Omgaan met ochtendhumeur partner

19-10-2020 12:28 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf iemand die in de ochtend eigenlijk meteen vrij actief/druk en vrolijk opstaat. Mijn partner daarentegen is echt de typische ochtendchagrijn die minstens een uur niet kan praten. Nu was dit allemaal geen probleem maar sinds dat hij thuis werkt door COVID merk ik dat ik het er toch aardig moeilijk mee heb. Dan vooral in de zin dat het mijn stemming beïnvloed. Enige tips om hier mee om te gaan? Ik wil geen ochtendchagrijn worden :nooo:
Alle reacties Link kopieren
ga douchen zodra hij gaat ontbijten
en kom pas uit de badkamer als hij op zijn werkkamer zit
Alle reacties Link kopieren
Je kunt in dat uur toch gewoon je eigen ding doen?
Zonder hem?
Of is dat te makkelijk?
Alle reacties Link kopieren
Nou hij heeft helaas geen werkkamer daar is ons appartement te klein voor. Hij werkt dus in de woonkamer. Dus er echt omheen lopen lukt me niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook altijd een ochtend chagrijn. Nadat ik kinderen kreeg, bleek het slechts een keuze te zijn, want ik heb daar de luxe niet meer voor.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Oh vreselijk van die mensen die vanaf dat ze hun ogen open doen " aan " staan.
Sommige mensen moeten nu eenmaal even op gang komen, dus ik zou zeggen, zeg gewoon goedemorgen, en hou je gewoon gedeisd, lees de krant, luister muziek met je koptelefoon op, maar laat hem even met rust, geloof me, je doet hem er heel veel plezier mee.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
DonutMetChocolade schreef:
19-10-2020 12:31
Nou hij heeft helaas geen werkkamer daar is ons appartement te klein voor. Hij werkt dus in de woonkamer. Dus er echt omheen lopen lukt me niet.
Moet jij dan ook werken?
Anders zou je dat moment kunnen gebruiken om lekker actief dingen buiten te deur te gaan doen. Je hardlooprondje, de boodschappen, een kopje koffie bij de lokale horeca halen.
Oh jee wat erg, meteen zo vrolijk in de ochtend. Wij hebben beide een ochtendhumeur. Gewoon niks zeggen werkt het beste
Alle reacties Link kopieren
Hahaha ja hij vind het inderdaad vreselijk dat ik gelijk aan sta. Ik probeer hem ook vooral met rust te laten. Het probleem is ook niet perse dat het niet fijn voor hem is want ik hou er wel rekening mee maar meer dat ik alsnog door hem wordt beïnvloed. Het gezucht, gesteun en het klagen. Misschien is het inderdaad een idee om hem in ieder geval het eerste uurtje te ontlopen door te douchen of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
DonutMetChocolade schreef:
19-10-2020 12:31
Nou hij heeft helaas geen werkkamer daar is ons appartement te klein voor. Hij werkt dus in de woonkamer. Dus er echt omheen lopen lukt me niet.
en waar werk jij dan?

Misschien is het toch een idee, om ook in jullie slaapkamer een werkgedeelte te maken
dat geeft beiden rust
Alle reacties Link kopieren
Als ik de luxe had, dan zou ik lekker een uurtje langer in bed blijven, tot hij is bijgekomen, maar ik ben dan ook geen ochtendmens en jij zo te lezen wel.

Waarom beïnvloedt het je eigen humeur zo? Doet hij ook onaardig tegen je? Of gaat het er om dat jij tegen je zin in rustig aan doet? Je kan toch wel je eigen gang gaan, zonder dat je tegen hem aanpraat?
DonutMetChocolade schreef:
19-10-2020 12:38
Hahaha ja hij vind het inderdaad vreselijk dat ik gelijk aan sta. Ik probeer hem ook vooral met rust te laten. Het probleem is ook niet perse dat het niet fijn voor hem is want ik hou er wel rekening mee maar meer dat ik alsnog door hem wordt beïnvloed. Het gezucht, gesteun en het klagen. Misschien is het inderdaad een idee om hem in ieder geval het eerste uurtje te ontlopen door te douchen of iets dergelijks.
Daarna is hij wel aanspreekbaar?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad het eerste uur gewoon even met rust laten en het zeker niet de hele tijd benoemen als ochtendhumeur of chagrijn, want dat is ook heel vervelend als je gewoon even tijd nodig hebt om op gang te komen. Je hoeft toch niet de hele tijd tegen elkaar te praten? Als je allebei thuis moet werken en in dezelfde ruimte zit dan lijkt het me dat er wel meer delen van de dag zijn waarop je de ander even met rust moet laten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
vreselijk van die deprimerende mensen. Respect hoor, ik zou daar niet tegen kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Spreek met hem af dat jullie het eerste uur gewoon jullie eigen ding doen, en elkaar met rust laten.
Dus niet vragen of hij koffie wil, of een broodje, of wat dan ook. Als hij iets wil hebben regelt hij het zelf lekker, en jij doet wat jij wil.
Als hij echt zit te zuchten/kreunen/steunen zou ik een koptelefoon op zetten, zodat je daar niet naar hoeft te luisteren. Al mag hij ook wel rekening met jou houden en dat dus gewoon niet doen.
tiswa wijzigde dit bericht op 19-10-2020 12:47
8.93% gewijzigd
Ik heb, met twee kinderen overigens, ook altijd even tijd nodig om wakker te worden. Wel heel irritant als dat steeds wordt benoemd als chagrijnig. Dat ben ik namelijk niet.
Gewoon even het eerste uurtje met rust laten. Overigens kan ik prima communiceren, maar mensen die hyperdepieper opstaan en meteen met allerlei leuke vrolijke ideeen, plannen en grappen komen, daar kan ik niet zo heel goed tegen.
Hoe ben jij ‘s morgens?
Alle reacties Link kopieren
DonutMetChocolade schreef:
19-10-2020 12:38
Hahaha ja hij vind het inderdaad vreselijk dat ik gelijk aan sta. Ik probeer hem ook vooral met rust te laten. Het probleem is ook niet perse dat het niet fijn voor hem is want ik hou er wel rekening mee maar meer dat ik alsnog door hem wordt beïnvloed. Het gezucht, gesteun en het klagen. Misschien is het inderdaad een idee om hem in ieder geval het eerste uurtje te ontlopen door te douchen of iets dergelijks.

Maar zit hij te zuchten, steunen en klagen over jouw aanwezigheid? Of in zijn algemeenheid?

Je kunt met hem rekening houden door niet tegen hem aan te praten, maar hij kan ook rekening met jou houden door niet te zuchten, steunen en klagen. Dat hoeft namelijk ook niet persé.
Alle reacties Link kopieren
man en ik hebben beiden geen ochtendhumeur, onze dochters wel.
Wij doen dus niet meer aan samen-ontbijten-in-het weekend. Man&ik ontbijten wel vaak samen, de kinderen zoeken het maar uit :)
En als het eens wel passend is, zoals met kerst, doen we een hele late brunch (breakfast voor hen, lunch voor ons)
Alle reacties Link kopieren
Je kan er toch een afspraak over maken? Zo van ik laat jou het eerste uur met rust en zal niet overdreven vrolijk enzo doen en jij stopt zuchten/kreunen/steunen, dat doe je maar in je hoofd ofzo. Het eerste uur doe je allebei je ding. Gulde middenweg lijkt mij.

Doet ie dat niet dan zou ik wel gewoon lekker zijn wie je bent. Ik ben zelf ook niet zon vrolijkerd maar ik vind het leven ook niet moeizaam en ga niet lopen zuchten en doen. Ik moet gewoon even wakker worden.
Best opvallend dat veel adviezen gaan over “ rekening houden met de langzame starter en niet per se moeten praten”. Het zou eerlijker als diegene zich ook een paar dagen per week aanpast aan de ander...
Zoals Dorea ook zegt: als zwijgen en langzaam op gang komen niet -langer- kan, dan verandert het vaak ineens toch...
Alle reacties Link kopieren
FlexieBelle schreef:
19-10-2020 12:51
Best opvallend dat veel adviezen gaan over “ rekening houden met de langzame starter en niet per se moeten praten”. Het zou eerlijker als diegene zich ook een paar dagen per week aanpast aan de ander...
1. er zijn nog helemaal niet Veel adviezen
2. de meeste mensen zeggen: ontloop elkaar
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-10-2020 12:53
1. er zijn nog helemaal niet Veel adviezen
2. de meeste mensen zeggen: ontloop elkaar

3 er wordt ook gezegd dat hij ook rekening met haar kan houden door niet te zuchten en steunen
Alle reacties Link kopieren
Hahaha ik sta s ochtends ook meteen aan, mijn partner niet. In tegendeel zelfs.
Ik laat hem gewoon met rust tot hij tegen mij begint te praten.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niks van aantrekken en zeker geen nederig gedrag gaan vertonen.
Damned if I don’t
Prima hoor, maar het komt er allemaal op neer dat er niet gepraat wordt omdat partner dat niet kan hebben... dat is dan toch redelijk aangepast naar een kant. Is mijn mening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven