het verder niet aan gaat. Ik zou ook aangeven dat het onderwerp niet bespreekbaar is en dat je best met ze om wel gaan zolang het niet daar over gaat.

Daarnaast zou ik alles met je vriend goed vastleggen wat betreft jij investeert en hij. Ik zou het niet allemaal op één hoop gooien en ook nooit trouwen in gemeenschap van goederen. Die mensen zijn te uitgekookt voor woorden dat dit de eerste gedachte is na een verlies van je ouder.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
abracadabra schreef:
16-09-2020 17:32
O dan is t helemaal makkelijk... mijj vader laat zijn geld na aan mij. Hij zou het echt niet oke hebben gevonden als ik t weggaf. Einde discussie.
Hij is er niet meer.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo hebben JULLIE een erfenis ontvangen en zouden JULLIE die aan Jan en alleman gaan uitdelen?

Het is toch niet zijn vader die overleden is? (Dan zouden zijn zus en zijn moeder waarschijnlijk ook erven als er geld zou zijn.)


Zorg dat sowieso elke cent die je uitgeeft aan dat huis op papier staat.
Ik vind een relatie van 2.5 jaar namelijk iets te pril om alles maar op 1 hoop te gooien, zeker als het over zulke bedragen gaat.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Miss-Pippilotta schreef:
16-09-2020 17:22
Wauw!!! Wat onwijs brutaal en ongepast van je schoonouders, zeg.
Voel je niet schuldig hoor, het slaat nergens op dat zij deze idiote verwachting hebben.

Sterkte met het verlies van je vader.

Ik zou inderdaad bij de aankoop van een huis goed vast laten leggen dat dit jouw geld is. Zo lang jullie samen zijn is het mooi en prima om het er samen goed van te hebben en van te profiteren, maar mochten jullie uit elkaar gaan dan is het heel fijn als het jouw geld blijft.

Daarnaast.... het is totaal je vraag niet, maar ik vind het persoonlijk niet zo oké dat jullie geld dat jullie van je vader erven en waar hij wellicht hard voor gewerkt heeft weggeven aan jullie moeder. Ze waren blijkbaar niet meer bij elkaar en ik weet natuurlijk niet hoe of waarom ze uit elkaar zijn, maar als hij haar of dat andere familielid iets had willen geven dan had hij dit misschien wel geregeld.
Tuurlijk, het is jullie geld. Maar het voelt voor mij persoonlijk weinig respectvol, hoe lief bedoeld van jullie ook dat je het met die mensen wilt delen.
Ook al had je geen goede band met je vader, ik zou het persoonlijk in zo’n situatie fijn vinden als er goed gekeken en nagedacht zou worden of de persoon die overleden is en deze erfenis heeft nagelaten dit zo gewild zou hebben en er oké mee zou zijn.
Zo ja, prima. Maar als die band niet goed was en hij zou dat echt niet gewild hebben dan zou ik het persoonlijk niet oké vinden.
Mijn ouders waren nooit getrouwd maar zijn altijd vrienden gebleven, voor zover dat mogelijk was want mijn vader leefde vooral de laatste jaren als een kluizenaar. Mijn moeder en dat ene familielid hielpen hem veel met het brengen naar het ziekenhuis en zaken regelen tijdens de chemokuren enzo. Daarom voelt het voor ons goed om hen ook een deel te geven, omdat zij er altijd waren voor hem.

Nu is een beetje gebeurd waar ik bang voor was, want mijn vriend heeft vandaag mijn schoonouders een bericht gestuurd en nu appen ze terug dat het gesprek van laatst ze niet lekker zit en dat ze het erover willen hebben. Vraagt mijn vriend waarover, komen ze met een heel omslachtig verhaal waarin ze zeggen dat ik geheimzinnig deed over die erfenis en dat ik ineens niks laat horen. Hij heeft geappt dat het mijn zaken verder zijn en dat ik al genoeg aan m’n hoofd heb nu.

Ik heb mijn vriend niet vaak boos gezien maar zelfs hij is nu wel klaar ermee.
Alle reacties Link kopieren
Huh, wat ontzettend bizar! Wat een vreemde mensen, dat ze denken dat ze recht hebben op informtie over je erfenis, of gekker nog, een deel ervan. Echt heel brutaal. En dan nog een gesprek eisen ook. Ik mag hopen dat je vriend duidelijk heeft gemaakt dat dat gesprek er niet komt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Cactus33 schreef:
16-09-2020 18:44
Mijn ouders waren nooit getrouwd maar zijn altijd vrienden gebleven, voor zover dat mogelijk was want mijn vader leefde vooral de laatste jaren als een kluizenaar. Mijn moeder en dat ene familielid hielpen hem veel met het brengen naar het ziekenhuis en zaken regelen tijdens de chemokuren enzo. Daarom voelt het voor ons goed om hen ook een deel te geven, omdat zij er altijd waren voor hem.

Nu is een beetje gebeurd waar ik bang voor was, want mijn vriend heeft vandaag mijn schoonouders een bericht gestuurd en nu appen ze terug dat het gesprek van laatst ze niet lekker zit en dat ze het erover willen hebben. Vraagt mijn vriend waarover, komen ze met een heel omslachtig verhaal waarin ze zeggen dat ik geheimzinnig deed over die erfenis en dat ik ineens niks laat horen. Hij heeft geappt dat het mijn zaken verder zijn en dat ik al genoeg aan m’n hoofd heb nu.

Ik heb mijn vriend niet vaak boos gezien maar zelfs hij is nu wel klaar ermee.
Dan begrijp ik jullie gedachte wel.
Wel heel lief van jullie!
Sorry dat ik dan deze opmerking maakte. Ik probeerde het voorzichtig en netjes te zeggen, want het is een gevoelig onderwerp en gaat niemand van ons ook maar iets aan.
Maar het klinkt zo wel alsof je vader hier oké mee zou zijn geweest.
Nogmaals: lief dat jullie hier zo over nadenken en dit doen voor je moeder en dit familielid van je vader. De meeste mensen besteden liefst elke euro aan zichzelf. Zelfs als het soms eigenlijk extreem logisch zou zijn geweest als een ander ook een deel zou hebben gekregen (twee voorbeelden van in mijn omgeving).
Triest ook dat het zo af is gelopen met je vader en dat hij de laatste jaren zo leefde als een kluizenaar.
Sterkte, niet makkelijk allemaal.

Echt hoor: dit is echt zwaar ongepast en bizar van je schoonouders. Alleen al het bedenken dat je wel wat van dit geld aan je schoonzus kunt geven.
Ik zou er weinig woorden aan vuil maken, je hebt nu wel genoeg aan je hoofd lijkt me.
Ik zou hooguit een briefje of appje sturen dat je het een zeer ongepaste gedachte en vraag vindt en dat je het er verder niet meer over wilt hebben.
Dit zegt echt ALLES over jouw schoonouders en helemaal NIKS over jou.
Echt, wat kan geld toch af en toe een lelijk iets zijn.....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het er eigenlijk ook niet zo mee eens dat ze haar moeder anders niet zou mogen helpen met geld dat ze via die erfenis heeft gekregen. Als haar moeder in nood zit en zij een flinke erfenis heeft vind ik echt niet dat ze haar moeder moet laten zwemmen alleen omdat het van haar vader komt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
16-09-2020 19:04
Ik ben het er eigenlijk ook niet zo mee eens dat ze haar moeder anders niet zou mogen helpen met geld dat ze via die erfenis heeft gekregen. Als haar moeder in nood zit en zij een flinke erfenis heeft vind ik echt niet dat ze haar moeder moet laten zwemmen alleen omdat het van haar vader komt.
Dat mag.
Sowieso is het geld van TO en mag zij er mee doen wat ze wil. Ze is niemand van ons daar verantwoording over schuldig.
Maar ik vind het moreel gezien wel degelijk uitmaken hoe de situatie is en hoe de relatie van de overledene en degene aan wie je het geld wilt geven was.
Ik kan me toch wel situaties voorstellen waarin een overledene geen cent zou gunnen aan een bepaald persoon, omdat er ontzettend veel nare dingen gebeurd zijn.
Dan zou ik het moreel gezien niet oké vinden om dat geld aan die persoon te geven, als je weet dat de overledene dit verschrikkelijk zou hebben gevonden.
Dat is hier dus sowieso niet aan de orde, maar die situaties zijn er natuurlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind juist dat je er vrij in zou moeten zijn. Anders is het eind zoek. Stel dat je vader per se wilde dat je arts werd en er absoluut op tegen was dat je muzikant wilde noemen dan zou je je ook schuldig moeten voelen als je met zijn erfenis je dure opleiding aan het conservatorium betaalt, terwijl je anders echt krom zou moeten liggen - om maar een voorbeeld te noemen. Ik vind het juist een wat enge situatie als je je de hele tijd schuldig zou moeten voelen om hoe je het besteedt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Cactus33 schreef:
16-09-2020 18:44

Nu is een beetje gebeurd waar ik bang voor was, want mijn vriend heeft vandaag mijn schoonouders een bericht gestuurd en nu appen ze terug dat het gesprek van laatst ze niet lekker zit en dat ze het erover willen hebben. Vraagt mijn vriend waarover, komen ze met een heel omslachtig verhaal waarin ze zeggen dat ik geheimzinnig deed over die erfenis en dat ik ineens niks laat horen. Hij heeft geappt dat het mijn zaken verder zijn en dat ik al genoeg aan m’n hoofd heb nu.

Misschien een naïeve gedachte van mij, maar zou het niet kunnen dat het gesprek hen echt niet lekker zit omdat het zo ongemakkelijk was? En dat jij een beetje bent dichtgeslagen en nu helemaal niks laat horen, terwijl zij geen idee hebben waarom je boos lijkt te zijn?

Misschien goed om "gewoon" langs te gaan, heel duidelijk te zeggen dat je geen zin hebt om over de erfenis te praten, dat het jouw geld is en dat je er niet over wil praten. Dat het hierbij dan ook een afgesloten onderwerp is en dat jullie nu gewoon weer op oude voet verder gaan


(Ik ben het trouwens helemaal eens met jou en je vriend! Echt, hoe kom je op zo'n verzoek?!)
Susan schreef:
16-09-2020 19:23
Ik vind juist dat je er vrij in zou moeten zijn. Anders is het eind zoek. Stel dat je vader per se wilde dat je arts werd en er absoluut op tegen was dat je muzikant wilde noemen dan zou je je ook schuldig moeten voelen als je met zijn erfenis je dure opleiding aan het conservatorium betaalt, terwijl je anders echt krom zou moeten liggen - om maar een voorbeeld te noemen. Ik vind het juist een wat enge situatie als je je de hele tijd schuldig zou moeten voelen om hoe je het besteedt.
Daar heb je op zich wel een punt, al vind ik dat voorbeeld toch anders dan het aan iemand weggeven die de overledene echt haatte (soms met goede reden, zeker bij een scheiding).
Maar ik snap wel wat je bedoelt.
Het is sowieso totaal niet aan de orde, dus laten we maar weer on topic gaan ;)
Gecondoleerd To.

Gelijk afkappen dat gebedel, anders blijven ze terug komen met zielige verhalen om meer geld te krijgen.

Je hebt verdoerie een vader verloren, om dat geld te krijgen. Het is toch niet uit de lucht komen vallen.
Geheimzinnig? Omdat je geen bedragen hebt genoemd? Deze mensen moeten echt even op een cursus omgangsvormen, want dit gaat echt veel te ver. Mocht het weer ter sprake komen, meteen afkappen. Ik voel me er ongemakkelijk bij en ik wil het er verder echt niet meer over hebben.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd en heel veel sterkte! Super fijn dat je vriend voor je opkomt en het meteen heeft afgekapt. Ik kan me voorstellen dat het ongemakkelijk is en dat het nu ook raar is want het is ook echt ongewoon wat je schoonouders hebben gevraagd. Echter zou ik meteen duidelijk zijn en aangeven dat je inderdaad nu genoeg aan je hoofd hebt en dat het niemand wat aangaat wat de erfenis inhoud.

Je hebt mensen die echt geïnteresseerd zijn, het beste met je voor hebben. Maar je hebt ook mensen die alleen maar nieuwsgierig zijn, alles willen weten. En waarvoor? Je hoeft je echt niet te verantwoorden en je hoeft het niet te delen als je dat niet wilt.
Alle reacties Link kopieren
Cactus33 schreef:
16-09-2020 18:44
Ik heb mijn vriend niet vaak boos gezien maar zelfs hij is nu wel klaar ermee.
Dit is in ieder geval super van hem. Hij had makkelijk toe kunnen geven en jou op één van je meest kwetsbare momenten in een gesprek met zijn ouders kunnen storten, alleen maar om de lieve vrede te bewaken. Dat hij dat niet heeft gedaan is veelzeggend.

Weet je... Jaloezie is een bitch. Het zou mij werkelijk waar aan m'n reet roesten wat die of die heeft gekregen voor een erfenis, of hoeveel ze per maand verdienen. Ik ving laatst een gesprek op bij de buren, waarbij zoonlief aangaf niet meer met zijn zus om wenste te gaan, omdat hij vond dat ze maar poenerig deden.

Ik ken zowel de zoon als zijn zus een beetje oppervlakkig en... Tja... De één is gewoon op z'n 18de pakketbezorger geworden en de ander heeft tot haar 28ste gestudeerd. Beiden zijn ze even slim, maar ze hebben gewoon andere keuzes gemaakt, zijn tegen andere partners gelopen, etc, etc. Maar de jaloezie verkloot alles.

Succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-09-2020 13:30
ik gok, omdat er altijd gezeik van komt? Zoals bij TO
dat als je maar "genoeg" hebt, anderen verwachten, dat je dus wat vaker de portemonnee trekt

Maar ik vind irl privacy een heel groot goed, jullie mogen me hier vragen naar mijn salaris, minnaars, overtijdbehandeling en lichamelijke kwalen. Maar daar praat ik in het echte leven niet vaak over
Dit. Zelfs hier ben ik er niet open voor.
Privacy = privacy.

Idd, heel ongemakkelijk van schoonouders van TO.
Fijn dat TO een vriend heeft die het gesprek afgekapt heeft.

Als het om geld gaat:
Kijk naar de geldstroom die rondom bepaalde mensen loopt. (Mensen die belangrijke beslissingen nemen, o.a Bill Gates)
Kijk met logica en alles is weer terug te vinden op internet. Ik weet dat met de naam BG ik het halve forum over me heen krijgt via dit zijweggetje.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd met je vader, TO.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Lykke- schreef:
16-09-2020 14:46
Altijd erg hoor, hoe mensen omgaan met geld en maar denken zichzelf iets te kunnen toe eigenen. Als er geld om te hoek komt kijken gaan er altijd hele gekke dingen gebeuren.

Ik denk ook jaloezie om de hoek komt kijken.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt walgelijk. Je hebt net je vader verloren.. Ze zouden een kaartje moeten sturen, niet een incassoverzoek.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
16-09-2020 16:20
Dit zijn echt extreem rare voorbeelden, ik snap volledig dat je met zulke mensen niet over geld wilt praten.

In het algemeen vraag ik me af, of we allemaal niet makkelijker/beter/anders over geld zouden gaan denken juist als we wel meer info hierover met elkaar deelden. Er zijn landen (Zweden) waar het de normaalste zaak van de wereld is om bijvoorbeeld je salarishoogte van elkaar te weten, en daar zullen niet heel veel meer rare dingen gebeuren zoals in dit topic genoemd worden, dan hier (is een aanname).

Juist dat spastische over geld altijd, kan naar mijn ook scheve ogen en gekleurde ideeën over geld geven.
Dit vind ik ook. Nu hebben mensen alleen maar vermoedens. Waarschijnlijk wordt de armoede daardoor bij anderen onderschat en rijkdom overschat.

Meer transparantie zou helpen om het maatschappelijk debat over de verschillen beter te kunnen voeren.

Het maakt als het over salaris gaat dat werkgevers minder makkelijk wegkomen met bv. belongingsverschillen tussen mannen en vrouwen die hetzelfde werk doen, of zwaar onderbetaalde arbeid / idiote bonussen.

En het voorkomt dat echte armoede in onze nabije omgeving verborgen blijft waardoor we geen hulp (durven) aanbieden.
merano wijzigde dit bericht op 17-09-2020 03:07
0.28% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven