Terecht gepikeerd of niet?

12-10-2020 18:22 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik wil graag even jullie kijk op de volgende situatie en een beetje stoom afblazen. Ik ben momenteel erg gepikeerd en soms heb ik ook even een spiegel nodig ;)

Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben. Nu het volgende. Ik ga namelijk van 40 uur naar 36 uur. Ook wordt er volledig thuisgewerkt bij volgend bedrijf, dus dat betekent dat ik ook thuis ingewerkt wordt. Mijn vriend daarentegen zit 3 van de 5 dagen wel op kantoor. Dat is vijf kwartier hiervandaan, dus hij zit met wat reistijd. Daarnaast werkt hij 40 uur. We hebben een tijdje terug al besproken dat ik de huishoudelijke taken op me zou nemen omdat ik simpelweg meer tijd heb. Nu moet ik bekennen dat ik me daar een beetje op heb verkeken. Want de was doen, boodschappen doen, koken, het huis poetsen, bed verschonen, de vaatwasser in- en uitruimen; dat kost best wat tijd bij elkaar. Ondertussen heb ik dan ook het gevoel dat ik vrij veel commentaar krijg op dingen. Het eten smaakt niet, zijn favoriete trui is niet gewassen, als we ergens zijn geweest en ik op de terugweg nog even langs de supermarkt wil (hij kan gewoon in de auto blijven wachten) krijg ik een diepe zucht want “heb je dat dan niet besteld met de boodschappen”… Dat ik soms echt denk: doe het dan lekker zelf allemaal. Dat zeg ik ook wel eens, maar dan is de reactie “dit is hoe we het af hebben gesproken en ik geef je alleen feedback” alsof ik een kleuter ben.

Afijn. Het begint me enorm te irriteren. Ik heb namelijk het idee dat hij denkt dat ik echt hele dagen de tijd heb om het huis van top tot teen schoon te hebben nu ik vrij ben. Dat ik ook nog naar de sportschool ga, af en toe een kopje koffie drink met een vriendin, langs mijn ouders ga of soms even niets wil doen, dat gaat er niet in. Ja, ik heb meer tijd, maar ik vind het ook fijn om even wat tijd voor mezelf te nemen soms. Als hij thuis werkt en ik ben ook thuis (aan het werk, of in dit geval vrij) wordt er ook verwacht dat de tafel is gedekt en de lunch klaarstaat om 12 uur. Het begint gewoon energie te vreten. Ik vind het zo makkelijk vanuit hem om telkens maar commentaar te leveren terwijl hij zelf niets hoeft te doen.

Sorry voor het lange verhaal. Kortom: ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een verwend kind worden op deze manier. Niets doen maar wel commentaar leveren. En als we er een discussie over krijgen ligt het ook standaard aan mij of is het geen commentaar, maar “feedback”.

Hoe zien jullie dit? Ik vind het terecht dat ik meer in het huishouden doe, maar dat hij nou bepaalt wanneer ik wat doe en ook nog commentaar hebben begint me nu echt te irriteren.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie afgesproken dat je meer taken in het huishouden of alle taken? Het lijkt erop dat hij verwacht dat je nu alles doet.
Ah, je bent een huishoudster en hij klaagt over het personeel.

Waarom accepteer je dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het tijd is om hem wat 'feedback' te geven. Iets in de vorm van: doe eens normaal anders kan je voortaan alles lekker in je eentje doen, in je eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er snel klaar mee zijn.
Jij doet het op jouw manier, als het niet bevalt kan hij het zelf doen of een ander inhuren.

Je bent zijn werknemer niet.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het hooguit terecht dat je iets meer doet, maar het verschil zou niet eens zo groot moeten zijn, want je werkt maar vier uurtjes meer. Dat je het hele huishouden zou moeten doen vind ik echt onzin en ik zou er echt voor passen om door hem als huishoudster te worden behandeld.

Dat jij thuiswerkt en hij op kantoor lijkt me helemaal niet relevant, voor zijn reistijd hoef je niet te compenseren. Het is niet dat er tegenover iedere minuut die hij niet aan zichzelf kan besteden een minuut moet staan die jij niet aan jezelf kunt besteden.

Ik zou die hele afspraak herzien en zeggen dat hij zelf zijn handen weer mag laten wapperen. Je bent Assepoester niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
12-10-2020 18:27
Ik denk dat het tijd is om hem wat 'feedback' te geven. Iets in de vorm van: doe eens normaal anders kan je voortaan alles lekker in je eentje doen, in je eigen huis.
Dit is zijn huis, ik ben bij hem ingetrokken. Maar inderdaad. Tijd om hem wat feedback te geven inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook wat gas terugnemen in de dienstverlening hoor. Waarom zet je in vredesnaam zijn lunch klaar? Hoe vaak was je, poets je etc. Je hebt inderdaad maar 4 uur extra, daar moet het inpassen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met je eens. Je hebt al die klusjes echt niet in die paar uur die jij extra hebt gedaan! Anders werkt je vriend toch ook thuis? Kan hij mooi koken.

Ik werk 32 u en vriend 40 u. Maar echt niet dat ik het huishouden op me ga nemen. Mijn keuze om een dagje minder te werken was niet zodat ik dan lekker kan poetsen.
We betalen overal nog steeds even veel voor, dus huishouden gaat ook 50/50. Edit: bij nader inzien doe ik wel ietsje meer. Maar niet omdat ik minder werk.
Mijn vrije vrijdagje is mijn vrije vrijdagje.
aviendha wijzigde dit bericht op 12-10-2020 18:33
9.17% gewijzigd
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Regel een schoonmaakster en zorg dat hij die betaald. Scheelt veel tijd en frustratie. Ik doe ook altijd de boodschappen, als het niet naar de zin is is dat niet mijn probleem. Wat we eten doen wij in overleg.

En verder gaat er veel zoals het uitkomt. Wassen last ik niet aan man over, maar alles wat niet in de wasmand ligt wordt niet gewassen. En als hij morgen iets aan wil wat vies is heeft hij pech.
Alle reacties Link kopieren
In een grijs verleden heb ik dit ook wel gehad (onderwijs, zomervakantie). Het meest effectieve was toen steeds zeggen: “Je hebt gelijk’ en gewoon doorlezen in mijn boek. Het kwartje viel vanzelf na week drie.
En hij heeft mij geleerd dat vaker vragen niet zal leiden tot snellere acties. ‘Deze week’ bestaat uit zeven dagen, iedere dag eerder dan die 7e dag geregeld is een meevallertje :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet jij trouwens zijn lunch klaarzetten als hij thuiswerkt? Mankeert hij iets aan zijn handen waardoor hij geen boterham kan smeren? En waarom kan hij op die dagen niet voor het avondeten zorgen?

Ik zou hier zó snel de balen van hebben. Met zijn gezanik over zijn lievelingstrui en "ik geef alleen maar feedback".
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, hij durft zeg!
Ik zou heel snel klaar zijn met dat achterlijke gedrag van hem. Wie denkt hij wel niet dat hij is, de koning?
Natuurlijk kun je afspreken dat jij verantwoordelijk bent, maar dit klinkt echt alsof hij verwacht dat jij een robot bent.
Echt niet liefdevol!
TO; Ook al zou je 0 uur werken, dan is dit nog steeds onacceptabel gedrag. Laat hem zijn "feedback" lekker in zijn reet steken.

Waar ik nieuwsgierig naar ben: Vertoonde hij zulk gedrag niet eerder?
Alle reacties Link kopieren
De reacties lijken me duidelijk. Soms krijg ik bijna het gevoel dat ik onredelijk ben naar hem toe als ik hem erop wijs dat hij maar een schoonmaakster neemt als het niet goed is.

Wat we eten doen wij ook in overleg. Gister vroeg hij "heb je zin om weer die pastasaus te maken, de laatste keer vond ik die heel lekker". Ik gemaakt, precies hetzelfde recept, zegt hij "wat heb je met de saus gedaan, ik vind het niet lekker" :-[

Wassen laat ik liever ook niet aan hem over, koken ook niet want ik vind dat leuk en ontspanning. Maar als je boodschappen regelen, koken en wassen bij elkaar optelt, compenseert dat denk ik al ruimschoots voor de 4 uurtjes extra die hij werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ehhh.... dus jij werkt 36 uur, en hij 40 en nu hebben jullie afgesproken dat jij ALLES in het huishouden doet???
Dat is eerlijk gezegd wel een belachelijke afspraak. Of begrijp ik het verkeerd?
Snel daarop terugkomen. Als gemaakte afspraken niet werken, kom je samen tot nieuwe afspraken. Dit kan toch niet!
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel betaalt ie jou per uur als zijn huishoudster en manusje-van-alles?


Ooit deed ie het waarschijnlijk ook voor een stuk zelf, dus tijd om hem terug zijn eigen bord op tafel te laten zetten, te vertellen dat er op zondag gewassen wordt en alles wat niet in de was ligt een week blijft liggen, ...

Dat je een deel wil overnemen snap ik nog.
Dat je zijn slaaf wordt en hij de zeur niet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
12-10-2020 18:33
TO; Ook al zou je 0 uur werken, dan is dit nog steeds onacceptabel gedrag. Laat hem zijn "feedback" lekker in zijn reet steken.

Waar ik nieuwsgierig naar ben: Vertoonde hij zulk gedrag niet eerder?
Jawel. Ik zal niet in detail treden maar het was eerst echt nog erger. Toen heb ik ook gezegd dat ik wel een eigen woning zoek zodat hij alles weer fijn zelf kan doen. Toen kreeg ik een verhaal over verschil in inzicht en kwaliteit wat betreft schoonmaken, bla bla. Zijn moeder deed het altijd zus en zo.
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
12-10-2020 18:32
Wauw, hij durft zeg!
Ik zou heel snel klaar zijn met dat achterlijke gedrag van hem. Wie denkt hij wel niet dat hij is, de koning?
Natuurlijk kun je afspreken dat jij verantwoordelijk bent, maar dit klinkt echt alsof hij verwacht dat jij een robot bent.
Echt niet liefdevol!
Maar waarom zou je in godsnaam wíllen afspreken dat zij verantwoordelijk is? Ze wonen daar toch allebei!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook best naar om te lezen dat je serieus denkt dat JIJ onredelijk bent.
Die hele afspraak is compleet onredelijk. Zijn gedrag ronduit onuitstaanbaar. Dat voorbeeld met die pastasaus ook weer, wat een verwende kleuter. Ik had echt zin gehad om dat bord pastasaus naar zijn hoofd te slingeren.

Ik zou met een heel aantal dingen echt stoppen, te beginnen met op zijn thuiswerkdagen zijn lunch voor hem klaarmaken en alle dagen koken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
julius schreef:
12-10-2020 18:27
Ik denk dat het tijd is om hem wat 'feedback' te geven. Iets in de vorm van: doe eens normaal anders kan je voortaan alles lekker in je eentje doen, in je eigen huis.

Dit. Plus pikstraf. En dat zeg ik als man.
Alle reacties Link kopieren
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 18:35

Wat we eten doen wij ook in overleg. Gister vroeg hij "heb je zin om weer die pastasaus te maken, de laatste keer vond ik die heel lekker". Ik gemaakt, precies hetzelfde recept, zegt hij "wat heb je met de saus gedaan, ik vind het niet lekker" :-[
Dan eet ie dus maar een boterham.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou er na 2 dagen al klaar mee zijn geweest. Ongeacht de hoeveelheid werkuren kan iedereen wel wat in huis doen en moeten de taken toch verdeeld worden is mijn mening. Mijn man werkt fulltime en ik parttime nu sinds maart. Daarvoor 2 jaar thuis geweest om te zorgen voor m'n Kids en mijn man deed nog altijd overal mee helpen, de vaatwasser, de was, samen in het weekend schoonmaken etc...

Prima dat ie van alles verwacht maar dan kan die beter een huishoudster nemen ipv een partner.
Alle reacties Link kopieren
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 18:36
Jawel. Ik zal niet in detail treden maar het was eerst echt nog erger. Toen heb ik ook gezegd dat ik wel een eigen woning zoek zodat hij alles weer fijn zelf kan doen. Toen kreeg ik een verhaal over verschil in inzicht en kwaliteit wat betreft schoonmaken, bla bla. Zijn moeder deed het altijd zus en zo.
Dan moet ie zijn moeder maar terugvragen.
Kan ie ineens ook vragen dat zij spaghettisaus maakt, kookt, strijkt, wast, ...
wissewis wijzigde dit bericht op 12-10-2020 18:39
8.53% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Eerst was het nóg erger schrijf je?

Echt, hóé is dit een leuke relatie? Ik vind het al onaangenaam om erover te lezen, laat staan hoe het moet zijn om erin te zitten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven