Uit elkaar gaan en woonruimte

27-09-2020 09:31 907 berichten
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.

Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.

Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:57


Kan ze bij hem weg? Realistisch gezien niet. En natuurlijk hoeft man niet te verkassen. Neemt niet weg dat je dit TO niet kwalijk kunt nemen en dat manlief zich wel iets meevoelender op kan stellen dan "tsja, dan zullen we wel getrouwd moeten blijven want jij kan niet weg en ik wil niet weg."
Mee eens. Ik snap ook echt niet dat hij bij iemand wil blijven wonen die hem niet meer wil.

Maar ik ben het wel met hem eens dat hij niet degene is die zou moeten vertrekken. Blijft dus een lastig verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Tik eens huur in op
Marktplaats in je omgeving.
Je zult verbaast zijn.

Er is woonruimte, je moet alleen je eisen bijstellen.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
*Sally* schreef:
27-09-2020 09:58
Particulier is eigenlijk een foute benaming omdat deze woningen juist vaak niet door particulieren worden verhuurd maar door commerciële bedrijven.
.
Het heet ook officieel sociale huur en vrije sector. Heeft inderdaad niets te maken met wie de woning aanbiedt, maar enkel met het aantal punten volgens het puntensysteem.
granny71 schreef:
27-09-2020 10:45
Hoe is het beter om op een flatje met een kind te zitten als je ziek bent?
Als je kind voor je moet zorgen als je bijvoorbeeld je longen uit je lijf kotst?
Voor wie is dat beter?
Niet voor je kind hoor.
Het is nog niet zeker dat het echt ernstig is. Het is wel zo dat de klachten die ik heb ook veroorzaakt kunnen worden door stress.

Dat flatje zou ik niet erg vinden. Een thuis is een thuis, of dat nou een flatje of een riant huis is. Maar voor dat flatje kom ik niet voor in aanmerking.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
27-09-2020 11:02
TO geeft aan dat ze denkt dat man wel een andere woning kan betalen. En ik snap niet zo goed waarom jullie man's gedrag allemaal goedpraten. Hij stelt zich op als een hork. Effectief houdt hij TO gegijzeld. Ja, ze kan weg, de deur zit niet op slot, maar wat dan?

Nogmaals, TO heeft weinig keus. Ze zit min of meer vast. Ik vind het alleen niet fair om te pretenderen dat dit haar schuld en haar schuld alleen is terwijl het eerder ligt aan omstandigheden buiten haar eigen invloed.
To is zo weinig realistisch dat ik waag te betwijfelen of hij een andere woning kan vinden.
Zij wil niet op een kamer wonen enz dus moet hij dat maar doen?

En echt ik weet waar ik het over heb. Mijn ex besloot weg te gaan en ik heb de ellende met de woonruimte gehad. Koophuis dat we hadden kon ik niet alleen betalen.
Het is met een paar verhuizingen goed gekomen en dan kon ik wel kopen.
Maar ik weet wat het met mijn zoon heeft gedaan, dat zou ik zelf nooit in gang hebben gezet met de redenen die To geeft.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:11
Het is nog niet zeker dat het echt ernstig is. Het is wel zo dat de klachten die ik heb ook veroorzaakt kunnen worden door stress.

Dat flatje zou ik niet erg vinden. Een thuis is een thuis, of dat nou een flatje of een riant huis is. Maar voor dat flatje kom ik niet voor in aanmerking.
Maar als het wel ernstig is?
Wie gaat er dan voor je zorgen?
Je kind?
Die je dan maar de helft van de tijd ziet
To, als je getrouwd hebt kun je via voorlopige voorzienIngen je man het huis uit laten zetten. Dat is alleen geen langetermijnoplossing. In jouw geval zou ik kijken of je er samen uit kunt komen voor de komende jaren en ondertussen wachttijd bij woningbouw opbouwen en zelf meer inkomen proberen te realiseren (en sparen! evt je rijbewijs halen evt).
Marana schreef:
27-09-2020 10:47
Maar waarom wordt het beter dan, denk je? Je hebt minder geld, een kleinere woning, en je ziet je kind niet meer alle dagen van de week. Wat is dan de verbetering ten opzichte van nu?
Ik denk niet dat ik veel minder geld heb. Mijn man kan niet goed met zijn geld omgaan waardoor hij altijd denkt dat hij in geldproblemen zit. Meestal ben ik degene die bijspringt als het echt noodzaak is waardoor er geen schulden komen. Financieel denk ik daarom niet dat het zoveel zou uitmaken. Ik verdien alleen te weinig om hoge huur van te betalen. Dat is het probleem.

Een kleinere woning zie ik ook geen probleem in. Ik woon dan ook met 1 man minder. Ik vind dat geen probleem.

Hoe het met een regeling gaat weet ik niet met kinderen. Ik dacht man in het weekend om de week, maar ik weet niet of dat standaard is.
Maechtje schreef:
27-09-2020 11:02
TO geeft aan dat ze denkt dat man wel een andere woning kan betalen. En ik snap niet zo goed waarom jullie man's gedrag allemaal goedpraten. Hij stelt zich op als een hork. Effectief houdt hij TO gegijzeld. Ja, ze kan weg, de deur zit niet op slot, maar wat dan?

Nogmaals, TO heeft weinig keus. Ze zit min of meer vast. Ik vind het alleen niet fair om te pretenderen dat dit haar schuld en haar schuld alleen is terwijl het eerder ligt aan omstandigheden buiten haar eigen invloed.


Wie zegt dat het haar schuld is, en haar schuld alleen?

TO is alleen niet realistisch imo.
Maechtje schreef:
27-09-2020 10:57
Maar TO werkt dus wel en is financieel helemaal niet afhankelijk van haar man. Ze kan alleen geen huurwoning betalen omdat de markt overspannen is. Man waarschijnlijk wel maar die wil niet weg. Dat kun je hem niet kwalijk nemen, maar ik vind het niet fair om alles op het conto van TO te schrijven. Man misbruikt effectief de situatie nu en TO kan geen kant op, alleen omdat ze niet het vooruitzicht had om zich tien jaar geleden in te schrijven bij de woningbouwvereniging (want zo lang zijn de wachtlijsten, als ze niet al langer zijn - en dan ga ik er van uit dat TO überhaupt in aanmerking komt voor sociale woningen). Wie weet wat TO verdient? Met mijn inkomen kon ik tien jaar geleden ook een eigen woning kopen, nu mag ik blij zijn als ik een klein aftands flatje vind.

Kan ze bij hem weg? Realistisch gezien niet. En natuurlijk hoeft man niet te verkassen. Neemt niet weg dat je dit TO niet kwalijk kunt nemen en dat manlief zich wel iets meevoelender op kan stellen dan "tsja, dan zullen we wel getrouwd moeten blijven want jij kan niet weg en ik wil niet weg."
dit dus. dank je wel! Zo zie ik het ook
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
27-09-2020 11:14
To, als je getrouwd hebt kun je via voorlopige voorzienIngen je man het huis uit laten zetten. Dat is alleen geen langetermijnoplossing. In jouw geval zou ik kijken of je er samen uit kunt komen voor de komende jaren en ondertussen wachttijd bij woningbouw opbouwen en zelf meer inkomen proberen te realiseren (en sparen! evt je rijbewijs halen evt).
Waarom denk je dat To haar man uit huis kan laten zetten?
Je kan via voorlopige voorzieningen kijken wie er in het huis mag blijven maar dat kan je niet zomaar eenzijdig beslissen hoor.
Als man wil blijven en To wil dat hij gaat zal het bij de rechter uitgevochten moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
.
lorrelies wijzigde dit bericht op 27-09-2020 11:20
99.63% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:15


Hoe het met een regeling gaat weet ik niet met kinderen. Ik dacht man in het weekend om de week, maar ik weet niet of dat standaard is.
Nee hoor.
Co-ouderschap 50/50 is nu de norm
granny71 schreef:
27-09-2020 11:14
Maar als het wel ernstig is?
Wie gaat er dan voor je zorgen?
Je kind?
Die je dan maar de helft van de tijd ziet
Mijn man gaat het ook niet doen. Triest, maar dat gaat geen verschil uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:15
.

Hoe het met een regeling gaat weet ik niet met kinderen. Ik dacht man in het weekend om de week, maar ik weet niet of dat standaard is.
Over niet realistisch gesproken..

Jij hebt voor jezelf een ideaalbeeld gecreëerd van je toekomst die werkelijk heel weinig met de werkelijkheid overeenkomt.
Dan snap ik wel dat je denkt dat het beter is om weg te gaan.... dat gaat je heel vies tegenvallen.
Besef dat als je pech heb, jij straks alleen op een kamer zit en je kinderen daar maar af en toe gaan zijn
delicious35 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 11:24
38.82% gewijzigd
Lorrelies schreef:
27-09-2020 11:17
Lulkoek! Waarom zou de man van TO zijn eigen huis uitgezet worden omdat TO dat wil?
Dit is echt niet waar
.
Ik zeg “kún”. Er is geen garantie dat het lukt, maar dat is wel de juiste weg bij uit elkaar gaan om te regelen dat een van beide echtgenoten de woning verlaat.
Alle reacties Link kopieren
delicious35 schreef:
27-09-2020 11:19
Over niet realistisch gesproken....
Klinkt als mijn ex
Die zij in het gesprek waarin hij aangaf te willen scheiden ook gelijk dat hij verwachte dat ik geen alimentatie voor de kinderen zou vragen want dat stond zijn nieuwe start in de weg :rofl:
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:15
Ik denk niet dat ik veel minder geld heb. Mijn man kan niet goed met zijn geld omgaan waardoor hij altijd denkt dat hij in geldproblemen zit. Meestal ben ik degene die bijspringt als het echt noodzaak is waardoor er geen schulden komen. Financieel denk ik daarom niet dat het zoveel zou uitmaken. Ik verdien alleen te weinig om hoge huur van te betalen. Dat is het probleem.

Een kleinere woning zie ik ook geen probleem in. Ik woon dan ook met 1 man minder. Ik vind dat geen probleem.

Hoe het met een regeling gaat weet ik niet met kinderen. Ik dacht man in het weekend om de week, maar ik weet niet of dat standaard is.


Nu betaal je het huis, de energierekening, alles van 2 lonen. Straks moet je dat allemaal van 1 loon doen. Ja de energierekening zal iets lager zijn, maar niet de helft van nu. Ook de boodschappen kosten je straks meer dan de helft van nu.

Maak een stappenplan. Wordt concreet. Zet alles op een rijtje.

Hoeveel inkomen heb je?
Hoeveel huur wil je maximaal betalen?
Hoeveel gaan je verzekeringen (zorg, inboedel, aansprakelijkheid) kosten?
Wat zal de energierekening zijn?
Hoeveel geld heb je nodig voor boodschappen?
Internet en telefonie?
Kleding voor jou en kind?
Schoolgeld? (Hoe oud is je kind? Middelbare school is duurder dan basisschool, gaat je kind later studeren?)
OV-reiskosten?

Hoe ga je het doen met kinderopvang?
Denk je dat je man genoegen neemt met maar 2 dagen kind per 14 dagen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je niet zo heel erg veel met je man.
Als je echt weg wil kun je via een voorlopige voorziening aanvragen of jij voorlopig in het huis mag blijven. Of dit wordt toegekend is natuurlijk de vraag. Je man heeft net zo veel recht op zijn kind en daarmee het huis.

Hier krijg je trouwens wel urgentie bij echtscheiding. Het verschilt heel erg per gemeente.

Je zou eens vrijblijvend met een advocaat moeten gaan praten.
En is het niet mogelijk om in je huidige huis een soort van gescheiden huishouding te voeren? Een eigen zit/slaapkamer voor jou. Veel meer ruimte zul je in een flatje namelijk niet hebben, maar alle waarschijnlijkheid.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Bellyflop schreef:
27-09-2020 10:31
Als financieel afhankelijk betekent dat je niet in je eentje als starter in deze huizenmarkt een woning kan krijgen dan is 80% van de bevolking financieel afhankelijk.

Dat is niet iets wat je TO kan verwijten. Ze werkt al 4 dagen, dat is meer dan sommige reageerders hier doen die de mond vol hebben over onafhankelijk moeten zijn.
TO werkt dan misschien wel 4 dagen, maar zoals ik lees ook maar alleen onder schooltijden, zodat kind niet naar bso hoeft. Dus ze werkt heel wat minder uren dan 32 en overwoog zelfs zeer onlangs een baan te zoeken voor 24 uur.
Dutchgirly schreef:
27-09-2020 09:47
Als je gaat scheiden met kind kan je vaak een urgentieverklaring krijgen bij de woningbouwvereniging. Vraag eens bij hen na of je in aanmerking komt daarvoor.
Vroeger. Nu amper.

Je moet dan en geen eigen inkomen hebben maar een uitkering en kinderen en dakloos worden omdat je ex je eruit zet.

Anders bijna nooit meer. Dus niet vaak zoals jij tikt.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 27-09-2020 11:25
2.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
27-09-2020 11:21
.
Ik zeg “kún”. Er is geen garantie dat het lukt, maar dat is wel de juiste weg bij uit elkaar gaan om te regelen dat een van beide echtgenoten de woning verlaat.
Een van beide kan net zo goed To zijn terwijl jij in je post heel duidelijk aangeeft dat To haar man het huis kan laten uitzetten.
Alle reacties Link kopieren
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 11:11
Het is nog niet zeker dat het echt ernstig is. Het is wel zo dat de klachten die ik heb ook veroorzaakt kunnen worden door stress.

Dat flatje zou ik niet erg vinden. Een thuis is een thuis, of dat nou een flatje of een riant huis is. Maar voor dat flatje kom ik niet voor in aanmerking.
Dus alles zo lezende kom je niet in aanmerking voor een sociale woning want of je verdient teveel of niet genoeg inschrijftijd. Denk eens dan aan iets kopen leuke dingen te vinden al moet je er als een bok bovenop zitten.

Maar ja hoe zit dat met jou en partner hoe zit die relatie wettelijk in elkaar. Heeft ook nogal invloed op hoeveel je kunt lenen.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
27-09-2020 11:25
TO werkt dan misschien wel 4 dagen, maar zoals ik lees ook maar alleen onder schooltijden, zodat kind niet naar bso hoeft. Dus ze werkt heel wat minder uren dan 32 en overwoog zelfs zeer onlangs een baan te zoeken voor 24 uur.
To werkt 20 uur in een soort thuiszorg constructie.
Niet de meest betalende baan
Marana schreef:
27-09-2020 11:23
Nu betaal je het huis, de energierekening, alles van 2 lonen. Straks moet je dat allemaal van 1 loon doen. Ja de energierekening zal iets lager zijn, maar niet de helft van nu. Ook de boodschappen kosten je straks meer dan de helft van nu.

Maak een stappenplan. Wordt concreet. Zet alles op een rijtje.

Hoeveel inkomen heb je?
Hoeveel huur wil je maximaal betalen?
Hoeveel gaan je verzekeringen (zorg, inboedel, aansprakelijkheid) kosten?
Wat zal de energierekening zijn?
Hoeveel geld heb je nodig voor boodschappen?
Internet en telefonie?
Kleding voor jou en kind?
Schoolgeld? (Hoe oud is je kind? Middelbare school is duurder dan basisschool, gaat je kind later studeren?)
OV-reiskosten?

Hoe ga je het doen met kinderopvang?
Denk je dat je man genoegen neemt met maar 2 dagen kind per 14 dagen?
Dank voor het rijtje, ga ik doen!

Kinderopvang moet ik ook goed uitzoeken. Ik hoop dat ik als alleenstaande dan meer terugkrijg. Maar geen idee. dat moet ik navragen.

Ik denk het wel. Hij zegt nu zelfs weleens dat hij kind helemaal niet meer wil zien als we uit elkaar gaan. Daar word ik dan ook kwaad om als hij dat zegt. Slaat nergens op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven