Niet werken en mensen stellen steeds persoonlijke vragen

19-09-2020 18:42 720 berichten
Ik ben arbeidsongeschikt, en doe helemaal niks. Heb wel veel pogingen gedaan tot werk/opleiding/vrijwilligerswerk/dagbesteding maar het loopt allemaal nergens op uit.

In het contact met mensen heb ik er veel moeite mee dat iedereen altijd meteen vraagt wat voor werk of opleiding ik doe. Ik wil het daar niet over hebben, want uiteindelijk willen mensen weten “wat er mis met me is”. Terwijl ik helemaal geen zin heb om persoonlijke informatie te delen. Als ik simpelweg aangeef dat ik het er niet over wil hebben komt er ook gelijk een ongemakkelijke sfeer. Mensen waarderen het niet echt als je hun gespreksonderwerp afwijst.

Hoe doen anderen dit? Heeft iemand tips?
Wat zou je wél willen vertellen over jezelf? Dan kun je dat gewoon zeggen en zo het gespreksonderwerp veranderen :-)
Alle reacties Link kopieren
dan zeg je toch, dat je arbeidsongeschikt bent verklaard?
en als mensen doorvragen, dan zeg je: daar heb ik het liever niet over
Waarom zeg je niet gewoon "ik ben arbeidsongeschikt en daar wil het bij laten" ? En dan meteen een tegenvraag stellen? Zodat het gesprek niet stokt.
Maar zeg je 'ik wil het er niet over hebben' of zeg je 'ik werk niet' en dan blijven ze doorvragen.
lilalinda schreef:
19-09-2020 18:44
dan zeg je toch, dat je arbeidsongeschikt bent verklaard?
en als mensen doorvragen, dan zeg je: daar heb ik het liever niet over
Ja dit.
Bedenk een beroep waar mensen liever niet op door vragen, zoals 'erotisch dansen met shetlandpony's'
Alles staat of valt met de manier hoe je zegt dat je het er niet over wil hebben....
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg heel vaak de vraag wat ik doe in m’n dagelijkse leven en dan geef ik aan dat ik heel veel thuis zit. Als ze dan vragen waarom, vanwege chronische ziekte en meteen erachteraan dat ik geen zin heb om er verder over uit te wijden. Ze hebben het er maar mee te doen en krijgen info als ik vind dat ik dat moet delen. Zijn ze er niet tevreden over, niet mijn probleem. Mensen hoeven niet alles meteen of helemaal niet te weten
Mumper schreef:
19-09-2020 18:46
Bedenk een beroep waar mensen liever niet op door vragen, zoals 'erotisch dansen met shetlandpony's'
Daar zou ik nou weer heel veel vragen over hebben.
Mumper schreef:
19-09-2020 18:46
Bedenk een beroep waar mensen liever niet op door vragen, zoals 'erotisch dansen met shetlandpony's'

:@@:
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
19-09-2020 18:46
Bedenk een beroep waar mensen liever niet op door vragen, zoals 'erotisch dansen met shetlandpony's'
Dan zou ik nog eerder vertellen dat ik belasting-controleur ben :-).


Ik zou zelf gewoon melden dat je op dit moment arbeidsongeschikt bent.
En daar niet verder op wenst in te gaan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
LīlyRose schreef:
19-09-2020 18:48
Daar zou ik nou weer heel veel vragen over hebben.
Mij lijkt het eigenlijk ook superleuk om die vervolgens allemaal te beantwoorden!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
19-09-2020 18:47
Alles staat of valt met de manier hoe je zegt dat je het er niet over wil hebben....
Precies, dat denk ik ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
LīlyRose schreef:
19-09-2020 18:48
Daar zou ik nou weer heel veel vragen over hebben.

Nou inderdaad.
Ik zou vragen, waarom, hoe, wanneer, verdient het goed en vindt de pony het ook net zo leuk etc..
Nou ik wil helemaal niet aan mensen vertellen dat ik arbeidsongeschikt ben. Want dan gaan mensen ook weer van alles voor me invullen. En mensen vragen echt gigantisch door, zelfs als ik subtiel het onderwerp probeer te veranderen. Het gesprek lijkt nergens anders meer over te kunnen gaan dan of ik wel werk. En als ik het gesprek wel succesvol weet af te wenden vragen ze het me een dag later opnieuw lol
gizzmo-returns schreef:
19-09-2020 18:47
Alles staat of valt met de manier hoe je zegt dat je het er niet over wil hebben....
Nou heb je een geweldige tip voor me?
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
19-09-2020 18:56
Nou ik wil helemaal niet aan mensen vertellen dat ik arbeidsongeschikt ben. Want dan gaan mensen ook weer van alles voor me invullen. En mensen vragen echt gigantisch door, zelfs als ik subtiel het onderwerp probeer te veranderen. Het gesprek lijkt nergens anders meer over te kunnen gaan dan of ik wel werk. En als ik het gesprek wel succesvol weet af te wenden vragen ze het me een dag later opnieuw lol
Gewoon tegen-vragen gaan stellen naar hun werk?


Op de duur zou ik heel hard gaan gillen - zeker tegen bekenden die dit geintje dus elke dag flikken - "nee, ik werk niet, so what?".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou trouwens niet weten waarom mensen dit constant zouden willen vragen?

Ik zou daarnaast gewoon duidelijk zijn dat je het er niet over wilt hebben !
Beetje assertiever zijn, subtiel merkt de helft niet op.
Doggo schreef:
19-09-2020 18:58
Nou heb je een geweldige tip voor me?
Als je ook zo praat tegen mensen die interesse in je tonen snap ik wel dat er een ongemakkelijke sfeer ontstaat. Je komt niet al te vriendelijk over.
anoniem_397748 wijzigde dit bericht op 19-09-2020 19:02
2.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het een beetje. Ik heb weleens geantwoord dat ik er niet op in wilde gaan wat mij precies mankeerde, toen kreeg ik weer de opmerking dat ik erg vaag deed. Ik heb dus geen tips en lees graag mee voor de tips.
In wat voor context gebeurt dit? Waar kom je die mensen tegen zeg maar? Ik werk ook al twee jaar niet, maar ik kom niet bepaald vaak in zo'n situatie.
Star3 schreef:
19-09-2020 19:01
Als je ook zo praat tegen mensen die interesse in je tonen snap ik wel dat er een ongemakkelijke sfeer ontstaat. Je komt niet al te vriendelijk over.
Dit inderdaad
Wissewis schreef:
19-09-2020 18:58
Gewoon tegen-vragen gaan stellen naar hun werk?


Op de duur zou ik heel hard gaan gillen - zeker tegen bekenden die dit geintje dus elke dag flikken - "nee, ik werk niet, so what?".
In mijn irritant fase zei ik nog wel eens dat ik uitkering zat te trekken die zij voor mij moest bekostigen via de belastingdienst. Vervolgens plaatste ze een topic op viva over die fucking bijstanders die hun vriend laten slapen en écht wel kunnen werken en wat was het telefoonnr van de fraudelijn?
Alle reacties Link kopieren
Anders zeg je: ik ben met vervroegd pensioen? Of je verteld over dingen die je hebt gedaan, maar dat je hart daar toch niet lag, en dat je nu de tijd neemt om iets te zoeken wat bij je past? Niemand hoeft te weten of dat nou een baan of een vrijetijdsbesteding is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven