Uit elkaar gaan en woonruimte

27-09-2020 09:31 907 berichten
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.

Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.

Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
Alle reacties Link kopieren
Dutchgirly schreef:
27-09-2020 09:47
Als je gaat scheiden met kind kan je vaak een urgentieverklaring krijgen bij de woningbouwvereniging. Vraag eens bij hen na of je in aanmerking komt daarvoor.
Is er sprake van huiselijk geweld? Een urgentieverklaring krijg je echt niet omdat je gaat scheiden en er kinderen in het spel zijn. Dan speelt er echt veel meer als 'mijn man is niet zo betrokken'.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het dan gezien de huidige situatie niet het moment om uit elkaar te gaan. Ik begrijp nooit zo goed dat iemand zo afhankelijk van partner wordt financieel en praktisch. Je belemmert jezelf enorm. Ik snap dat als je samen verder gaat je keuzes maakt maar zorg altijd dat je onafhankelijk blijft.

Ik dacht een relatie te hebben waarin we samen oud zouden worden. Hij carrière gemaakt, ik stapje minder ambitieus maar wel financieel onafhankelijk. Toen duidelijk werd dat wij niet samen oud gingen worden was het allemaal vrij snel geregeld. En natuurlijk had ik zorgen waar gaan we wonen, hoe ga ik het redden want ik verdiende maar 1/3 van het totale inkomen. Maar dit was gelukkig genoeg.

Extra inkomen zit er nu niet in gezien je gezondheid. Een rijbewijs heb je ook niet 1, 2, 3. Dus je zal nog even met elkaar door moeten. Andere opties willen jullie beiden niet.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
TO: maak een plan, zoek daar eventueel hulp bij. Je denkt nogal naief over dat hij maar weg moet uit zijn eigen huis, jij jullie kind meeneemt en hoe je het financieel gaat bolwerken. Dit speelt al veel langer, werk ergens naar toe. Wat lost juist nu weggaan op? Wat voor problemen krijg je er bij? Keuzes en voorbereiding.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
captain_hindsight schreef:
27-09-2020 09:38
Particulier is huren van een particulier, dus niet van een woningbouwstichting.
Particulier huren is ook vaak duurder en ze mogen andere eisen stellen.
Een woningbouwstichting (hoeft trouwens geen stichting te zijn) heeft meestal ook vrijesectorwoningen.
Particulier is eigenlijk een foute benaming omdat deze woningen juist vaak niet door particulieren worden verhuurd maar door commerciële bedrijven.
anoniem_399590 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 10:00
4.29% gewijzigd
Dutchgirly schreef:
27-09-2020 09:47
Als je gaat scheiden met kind kan je vaak een urgentieverklaring krijgen bij de woningbouwvereniging.
Nee hoor.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 09:49
Omdat mijn man erg op zichzelf gericht is. Ik mis heel veel wbt aandacht en betrokkenheid. Ik leef al jaren als een soort van alleenstaande moeder. Ik draai dit gezin voornamelijk alleen.
Maar financieel niet maak dus een plan en werk naar zelfstandigheid toe, je kunt het je nu niet veroorloven om te scheiden.
Alle reacties Link kopieren
mater_matuta schreef:
27-09-2020 09:44
Dus jij wil uit elkaar en daarom moet hij maar opzouten? Mmm, zo werkt het volgens mij niet. Jij wil weg, dan zal jij de consequenties moeten dragen en aanvaarden.
Maar het is natuurlijk van de zotte dat TO niet van haar man kán scheiden enkel en alleen omdat er geen betaalbare woonruimte beschikbaar is...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Dutchgirly schreef:
27-09-2020 09:47
Als je gaat scheiden met kind kan je vaak een urgentieverklaring krijgen bij de woningbouwvereniging. Vraag eens bij hen na of je in aanmerking komt daarvoor.
Dat was >10 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat je gewoon de rit uit moeten zitten.
We zijn in een andere fase beland.. we leefden in lala land met geld zat en als je je relatie zag was ging je toch gewoon naar een ander huis.
Die tijden zijn voorbij.
Deal met wat je hebt, niet met wat vroeger kon.
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:01
Maar het is natuurlijk van de zotte dat TO niet van haar man kán scheiden enkel en alleen omdat er geen betaalbare woonruimte beschikbaar is...
En hoe komt dat denk je?
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:01
Maar het is natuurlijk van de zotte dat TO niet van haar man kán scheiden enkel en alleen omdat er geen betaalbare woonruimte beschikbaar is...
zolang er geen sprake van gevaar is dan is het een persoonlijke keuze om te willen scheiden, scheiden is een keuze die je voor jezelf moet inbouwen in je leven zodat je niet gedwongen in een situatie hoeft te blijven zitten omdat je afhankelijk bent.
anoniem_360662 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 10:05
0.11% gewijzigd
Janco schreef:
27-09-2020 10:04
Denk dat je gewoon de rit uit moeten zitten.
We zijn in een andere fase beland.. we leefden in lala land met geld zat en als je je relatie zag was ging je toch gewoon naar een ander huis.
Die tijden zijn voorbij.
Deal met wat je hebt, niet met wat vroeger kon.
Ja, vroeger was het voor vrouwen inderdaad veel makkelijker om te scheiden.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
27-09-2020 09:36

Ik ben Belgische en versta nooit goed wat jullie bedoelen met particulier huren. Is dat via een persoon die een extra huis heeft en met wie je een huurcontract afsluit? En wat zijn dan de andere mogelijkheden? Oprechte vraag hoor.
Ik denk dat dat bij ons de privémarkt heet. En het andere sociale woningen.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:01
Maar het is natuurlijk van de zotte dat TO niet van haar man kán scheiden enkel en alleen omdat er geen betaalbare woonruimte beschikbaar is...
Het kan ook wel maar er is geen woonruimte en zal zij dakloos worden. Er zijn heel veel stellen die bij elkaar blijven vanwege de financiën. Tijdens de huizencrisis bleven mensen ook bij elkaar omdat ze de restschuld niet konden opbrengen. Je kiest nou eenmaal voor elkaar in goede en slechte tijden. Of je zorgt dat je niet afhankelijk bent van jouw partner.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Met vroeger bedoel ik pre-corona Einstein
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
27-09-2020 09:58
Nee hoor.
Wanneer kom je wel in aanmerking voor extra inschrijfduur?

- Jij en je partner gaan uit elkaar; én
- Je staat niet langer dan 99 maanden ingeschreven; én
-Je staat als enige aanvrager op de inschrijving - buiten je meeverhuizende minderjarige kind(eren); én
- je kunt aantonen dat je de zorgplicht hebt (minimaal co-ouderschap) voor één of meer minderjarige kinderen; én
- de echtelijke woning is niet aan jou toegewezen of je kunt niet in de gezamenlijke woning blijven omdat de relatie is verbroken; én
- je levert het formulier en de bewijsstukken in binnen 1 jaar na de echtscheiding (na de rechterlijke uitspraak) of binnen 1 jaar na het verbreken van de samenleving
dutchgirly wijzigde dit bericht op 27-09-2020 10:07
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 09:49
Omdat mijn man erg op zichzelf gericht is. Ik mis heel veel wbt aandacht en betrokkenheid. Ik leef al jaren als een soort van alleenstaande moeder. Ik draai dit gezin voornamelijk alleen.
Misschien niet het antwoord dat je wil horen maar ik zou nu niet uit elkaar gaan. Je zit met een medisch probleem. Er zijn kinderen bij betrokken. Je hebt geen alternatieve woonruimte en gaat er eigenlijk maar van uit dat je man zijn woonruimte opgeeft. Ik zou een plan maken en daar de komende tijd aan gaan werken. Maar nu niet overhaast iets gaan doen. Als je het al die tijd voornamelijk alleen hebt kunnen redden, zou ik dat nu nog even volhouden. En ondertussen gaan werken aan mijn toekomst.
Ja, dat is het nadeel van een huwelijk, je kunt er lelijk in verstrikt raken :-D

Maar even serieus: je zit in een lastige situatie. Ziek, geen rijbewijs, geen uitzicht op een woning.

Ik lees tussen de regels door dat je niet altijd even realistisch over een scheiding denkt. Je man is duidelijk: die wil niet scheiden en die wil niet het huis uit. Hij is hoofdhuurder. Ik denk niet dat je het voor elkaar kunt krijgen hem alsnog uit huis te dwingen.

Misschien is het elders makkelijker om een woning te kunnen krijgen, maar dan zit je met de school van jullie kind. Realiseer je goed dat je mans verblijf (jullie huidige huis) dan waarschijnlijk hoofdverblijf wordt voor jullie kind. Het kind blijft dan in de vertrouwde omgeving. De tijd dat moeder automatisch hoofdverblijf wordt, is voorbij.

Hopelijk sta je ingeschreven bij de woningbouwvereniging in jouw woonplaats en heb je al wat inschrijftijd.
Of je huurt een kamer (dan is het hoofdverblijf van jullie kind ook bij de vader).

Als je écht niet meer met je man onder één dak kunt, zul je offers moeten brengen. Dat is de consequentie van scheiden als je een kind hebt in deze tijd van woningnood. Akelig, maar het is helaas niet anders...
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
27-09-2020 10:04
En hoe komt dat denk je?

Omdat de woningmarkt zwaar overspannen is. Ik vind het een beetje raar dat iedereen hier doet alsof het de schuld van TO is dat ze niet jaaaaren vooruit heeft gepland voor het geval ze ooit zou willen scheiden en daarbij niet de snel stijgende woningprijzen en de financiële problemen van woningbouwverenigingen heeft ingecalculeerd. Kijken jullie daar dan allemaal naar als je op tinder naar rechts swiped? Moet ze daarom maar in een relatie blijven zitten waarin ze doodongelukkig wordt met een man die als een kleuter gaat lopen stampvoeten en zegt "maar het is mijn huis en ik ga niet weg, lekker puh"?
maechtje wijzigde dit bericht op 27-09-2020 10:09
0.36% gewijzigd
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Janco schreef:
27-09-2020 10:04
Denk dat je gewoon de rit uit moeten zitten.
We zijn in een andere fase beland.. we leefden in lala land met geld zat en als je je relatie zag was ging je toch gewoon naar een ander huis.
Die tijden zijn voorbij.
Deal met wat je hebt, niet met wat vroeger kon.


Gelukkig kun je tegenwoordig voor jezelf kiezen. Ik ben blij dat we niet meer in de tijd van mijn ouders leven, waarin je wel bij elkaar moest blijven, hoe ongelukkig je ook was.



Maar ik denk wel dat TO het te rooskleurig inziet. Je wordt niet snel gelukkiger in je eentje met weinig geld, een kleine woonruimte en minder vaak je kind zien, als je in je relatie vooral aandacht voor elkaar mist.
Dutchgirly schreef:
27-09-2020 09:47
Als je gaat scheiden met kind kan je vaak een urgentieverklaring krijgen bij de woningbouwvereniging. Vraag eens bij hen na of je in aanmerking komt daarvoor.
Dat is een zeldzaamheid. Toen ik ruim 15 jaar geleden ging scheiden kon dat al niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel met mammezel eens: jij wilt scheiden, dan vind ik dat jij andere woonruimte moet zoeken. En je zoon kan net zo goed met zijn vader daar wonen in de buurt van zijn vriendjes, waarom zou dat met jou moeten zijn?

Je zou desnoods kunnen beginnen met een kamer of studio, weg is weg. En dan van daaruit zoeken naar wat beters. Anders blijven jullie maar wat aanmodderen.
Alle reacties Link kopieren
Ja voor jezelf kiezen...klinkt heel mooi!!
Ware het niet dat je dan ook voor jezelf moet zorgen.
Ik zie dat in de situatie van TO in geen enkel opzicht.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 09:49
Omdat mijn man erg op zichzelf gericht is. Ik mis heel veel wbt aandacht en betrokkenheid. Ik leef al jaren als een soort van alleenstaande moeder. Ik draai dit gezin voornamelijk alleen.
Er is dus geen urgente situatie. Ik vermoed dat je dan de rit moet uitzitten tot je aan de beurt bent voor een huis.

Ik zou als ik jou was de situatie nu voorlopig accepteren zoals die is. Hopelijk ben je al ingeschreven bij de woningbouw en ben je inschrijftijd aan het opbouwen. Je zit ook met je gezondheid, een scheiding met alle ellende er omheen is nu misschien niet verstandig. Ga in de tussentijd je rijbewijs halen (kun je niet fietsen of is er geen OV?). Bewaar de vrede in huis, maar probeer ook de situatie te accepteren zoals die nu is, met een niet-betrokken echtgenoot en vader. Straks als je gescheiden bent zul je het ook in je eentje moeten rooien.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
27-09-2020 10:08
Maar ik denk wel dat TO het te rooskleurig inziet. Je wordt niet snel gelukkiger in je eentje met weinig geld, een kleine woonruimte en minder vaak je kind zien, als je in je relatie vooral aandacht voor elkaar mist.
Dit denk ik dus ook. Uit elkaar gaan is nu geen oplossing. Naast wat jij al noemt komt daar waarschijnlijk ook nog een boze bijna-ex bij die mogelijk niet in de meewerk stand zal staan.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven