Vriendinnen met sores

17-10-2020 22:31 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik heb een paar groepen vriendinnen (begin 30) en er begint een patroon te ontstaan waar ik even geen raad mee weet... En wat ik moeilijk in de groep kan gooien.

Vandaag bijgekletst met groepje met 4 meiden. Gezellig, leuk, fijn om sociale contacten te hebben naast druk gezinsleven maar zij hebben eigenlijk al zo lang als ik ze ken serieuze en niet overdreven sores die het gesprek domineren. Denk aan vruchtbaarheidsproblemen, ongeneeslijk zieke familieleden, grensoverschrijdend gedrag op het werk, geen lullige dingen waar ze zelf invloed op hebben.

Begrijp me goed, ik leef enorm met ze mee en ze kunnen altijd bij me terecht maar het domineert alle gesprekken en ik kom eigenlijk niet aan bod terwijl ik het ook wel eens wil hebben over mijn relatief kleine issues (waar wil ik heen met m'n werk, moet ik voor dat mooie huis gaan) en het voelt niet goed in dit bespreekbaar te maken omdat ik hun problemen niet wil bagatelliseren en ze zie denken "pfffff wil je ruilen?". Ik merk dat het me al jaren veel energie kost en ik er eigenlijk niks van terugkrijg. Tegelijk voelt het niet goed om het contact te minderen omdat ik er gewoon voor ze wil zijn in deze moeilijke tijden. Maar het zijn eigenlijk al sinds ik ze ken moeilijke tijden voor hen...

Het gesprek van vandaag was een eye opener voor mij omdat ik dit in mindere mate ook bij de andere vriendengroepen zie gebeuren. Het lijkt wel alsof iedereen in de shit zit (ook serieuze dingen waar ze weinig invloed op hebben!). Mijn man vroeg vandaag ook of ik hier nog energie van krijg en ik moest eerlijk zeggen van niet. Maar dat ga ik mijn vriendin met ongeneeslijk zieke zus toch niet zeggen!!!

Is dit herkenbaar? Kan ik hier wat mee? Wie wil even reflecteren? Hopelijk kom ik niet over als egoïstische vriendin want dat is dus het laatste wat ik wil...

Bedankt!
Het begon heel herkenbaar, ik dacht 'ja, je wil ook lol kunnen maken met mensen.' Maar jij wil je eigen kleine leed kwijt. Heel eerlijk: ik heb naarmate ik ouder word steeds minder met vriendschappen die voornamelijk bestaan uit sores delen, groot en klein. Liever ga ik iets doen met mensen, of praten over dingen op de wereld of zo. Ik zoek mensen eerder op als ik energie van het contact krijg. Dan kan er best even gebitcht worden tussendoor, liefst met humor.
Zoek andere vriendinnen!
Alle reacties Link kopieren
Lekker bier gaan drinken met mannen

Voorbeeld: mijn beste vriend vertelde dat hij vader zou worden. Waarop ik zei nou dat is mooi gezien jouw psychiatrische problemen want nu moet je je aandacht wel ergens anders op richten. En toen moesten we lachen
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
17-10-2020 22:35
Het begon heel herkenbaar, ik dacht 'ja, je wil ook lol kunnen maken met mensen.' Maar jij wil je eigen kleine leed kwijt. Heel eerlijk: ik heb naarmate ik ouder word steeds minder met vriendschappen die voornamelijk bestaan uit sores delen, groot en klein. Liever ga ik iets doen met mensen, of praten over dingen op de wereld of zo. Ik zoek mensen eerder op als ik energie van het contact krijg. Dan kan er best even gebitcht worden tussendoor, liefst met humor.
Jeetje ja je slaat hier wel een spijker op z'n kop. Dat niet in me is opgekomen dat ik gewoon lol wil maken met ze maar ermee aan kom dat ik mijn sores wil delen om ook maar wat in het tranendal te kunnen meedoen o_o

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik met dit cluppie echt lol ga hebben. Waar ben ik in beland O_O
Ik ben al moe na het lezen van je op. Waar ga je heen voor gezelligheid? En waarom moet er altijd over ellende gesproken worden?
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
17-10-2020 22:38
Lekker bier gaan drinken met mannen

Voorbeeld: mijn beste vriend vertelde dat hij vader zou worden. Waarop ik zei nou dat is mooi gezien jouw psychiatrische problemen want nu moet je je aandacht wel ergens anders op richten. En toen moesten we lachen
Heerlijk ja, gewoon bier drinken met mannen. Dat is meer mijn stijl. Ik denk dat ik maar eens meer moet investeren in mijn vrienden ipv mijn theeleutvriendinnen!
Westerpaviljoen schreef:
17-10-2020 22:38
Voorbeeld: mijn beste vriend vertelde dat hij vader zou worden. Waarop ik zei nou dat is mooi gezien jouw psychiatrische problemen want nu moet je je aandacht wel ergens anders op richten. En toen moesten we lachen
Zoiets bedoel ik ook.

Laatst een vriend die ik al heeeeel lang ken, die laat op de avond ineens langs wilde komen en of ik drank had en ook even wat te eten wilde halen want hij had gejankt en kon zich niet vertonen in de supermarkt. Bleek dat hij zijn zoveelste ramprelatie aan de wilgen had gehangen voor een nieuw, piepjong exemplaar. Ik heb hem zijn verhaal laten doen, gezegd kop op en de rest van de avond grappen gemaakt over hoe belachelijk hij is, en het had nog geholpen ook.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
17-10-2020 22:41
Ik ben al moe na het lezen van je op. Waar ga je heen voor gezelligheid? En waarom moet er altijd over ellende gesproken worden?
Ik vrees dat zij allemaal een vrij moeilijke kijk op het leven hebben. Jemig ik pas idd helemaal niet bij ze! Ik ben optimist en blij ei voor het leven en kan dat totaal niet kwijt.

Dat is wel een inzicht, thanks
Lonkaa schreef:
17-10-2020 22:41
Jeetje ja je slaat hier wel een spijker op z'n kop. Dat niet in me is opgekomen dat ik gewoon lol wil maken met ze maar ermee aan kom dat ik mijn sores wil delen om ook maar wat in het tranendal te kunnen meedoen o_o

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik met dit cluppie echt lol ga hebben. Waar ben ik in beland O_O
Ook dat is heel herkenbaar. Bij sommige vriendschappen betrapte ik me erop dat ik op de fiets ernaartoe al zat te bedenken wat er wellicht mis is met mijn leven, omdat je met die mensen automatisch zo in de 'drama delen' modus schiet. En als ik blij met iets ben, vind ik het lullig om het met hen te bespreken. Mij enige oplossing is het contact tot een minimum beperken.
Lonkaa schreef:
17-10-2020 22:45
Ik vrees dat zij allemaal een vrij moeilijke kijk op het leven hebben. Jemig ik pas idd helemaal niet bij ze! Ik ben optimist en blij ei voor het leven en kan dat totaal niet kwijt.

Dat is wel een inzicht, thanks
Misschien niet allemaal. Een paar met zo'n houding is genoeg, en die trekken de rest mee. Jij ging er ook in mee maar was blijkbaar niet goed genoeg daarin of te empathisch.

Goed dat je nu dit nieuwe inzicht hebt. Misschien kun jij de tegenkracht zijn, of lekker nieuwe vrienden zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
17-10-2020 22:46
Ook dat is heel herkenbaar. Bij sommige vriendschappen betrapte ik me erop dat ik op de fiets ernaartoe al zat te bedenken wat er wellicht mis is met mijn leven, omdat je met die mensen automatisch zo in de 'drama delen' modus schiet. En als ik blij met iets ben, vind ik het lullig om het met hen te bespreken. Mij enige oplossing is het contact tot een minimum beperken.
Jep herkenbaar. Ik heb serieus zitten bedenken wat ik in kan brengen in het tranendal :facepalm: maar ik wilde eigenijk alleen maar zeggen dat ik zo blij en gelukkig ben enzo maar dat voelde niet op z'n plek :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
17-10-2020 22:49
Misschien niet allemaal. Een paar met zo'n houding is genoeg, en die trekken de rest mee. Jij ging er ook in mee maar was blijkbaar niet goed genoeg daarin of te empathisch.

Goed dat je nu dit nieuwe inzicht hebt. Misschien kun jij de tegenkracht zijn, of lekker nieuwe vrienden zoeken.
Ik had verwacht dat ik hier gelyncht zou worden omdat ik zo'n slechte vriendin ben :-| En ik weet ook al wie de aansteker is in dit clubje. En die gaat niet veranderen...
Ze hebben wel echte ellende, zeg je? Probeer dan misschien wat meer activiteiten samen te doen in plaats van doelloos te kletsen / zwelgen. Dit is precies waarom ik graag spellen speel met vrienden. Of samen een schilderij ga maken. Of een quiz voorbereiden over iets wat jullie allemaal leuk vinden. Dan hoef je niemand buiten te sluiten omdat diegene niet lekker in z'n vel zit, maar word je er ook niet de hele avond onder bedolven.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar!! Ik ben ook zo’n blij ei🤣
Uit welke omgeving kom je? Starten we ons blije ei cluppie😂
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
VakantieNL15 schreef:
17-10-2020 23:00
Herkenbaar!! Ik ben ook zo’n blij ei🤣
Uit welke omgeving kom je? Starten we ons blije ei cluppie😂
Haha! Oost Nederland! Goeie, ik ben nu serieus mijn contacten aan het nagaan en aan het scoren op hoeveel energie ik van ze krijg. Ik begin een patroon te ontdekken...
Lonkaa schreef:
17-10-2020 22:53
Ik had verwacht dat ik hier gelyncht zou worden omdat ik zo'n slechte vriendin ben :-| En ik weet ook al wie de aansteker is in dit clubje. En die gaat niet veranderen...

Je weet het hier ook nooit, hè, hier op dit forum ;)

Je bent absoluut geen slechte vriendin als je op een gegeven moment moet kiezen voor je eigen welzijn. En blijkbaar zit het je hoog.

Het verbaast mij niet dat je al weet wie de aanstichter is. Het is aan jou wat je hiermee gaat doen ;-))
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
17-10-2020 23:00
Ze hebben wel echte ellende, zeg je? Probeer dan misschien wat meer activiteiten samen te doen in plaats van doelloos te kletsen / zwelgen. Dit is precies waarom ik graag spellen speel met vrienden. Of samen een schilderij ga maken. Of een quiz voorbereiden over iets wat jullie allemaal leuk vinden. Dan hoef je niemand buiten te sluiten omdat diegene niet lekker in z'n vel zit, maar word je er ook niet de hele avond onder bedolven.
Kwartet met verschillende categorieën sores.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
17-10-2020 23:00
Ze hebben wel echte ellende, zeg je? Probeer dan misschien wat meer activiteiten samen te doen in plaats van doelloos te kletsen / zwelgen. Dit is precies waarom ik graag spellen speel met vrienden. Of samen een schilderij ga maken. Of een quiz voorbereiden over iets wat jullie allemaal leuk vinden. Dan hoef je niemand buiten te sluiten omdat diegene niet lekker in z'n vel zit, maar word je er ook niet de hele avond onder bedolven.
Ja dat werkt zeker! Ik coronatijd wat lastig en we wonen kris kras door het land, maar ga ik voorstellen voor de volgende keer.
Alle reacties Link kopieren
Volgende keer een kookwekker mee. zoveel tijd voor de ellende. wil je langer over je ellende praten kun je tijd verdienen door ieder leuk onderwerp dat je brengt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
17-10-2020 23:04
Kwartet met verschillende categorieën sores.
:HA:
Ik praat juist graag met vriendinnen met sores.
Gedeelde smart is halve smart
en begrip
en herkenning
Alle reacties Link kopieren
ik zou het denk ik wel prettig vinden als ik even niet over mijn zieke zus, dementerende moeder, of wat dan ook hoefde te praten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
17-10-2020 23:04
Je weet het hier ook nooit, hè, hier op dit forum ;)

Je bent absoluut geen slechte vriendin als je op een gegeven moment moet kiezen voor je eigen welzijn. En blijkbaar zit het je hoog.

Het verbaast mij niet dat je al weet wie de aanstichter is. Het is aan jou wat je hiermee gaat doen ;-))
Ja ik merkte dat het me nog steeds niet lekker zat vanavond. En ik weet inmiddels dat ik dat niet moet negeren (jaja nog zo'n levensles). Daar is zo'n forum dan fijn voor!
Alle reacties Link kopieren
Lonkaa schreef:
17-10-2020 22:45
Ik vrees dat zij allemaal een vrij moeilijke kijk op het leven hebben. Jemig ik pas idd helemaal niet bij ze! Ik ben optimist en blij ei voor het leven en kan dat totaal niet kwijt.

Dat is wel een inzicht, thanks

Maar hebben zij echte problemen en daardoor een negatievere kijk op het leven en gaat het jou voor de wind en ben je een blij ei?

Of hebben zij tegenslag waar ze in zwelgen en heb jij soortgelijke tegenslag en ga je daar luchtiger mee om?

Als scenario 1 het geval is, is het wel makkelijk voor jou om te roepen dat je nou eenmaal een optimist en een blij ei bent. Da's ook niet zo moeilijk als de zon schijnt.

Als scenario 2 het geval is, kun je het misschien makkelijker bespreekbaar maken en proberen om hen mee te nemen in jouw positieve manier van in het leven staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven