Aanstaande scheiding wat te doen?

21-09-2020 01:01 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, gaan mijn partner en ik uit elkaar. Vandaag zijn we, na een hoop ruzies zover gekomen. Ik weet alleen even niet waar ik moet beginnen. We hebben een koophuis waar hij wilt blijven wonen. Zijn 1e idee is o.a. dat hij mij een bepaald bedrag geeft en dan 6 jaar elke maand een bedrag. Ik ben het daar niet mee eens omdat ik zoveel jaar moet wachten op mijn geld. Ook komt die met allerlei kosten op de proppen om zo minder te hoeven betalen van andere dingen. Terwijl hij een mooi huis krijgt wat af is en ik heb voorlopig niks. Hebben jullie tips?
Alle reacties Link kopieren
Niet in dat plan meegaan.

Zolang hij je niet heeft uitgekocht blijft de boel mee op jouw naam.

Maar als je eerder verhuist kan hij er ook zijn zin in doen en de boel desnoods helemaal afbreken.

En probeer je geld maar te recupereren - door bijvoorbeeld een verkoop - als hij van "jullie" huis bijvoorbeeld een varkensstal gemaakt heeft.

Daarnaast ... De inboedel moet natuurlijk verdeeld worden, tenzij hij je daar ook voor uitkoopt.

En welke kosten zou hij ineens hebben om korting te krijgen?



Denk vooral eerst een weekje rustig na hoe jij het wil.
En contacteer een mediator.

En ga vooral voorlopig nergens mee akkoord, teken niets, ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk ga je dat niet doen. Het huis laten taxeren, en de helft vd overwaarde maakt hij op jou rekening over. Dus hij zal naar de bank moeten om extra hypotheek te krijgen.
Lukt dat niet, dan een bord Te koop in de tuin.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een gezamelijke rekening, waar we beiden maandelijks op storten. Dit was volgens hem eerlijk verdeeld, maar zijn salaris is op jaarbasis veel hoger door verschillende toeslagen die hij in bepaalde maanden krijgt. Hij heeft een 'goedkopere ' maand genomen en daar de helft van gebruikt. Ik heb maar 1 maand waarbij ik iets meer krijg, dus op jaarbasis houdt hij dan flink over. Nu hadden we dit jaar onze caravan verkocht en het geld had hij op zijn bank gezet omdat we een nieuwe wilde kopen en nu ik daarover begin, begint hij ineens over alle kosten die hij heeft betaald van zijn eigen rekening voor onderdelen etc en wilt dit ineens eraf gaan halen. Terwijl ik al uit mijzelf had gezegd dat hij er 500 af kon halen. In mijn ogen betaalde hij al structureel te weinig. Maar geld is nooit iets geweest wat voor mij in een relatie het belangrijkste is geweest, maar nu ik wat meer op mijn strepen ga staan, krijg ik dit terug.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit jullie partnerschap dan in elkaar, getrouwd, huwelijkse voorwaarden, gemeenschap van goederen, samenwonend met/zonder contract. Zijn maar wat dingen die er echt toe doen. En kosten uit het verleden tellen in het nu niet mee natuurlijk.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Aanstaande scheiding wat te doen?

Je goed laten adviseren door een scheidingsmediator of advocaat.

Op deze manier gaat het niet goed natuurlijk. Waar ga jij dan slapen als hij in dat huis zit en jij zonder geld om wat nieuws op te starten?
Zet je emotionele toestand even in de wachtstand, maak een lijstje wat je moet regelen (ook financieel dat jij er ook goed uitkomt) en ga daarvoor/regel dat.
Ha To,

Natuurlijk ga je daar niet mee akkoord. Er moet veel geregeld worden, ook volgens de wet, en dan is een meditor een prima eerste stap. Niet met iets (onderhands) akkoord gaan als je niet weet wat de gevolgen zijn.

Even een checklist scheiden:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... t_scheiden

Bel dus een mediator en regel het goed. Zet wel een peildatum neer voor de financiën.

Succes!
Rot (en misschien ook beter) dat jullie gaan scheiden.

Wat te doen?

In elk geval niet zelf regelen, maar dat aan een advocaat of mediator over laten.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Op die gezamenlijke rekening zou ik nu niet meer storten dan (hooguit) de helft van jullie vaste lasten voor het huis. Als je pech hebt, haalt hij die rekening leeg.
Je bent gek als je in zijn constructie meegaat om het huis op zijn en jouw naam te laten staan en jou ondertussen mee laat betalen en een paar centen toestopt. Of hij koopt je uit of het gaat de verkoop in.
Heb je iemand bij wie je tijdelijk kunt verblijven tot je zelf woonruimte gevonden hebt? Sta je ergens ingeschreven?
Alle reacties Link kopieren
Ik had al eerder een mediator voorgesteld en overlegd over een makelaar en toen kreeg ik boze en hele nare reacties. Dat en om andere redenen is het vertrouwen weg. Nu kwam hij gisteren ineens met de optie van mediation, maar ik vertrouw hem niet meer en pas ervoor om straks met een schijntje afgescheept te worden, terwijl ik alles heb opgegeven voor hem. Ik had een heel leuk huis die ik, met een behoorlijke investering, weg heb gedaan voor hem. Dus vandaar mijn vraag over advies.

Ik sta ingeschreven, maar niet lang genoeg om snel iets te krijgen. En in hwt dorp waar we wonen al helemaal niet.

We zijn getrouwd volgens de nieuwe regels ( 1.5 jaar geleden) dus niet volledig in gemeenschap van goederen
silka34 schreef:
21-09-2020 06:12
Ik had al eerder een mediator voorgesteld en overlegd over een makelaar en toen kreeg ik boze en hele nare reacties. Dat en om andere redenen is het vertrouwen weg. Nu kwam hij gisteren ineens met de optie van mediation, maar ik vertrouw hem niet meer en pas ervoor om straks met een schijntje afgescheept te worden, terwijl ik alles heb opgegeven voor hem. Ik had een heel leuk huis die ik, met een behoorlijke investering, weg heb gedaan voor hem. Dus vandaar mijn vraag over advies.

Ik sta ingeschreven, maar niet lang genoeg om snel iets te krijgen. En in hwt dorp waar we wonen al helemaal niet.

We zijn getrouwd volgens de nieuwe regels ( 1.5 jaar geleden) dus niet volledig in gemeenschap van goederen
Je kunt ook zelf een advocaat inschakelen, ipv mediation.
Je had een huis met leuke investering, staat het wel beschreven dat dat deel van jou is? Of dat jij dat zelf hebt ingebracht?
Maar nogmaals, laat dit allemaal iemand uitzoeken (met al jouw input wat er in de afgelopen jaren wel en niet is gebeurd, ingelegd, beschreven etc etc) die er verstand van heeft
Ik zou een advocaat inschakelen daarvan weet je zeker dat hij voor jou werkt.
Ik heb van dichtbij gezien dat een koppel begon met een mediator en de vrouw uiteindelijk alsnog een advocaat moest inschakelen omdat haar a.s ex er een vies spelletje van maakt. Gezamelijke bankrekening leeghalen,kind opjutten tegen moeder,niks van de inboedel delen enzv enzv.
anoniem_64ce7dbad6e60 wijzigde dit bericht op 21-09-2020 06:36
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik gisteren ook gezegd en ik kreeg de vraag waarom ik een vechtscheiding wilde. Een advocaat betekent voor hem een vechtscheiding denk ik. Er is nu ook erge boosheid bij beiden en dat maakt communicatie lastig en familie die hem helpt en achter hem staan ( wat logisch is) en ik sta er op dat vlak alleen voor.

Met mijn oude huis, bedoel ik het huis wat ik hiervoor had. Ik ben bij hem ingetrokken toen ik een relatie kreeg en ben dat geld kwijt van mijn investering toen. Hij heeft het nu over kosten die hij heeft gemaakt in de afgelopen jaren, maar wat ik kwijt ben, hoor ik hem niet over en hij heeft zo weer een gespreid bedje. Ik heb ook een lening voor hem voorgeschoten ( wel teruggekregen) zodat hij van die hoge rente af was. En zo zijn er meerdere dingen waarbij ik hem geholpen heb.
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook hetgeen ik mij druk over maak en dat is ons kind. Die wordt zo voor een groot gedeelte door mijn schoonouders opgevoed en zij zijn ook de aanleiding van onze laatste ruzie geweest. Hij is voor zijn werk vaak weg en dan komt er veel op hun aan straks. En waar mijn partner en ik ook vaak ruzie over hadden , was bepaald gedrag van hem naar mij. Dit komt ook grotendeels door wat hij thuis heeft gezien. En nu zit mijn kind daar dus straks continue en de omgeving krijgt straks allerlei leugens te horen, want dat hoor ik nu al. Tussen partner en mij is iets voorgevallen en ik hoorde de relativerende reactie van mijn schoonmoeder al.
Dit wordt toch wel een vechtscheiding dus neem een advocaat.
Ook omdat jij er allemaal dingen bij haalt die waarschijnlijk niet goed geregeld waren. Ik snap best dat het allemaal oneerlijk voelt maar je had op eerdere momenten op je strepen moeten gaan staan.
Alle reacties Link kopieren
Het is nu niet meer samen maar ieder voor zichzelf.

Waarom wordt hij boos als je voor jezelf op komt?

Wat bedoel je met investering?

Als je in de nieuwe regels bent gehuwd vanaf 1 jan 2018 en er is GEEN tussentijds verrekenbeding opgemaakt, bijvoorbeeld elk jaar een opstelling van dit is van jou en dit van jou, dan is het gewoon 50% / 50%.

Laat jezelf bijstaan door een advocaat, dat hoeft hij toch niet te weten?

Je staat 10 - 0 achter als je onderhandelt en je heb niet alle informatie en de tegenpartij is niet eerlijk.

Er moet ook een ouderschapsplan worden opgesteld en een berekening kinder- en partner alimentatie. Dat kunnen jullie niet zelf, geef dat dan als argument om naar een derden te stappen.

Hij begint nu dus al te roepen dat hij kosten heeft gemaakt, dat is niet voor niks TO, dat is voor jou een hele dikke waarschuwing dat je je niet moeten laten afschepen met niks. Je bent niet de eerste die uiteindelijk met lege handen komt te staan.
esther55 wijzigde dit bericht op 21-09-2020 06:58
1.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
silka34 schreef:
21-09-2020 06:43
Dat is ook hetgeen ik mij druk over maak en dat is ons kind. Die wordt zo voor een groot gedeelte door mijn schoonouders opgevoed en zij zijn ook de aanleiding van onze laatste ruzie geweest. Hij is voor zijn werk vaak weg en dan komt er veel op hun aan straks. En waar mijn partner en ik ook vaak ruzie over hadden , was bepaald gedrag van hem naar mij. Dit komt ook grotendeels door wat hij thuis heeft gezien. En nu zit mijn kind daar dus straks continue en de omgeving krijgt straks allerlei leugens te horen, want dat hoor ik nu al. Tussen partner en mij is iets voorgevallen en ik hoorde de relativerende reactie van mijn schoonmoeder al.
Dan nu eerst de touwtjes in handen krijgen:

- Bankrekening openen op je eigen naam
- advocaat in de arm nemen
- andere kinderopvang gaan regelen voor je kind

Op die manier ben je weer zelfstandig en sta je een stuk sterker in dit proces.
Zodra de woning is getaxeerd, kan hij je uitkopen en wordt jij ontslagen van de hypotheek, dit wil je uiteraard zo snel mogelijk.
Niet akkoord gaan met huurconstructies of wat dan ook, want dan blijf je vastzitten aan je ex en krijg je geen kans je eigen leven weer op te pakken.

Succes TO!
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet jullie kind naar schoonouders als jij ervoor zorgt?

Die kan ook naar kinderopvang als jij werkt.
Je kunt met een mediator begonnen, en als jullie er niet uitkomen, dan kan je nog altijd zelf een advocaat nemen.
Een mediator/advocaat gaat niet regelen dat je schoonmoeder geen leugens meer vertelt. Probeer, hoe lastig ook, die dingen te scheiden
Ik raad je aan om je wel aan de afspraken te houden mbt jullie kind,de vrouw waar ik het over heb laat hun kind elke 2dagen naar haar vader toegaan,ondanks dat hij het kind opstookt tegen haar en de familie,hij heeft het kind zelfs zover gekregen dat ze foto's maakt van de inhoud van de kasten met niet een laptop maar wel een soort van computeraparaat.Daar kwam de vrouw per toeval achter.
De vrouw heeft jeugdzorg ingeschakeld in het belang van het kind zodat ze straks de juiste hulp krijgt na de scheiding en er zijn dingen die jeugdzorg al opvallen in de reacties van het kind als het om vader gaat.
Vader heeft 2advocaten ingeschakeld om te bewijzen dat moeder aan ouderverstoting doet terwijl hij het kind elke 2dagen bij zich thuis heeft.
Ook zij wilde een vechtscheiding voorkomen echter komt ze er niet onderuit nu hij deze streken uithaalt.
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder dat hij het gelijk een vechtscheiding waard vindt zodra jij voor je rechten opkomt door een advocaat in te schakelen. De relatie om er samen goed uit te komen en elkaar wat te gunnen is al kapot. Hij denkt alleen maar aan zichzelf en hoe hij hier goed uit komt, hij zorgt niet voor jou en jouw toekomst. Je krijgt maar een keer de kans om deze scheiding goed te regelen met een advocaat en hier financieel zo min mogelijk problemen aan over te houden.

Het is begrijpelijk dat je boos bent op hem en zijn familie en misschien ook wel meer in de wereld maar die boosheid over wat er gebeurd is en nog kan gaan gebeuren gaat je nu niet helpen om verder te komen.

Heb je een eigen inkomen? Kun je bijvoorbeeld nog aangeven dat je de komende tijd meer uren wilt werken om financieel wat ruimte te krijgen?
Is er iemand in je omgeving bij wie je tijdelijk terecht kan? Of kan hij het huis uit tot een van jullie iets anders heeft?
Alle reacties Link kopieren
Indien je mede eigenaar blijft dan kun jij dus nergens anders wonen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Maak printscreens van de gezamenlijke rekening, zodat je kunt aantonen dat hij hem heeft leeggehaald, mocht dat gebeuren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hunebed schreef:
21-09-2020 06:58
Je kunt met een mediator begonnen, en als jullie er niet uitkomen, dan kan je nog altijd zelf een advocaat nemen.
Een mediator/advocaat gaat niet regelen dat je schoonmoeder geen leugens meer vertelt. Probeer, hoe lastig ook, die dingen te scheiden
Dit geeft alleen maar dubbele kosten,ze kan beter gelijk het werk goed doen.
Misschien wil je dit helemaal niet horen maar als je nog maar 1,5 jaar getrouwd bent en je hebt samen een kind dan vraag ik me af: valt dit niet nog te redden? Met hulp in de vorm van relatietherapie bijvoorbeeld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven