Uit elkaar gaan en woonruimte

27-09-2020 09:31 907 berichten
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.

Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.

Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:18
Omdat hij weinig met ons kind doet. Ik draai alles alleen. Daarom red ik mezelf ook wel na een scheiding wat dat betreft
Dan kun je dat net zo goed blijven doen in "zijn" huis, als je toch al alles alleen moet doen. Onderschat een scheiding niet. Zelfs als het wél dringend en urgent is om op te stappen uit een heel slecht huwelijk, is het één van de meest ingrijpende gebeurtenissen in een leven, net als het overlijden van een dierbare.

Straks zit jij op drie hoog achter met een kind en een ziek lijf te doen wat je nu al aan het doen bent.
SweetFirefly schreef:
27-09-2020 10:18
Ik lees in een ander topic dat je 4 dagen werkt. Of was dat voor je medische problemen?
Ik lees dat ze iets voor 24 uur zoekt. Of zocht, dat weet ik natuurlijk niet.
Ik denk niet dat je eraan toe bent om een eigen leven te gaan leiden. Je wil gewoon je man weg hebben en denkt dat dan je leven helemaal goed is.
Maar dat klinkt niet zo, je gaat een medisch traject in en je hebt minder geld. Ik denk dat je je verkijkt op uit elkaar gaan met een kind en moet gaan acteren naar de situatie hoe die is en niet hoe je die wil.
captain_hindsight schreef:
27-09-2020 09:38
Particulier is huren van een particulier, dus niet van een woningbouwstichting.
Particulier huren is ook vaak duurder en ze mogen andere eisen stellen.
Dank u Captain (met de mooie avatar!). Ik dacht al zoiets maar helemaal zeker was ik niet. Denk ik juist als ik denk dat in Nederland veel meer via een woningbouwstichting wordt gehuurd? In België hoor je daar heel weinig van.

TO, ik wil je topic niet kapen, maar ik dacht: nu moet ik het vragen.
Rosalind schreef:
27-09-2020 10:28
Eens met Marana. Je man doet weinig met jullie kind, maar straks zul je echt alles alleen moeten regelen. Zowel praktisch als financieel. Terwijl je ziek bent. Hoe ga je dat doen en denk je dat je daar echt gelukkiger van wordt?
Tenzij je veel hulp van familie hebt, vrees ik dat het wel eens een hele zware tijd kan worden.
Dat is mijn punt. Het gaat voor mij geen verschil uitmaken. Ik heb geen familie. Een paar vrienden die hun eigen leven hebben. Mijn man is vooral met zijn eigen ding bezig.

In mijn ogen kan het alleen maar beter worden.
Dutchgirly schreef:
27-09-2020 09:47
Als je gaat scheiden met kind kan je vaak een urgentieverklaring krijgen bij de woningbouwvereniging. Vraag eens bij hen na of je in aanmerking komt daarvoor.
Dat is niet meer zo. Je kiest er zelf voor om woonruimte te verlaten.
Klinkt sneu, maar het is de harde realiteit. Urgentie krijg je alleen nog maar in hele schrijnende gevallen.
*Sally* schreef:
27-09-2020 09:58
Een woningbouwstichting (hoeft trouwens geen stichting te zijn) heeft meestal ook vrijesectorwoningen.
Particulier is eigenlijk een foute benaming omdat deze woningen juist vaak niet door particulieren worden verhuurd maar door commerciële bedrijven.
Commerciële bedrijven? Wat is dat? Een makelaarskantoor? Als het dat is: die werken toch in functie van een eigenaar/verhuurder?

Na de uitleg van Capitain en die van jou, weet ik het nu helemaal niet meer hoor of ik het wel echt doorheb hoe het in mekaar zit. Nochtans niet blond!

TO, ik denk dat er teveel hindernissen op je huidige weg liggen om uit mekaar te gaan. Hoe ga je het in godsnaam allemaal regelen terwijl je ook nog gezondheidszorgen aan je hoofd hebt. Kun je met je man niet een soort samenwoonregeling afspreken zodat jullie toch nog enkele jaren onder hetzelfde dak kunnen blijven?

Ik onderschat jouw probleem niet hoor, maar onderschat jij misschien de zorgen waar je als zieke(?) geen rijbewijs hebbende, part-time werkende, alleenstaande vrouw in terecht komt, niet een beetje?
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:43
Dat is mijn punt. Het gaat voor mij geen verschil uitmaken. Ik heb geen familie. Een paar vrienden die hun eigen leven hebben. Mijn man is vooral met zijn eigen ding bezig.

In mijn ogen kan het alleen maar beter worden.
Hoe is het beter om op een flatje met een kind te zitten als je ziek bent?
Als je kind voor je moet zorgen als je bijvoorbeeld je longen uit je lijf kotst?
Voor wie is dat beter?
Niet voor je kind hoor.
quattro-stagioni schreef:
27-09-2020 10:26

Hoe moeilijk kan dat nou zijn, een inschrijving bij de woningbouwvereniging? Zie het als een soort verzekering.
Veel mensen verdienen teveel om voor sociale woningbouw in aanmerking te komen maar te weinig om particulier te kunnen huren (of ze voldoen niet aan allerlei eisen die door particuliere verhuurders worden gesteld). Dus zo simpel ligt dat echt niet.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:43
Dat is mijn punt. Het gaat voor mij geen verschil uitmaken. Ik heb geen familie. Een paar vrienden die hun eigen leven hebben. Mijn man is vooral met zijn eigen ding bezig.

In mijn ogen kan het alleen maar beter worden.


Maar waarom wordt het beter dan, denk je? Je hebt minder geld, een kleinere woning, en je ziet je kind niet meer alle dagen van de week. Wat is dan de verbetering ten opzichte van nu?
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:43
Dat is mijn punt. Het gaat voor mij geen verschil uitmaken. Ik heb geen familie. Een paar vrienden die hun eigen leven hebben. Mijn man is vooral met zijn eigen ding bezig.
In mijn ogen kan het alleen maar beter worden.
Is er nog wel liefde voor hem van jouw kant?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
*Sally* schreef:
27-09-2020 10:13
Oh ja de problemen met het gebrek aan sociale huurwoningen zijn van de laatste zes maanden.
Misschien in jou omgeving, maar deze problemen waren er 10 jaar geleden al.
Begin 2019 was er een tekort van 80.000 sociale huurwoningen, dat is niet bepaald minder geworden....
mammezel schreef:
27-09-2020 10:45
Commerciële bedrijven? Wat is dat? Een makelaarskantoor? Als het dat is: die werken toch in functie van een eigenaar/verhuurder?

Na de uitleg van Capitain en die van jou, weet ik het nu helemaal niet meer hoor of ik het wel echt doorheb hoe het in mekaar zit. Nochtans niet blond!
Een bedrijf (verhuurbedrijf, makelaar etc) kan zelf eigenaar zijn van panden en ze verhuren, maar kan ze ook voor andere eigenaren verhuren. Zo’n bedrijf doet dat met een winstoogmerk. Dat is toch niet zo ingewikkeld?
Oemayra schreef:
27-09-2020 10:48
Misschien in jou omgeving, maar deze problemen waren er 10 jaar geleden al.
Begin 2019 was er een tekort van 80.000 sociale huurwoningen, dat is niet bepaald minder geworden....
Ehm, lees even terug. Het was ironisch bedoeld.
*Sally* schreef:
27-09-2020 10:47
Veel mensen verdienen teveel om voor sociale woningbouw in aanmerking te komen maar te weinig om particulier te kunnen huren (of ze voldoen niet aan allerlei eisen die door particuliere verhuurders worden gesteld). Dus zo simpel ligt dat echt niet.


Een inschrijving bij een woningbouwvereniging is voor mij ook zinloos. Gelukkig heb ik dat ook niet nodig gehad bij mijn scheiding. In mijn regio zijn voldoende opties, zoals vakantieparken of betaalbare particuliere verhuur.
Maar als je aan een bepaalde stad gebonden bent en je inkomen is niet te hoog voor sociale huur is een inschrijving bij een woningbouwvereniging zeker wel aan te raden, ook als je gelukkig bent in je huwelijk.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:43
Dat is mijn punt. Het gaat voor mij geen verschil uitmaken. Ik heb geen familie. Een paar vrienden die hun eigen leven hebben. Mijn man is vooral met zijn eigen ding bezig.

In mijn ogen kan het alleen maar beter worden.
Dan moet je gewoon gaan.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
27-09-2020 10:50
Dan moet je gewoon gaan.
Waarheen?
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
27-09-2020 10:20
Kun je wel zo verontwaardigd doen, maar ja, ik heb er inderdaad altijd rekening mee gehouden dat ik, in welke situatie dan ook, onafhankelijk zou blijven. Binnen een relatie zorgen dat je nooit financieel afhankelijk wordt én je áltijd ingeschreven blijft staan bij een woningbouwcorporatie.

Nu ben ik al jaren single, heb een bijna afgeloste koopwoning, maar sta toch al +15 jaar in 2 gemeenten ingeschreven bij een woningbouwcorporatie. Je weet namelijk nooit hoe het leven gaat lopen, kun je maar beter ook voorbereid zijn.

En kun je de man van TO een stampvoetende kleuter noemen, maar hij heeft alle recht om in dat huis te blijven.

Maar TO werkt dus wel en is financieel helemaal niet afhankelijk van haar man. Ze kan alleen geen huurwoning betalen omdat de markt overspannen is. Man waarschijnlijk wel maar die wil niet weg. Dat kun je hem niet kwalijk nemen, maar ik vind het niet fair om alles op het conto van TO te schrijven. Man misbruikt effectief de situatie nu en TO kan geen kant op, alleen omdat ze niet het vooruitzicht had om zich tien jaar geleden in te schrijven bij de woningbouwvereniging (want zo lang zijn de wachtlijsten, als ze niet al langer zijn - en dan ga ik er van uit dat TO überhaupt in aanmerking komt voor sociale woningen). Wie weet wat TO verdient? Met mijn inkomen kon ik tien jaar geleden ook een eigen woning kopen, nu mag ik blij zijn als ik een klein aftands flatje vind.

Kan ze bij hem weg? Realistisch gezien niet. En natuurlijk hoeft man niet te verkassen. Neemt niet weg dat je dit TO niet kwalijk kunt nemen en dat manlief zich wel iets meevoelender op kan stellen dan "tsja, dan zullen we wel getrouwd moeten blijven want jij kan niet weg en ik wil niet weg."
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Marana schreef:
27-09-2020 10:50
Een inschrijving bij een woningbouwvereniging is voor mij ook zinloos. Gelukkig heb ik dat ook niet nodig gehad bij mijn scheiding. In mijn regio zijn voldoende opties, zoals vakantieparken of betaalbare particuliere verhuur.
Maar als je aan een bepaalde stad gebonden bent en je inkomen is niet te hoog voor sociale huur is een inschrijving bij een woningbouwvereniging zeker wel aan te raden, ook als je gelukkig bent in je huwelijk.
Een inschrijving bij een woningbouwvereniging is altijd nuttig, inderdaad ook als je gelukkig bent in je relatie, maar ook als je inkomen te hoog is. Je weet immers nooit hoe de toekomst eruit gaat zien. Je zal opeens maar arbeidsongeschikt worden na een aantal jaar en je inkomen hierdoor gigantisch daalt waardoor je wel in aanmerking komt voor een sociale huurwoning. Tijdens je inschrijvingsduur kun je je inkomen namelijk altijd aanpassen. Hier houden mensen vaak geen rekening mee.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 10:43
Dat is mijn punt. Het gaat voor mij geen verschil uitmaken. Ik heb geen familie. Een paar vrienden die hun eigen leven hebben. Mijn man is vooral met zijn eigen ding bezig.

In mijn ogen kan het alleen maar beter worden.
In een kleine woonruimte, je kind de halve tijd missen en financieel krap zitten?
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:57


Kan ze bij hem weg? Realistisch gezien niet. En natuurlijk hoeft man niet te verkassen. Neemt niet weg dat je dit TO niet kwalijk kunt nemen en dat manlief zich wel iets meevoelender op kan stellen dan "tsja, dan zullen we wel getrouwd moeten blijven want jij kan niet weg en ik wil niet weg."
Wat moet manlief dan zeggen?
"Ach schatje, omdat jij zo ongelukkig bent ga ik wel op straat wonen?"
Want wie zegt dat hij wel een ander huis kan vinden/betalen?
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
27-09-2020 10:56
Waarheen?
Daar waar het beter is. TO denkt toch dat ze beter af is ergens anders? Dan moet je gewoon gaan.

En even wat serieuzer, ik denk dat TO totaal niet realistisch is. Jaren geleden wilde ik ook weg bij mijn partner. Hij wilde bij elkaar blijven. Ik werkte full-time, was gezond en we hadden geen kinderen en toen was het al moeilijk genoeg. Wij hebben nog lange tijd in 1 huis gewoond (ik voornamelijk in de logeerkamer).

Tuurlijk is het ontzettend ruk om 'klem' te zitten maar je moet wel realistisch blijven over je opties. Wat verwacht je dan? Dat iedereen die uit elkaar wil een goedkope sociale huurwoning kan bestellen die meteen voor je klaar staat?
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
27-09-2020 10:59
Wat moet manlief dan zeggen?
"Ach schatje, omdat jij zo ongelukkig bent ga ik wel op straat wonen?"
Want wie zegt dat hij wel een ander huis kan vinden/betalen?

TO geeft aan dat ze denkt dat man wel een andere woning kan betalen. En ik snap niet zo goed waarom jullie man's gedrag allemaal goedpraten. Hij stelt zich op als een hork. Effectief houdt hij TO gegijzeld. Ja, ze kan weg, de deur zit niet op slot, maar wat dan?

Nogmaals, TO heeft weinig keus. Ze zit min of meer vast. Ik vind het alleen niet fair om te pretenderen dat dit haar schuld en haar schuld alleen is terwijl het eerder ligt aan omstandigheden buiten haar eigen invloed.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
27-09-2020 11:02
TO geeft aan dat ze denkt dat man wel een andere woning kan betalen. En ik snap niet zo goed waarom jullie man's gedrag allemaal goedpraten. Hij stelt zich op als een hork. Effectief houdt hij TO gegijzeld. Ja, ze kan weg, de deur zit niet op slot, maar wat dan?

Nogmaals, TO heeft weinig keus. Ze zit min of meer vast. Ik vind het alleen niet fair om te pretenderen dat dit haar schuld en haar schuld alleen is terwijl het eerder ligt aan omstandigheden buiten haar eigen invloed.
Dan stapt To naar de rechtbank en laat ze die bepalen wie er in het huis mag blijven,

En waarom is hij een hork als hij niet meegaat in de grillen van TO?
Zij wil weg dan zal zij moeten gaan.
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:57
Kan ze bij hem weg? Realistisch gezien niet. En natuurlijk hoeft man niet te verkassen. Neemt niet weg dat je dit TO niet kwalijk kunt nemen en dat manlief zich wel iets meevoelender op kan stellen dan "tsja, dan zullen we wel getrouwd moeten blijven want jij kan niet weg en ik wil niet weg."
Wat een rare gedachte. Hoezo zou hij zichzelf iets empathischer moeten opstellen? Hij is blijkbaar wel tevreden in de relatie en wil niet weg. Waarom zou hij vrijwillig honderden euro’s meer moeten gaan uitgeven voor een woning, terwijl hij er al 1 heeft, omdat zij bij hem weg wilt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven