Uit elkaar gaan en woonruimte

27-09-2020 09:31 907 berichten
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.

Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.

Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
Janco schreef:
27-09-2020 10:06
Met vroeger bedoel ik pre-corona Einstein
Oh ja de problemen met het gebrek aan sociale huurwoningen zijn van de laatste zes maanden.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:08
t een man die als een kleuter gaat lopen stampvoeten en zegt "maar het is mijn huis en ik ga niet weg, lekker puh"?
Wie zegt dat hij loopt te stampvoeten als een kleuter.
To wil de relatie beeindigen en haar man moet maar oprotten..
Dat lijkt me een beetje de omgekeerde wereld.
Zij wil weg dan moet zij ook weg gaan en niet hij.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
27-09-2020 10:08
Gelukkig kun je tegenwoordig voor jezelf kiezen.

Maar ik denk wel dat TO het te rooskleurig inziet. Je wordt niet snel gelukkiger in je eentje met weinig geld, een kleine woonruimte en minder vaak je kind zien, als je in je relatie vooral aandacht voor elkaar mist.
Eens, ik kon niet door vanwege de keuzes en dingen die ex heeft gedaan. Maar door zijn keuzes moet ik wel de helft van de tijd mijn kinderen missen. Minder geld, eenzaamheid ik kan het allemaal aan. Maar dat de kinderen de helft van de tijd maar hier zijn vind ik vreselijk! Vooral omdat ondanks de door hem geëiste “gedeelde” zorg, het toch mama is die overal voor gebeld wordt omdat papa nooit opneemt of niet bereikbaar is op de dagen dat ze daar zijn. Dus ik run de helft van de tijd mijn gezin thuis en de andere helft op afstand.
Ik doe mijn best
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:08
Omdat de woningmarkt zwaar overspannen is. Ik vind het een beetje raar dat iedereen hier doet alsof het de schuld van TO is dat ze niet jaaaaren vooruit heeft gepland voor het geval ze ooit zou willen scheiden en daarbij niet de snel stijgende woningprijzen en de financiële problemen van woningbouwverenigingen heeft ingecalculeerd. Kijken jullie daar dan allemaal naar als je op tinder naar rechts swiped? Moet ze daarom maar in een relatie blijven zitten waarin ze doodongelukkig wordt met een man die als een kleuter gaat lopen stampvoeten en zegt "maar het is mijn huis en ik ga niet weg, lekker puh"?
Dit dus.

Het enige probleem is de woonruimte. Ik werk nu te weinig. Maar ik ben ook niet echt financieel afhankelijk van mijn man. Ik werk alleen te weinig. Mijn man zegt zelf dat hij geen geld heeft voor een woning. Ik denk dat dat wel meevalt.
SweetFirefly schreef:
27-09-2020 09:53
Is er sprake van huiselijk geweld? Een urgentieverklaring krijg je echt niet omdat je gaat scheiden en er kinderen in het spel zijn. Dan speelt er echt veel meer als 'mijn man is niet zo betrokken'.
In 2004 kon ik alleen een urgentieverklaring krijgen als ik bewijsbaar in gevaar was, en dat moest bewezen worden met toelichting van bijv. de politie of maatschappelijk werk. Dat mijn man verbaal zeer agressief was, telde niet.

Ik vermoed dat het in 2020 niet veel beter is geworden.

Met een niet zo betrokken echtgenoot krijg je echt geen urgentie meer.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:14
Dit dus.

Het enige probleem is de woonruimte. Ik werk nu te weinig. Maar ik ben ook niet echt financieel afhankelijk van mijn man. Ik werk alleen te weinig. Mijn man zegt zelf dat hij geen geld heeft voor een woning. Ik denk dat dat wel meevalt.
Waarom denk je dat jij meer recht hebt op de woning dan de hoofdhuurder/je man?
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:01
Maar het is natuurlijk van de zotte dat TO niet van haar man kán scheiden enkel en alleen omdat er geen betaalbare woonruimte beschikbaar is...
Je zou de mensen de kost moeten geven die in die situatie zitten. Ik roep (uit eigen ervaring) al heel lang: blijf altijd ingeschreven bij de woningbouwvereniging want je weet nooit wat er gebeurt. Dat kan een scheiding zijn, maar ook ziekte/beperking of een faillissement.
granny71 schreef:
27-09-2020 10:16
Waarom denk je dat jij meer recht hebt op de woning dan de hoofdhuurder/je man?
Omdat hij weinig met ons kind doet. Ik draai alles alleen. Daarom red ik mezelf ook wel na een scheiding wat dat betreft
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:14
Het enige probleem is de woonruimte. Ik werk nu te weinig. Maar ik ben ook niet echt financieel afhankelijk van mijn man. Ik werk alleen te weinig. Mijn man zegt zelf dat hij geen geld heeft voor een woning. Ik denk dat dat wel meevalt.
Ik lees in een ander topic dat je 4 dagen werkt. Of was dat voor je medische problemen?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:14
Maar ik ben ook niet echt financieel afhankelijk van mijn man. Ik werk alleen te weinig. Dit begrijp ik niet, dan ben je toch afhankelijk van je partner? Als je genoeg geld had verdiend had je een huis kunnen huren.

Mijn man zegt zelf dat hij geen geld heeft voor een woning. Ik denk dat dat wel meevalt. Maar wie betaald dan de huidige Woning? Want als ik dit lees kan hij dus ook niet in deze woning blijven wonen, volgens zijn zeggen?
Ik doe mijn best
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:01
Maar het is natuurlijk van de zotte dat TO niet van haar man kán scheiden enkel en alleen omdat er geen betaalbare woonruimte beschikbaar is...
Maar dat komt toch mede doordat zij zich pas 1 jaar geleden heeft ingeschreven?
Alle reacties Link kopieren
Jij wilt weg, aan jou de taak een oplossing te z zoeken.
En je zegt net..ik werk ALLEEN te weinig.
Het is niet alleen dat. Er is geen woonruimte.
En als het er is kun je dat niet betalen. Je bent ziek. Je hebt nul bewegingsvrijheid met je kinderen straks.

Ik zeg dit niet om lullig te doen!! Maar ik denk dat je slijt gaat krijgen als je dit doorzet
Alle reacties Link kopieren
Dankzij de overbevolking in Nederland zijn er al jaren te weinig betaalbare huurhuizen.
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:08
Omdat de woningmarkt zwaar overspannen is. Ik vind het een beetje raar dat iedereen hier doet alsof het de schuld van TO is dat ze niet jaaaaren vooruit heeft gepland voor het geval ze ooit zou willen scheiden en daarbij niet de snel stijgende woningprijzen en de financiële problemen van woningbouwverenigingen heeft ingecalculeerd. Kijken jullie daar dan allemaal naar als je op tinder naar rechts swiped? Moet ze daarom maar in een relatie blijven zitten waarin ze doodongelukkig wordt met een man die als een kleuter gaat lopen stampvoeten en zegt "maar het is mijn huis en ik ga niet weg, lekker puh"?
Kun je wel zo verontwaardigd doen, maar ja, ik heb er inderdaad altijd rekening mee gehouden dat ik, in welke situatie dan ook, onafhankelijk zou blijven. Binnen een relatie zorgen dat je nooit financieel afhankelijk wordt én je áltijd ingeschreven blijft staan bij een woningbouwcorporatie.

Nu ben ik al jaren single, heb een bijna afgeloste koopwoning, maar sta toch al +15 jaar in 2 gemeenten ingeschreven bij een woningbouwcorporatie. Je weet namelijk nooit hoe het leven gaat lopen, kun je maar beter ook voorbereid zijn.

En kun je de man van TO een stampvoetende kleuter noemen, maar hij heeft alle recht om in dat huis te blijven.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:18
Omdat hij weinig met ons kind doet. Ik draai alles alleen. Daarom red ik mezelf ook wel na een scheiding wat dat betreft
Weinig is niet niets en als jij alles naar je toe trekt hoeft hij ook niets te doen met jullie kind.
Op het moment dat jij weg bent zal hij wel moeten en zal blijken dat hij het ook gewoon doet/kan.
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:08
Omdat de woningmarkt zwaar overspannen is. Ik vind het een beetje raar dat iedereen hier doet alsof het de schuld van TO is dat ze niet jaaaaren vooruit heeft gepland voor het geval ze ooit zou willen scheiden en daarbij niet de snel stijgende woningprijzen en de financiële problemen van woningbouwverenigingen heeft ingecalculeerd. Kijken jullie daar dan allemaal naar als je op tinder naar rechts swiped? Moet ze daarom maar in een relatie blijven zitten waarin ze doodongelukkig wordt met een man die als een kleuter gaat lopen stampvoeten en zegt "maar het is mijn huis en ik ga niet weg, lekker puh"?
Ik ben al achterin de vijftig, maar als jonge vrouw in een niet eens zo heel erg geëmancipeerd milieu kreeg ik al te horen: zorg dat je altijd ingeschreven staat bij de woningbouw, want je weet nooit wat er gebeurt. We zagen buren die in de problemen kwamen omdat ze de huur niet meer konden betalen (geen reden voor urgentie). Dat een gezin opeens te klein woonde na de geboorte van een meerling (geen reden voor urgentie). Of iemand die een ongeluk kreeg, daarom gelijkvloers moest wonen maar dat niet kon (nee, urgentie kreeg hij niet, hij moest maar een bed beneden zetten). En inderdaad, scheiding, waarna je als volwassen vrouw met je kinderen bij je moeder op zolder terecht kwam (geen urgentie, want geen geweld in de relatie, meneer had een nieuw lief en moeder moest maar zien hoe ze zich redde).

Hoe moeilijk kan dat nou zijn, een inschrijving bij de woningbouwvereniging? Zie het als een soort verzekering.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:14
Dit dus.

Het enige probleem is de woonruimte. Ik werk nu te weinig. Maar ik ben ook niet echt financieel afhankelijk van mijn man. Ik werk alleen te weinig. Mijn man zegt zelf dat hij geen geld heeft voor een woning. Ik denk dat dat wel meevalt.
Dus ben je wél financieel afhankelijk.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:18
Omdat hij weinig met ons kind doet. Ik draai alles alleen. Daarom red ik mezelf ook wel na een scheiding wat dat betreft
Mocht het ooit tot een rechtszaak komen omdat hij weigert uit huis te gaan, dan zal hij winnen. Want "ik moet altijd alles alleen doen" is geen reden om iemand uit zijn huis te zetten.
Marana schreef:
27-09-2020 10:08
Maar ik denk wel dat TO het te rooskleurig inziet. Je wordt niet snel gelukkiger in je eentje met weinig geld, een kleine woonruimte en minder vaak je kind zien, als je in je relatie vooral aandacht voor elkaar mist.
Eens met Marana. Je man doet weinig met jullie kind, maar straks zul je echt alles alleen moeten regelen. Zowel praktisch als financieel. Terwijl je ziek bent. Hoe ga je dat doen en denk je dat je daar echt gelukkiger van wordt?
Tenzij je veel hulp van familie hebt, vrees ik dat het wel eens een hele zware tijd kan worden.
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:08
Omdat de woningmarkt zwaar overspannen is. Ik vind het een beetje raar dat iedereen hier doet alsof het de schuld van TO is dat ze niet jaaaaren vooruit heeft gepland voor het geval ze ooit zou willen scheiden en daarbij niet de snel stijgende woningprijzen en de financiële problemen van woningbouwverenigingen heeft ingecalculeerd. Kijken jullie daar dan allemaal naar als je op tinder naar rechts swiped? Moet ze daarom maar in een relatie blijven zitten waarin ze doodongelukkig wordt met een man die als een kleuter gaat lopen stampvoeten en zegt "maar het is mijn huis en ik ga niet weg, lekker puh"?
Maar het is ook je kop in het zand steken toch? Dat je er vanuit gaat dat je altijd bij elkaar blijft. En als de situatie zich toch voordoet dat dat wel voor haar wordt opgelost (of ex gaat de woning uit of de woningnood wordt voor haar opgelost).

Mijn advies aan iedereen: schrijf je altijd in bij een woningbouwvereniging. Ook als je nu prima kunt kopen alleen want op het moment dat je in een situatie komt dat je wegwilt en je kunt niet kopen heb je in ieder geval die inschrijving nog achter de hand.
Alle reacties Link kopieren
WakeUpje schreef:
27-09-2020 10:19
Maar dat komt toch mede doordat zij zich pas 1 jaar geleden heeft ingeschreven?
Dat maakt niet uit. Ik sta al 8 jaar ingeschreven (just in case) en mijn kansen zijn bij elke woning nog steeds “laag” tot “zeer laag”.
SweetFirefly schreef:
27-09-2020 10:18
Ik lees in een ander topic dat je 4 dagen werkt. Of was dat voor je medische problemen?

Alsof je met 4 dagen (of zelfs 5) werken je wel een huis kan krijgen? Ik verdien 1,5 x modaal met 4 dagen en ik kan daarmee nog geen schoenendoos kopen in mijn regio en particuliere huur zou me meer dan helft van mijn netto inkomen kosten.
loisnvt schreef:
27-09-2020 10:27
Dus ben je wél financieel afhankelijk.

Als financieel afhankelijk betekent dat je niet in je eentje als starter in deze huizenmarkt een woning kan krijgen dan is 80% van de bevolking financieel afhankelijk.

Dat is niet iets wat je TO kan verwijten. Ze werkt al 4 dagen, dat is meer dan sommige reageerders hier doen die de mond vol hebben over onafhankelijk moeten zijn.
anoniem_637d84854bd0f wijzigde dit bericht op 27-09-2020 10:32
0.22% gewijzigd
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:18
Omdat hij weinig met ons kind doet. Ik draai alles alleen. Daarom red ik mezelf ook wel na een scheiding wat dat betreft
Hoe komt dat dat je alles alleen doet? Jij zegt dat je minder werkt. Is dat door omstandigheden of hebben jullie dat samen zo afgesproken ivm de zorg van jullie kind(eren)? Draagt je man wel financieel meer bij?
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:14
Dit dus.

Het enige probleem is de woonruimte. Ik werk nu te weinig. Maar ik ben ook niet echt financieel afhankelijk van mijn man. Ik werk alleen te weinig. Mijn man zegt zelf dat hij geen geld heeft voor een woning. Ik denk dat dat wel meevalt.
Je bent niet financieel afhankelijk, je hebt alleen te weinig geld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven